۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
آموزش تکنولوژی و فناوری

چرا تولید محتوا مهم است؟

حرف اول و آخر در ارتباط با مخاطب را محتوا می‌زند؛ همه فعالیت‌های ما در زمینه سئو با هدف رساندن کاربر به محتوایی‌ست که برای او تهیه کرده‌ایم.

اولین و مهمترین هدف ما از تولید محتوا جلب رضایت کاربر و انتقال صحیح پیام به اوست ولی این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در دیدرس کاربران نیز باشد! در واقع سئو و حضور در نتایج جستجوی گوگل بهترین ویترین برای نمایش محتوا به مخاطب است.

محتوا، مهترین دلیل پیدایش موتورهای جستجو، مثل گوگل است.

از همان زمانی‌که سئو مفهومی همه‌گیر و ارزشمند شد، تولید محتوا در فضای وب مهمترین ابزار بازاریابی بوده است. متاسفانه در سال‌های گذشته تکنیک‌های بسیاری در حوزه تولید محتوا به کار گرفته شده که تمرکز آنها فقط بر روی ربات‌های گوگل و کسب نتیجه در سئو بوده است. ولی امروز درک ربات‌های گوگل از محتوا بسیار نزدیک به رفتار کاربران هنگام مواجهه با آن است. همه الگوریتم‌ها و آپدیت‌های جدیدی که توسط گوگل تست و پیاده‌سازی می‌شوند یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند؛ پیشنهاد بهترین صفحات وب برای جلب رضایت کاربر.

کارگاه آموزش تولید محتوا نیز با همین رویکرد طراحی شده است؛ جلب رضایت کاربران. ولی نوشتن برای مخاطب کافی نیست! قبل از شروع باید به درک درستی از خوانایی محتوا، پاسخ‌گویی و مفهوم‌گرایی در محتوا برسیم و با شناخت الگوریتم‌های گوگل محتوای خود را در فرمتی قابل درک برای ربات‌ها ارائه دهیم.

ویدئو زیر نمونه‌ای محتوا و نحوه ارائه در این کارگاه است. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با متد آموزشی ما در آکادمی وبسیما این ویدئو ۱۶ دقیقه‌ای (۱۶۷ مگابایت) را مشاهده کنید.

 

 

فراموش نکنیم که تولید محتوا مفهومی به وسعت یک اقیانوس است و در فرم‌های مختلفی ارائه می‌شود. آن‌چه در این کارگاه بر آن تمرکز کرده‌ایم آموزش تولید محتوا برای سایت و رعایت اصول سئو در تولید محتوا است که از درک الگوریتم‌های گوگل آغاز شده و تا انتشار آن در سایت ادامه خواهد داشت. مسیر یادگیری ما در این کارگاه از شش مرحله اصلی تشکیل شده که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

دوره آموزش تولید محتوا

۱- چرا تولید محتوا مهم است؟

پیش از آن‌که به مراحل تولید محتوا و رعایت استانداردهای سئو در آن بپردازیم، بهتر است بدانیم که؛

  • چرا محتوا هنوز پادشاه است؟
  • تولید و توزیع محتوا چه نقشی در فرآیند بازاریابی ما بازی می‌کند؟
  • توجه به سئو چه کمکی به تسریع آن خواهد کرد؟

در این بخش به بازخوانی مفهوم بازاریابی محتوا و بازاریابی درون‌گرا پرداخته و نقش سئو را در موفقیت آن بررسی می‌کنیم.

تعریف بازاریابی محتوایی درونگر و نقش سئو در موفقیت آن

جستجو در گوگل؛ مهم‌ترین و محبوب‌ترین ابزارِ کاربران برای پیدا کردن پاسخ به سوالات‌شان است.

۲- ذره‌بین گوگل؛ محتوا چطور آنالیز و درک می‌شود؟

ربات‌ گوگل استانداردهای مشخصی برای آنالیز محتوای صفحات و شناسایی کلمات کلیدی در آن دارد. بعد از مراجعه به یک صفحه و در اولین قدم، تلاش می‌کند تا با الگوریتم‌های مختلف، موضوع صفحه و مفهوم کلیدی آن را شناسایی کند. در ادامه کیفیت محتوای متنی و تصویری را سنجیده و پس از مقایسه با سایر صفحات وب تعیین می‌کند که جایگاه مادر نتایج جستجو کجا خواهد بود. در دوره آموزش تولید محتوا با ۵ الگوریتم اصلی گوگل برای آنالیز محتوای صفحات و تعیین جایگاه آن‌ها را موشکافی می‌کنیم.

تشخیص موضوع (مفهوم کلیدی) صفحه به فاکتورهای متعددی وابسته است، به عنوان مثال محل قرار گیری متن در صفحه می‌تواند بر ارزش و مفهوم آن در مقایسه با سایر کلمات صفحه تاثیرگذار باشد. عباراتی که در نگاه اول (بدون نیاز به اسکرول) در دیدرس کاربر قرار دارد نقش مهمی در تعیین موضوع خواهند داشت. همین نکته ساده به ما نشان می‌دهد که چرا انتخاب متن مناسب برای تگ H1 و نگارش یک مقدمه جذاب این‌قدر در سئو و کیفیت محتوا تاثیرگذار است.

محل قرارگیری محتوا؛ بر میزان ارزش و تاثیر آن در تعیین کلمه کلیدی شاخص تاثیرگذار استعلاوه بر محلِ قرارگیری؛ چیدمان محتوای صفحه، طراحی رابط کاربری، ارتباط معنایی کلمات، استانداردهای نگارشی، خوانایی محتوا و … فاکتورهایی هستند که به خوبی توسط ربات‌های گوگل بررسی شده و بر تعیین کیفیت و موضوع صفحه تاثیرگذارند. در طول کارگاه و با بررسی مثال‌های متعدد تاثیر هریک از این عوامل را به‌خوبی خواهیم آموخت.

در این میان میزان تکرار کلمات کلیدی در محتوای صفحه (البته با هدف کسب جایگاه) چالش ذهنی بسیاری از متخصصین سئو بوده است. درحالی‌که رفتار گوگل در بررسی صفحات با گذشته متفاوت است و مشابه با یک کاربر واقعی عمل می‌کند. در گذشته‌ای نه‌چندان دور، تکرار یک عبارت در صفحه شانس ما را برای کسب جایگاه در نتایج گوگل افزایش می‌داد ولی امروز این تکنیک را با نام keyword stuffing می‌شناسیم که مستقیما در دستورالعمل‌های گوگل به آن اشاره شده است.

عبارات با ارتباط معنایی؛ به درک بهتر گوگل از موضوع اصلی صفحه کمک می‌کندتکرار کلمه کلیدی نه تنها به کسب جایگاه کمکی نمی‌کند بلکه ممکن است موجب جریمه سایت ما شود. برای جلوگیری از این اتفاق روش‌های جایگزینی وجود دارد که به ما اجازه می‌دهند بدون تکرار یک عبارت خاص مفهوم مورد نظر خود را به کاربر و ربات گوگل منتقل کنیم.

TF-IDF شناسایی عبارات شاخص؛ مقایسه تکرار کلمه کلیدی در محتوا با متوسط تکرار همین عبارت در سایر صفحات وب 

۳- اصول سئو در تولید محتوا؛ مسیر نگارش محتوای ارزشمند به سبک وبسیما

تا این‌جا اطلاعات مفیدی در مورد الگوریتم‌های گوگل و نحوه بررسی محتوا در هر صفحه کسب کرده‌ایم. در این مرحله مسیر نگارش یک محتوای ارزشمند (از دید کاربر و گوگل) را از صفر تا صد می‌آموزیم.

تولید محتوای سئو شده یعنی؛ محتوایی مفید تولید کنید و آن را هم‌زمان برای کاربر و موتور جستجو بهینه کنید.

مسیر تولید محتوا را در ۱۰ قدم اصلی و با برسی مثال‌های کاربردی طی می‌کنیم:

مسیر نگارش محتوای ارزشمند با رعایت اصول سئو

گام نخست؛ انتخاب مفهوم کلیدی

موضوع مقالات و مفاهیم کلیدی در لحظه انتخاب نمی‌شوند بلکه براساس سند استراتژی سئو سایت و تقویم محتوا تعیین می‌گردد. هنگام انتخاب موضوع باید به چهار نکته اصلی دقت کنیم؛ ماهیت کلمه (هدف کاربر از جستجو)، تعیین کلید واژه مرکزی، توجه به کنیبالیزیشن و ارتباط با موضوع تخصصی سایت.

انتخاب یک موضوع نامرتبط با زمینه فعالیت سایت یا هدف‌گذاری بر عبارتی که ماهیت آن مناسب نگارش متن طولانی نیست موجب می‌شود تا فعالیت‌های ما در تولید محتوا نتیجه‌بخش نباشد. برای انتخاب یک مفهوم کلیدی به آمار جستجوی آن در گوگل توجه می‌کنیم ولی نباید فراموش شود که ابزارهای در دسترس مانند Keyword Planner در مورد آمار واقعی جستجوی کلمات صادق نیستند! در بسیاری موارد این ابزارها ما را فریب داده و موجب می‌شوند موضوعی که برای کاربر ارزشمند است را به دلیل جستجوی پایین نادیده بگیریم.

آمار جستجوی کلمات مهم نیست! به مرتبط و کاربردی بودن توجه می‌کنیم

گام دوم؛ شناسایی موضوعات مرتبط

پس از انتخاب مفهوم کلیدی و تعیین کلید واژه مرکزی، باید موضوعات حاشیه‌ای و مرتبط با آن را شناسایی کنیم. توجه به پیشنهادات گوگل در نوار جستجو و آنالیز محتوای ارائه شده توسط بهترین رقبا می‌تواند مسیر نگارش یک مقاله ارزشمند را روشن کند.

تولید کننده محتوا باید محقق خوبی باشد؛ برای طراحی مسیر محتوا نیاز به ایده داریم

مسیر محتوا یکتا نیست؛ برای یک موضوع می‌توان چندین مسیر محتوایی مختلف انتخاب کرد، اثر انگشت شما همین‌جاست

 گام سوم؛ طراحی بیلبورد محتوا، شناخت نیاز و هدف مخاطب

در گام سوم اصول طراحی بیلبورد محتوا را می‌آموزیم؛ بیلبورد محتوا در واقع نمایی از مفاهیم مورد نیاز کاربر، موضوعاتی که در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم و در نهایت مسیر مطالعه برای کاربر است. طراحی این بیلبورد به ما کمک می‌کند که درک درستی از ساختار مقاله داشته باشیم و نگارش محتوا به طرز چشم‌گیری سریع و لذت بخش شود.

تنوع در نحوه ارائه محتوا ارزشمند است، به شرط آن‌که متناسب با رفع نیاز کاربر باشد 

گام چهارم؛ عنوان اصلی و مقدمه

انتخاب عنوانی جذاب و مقدمه‌ای گیرا شانس ما را برای ادامه حضور کاربر در صفحه و مطالعه دقیق محتوا افزایش می‌دهد. در این مرحله با استانداردهایی که هنگام انتخاب تگ H1 و نگارش مقدمه باید رعایت کنیم آشنا شده و در ادامه ساختار استاندارد برای مقدمه‌ای جذاب را معرفی می‌کنیم.

نگارش عنوان جذاب و مقدمه استاندارد در تولید محتوای سایت

گام پنجم؛ طراحی جزایر محتوایی

جزایر محتوایی در واقع مفاهیمی مستقل از هم ولی وابسته به موضوع اصلی مقاله هستند که کمک می‌کنند تا همه نیازهای کاربر را به خوبی پوشش دهیم. استانداردهایی شامل انتخاب عنوان (H2)، نگارش متن، به‌کارگیری تصاویر و لینک سازی داخلی و خارجی در این جزایر محتوایی اهمیت بالایی دارند. در نهایت با مفهوم پل‌های ارتباطی و تاثیر آن‌ها بر زمان حضور کاربر و ادامه مطالعه آشنا می‌شویم.

جزیره محتوایی؛ مجموعه‌ای از عنوان، متن، تصویر، ویدئو و ... برای بیان یک مفهوم مشخص است

گام ششم؛ درج و بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر بخش مهمی از محتوای صفحه هستند، یک تصویر ساده می‌تواند به اندازه صدها کلمه پیام به کاربر منتقل کند. الگوریتم‌های گوگل نیز به خوبی این اهمیت را درک کرده و ارزش بالایی برای این نوع از محتوا قائل هستند. پس از نگارش محتوای مقاله و رعایت استانداردهای نگارشی باید به تهیه و جاگذاری تصاویر مرتبط بپردازیم.

تصویر مناسب یعنی؛ اگر همه متن‌های صفحه حذف شوند، کاربر با مشاهده تصاویر مفهوم مقاله را درک می‌کند.

برای اینکه تصاویر ما هم مورد توجه کاربران بوده و هم برای ربات‌های گوگل قابل درک باشند نیازمند شناخت و اجرای تکنیک‌های سئو تصاویر مانند سایز مناسب، حجم استاندارد، متن جایگزین و عنوان فایل خواهیم بود که به صورت کامل در این بخش می‌آموزیم.

متن جایگزین تصاویر؛ دیده نمی‌شود ولی خوانده می‌شود!

گام هفتم؛ لینک سازی داخلی و خارجی

صحبت در مورد لینک سازی در کارگاه آموزش تولید محتوا؟ بله، لینک سازی داخلی و خارجی نیز بخشی از فرآیند تولید محتوا در سایت است.

از همان روزهای آغازینِ شروع فعالیت گوگل، لینک‌سازی مهمترین ابزار ربات‌ها برای درک ارتباط موضوعی و اعتبار صفحات وب بوده است. البته لینک‌سازی هدف مهم‌تری هم در اینترنت دارد؛ ایجاد مسیرهای دسترسی به محتوای جدید و مرتبط برای کاربر. در این بخش از کارگاه آموزش تولید محتوا، با استانداردهای لینک‌سازی داخلی و خارجی و مفاهیمی شامل ارتباط موضوعی، لینک نوفالو و تشویق کاربر به کلیک (Call to Action) آشنا خواهیم شد.

لینک سازی داخلی نیز بخشی از فرآیند تولید محتواست

گام هشتم؛ دسته‌بندی و برچسب‌گذاری، ترسناک‌ترین اشتباهات سئو

شاخِ غولِ محتوا، انتخاب دسته‌بندی و برچسب مناسب برای هر مقاله است! در مورد اهمیت صفحات آرشیو و تاثیر آن‌ها بر موفقیت یک پروژه سئو در کارگاه تدوین استراتژی سئو به تفصیل صحبت کرده‌ایم. در این کارگاه با مفاهیم مهمی شامل Zombie Pages، Duplicate Content و Cannibalization آشنا می‌شویم که نقشی تعیین کننده هنگام انتخاب دسته و برچسب برای یک مقاله دارند.

برای آنکه درک بهتری از روند انتخاب داشته باشیم به بررسی چند نمونه واقعی در وب فارسی پرداخته و نقاط ضعف و قوت هرکدام را بررسی می‌کنیم.

ترسناک‌ترین اشتباهات سئو و تولید محتوا؛ معمولا هنگام انتخاب دسته و برچسب اتفاق می‌افتند!

ترسناک‌ترین اشتباهات سئو؛ معمولا هنگام انتخاب دسته و برچسب اتفاق می‌افتند!

گام نهم؛ خوانایی و نکات نگارشی

اگر با افزونه Yoast کار کرده باشید احتمالا با مفهوم خوانایی (Readability) تاحدی آشنا هستید. این ابزار کمک می‌کند تا برخی از استانداردهایی که برای خوانش بهتر محتوا توسط کاربر لازم داریم را بررسی کنیم. ولی بیشتر مواردی که توسط افزونه‎های وردپرس بررسی می‌شود در زبان فارسی قابل استناد نیستند. در این مرحله نکاتی را می‌آموزیم که نقش موثری در رضایت کاربر هنگام مطالعه و ترغیب او به ادامه خواهند داشت.

رعایت استانداردهای طراحی؛ بر تجربه کاربری و خوانایی محتوا نقش مهمی دارداین استانداردها از اصول تولید محتوا در دنیای واقعی (کتاب، مجله، روزنامه و …) برداشت شده‌اند و امروز با هوشمندی ربات‌های گوگل راه خود را به دنیای اینترنت نیز بازکرده‌اند. با یادگیری این اصول دیگر نیازی به افزونه‌ها و ابزارهای جانبی نداشته و همیشه از کیفیت بالای متن خود مطمئن هستیم. با ارائه چندین مثال تاثیر رعایت استانداردهای نگارشی و استفاده از نیم فاصله در تولید محتوای متنی را با هم بررسی می‌کنیم.

خوانایی استاندارد سئو نیست! هدف بهبود تجربه کاربری است

گام دهم؛ نگارش عنوان و توضیحات سئو

در آخرین گام از مسیر تولید محتوا به انتخاب عنوان و توضیحات مناسب برای صفحه می‌رسیم. محتوایی که در این دو بخش قرار داده می‌شود جایی در صفحه قابل رویت نیست ولی ویترین اصلی ما در نتایج جستجو را می‌سازد.

در نگارش عنوان و توضیحات سئو علاوه بر تکرار کلمه کلیدی و ارتباط معنایی با موضوع صفحه باید از تکنیک‌هایی برای جذاب کردن، جلب توجه کاربر و تشویق او به کلیک استفاده کنیم. به عبارت دیگر در این بخش علاوه بر سئو هدف مهم دیگری به نام بازاریابی را نیز دنبال می‌کنیم.

نگارش عنوان و توضیحات سئو

۴- کلافِ محتوا؛ پاسخ به سوالاتی که ما را کلافه می‌کنند

پیش از آن‌که به مبحث جذاب توزیع محتوا برسیم، باید به چند پرسش اساسی و پرتکرار پاسخ بگوییم. در این بخش به بررسی رایج‌ترین اشتباهات سئو در سایت‌های فارسی زبان پرداخته و به سوالات مهمی که همواره برای کارشناسان تولید محتوا آزاردهنده است پاسخ می‌دهیم. این سوالات چکیده‌ای از پاسخ کارشناسان وبسیما به بیش از ۱۵ هزار دیدگاه ارسالی در سایت وبسیما است.

پاسخ قطعی به این سوالات ساده نیست؛ ملاک اصلی ما برای تصمیم‌گیری رضایت کاربر استالبته قرار نیست به پاسخ‌های کوتاه بسنده کنیم. برای هر سوال پاسخی منطقی و کاربردی ارائه کرده و چندین مثال واقعی را بررسی خواهیم کرد.

۵- پس از انتشار؛ تکنیک‌هایی برای حفظ و بهبود رتبه در گوگل

به طور معمول برای تهیه یک محتوای با کیفیت، چندین ساعت زمان و انرژی صرف می‌کنیم. ولی فرآیند بازاریابی محتوا به همین جا ختم نمی‌شود. برای کسب جایگاه بهتر و افزایش اثربخشی محتوا وظایفی داریم که در این مرحله از دوره تولید محتوا به آنها خواهیم پرداخت. وظایف ما در این بخش به ۴ دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  1. معرفی محتوا به گوگل
  2. تقویت صفحه با لینک سازی داخلی
  3. توزیع محتوا در کانال‌های بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی
  4. کامنت مارکتینگ

هریک از این تکنیک‌‌های با جزئیات کامل و مثال‌های کاربردی در کارگاه‌های آکادمی وبسیما آموزش داده می‌شوند و هدف ما از ارائه آنها در این کارگاه آشنایی کافی شما با این مفاهیم است.

تولید محتوا کافی نیست؛ تا زمانی‌که محتوا به دست مخاطب نرسد ارزشی خلق نخواهد شد 

۶- بالاتر از رتبه ۱ گوگل! مشتری از بازدیدکننده مهم‌تر است

مهمترین هدف ما از تولید محتوای سایت، رسیدن به رتبه یک گوگل است؛ ولی دسترسی به این هدف به تنهایی نمی‌تواند تضمینی بر جذب بازدیدکننده و افزایش فروش سایت باشد. در پایان کارگاه می‌آموزیم که رتبه یک گوگل چه مفهومی دارد و چطور میتوان بالاتر از رتبه ۱ گوگل بود؟

به روزرسانی محتوا؛ 1 یا 2 ماه پس از انتشار کمک می‌کند که کلمات گسترده‌تری را هدف گذاری کنیمتکنیک‌هایی برای افزایش بازدیدکننده و نرخ تبدیل به مشتری به شما خواهیم آموخت که استفاده از آن‌ها بسیار ساده است ولی می‌تواند اثربخشی محتوای شما را تا ۲ برابر افزایش دهد.

متن و تصاویری که در این صفحه قرار داده‌ایم تنها گوشه چشمی از محتوای ارائه شده در دوره تولید محتوا هستند، این کارگاه در ۱۱۲ اسلاید ارزشمند و طی ۶ ساعت ارائه شده است. به شما اطمینان می‌دهیم که پس از شرکت در این دوره فرآیند تولید محتوا برای شما ساده، جذاب و نتیجه‌بخش خواهد بود.

سوالات متداول

پیش نیاز شرکت در کارگاه تولید محتوا چیست؟
برای شرکت کنندگان گواهی معتبر صادر میشود؟
امکان ضبط صدا یا ویدئو در کارگاه وجود دارد؟
بعد از جلسه حضوری امکان ارتباط با مدرس دوره وجود دارد؟

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *