۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

چه عواملی باعث به وجود آمدن پارکینسون می شود؟

پارکینسون نوعی اختلال پیشرونده عصبی است که بر روی حرکت تاثیر می گذارد.علائم این نوع بیماری به تدریج شروع می شود و گاهی اوقات با یک ارزش کوچک در یک دست که فرد به سسختی متوجه آن می شودآغاز می شود.

در مراحل اولیه در بیماری پارکینسون حالت چهره ممکن است به میزان کم بیانگر این بیماری باشد و ممکن است دست ها هنگام راه رفتن تکان نخورند و ممکن است فرد آرام یا مبهم حرف زدن شود.علائم بیماری پارکینسون با پیشرفت و گذشت زمان بد تر می شود.بیماری پارکینسون گر چه قابل درمان نیست اما داروها ممکن است علائم شما را بهبود بعشد و ممکن است گاهی اوقات پزشک یا متخصص برای تنظیم مناطقی خاص ازز مغز جراحی را پیشنهاد کنند.

علائم  بیماری پارکینسون

علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد.علائم اولیه ممکن است ضعیف و غیر قابل توجه باشد.علائم اغلب از یک طرف بدن شروع می شود و معمولاً در هردو طرف شکل میگیرد که در سمت راست شدید تر خواهد بود.

علائم و نشانه های پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱-لرزش ؛ لرزش معمولاً از یک اندام شروع می شودکه معمولاً دست و انگشتان دست می باشند که ممکن است فرد انگشت شصت و سبابه را به هم بمالد که به آن پیل رولینگ گفته می شود.

۲-حرکت آهسته (برادی کینزی ) که ممکن اسست با گذشت زمان بیماری پارکینسون را کند کند و کارهای ساده را دشوار و وقت گیر کند.قدم هایی فرد هنگام راه رفتن کوتاه تر می شود و بلند شدن از صندلی برای فرد دشوار می شود.

۳- سفتی عضلات؛ سفتی عضلات می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد .عضلات سخت می تواند درد ناک باشد و دامنه حرکت را محدود کند.

۴-اختلال در قامت و تعادل؛ فرد می تواند قامت خمیده خود را پیدا کند و ممکن است دچار مشکل تعادل شود.

۵-از دست دادن حرکات اتوماتیک؛ از دست دادن تعادل ممکن است توانایی انجام حرکات نا خود آگاه از جمله چشمک زدن ،لبخند زدن یا حرکت دسست ها هنگام راه رفتن را کاهش دهد.

۵-تغییرات تکلم؛ تکلم ممکن است آرام،سریع ،مبهم یا با تردید باشد و بیشتر حالت یکنواخت و بدون بالا و پایین های معمول باشد.

۶-تغییرات نوشتار؛ برای افرادی که بهاین درد مبتلا هستند نوشتن ممکن است دشوار شود و دست خط فرد کوچک به نظر برسد.

چه زمانی به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

در صورت وجود هر یک از علاائم پارکینسون نه تنها برای تشخیص این وضعیت بلکه برای رد علل دیگر این علائم خود به پزشک مراجعه کنیم.

علل بیماری پارکینسون

در بیماری پارکینسون سلول های عصبی سلول های عصبی خاصی ( نورون ها) در مغز به تدریج تخریب می شوند و از بین می روند.بسیاری از این علائم به دلیل از بین رفتن نورون هایی است که یک پیام رسان شیمیایی در مغز شما به نام دوپامین تولید می کنند.هنگامی که سطح دوپامین کاهش می یابد باعث فعالیت غیر طبیعی مغز می شود و علائم بیماری پارکینسون پدیدار می شود.

علت بیماری پارکینسون نا شناخته است اما به نظر می رسد عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند از جمله:

ژنتیک؛ محققان جهش های ژنتیکی خاصی راشناسایی کرده اند که می تواند باعث بیماری پارکینسون شود اما این موارد شایع نیستند به جزء در موارد ندری که بسیاری از اعضای خانواده مبتلا به این  نوع بیماری هستند.

محرک های محیطی؛ قرار گرفتن در معرض یکسری سموم خاص یا برخی عوامل محیطی ممکن استخطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در آینده افزایش بدهد اما خطر آن نسبتاً کم است.

وجود اجسام لویی؛ مجموعه ای از مواد خاص درون سلول های مغزی نشانگر میکروسکوپی بیماری پارکینسون هستند که اجسام لویی نامیده می شوند و محققان اعتقاد دارند که این اجسام لویی سر نخ مهمی را برای کشف علت پارکینسون در اختیار دارند.

آلفا سینوکلین: در اجسام لویی یافت می شود گر چه بسیاری از مواد در اجسام لویی وجوود دارند و دانشمندان معتقدند که مهمترین آن پروتئین طبیعی و گسترده ای است به نام آلفاسینوکلین که در تمام اجسام لویی به صورت انبوه یافت می شود وسلول ها نمی توانند آن را تجربه کنند .

عوامل خطر پارکینسون

عوامل خطر پارکینسون شامل موارد زیر هستند:

سن  بزرگ سالان جوان: جوانان به ندرت به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند ولی معمولاً این بیماری از میانسالی یا پیری شروع می شود و خطر آن با افزایش سن افزایش می یابد.معمولاً افراد از سن ۶۰ سالگی به بالا به ابن بیماری مبتلا می شوند.

وراثت: اگر یکی از بستگان نزدیک فردبه این نوع بیماری مبتلا باشند احتمال این بیماری در او افزایش می یابد . با این حال اگر در خانواده خود بستگان زیادی با بیماری پارکینسون ندارند خطر ابتلای آن ها کم است.

جنسیت: مردان بیشتر از زنان در معرض پارکینسون هستند،پس باید به پزشکمراجعه کنند تا از درد دور بمانند.

قرتار گرفتن در معرض سموم: قرار گرفتن در معرض علف کش ها و سموم دفع  آفات ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *