۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
روانشناسی

چگونه تنها باشیم، اما خوشحال زندگی کنیم؟

تنها بودن را با شادی پر کنید و لذت ببرید

هر کدام از افراد تعاریف و توضیحات خاص خود را از خوشبختی دارند و برای هر شخصی، خوشحالی معنای خاصی دارد. مهم نیست که در زندگی با چه چالش‌هایی مواجه می‌شویم، مسیر زندگی‌مان به چه صورت است و حتی چه سبک زندگی را برای خود برگزیدیم، در پایان هر روزمان چیزی که بیشتر از هر چیزی برایمان حائز اهمیت است، خوشحالی و حس شادی در وجودمان خواهد بود، یا به زبان ساده‌تر، آن چیزی که به ما آرامش می‌دهد.

چه تنها باشید، چه متاهل و دارای فرزند، تفاوتی ندارد، چرا که به هر حال باید بدانید که چطور می‌توانید تنها زندگی کنید و اوقات تنهایی را با نهایت لذت و شادی سپری نمایید. کافی است تمرین کنید تا خودتان را دوست داشته باشید و از خودتان مراقبت نمایید، چرا که این شما هستید که دقیقا باید بدانید از چه چیزی و از انجام چه کاری خوشحال می‌شوید، سپس متوجه خواهید شد که تنهایی به چه اندازه می‌تواند برایتان شادی آور باشد.

بسیاری از افراد از اوقات تنهایی خود با عنوان ” بهترین زمان” یاد می‌کنند. شما چطور؟ آیا این موضوع در مورد شما نیز صادق است؟ آیا شما جزء افرادی هستید که دوست دارید اوقات تنهاییتان به سرعت به پایان برسد و نمی‌دانید در آن زمان‌ها چه کار باید انجام دهید تا لذت ببرید؟ باید اعتراف کرد که حتی فکر به دوران تنهایی برای اغلب آدم‌ها ممکن است بسیار هراس آور باشد، برای همین هم اغلب از این‌که تنها باشند ابراز تنفر می‌کنند.

اگر شما هم جزء افرادی هستید که از تنها بودن و تنها زندگی کردن لذت نمی‌برید، این مقاله قطعا برای شما تهیه شده است. چرا که در ادامه قصد داریم تا به شما راه‌‌کارهای بسیار مفیدی ارائه کنیم تا اوقات تنهایی خود را به بهترین نحو سازماندهی کنید و یاد بگیرید از لحظه لحظه‌های اوقات تنهایی خود لذت ببرید و خوشحالی واقعی را با تمام وجود احساس کنید، پس با دیجی‌رو همراه باشید!

۱- اوقات تنهایی را سخت نگیرید

اولین قدم برای مقابله با ترس از تنهایی این است که مدام آن را به خاطر نیاورید و مدام در ذهنتان تکرار نکنید. اگر شما جزء افردی هستید که به شدت از تنها ماندن می‌هراسند و حتی فکر کردن به آن نیز باعث می‌شود تا تمام بدن‌تان از ترس یخ بزند، پس آهسته پیش بروید. با صبر و حوصله فعالیت‌هایی که از انجام آن لذت می‌برید را پیدا کرده و از انجام دادنشان احساس رضایت داشته باشید، بگذارید تا با این‌کار آرامش بیابید و در عین حال نیز فراموش کنید که تنها هستید. مطمئن باشید که از این کار نهایت لذت را خواهید برد.Spending Time Alone

۲- به تنهایی از وجود خودتان تاییدیه بگیرید

داشتن فضاهای مجازی و به اشتراک گذاشتن تصاویر و افکارتان با دوستان و حتی سایر افراد بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، این‌که مدام از سایر افراد پیام دریافت کنید و مدام برنامه بریزید بسیار فوق‌العاد است اما به شما توصیه می‌کنیم که کمی با خود رو راست باشید و از خودتان بپرسید که چرا به این نوع توجه به صورت ۲۴ ساعته احتیاج دارید؟ آیا این نوع سبک زندگی به این خاطر است که شما برای دوست داشتن خود به تایید دیگران احتیاج دارید؟ اگر پاسخ شما به این سئوال مثبت است، پس سعی کنید که زمان تنهایی خود را بیشتر کرده و تبلت و گوشی همراه یا لپ تاپ را از خودتان دور کنید. این کار به شما بسیار کمک خواهد کرد و متوجه خواهید شد که شما برای خوشحالی و ادامه‌ی زندگیتان به هیچ‌کس جز خودتان احتیاج ندارید.

۳- سرگرمی‌های جدید برای خودتان پیدا کنید

بعضی از افراد علاقه‌ای به تنها ماندن ندارند زیرا خیلی زود حوصله‌شان سر می‌رود و نمی‌دانند که دقیقا باید چه کاری انجام دهند! اگر شما هم جزء افرادی هستید که این مشکل را دارند، به شما توصیه می‌کنیم که سعی کنید مشغولیت و سرگرمی‌های جدیدی برای خودتان پیدا کرده و آن‌ها را امتحان کنید. از سکوت دوران تنهایی خود برای مطالعه‌ی کتاب، نقاشی کردن و یا خیاطی استفاده کنید و یا حتی می‌توانید به تماشای چند فیلم خوب بپردازید یا حتی کمی به آشپزی و یادگیری آن مشغول شوید. این‌ها نمونه‌ی فعالیت‌های بسیار جذابی است که شما می‌توانید به عنوان فعالیت‌های جدید برای پر کردن اوقات فراغت خود در نظر بگیرید.چگونه تنها باشیم، اما خوشحال زندگی کنیم؟

۴- گوشی همراه خود را به هیچ عنوان چک نکنید.

اگر شما به زمانی که با خودتان می‌گذرانید متعهد هستید و به آن احترام می‌گذارید، زمانی را برای ترک کردن گوشی خود در نظر بگیرید و دیگر از آن استفاده نکنید. چک کردن گوشی همراه که امروزه نیز بسیار شایع شده، نه تنها باعث هدر رفتن وقت و هدف شما از زمان تنهاییتان می‌شود بلکه ممکن است دیدن یک نوشته یا عکس باعث شود که شما احساس درماندگی و تنهایی کنید. برای همین به شما توصیه می‌کنیم که گوشی خود را کنار بگذارید تا زمان تنهایی خود را به درستی و با کیفیت هر چه بیشتر سپری کنید.

۵- به خاطر داشته باشید زمانی که به تنهایی سپری می‌کنید، بهترین وقت برای این است که بتوانید خود واقعیتان باشید

در ابتدا ممکن است افراد از این‌که زمان خود را به تنهایی سپری کنند، بیزار باشند. اما به خاطر داشته باشید که در این زمان‌ها شما می‌توانید هر کاری که علاقه دارید به طور کامل انجام دهید. حتی فکر کردن به این موضوع هم می‌تواند بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد. شما می‌توانید لباس‌های راحت خود را به تن کنید، کارتون‌های دوران کودکی خود را بدون کوچک‌ترین خجالتی تماشا کنید، چیپس و پفکتان را راحت نوش جان کرده و هر کاری که می‌خواهید بدون هیچ محدودیتی انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این دقیقا همان زمانی است که می‌توانید به راحتی و بی هیچ قضاوتی خودتان باشید.چگونه تنها باشیم، اما خوشحال زندگی کنیم؟

۶- برای گردش به شهر بروید

هیچ‌کس به شما نگفته است که برای سپری کردن زمان تنهایتان حتما باید درب خانه را به روی خودتان قفل کرده و در خانه بمانید. اگر شما جزء افرادی هستید که از اوقات تنهایی خودتان به این علت که نمی‌خواهید در خانه بمانید، متنفر است، می‌توانید به راحتی موقعیت مکانی خود را تغییر دهید. قهوه بگیرید و در سطح شهر به گشت و گذار بپردازید. شما حتی می‌توانید کتاب مورد علاقه‌ی خود را برداشته و داخل پارک مورد علاقه‌تان مشغول به مطالعه شوید.

۷- از زمان خود، به بهترین شکل ممکن استفاده کنید

همه‌ی ما قبول داریم که تمیز کردن خانه و کارهای عادی و روزانه خیلی جزء فعالیت‌های جالب و هیجان انگیز به حساب نمی‌آیند، اما آخر هفته‌هایی که به تنهایی سپری می‌شوند، بهترین زمان برای انجام دادن فعالیت‌های روزانه و تمیز کردن وسایلتان خواهد بود، پس برای راحتی بیشتر توصیه‌ی ما به شما این است که یک موزیک هیجان‌انگیر بگذارید و عملیات تمیز کردن خانه و یا اتاقتان را آغاز کنید! درست ظرف چند ساعت آپارتمان شما به طرز حیرت آوری تمیز خواهد شد و همین‌طور زمانتان هم به نحو احسن سپری شده است!چگونه تنها باشیم، اما خوشحال زندگی کنیم؟

۸- از زمان خود برای ارتقاء توانایی‌هایتان و حتی یادگیری توانایی‌های جدید استفاده کنید

شما مدت‌هاست دنبال فرصتی می‌گردید تا وبلاگ خود را آپدیت کنید و یا حتی برای دویدن و ورزش کردن وقت بگذارید یا حتی پیانو تمرین کنید. چه زمانی بهتر از الآن؟ اوقات تنهایی درست زمانی است که باید روی خودتان و کارهایتان تمرکز کنید و تمام کارهایی که قبلا می‌خواستید انجام دهید را آغاز کنید.

۹- سعی کنید در این زمان، ریلکس کنید و آرامش داشته باشید

علاوه بر انجام فعالیت‌های تحرکی مثل ورزش و یا حتی دویدن، خوب است که بدانید زمانی را باید به کنسل کردن برنامه‌هایتان و ریلکس کردن و آرامش به خودتان بگذرانید تا از استرس به دور مانده و به روح و روانتان استراحت دهید. به شما توصیه می‌کنیم که سعی کنید دوش بگیرید تا بتوانید آرامش را جایگزین خستگی و استرس‌های درونی خود کنید.

۱۰- برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کنید و به سرعت آن‌ها را به مرحله‌ی اجرا در بیاورید

داشتن احساس خوب بدون این‌که هدف و جهتی داشته باشید، تقریبا غیر ممکن است. پس سعی کنید دفتر یادداشت کوچکی داشته باشید و در زمان تنهایی خود به کارها، اهداف در زمینه‌های مختلف، فعالیت‌ها و مهارت‌‌هایی که علاقه‌مند به آغاز آن‌ها هستید عمیقا فکر کنید. با برنامه‌ریزی پیش بروید تا اهداف خود را محقق سازید. هدف‌های شما لازم نیست که پیچیده یا خیلی خارق‌العاده، بزرگ و طاقت فرسا باشند، تنها کافیست تا در زمان حال به جریان بیفتند. به خاطر داشته باشید که بهتر است تا حد ممکن سریعا آن‌ها را دنبال کنید و هیچ‌گاه به فکر بهترین زمان برای انجام آن‌ها نباشید. هیچ وقت شنبه نمی‌آید!چگونه تنها باشیم، اما خوشحال زندگی کنیم؟

۱۱- یاد بگیرید که چگونه با خودتان صحبت کنید

همه‌ی ما دارای صدای درونی هستیم که در تمام طول روز با ما در حال صحبت کردن است. تنها کاری که شما نیاز است که انجام دهید این است که با شخص درونی خودتان که هر روز با شما صحبت می‌کند آشنا شوید و سعی کنید او را بیشتر بشناسید. هنگامی که زمانتان را با سایر افراد می‌گذرانید گوش دادن به حرف شخص درونتان بسیار سخت‌تر می‌شود و اکثرا او را نادید می‌گیرید. همانطور که باید از افراد منفی در زندگی دور بمانید، صدای درونی منفی خود را نیز باید خاموش کنید. برای این کار کافیست در اوقات تنهایی خود با خودتان صحبت کنید، در ابتدا ممکن است کمی مثبت بودن در مورد این مسئله برایتان سخت باشد، تنها چیزی که نیاز است به خاطر بسپارید این است که با خودتان مهربان باشید.

۱۲- به نظر خود بیشتر از بقیه اهمیت دهید.

توصیه‌ی ما به شما این است که تا زمانی که به نظر بقیه واقعا احتیاج ندارید، از آن‌ها نظر نخواهید. به جای این کار از خودتان درخواست توصیه و نصیحت کنید. اگر شما پاسخ مشکلتان را می‌دانستید، آن پاسخ چه می‌بود؟

پاسخ شما به این سئوال هر چه که باشد، پاسخ حقیقی برای مشکلتان است. به خاطر داشته باشید که هر چقدر بیشتر از خودتان این سئوال را بپرسید به همان میزان کمتر مداخله‌ی دیگران را پذیرا خواهید شد و سعی می‌کنید که در حین مواجه با مشکلات کمتر بقیه‌ی افراد را وارد آن کنید. در نهایت وقتی که به خودتان در هنگام حل مشکلات اعتماد داشته باشید، قوی‌تر و با اعتماد به نفس‌تر خواهید شد و همچنین خودتان را وارد چالش‌هایی خواهید کرد که قبلا قادر به انجام آن نبودید!

۱۳- به خاطر داشته باشید که به تنهایی، به اندازه‌ی کافی خوب هستید

شما انسان با ارزشی هستید و برای اثبات آن نیز به تاییدیه‌ی سایر افراد احتیاج ندارید. وقتی که می‌خواهید زمانی را به تنهایی سپری کنید، به خودتان یادآوری کنید که این فقط به این علت است که شما می‌خواهید زمانی را برای خودتان اختصاصی داشته باشید و حقیقتا تنهایی یک انتخاب است. پیدا کردن فردی که بتوان با وی زمانی را بدون تنهایی سپری کرد، بسیار ساده و راحت است اما وقتی که شما سطح استاندارد بالایی برای وارد کردن افراد به زندگی خود داشته باشید، مطمئنا ترجیح می‌دهید تا زمانی را به تنهایی سپری کنید تا با شخصی که به اندازه‌ی کافی شایستگی ندارد هم کلام و هم صحبت شوید. پس بدانید که اوقات تنهایی شما در واقع روی کیفیت زندگی شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود، از این موضوع به سادگی نگذرید.

حالا که می‌دانید چطور باید اوقات تنهایی خوشحال کننده‌ای داشته باشید، زمان آن رسیده تا کسی که هستید را تماما قبول کنید و نسبت به هر موضوع و هر چیزی که برایتان در زندگی روی می‌دهد مثبت نگر و مثبت اندیش باشید. در واقع، چیزی که شما را از سایر افراد متمایز و خاص می‌کند تغییرات فکری و نگرش شما است. زمانی که این تفکر را بپذیرید، زندگی هم به شما روی شادی نشان داده و موقعیت‌های جدید و متفاوتی را پیش روی شما قرار می‌دهد که مطمئنا بی‌انتها خواهند بود.

در نهایت به خاطر بسپارید که کیفیت اوقات تنهایی شما به تمرین و تجربه بستگی دارد، پس سعی کنید خیلی به خودتان سخت نگیرید. در واقع این کار یک مهارت است که هر کسی در زندگی باید با آن رو به رو شود و سعی در این داشته باشد تا با مرور زمان به بهترین نحو آن را در زندگی خود به کار گیرد. به همین علت به شما توصیه می‌کنیم تا گوشی همراه خود را زمین بگذارید، برنامه‌هایتان را لغو کنید و زمانی را با خودتان به تنهایی و با نهایت لذت سپری کنید و خلاق و شاد باشید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *