۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
روابط عاطفی

چرا بعضی افراد نمی‌خواهند عاشق شوند؟

با اینکه در تمام ترانه ها ، کتاب ها و برنامه های تلویزیونی عشق موج می زند ، همیشه مردم علاقه ای به عاشق شدن ندارند. دلایل ریادی  می توان برای عاشق نشدن بر شمرد . مثلاً نداشتن وقت کافی ، صدمه دیدن از عشق قبلی یا لذت بردن از تنهایی . چند دلیل  احتمالی عاشق نشدن هستند . که محققان به این نتیجه رسیده اند که می توان با ترفند هایی احساسات عاطفی را تنظیم کرد .

 

چرا نمی‌خواهید عاشق شوید؟

 

قبل از اینکه تصمیم بگیرید عشق و عاشقی را برای همیشه کنار بگذارید ، ابتدا انگیزه های کار خود را بررسی کنید و بفهمید چرا چنین حسی به عاشق شدن دارید .

 

۱. از احتمال آسیب روحی می‌ترسید

 

شاید از ترس اینکه مبادا احساساتتان جریحه دار شوند نمی خواهید عاشق شوید . این احساس ممکن است ناشی از ترس از آینده نامعلوم باشد که البتهع تجربه منفی گذشته هم در آن بی تاًثیر نیست . همچنین احتمال دارد فروپاشی روابط عاطفی دیگران را دیده باشید که نتیجه اش آۀشفتگی و نزاع بوده است و به کل تصویر عاشقی در ذهن شما مخدوش شده باشد .

 

۲. می‌خواهید مجرد بمانید

 

اگر چه بسیاری از افراد دوست دارند با کسی رابطه داشته باشند . افرادی هم هستتند که ترجیح می دهند مجرد بمانند . گاهی اوقات از پذیرش مسئولیت رابطه گریزانید یا فقط برای تعهدی جدی آماده نیستید .

 

۳. عزت‌نفس کمی دارید

 

گاهی اوقات ممکن است پرهیز از عاشق شدن نشانه کمبود عزت نفس ریال، ترس از احتمال وابسته شدن یا مشکلاتی چون اضطراب باشد . شاید از وابسته شدن به کسی و  احتمال از دست دادن او نگران و مضطرب باشید یاعزت نفستان آنقدر کم است که فکر می کنید دوست داشتنی نیستید و به همین دلیل به کل از عشق و عاشقی دوری می کنید .

 

مزایا و معایب عاشق‌نشدن

 

مزایا

 

اگر هنوز هم نمی خواهید عاشق شوید ، به خودتان کمیی فرصت بدهید و به مززایا و معایب این خواسته فکر کنید . اگر بخواهید جنبه مثبت عاشق نشدن را در نظر بگیرید ، می توانید به این فکر کنید که بعد از جدایی احتمال و شکست عشقی ، دل شکسته نمی شوید یا اینکه به خاطر شریک زندگی تان مجبور به قربانی کردن استقلال یا اهدافتان نیستید .

 

معایب

 

اگر اجازه ورود عشق به زندگی تان را ندهید ، دچار کمبود هایی می شوید . مثلا ممکن است پیوند حمایتی و ارتباط صمیمی حاصل از رابطه مثبت و سالم را از دست بدهید .

 

چگونه می‌توان بر ترس از عاشق‌شدن غلبه کرد؟

 

اگر فکر می کنید ممکن است روزی از عاشق نشدن  پشیمان شوید ، با ترفند ها و روش ها می توانید ترس از عاشق شدن را برطرف کنید و دید باز تری به ایجاد رابطه عشقی پایدار پیدا کنید .

 

۱. از مشاور روان‌شناس کمک بگیرید

 

اگر ترستان از عاشق شدن از مشکلاتی چون کمبود عزت نفس  ، ترس از دلبسته شدن یا اضطراب ناشی می شود . روان شناس می تواند به شما برای ایجاد مهارت های مقابله با ترس هایتان کمک کند یا به شما بیاموزد که چگونه روابط عاطفی موفق تری داشتهخ باشید  . همچنین رفتار درمانی شناختی به شما کمک می کنند که درباره عشق و روابط خود بازنگری کنید .

 

۲. راحت حرف‌زدن با دیگران را تمرین کنید

 

اگر از ترس اینکه احساساساتتان جریحه دار نشود نمی خواهید عاشق شوید . بهتر است بیاموزید که چگونه با دیگران راحت تر صحبت کنید . برای کسب این مهارت ابتدا با دوستان صمیمی و اعضای خانواده تان راحت حرف زدن را تمربن کنید. با آنها منظم از احساسات ، افکار و تجربه های مختلفتان بگویید . با صحبت کردن و به اشتراک گذاشتن عمیق ترین افکار و احساسات خود با دیگران احساس راحتی داشته باشید و وقتی زمانش می رسد راحت تر می توانید با شریک عاطفی تان حرف بزنید .

 

۳. برای روابط صمیمی غیرعاشقانه اهمیت قائل شوید

 

برای داشتن حال خوب و روان سالم، برخورداری از حمایت اجتماعی ضروری است . در کل افراد متاًهل از مجرد ها از سشلامت روان بهتری برخوردارند . مقدار حمایت اجتماعی از  فرد او را در مسیر تفکرش درباره عاشق نشدن و همچنین یافتن شریک عاطفی مناسب قرار می دهد . با این حاال اگر علاقه ای به داشتن رابطه عاشقانه نداشتید ، لااقل با دوستان و عزیزانتان روابط صمیمی داشته باشید.

 

۴. بدانید از رابطه عاطفی چه می‌خواهید

 

اگر هنوز آماده داشتن رابطه عالطفی نیستید ، از خودتان بپرسید که از شریک زندگی تان در آینده چه می خواهید . می خواهید او چه ویژژگی هایی داشته باشد ؟ خودتان دنبال چه نوع رابطه ای هستید ؟ وقتنی به پاسخ این سوًال برسید ، ممکن است بهتر بتوانید درک کنید چه احساسی به عشق آینده تان دارید و چه کار باید کنید .

 

چگونه از عاشق‌شدن پیشگیری کنیم؟

 

اگر تصمیم گرفته اید که عاشق نشوید ، روش هایی برای اطمینان از دلبسته نشدن به دیگران وجود دارد ، اول از همه با خودتان و شریک احتمالی زندگی تان روراست باشید . این صداقت ضروری است اگر نمی خواهید وارد رابطه ای جدی شوید باید این مسئله را به طر ف مقابل بگویید .

 

اگر عشق به سراغتان آمد، باید چه کنید؟

 

وقتی قسم می خورید عاشق نشوید و ناگهان به کسی دل می بازید به شما سخت می گذرد . ممکن است احساس نا امیدی کنید و نگران شوید مبادا برنامه های زندگی تان را رها کنید . این افکار منجر به رفتار های نامناسبی چون صدمه زدن به رابطه و احساس اضطراب شدید می شوند و هیچ فایده ای به حالتان ندارد .

 

اگر بر خلاف میل باطنی تان عاشق شدید ، با به کارگیری روش های زیر می توانید از احساساتتان حمایت کنید و رابطه تان را در مسیر موفقیت قرار دهید .

 

۱. آرام پیش بروید

 

وقتی در حال شناخت فردی هستید آهسته پیش بروید و برای شروع روابط فیزیکی یا احساسی عجله نکنید . اول با او طرح دوستی بریزید و سعی کنید او را بشناسید و ببینید چگونه پیش می رود .

 

۲. مرزها را تعیین کنید

 

تعیین حدودو مرز در هر رابطه ای ضروری است و وقتی می خواهید خیلی دلیبسته کسی نشوید ، مهمتر هم می شود بنابراین حتما در این خصوص با طرف مقابلتان همسو باشید .

 

۳. راحت و بی‌پرده صحبت کنید

 

ارتباط صادقانه در هر رابطه ای مهم است و وقتی می خواهید رابطه آرام پیش برود این صداقت همیشه اهمیت بیشتری دارد .

 

۴. در لحظه زندگی کنید

 

وقتی رابطه جدیدی را شروع کردید ممکن است خیلی زود به آینده و روز هایی فکر کنید که باید کنار شریک عاطفی تان باشید و با او زندگی کنید .

 

کلام آخر

 

برخلاف عرف جامعه ، برای شاد بودن لازم نیست حتما عاشق شوید و یادتان باشد اگر نمی خواهید عاشق شوید هیچ ایرادی ندارد . البته باید با خود و دیگران روراست باشید و با صراحت منظورتان را برسانید .

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *