۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
موفقیت

کتاب قدرت بیان برایان تریسی؛ راهنمایی برای افزایش تأثیر کلام

کتاب قدرت بیان برایان تریسی؛ راهنمایی برای افزایش تأثیر کلام

درست و تأثیرگذار صحبت‌ کردن نوعی مهارت است. امروزه لازمۀ موفق شدن در بسیاری از حوزه‌ها همین مهارت است. برای اینکه از توانایی حرف‌زدن‌تان نهایت استفاده را ببرید، لازم است مجموعه‌ای از مهارت‌های جانبی مانند زبان بدن و اعتماد به نفس را در کنار اطلاعاتِ کافی داشته باشید. در ادامۀ این مطلب، کتابی با همین موضوع تحت عنوان «قدرت بیان» نوشتۀ برایان تریسی را به شما معرفی می‌کنیم. برایان تریسی در کتاب قدرت بیان قرار است به ما بیاموزد که چگونه از این مهارت‌ها برای بهبود قدرت بیان استفاده کنیم.

شناسنامه کتاب

  • عنوان: قدرت بیان
  • نویسنده: برایان تریسی
  • تعداد صفحات: ۲۵۹

 

خرید کتاب قدرت بیان از دیجی‌کالا

دربارۀ کتاب قدرت بیان

همان‌طور که از عنوان کتاب برمی‌آید، نویسنده قرار است مهارت‌هایی را آموزش دهد که با استفاده از آنها بتوانیم از قدرت و تأثیرگذاریِ صحبت‌ کردن برای پیشبرد اهداف‌مان استفاده کنیم. به همین دلیل، با کتابی مواجه نیستیم که صرفا بر چگونه حرف زدن تأکید دارد، بلکه مطالب آن را مجموعه‌ای از رفتارها و مهارت‌هایی تشکیل می‌دهند که تأثیر کلام را بیشتر می‌کند.

نویسنده از همان ابتدای کتاب، درست و تأثیرگذار صحبت کردن را برگ برنده برای موفق‌شدن می‌خواند. او می‌گوید: «حرف‌ زدن می‌تواند احترام و توجه دیگران را به‌ دنبال داشته باشد، به ارزش شما در جمع بیفزاید و توجه افرادی را که می‌توانند به شما کمک و دریچه‌هایی به روی‌تان باز کنند، جلب کند.» او همچنین معتقد است: «توانایی صحبت‌ کردن به دیگران ثابت می‌کند که شما بااستعداد و باهوش‌تر از کسانی هستید که نمی‌توانند به‌خوبیِ شما صحبت کنند.»

مطالب کتاب

مطالب کتاب با یک مقدمه و در دوازده فصل دسته‌بندی شده‌اند. در ادامه، فهرست و توضیحی کوتاه دربارۀ محتوای کتاب آمده است.

فهرست

مقدمه: حرف بزن تا برنده شوی؛

فصل اول: هنر صحبت کردن و فنّ بلاغت؛

فصل دوم: برنامه ریزی و آمادگی تسهیل شده است؛

فصل سوم: اعتماد به نفس و تسلط ذهنی؛ از بین بردن ترس از صحبت‌ کردن میان جمع؛

فصل چهارم: در برخورد با همۀ مخاطبان، قوی باشید؛

فصل پنجم: تسلط بر سخنرانی در گروه‌های کوچک؛

فصل ششم: تسلط در جلسات و مذاکرات در گروه‌های کوچک؛

فصل هفتم: تسلط به تریبون؛ تحت‌تأثیر قرار دادن مخاطبان زیاد؛

فصل هشتم: تسلط صوتی؛ تکنیک‌های قوی صدا؛

فصل نهم: ترفندهای تجارت؛ تکنیک‌های سخنرانان برتر؛

فصل دهم: کنترل محیط؛

فصل یازدهم: سخنرانی را با موفقیت تمام کنید؛ مخاطبان را مشتاق رها کنید؛

فصل دوازدهم: سخنرانی‌های ترغیب‌کنندۀ تجاری.

محتوای کتاب قدرت بیان

هر فصل با یک جملۀ تأثیرگذار از بزرگان شروع می‌شود که با موضوع فصل ارتباط دارد.

نویسنده بعد از آنکه در فصل ابتدایی کتاب اهمیت فن‌ بیان را برای مخاطب روشن می‌کند، در ادامه مفصلا توضیح می‌دهد که هدف از هنر صحبت‌کردن چیست. او در این باره می‌گوید: «هدف یا مقصود از صحبت کردن در میان جمع، کمک به روی‌دادن اتفاقی است که در صورت نبود صحبت‌های گوینده رخ نمی‌دهد. به عنوان مثال، وقتی دموستنز (سخنران معروف یونانی) صحبت می‌کرد، مردم می‌گفتند: “چه سخنران خوبی” اما وقتی آلسیبیدز (سیاستمدار آمریکایی) صحبت می‌کرد، مردم می‌گفتند: “پیش به‌سوی هدف“. وظیفۀ شما به‌عنوان یک سخنران این است که مخاطب‌تان را وادار و ترغیب کنید؛ به‌گونه‌ای‌که حرف‌های شما، طرز فکر، احساس و عملکردشان را تغییر دهد.»

در این کتاب، ساختارهایی برای سخنرانی‌های کوتاه و طولانی تعریف شده است. برایان تریسی بر این باور است که قسمت‌های اصلیِ یک پیام از سه بخشِ لحن، واژه و زبان تشکیل شده است. او در ادامۀ این تقسیم‌بندی، به تشریح هرکدام می‌پردازد.

در فصل‌های بعدی کتاب باتوجه به تنوع مخاطب و موضوعی که برای هر سخنرانی وجود دارد، تریسی هرکدام از این موقعیت‌ها را توضیح می‌دهد و تکنیک‌های مرتبط به آن را می‌آموزد. باتوجه به‌ اینکه صحبت‌ کردن فقط به‌معنای سخنرانی کردن در جمع نیست، تکنیک‌های ارائه‌شده شامل نحوۀ مذاکره کردن هم می‌شود.

دربارۀ نویسنده

برایان تریسی (Brian Tracy) سخنران و مشاور موفق آمریکایی در زمینۀ پیشرفت شغلی و پیشرفت فردی است. او سال ۱۹۴۴ در شارلوت‌تاون کانادا در خانواده‌ای فقیر به‌ دنیا آمد. تریسی از همان نوجوانی به‌خاطر وضعیت مالی بد خانواده‌اش مجبور بود به‌جای درس خواندن و بازی کردن، کار کند. کار در کشتی و بعدها دست‌فروشی از جمله شغل‌هایی بود که از آنها کسب درآمد می‌کرد. او اکنون سخنران و مشاور و نیز رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت «برایان تریسی اینترنشنال» است.

در مقدمۀ این کتاب دربارۀ تریسی این‌گونه آمده است: «برایان تریسی یکی از سخنرانان برجستۀ آمریکایی در زمینۀ تجارت و یکی از مشاوران و مربیان نام‌آور در زمینۀ پیشرفت فردی و غیرفردی در جهان امروز است. او سالانه برای ۲۵۰ هزار مخاطب دربارۀ موضوعات مختلف از جمله موفقیت فردی، ریاست، کارایی اجرایی، خلاقیت و فروش سخنرانی می‌کند. او بیش از ۴۰ جلد کتاب تألیف و بیش از ۳۵۰ نوار صوتی و تصویری تولید کرده است.»

بخش‌هایی از کتاب قدرت بیان

روش برف‌پاک‌کن

همان‌طور که می‌دانید، شما هم نیمکرۀ چپ دارید، هم نیمکره راست. نیمکرۀ چپ توسط حقایق و اطلاعات و نیمکرۀ راست توسط احساسات، داستان‌ها، نقل‌قول‌ها و مثال‌‌ها فعال می‌شود. استفاده از این روش بسیار ساده است: حقیقتی را بیان کنید و آن را با یک داستان ادامه بدهید. حقیقت دیگری بیان کنید و آن را با یک نقل‌قول ادامه بدهید. در ادامه، با بیان حقیقتِ دیگری آن را با یک مثال عددی توصیف کنید. درست مثل برف‌پاک‌کن عقب و جلو بروید.

وقتی با این روش سخنرانی می‌کنید، هم نیمکرهٔ چپ و هم نیمکرهٔ راست مخاطبان‌تان فعال می‌شود. آنها به جلو خم می‌شوند، به دهان شما چشم می‌دوزند و شما در تمام مدت آنها را کاملا علاقه‌مند نگه‌ خواهید داشت.(ص ۴۹)

خرید کتاب قدرت بیان از دیجی‌کالا

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *