۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
ورزشی سلامتی

چه عواملی در افزایش قد موًثر است؟

چگونه فرزند قدبلندی داشته باشیم؟

۱-تغذیه :افزایش-قد=عوامل موًثر رشد قد می باشد.

والدین همواره تمایل دارند فرزندان قد بلند و رشیدی داشته باشند و بیشتر آن ها در تمام مدت بلوغ فرزندشان مضطرب و نگرانند که مبادا فرزندشان به قد مطلوب نرسد.

این نکته را در نظر داشته باشید که به طور کلی میزان رشد قد افراد در درجه اول به وراثت بستگی دارد ،اما عوامل دیگری نیز در روند رشد قد موًثر است که به آنها اشاره می کنیم.قبل از هرچیز به خاطر داشته باشید اثر در استمرار است .پس با حوصله راهکارها را به طور مستمر انجام دهید.

رشد مناسب قد با فعالیت های بدنی:

یکی از عوامل موًثر در ترشح بسیاری از هورمون ها،فعالیت فیزیکی است .فعالیت بدنی مناسب و منظم،در افزایش هورمون رشد تیروئید،پرولاکتین و برخی هورمون های غدد فوق کلیوی نقش به سزایی دارد و توصیه می شود کودکان روزانه چند ساعت فعالیت فیزیکی (حتی همان شیطنت های معمولی )را داشته باشند.

در سنین نوجوانی انجام یک فعالیت ورزشی مناسب و مورد علاقه از نظیر والیبال،بسکتبال حداقل سه بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه توصیه می شود.با این وجود باید تا زمان بلوغ،از ورزش هایی زیادی به بدن وارد می کنند همانند وزنه برداری و ورزش های استقامتی خود داری شود.

تذکر:افزایش وزن و چاقی مقدارهورمون رشد را کاهش می دهد ،لذا داشتن وزن مناسب در افزایش قد موًًثر است.

افزایش قد با رژیم غذایی درست:

استفاده از میوه ها و سبزیجات ،لبنیات ،ماهی و حبوبات در رشد کودکانن بسیار مفید و موًثر است .مقدار حداقل وعده های مصرفی این مواد به شرح زیر است:

میوه ها و سبزیجات یک وعده در روز .

لبنیات مصرف یک لیوان شیر تازه یا معادل آن ماست تازه.

ماهی:دو وعده در هفته به صورت سرخ نشده.

حبوبات:یک وعده در هفته.

اگر کودک قد بلند می خواهید خواب او را تنظیم کنید.

از دیگر عوامل محرک در ترشح هورمون رشد خواب شبانه است که مقدار مورد نیاز آن در هر فرد متفاوت است .زمان خوابیدن دارای اهمیت زیادی است زیرا هورمون رشد در آغاز  و نیمه های شب ترشح می شود و طبیعی است .کودک و نوجوانی که دیر به رخت خواب می روند از میل کافی هورمون بهره مند نیستند.

به طور کلی زمان خواب کافی برای هر فرد به شرح زیر است:

کودک یک تا سه سال :ده ساعت خواب.

سه تا شش سال:حدود ده ساعت خواب.

دوازده سال به بالا:حداقل هشت و نیم تا نه ساعت خواب.

داروهای افزایش فد:

بعضی هورمون ها و داروهای طبیعی در کودکی و نوجوانی می تواند سبب افزایش =رشد قد شود،اما مصرف آن ها فقط در موارد خاص و تحت نظر پزشک اطفال یا غدد امکان پذیر است :زیرا استفاده خود سرانه از این دارو ها بیشتر از فوایدشان خواهد بود.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *