تکنولوژی و فناوری

گوشی خیس شده را چه کنیم؟ راهکارها و سؤالات رایج

هرچقدر هم که مراقب باشیم، گاهی گوشی همراه ما داخل آب می‌افتد یا زیر باران خیس می‌شود. در این شرایط دستپاچه نشوید، چون برای نجات گوشی خیس شده راه‌هایی وجود دارد. با کمی خوش‌شانسی و سرعت‌عمل می‌توانید گوشی خود را نجات دهید. در ادامه توضیح می‌دهیم که اگر گوشی در آب افتاد چه کنیم و برای خشک‌کردن و جلوگیری از آسیب‌دیدن قطعات آن از چه روش‌هایی استفاده کنیم.

بیرون‌آوردن گوشی از آب

هر ثانیه قرارگرفتن گوشی در معرض رطوبت، احتمال ازدست‌رفتن گوشی را افزایش می‌دهد. اگر باران می‌بارد، گوشی را در چیزی مانند پارچه یا کیسه پلاستیکی بپیچید تا آب بیشتری واردش نشود و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به‌سرعت از زیر باران خارج شوید.

خاموش‌کردن گوشی و جداکردن لوازم و قطعات آن

فوری گوشی را خاموش کنید، حتی اگر ظاهرا کار می‌کند و مشکلی ندارد. روشن‌ نگه‌داشتن گوشی می‌تواند موجب اتصال کوتاه شود. اگر گوشی موقع خیس‌شدن به برق متصل بوده است، با احتیاط محافظ یا چندراهی برق را خاموش کنید و دوشاخه را از پریز بکشید، چون ممکن است که موقع جداکردن گوشی دچار شوک الکتریکی شوید.

سپس به‌سرعت قاب محافظ گوشی و سایر لوازم جانبی آن را جدا کنید. هرچه قسمت‌های بیشتری را جدا کنید، آب کمتری داخل گوشی جمع می‌شود. قطعات گوشی در اثر تماس با آب صدمه می‌بینند، بنابراین باید آنها را جدا و کاملا خشک کنید. سیم‌کارت و کارت حافظه گوشی را نیز بردارید. اگر باتری گوشی جداشدنی است، آن را خارج کنید. سیم‌کارت، کارت حافظه و سینی سیم‌کارت را با دستمال خشک کنید. معمولا این بخش‌ها در اثر خیس‌شدن آسیب نمی‌بینند.

بعضی از گوشی‌ها نشانگر آسیب آب دارند. این نشانگر به شما نشان می‌دهد که آب به داخل گوشی نفوذ کرده است یا خیر. معمولا نشانگر آسیب آب پشت باتری، روی خود باتری یا روی سینی سیم‌کارت قرار دارد. به‌دنبال یک نقطه یا مربع کوچک سفید، صورتی یا قرمز بگردید. اگر رنگ آن صورتی یا قرمز باشد، یعنی آب وارد گوشی شده است.

خشک‌کردن گوشی

۱. استفاده از دستمال بدون پرز

استفاده از دستمال میکروفیبر برای خشک کردن گوشی خیس شده

گوشی را با دستمال بدون پُرزی پاک کنید. اگر دستمال میکروفیبر داشته باشید که چه‌ بهتر (مانند دستمال پاک‌کردن عینک یا دوربین عکاسی). اگر حوله یا دستمال در دسترستان نیست، دستمال کاغذی هم مفید است.

تمام گوشه‌کنارها و شیارهای گوشی را تا حد امکان با دستمال خشک کنید. هرچه آب بیشتری را خشک کنید، بهتر است. دقت کنید که آب را به داخل درگاه شارژ، جک هدفون یا اسلات کارت وارد نکنید.

به‌هیچ‌وجه برای خشک‌کردن گوشی از سشوار، فر، مایکروویو، خشک‌کن لباس یا وسایل دیگر استفاده نکنید، زیرا گرما به گوشی آسیب می‌رساند. از حرکت‌دادن گوشی پرهیز کنید، چون موجب جابه‌جایی آب در داخل آن می‌شود.

۲. استفاده از جاروبرقی

اگر جاروبرقی آب و خاک داشته باشید که عالی است! ولی از جاروبرقی معمولی هم می‌توانید استفاده کنید. سری گوشه‌گیر را به جاروبرقی متصل کنید، جاروبرقی را روی بیشترین قدرت بگذارید و سپس اطراف تمام منافذ و درگاه‌های گوشی را جاروبرقی بکشید. دنبال آب‌های محبوس‌شده بگردید و مکیدن آب را آن‌قدر ادامه بدهید که دیگر صدای آبی نشنوید و فقط صدای جریان هوا شنیده شود.

با دهان هم می‌توانید آب روی گوشی را بمکید. فقط مواظب باشید که آب مکیده‌شده با بازدم به گوشی برنگردد، چون موجب آسیب بیشتر می‌شود.

۳. خارج‌کردن آب با هوای فشرده

اگر پمپ باد دارید، آن را روی psi پایین قرار دهید و از آن برای خارج‌کردن آب باقی‌مانده استفاده کنید. البته از قوطی هوای فشرده هم می‌توانید استفاده کنید. هوا را در فواصل کوتاه در تمام قسمت‌های سطح گوشی و درگاه‌های آن بدمید.

۴. استفاده از کیسه وکیوم

کیسه وکیوم می‌تواند رطوبت گوشی را به‌مرور زمان خارج کند. گوشی خیس شده را داخل کیسه وکیوم قرار دهید و هوای کیسه را خارج کنید تا آب درون گوشی خارج و وارد کیسه وکیوم شود.

۵. استفاده از مواد جاذب آب

۱. بسته‌های سیلیکا‌ژل

 

سیلیکاژل از هر ماده خشک‌کننده دیگری مؤثرتر است. اگر بسته‌های سیلیکاژل موجود در قوطی قرص، جعبه کفش و بسته‌بندی وسایل الکترونیک را جمع‌ کرده باشید و آنها را دور نینداخته باشید، می‌توانید از آنها استفاده کنید. البته می‌توانید سیلیکاژل را اینترنتی یا از فروشگاه‌ها نیز بخرید. گوشی و باتری آن را در کاسه بزرگی بگذارید و رویش چند بسته سیلیکاژل قرار دهید. ۴۸ تا ۷۲ ساعت صبر کنید تا سیلیکاژل بتواند تمام رطوبت باقی‌مانده در گوشی را جذب کند.

برای استفاده از سیلیکا‌ژل نیازی نیست که بسته‌های آن را باز کنید. فقط بسته‌های آن را روی گوشی‌تان بگذارید.

۲. بستر گربه کریستالی

 

گوشی خود را با ۴ فنجان (حدود نیم کیلوگرم) بستر گربه کریستالی بپوشانید. بستر گربه کریستالی از سیلیکاژل ساخته شده که بهترین ماده برای جذب رطوبت گوشی خیس شده است. حتما از نوع کریستالی بستر گربه استفاده کنید نه از بستر گربه خاک رس یا مواد دیگر، چون باید سیلیس داشته باشد تا رطوبت را بیرون بکشد.

لایه‌ای از بستر گربه کریستالی را در ظرفی بریزید و گوشی بازشده و باتری آن را روی این لایه قرار دهید. سپس باقی‌مانده مواد را داخل ظرف بریزید تا گوشی را کاملا بپوشاند. باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت صبر کنید تا رطوبت گوشی کاملا جذب شود.

۳. برنج خام

 

گذاشتن گوشی در برنج روشی شناخته‌شده‌ برای نجات گوشی خیس شده است. این بهترین روش نیست، ولی اگر به هر دلیلی به چیز بهتری دسترسی ندارید، بهتر از هیچ است.

ابتدا گوشی را خاموش کنید و تا حد امکان تمام قسمت‌های آن را از هم جدا کنید و قسمت‌های بیرونی و درگاه شارژ را کاملا خشک کنید. بهتر است که از ظرف دردار استفاده کنید. ظرف را با مقدار کافی برنج خام پر کنید، طوری که از تمام جهات گوشی را بپوشاند. سپس در ظرف را بگذارید. اگر باتری و قسمت‌های دیگری را جدا کرده‌اید، آنها را نیز داخل برنج بگذارید. ظرف محتوی برنج و گوشی را زیر نور چراغ رومیزی یا منبع حرارت ملایم دیگری قرار دهید تا فرایند تبخیر سریع‌تر شود.

دست‌کم ۴۸ ساعت صبر کنید تا رطوبت گوشی کاملا جذب برنج شود. گوشی هرچه بیشتر در برنج بماند، بهتر است. قبل از متصل‌کردن قسمت‌های مختلف به هم، به‌دقت بررسی کنید که هیچ دانه برنجی داخل گوشی باقی نمانده باشد. برای خارج‌کردن دانه‌های برنج از منافذ می‌توانید از خلال‌دندان استفاده کنید. از وسایل فلزی استفاده نکنید، چون ممکن است که به قطعات الکترونیکی آسیب برسانند.

۶. خارج‌کردن رطوبت با جریان هوا

به‌گفته کارشناسان بهتر است که به‌جای برنج از جریان هوا برای خشک‌کردن گوشی استفاده کنید. زیرا قراردادن گوشی در برنج می‌تواند به آن آسیب برساند. نشاسته موجود در برنج می‌تواند فرایند خوردگی داخل دستگاه را تسریع کند. این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که مایع به داخل دستگاه نفوذ می‌کند و موجب زنگ‌زدن قطعات آن می‌شود. به‌علاوه ذرات کوچک برنج می‌توانند در روزنه‌های درگاه شارژ گوشی گیر کنند و آن را خراب کنند.

وب‌سایت اپل به‌جای استفاده از جریان هوا را به‌جای گذاشتن گوشی در برنج توصیه می‌کند. به‌گفته اپل، باید گوشی را در جایی خشک در معرض جریان هوا قرار دهید. البته تبخیر بر اثر جریان هوا ممکن است ۱ تا ۲ هفته طول بکشد. می‌توانید گوشی را مقابل پنکه بگذارید تا در معرض هوای خنک، سریع‌تر خشک شود. گوشی را روی حوله خشک یا سطح جاذب دیگری قرار دهید و پنکه را مقابلش بگذارید. ۴۸ تا ۷۲ ساعت صبر کنید تا گوشی کاملا خشک شود. گوشی هرچه بیشتر در معرض جریان هوا باشد، بهتر است.

گوشی را با زاویه‌ای قرار دهید که درگاه شارژ یا شیار سیم‌کارت رو به‌ پایین باشند تا آب به بیرون جریان پیدا کند، نه اینکه داخل گوشی جمع شود.

روشن‌کردن گوشی

برای خشک‌کردن گوشی خیس شده باید آن را دست‌کم ۲۴ ساعت و در حالت ایدئال ۴۸ ساعت یا بیشتر خاموش نگه دارید. قبل از این مدت برای امتحان‌کردن گوشی یا مشاهده نتیجه کار آن را روشن نکنید، چون اگر هنوز هم آبی داخل گوشی باشد، به‌راحتی می‌تواند الکتریسیته را به نقاطی از برد مدار منتقل کند که موجب خراب‌شدن گوشی می‌شود.

پس از خشک‌شدن گوشی، قطعات آن را به هم وصل و گوشی را روشن کنید. اگر روشن نشد، ناامید نشوید. ممکن است باتری با خیس‌شدن اتصال کوتاه کرده و تخلیه شده باشد. اگر دستگاه شما شارژ بی‌سیم دارد، پس از اطمینان از خشک‌بودن پشت گوشی، یک ساعت آن را روی شارژر بی‌سیم قرار دهید و دوباره روشن کنید. (در این شرایط شارژ بی‌سیم ایمن‌تر است.) اگر امکان شارژ بی‌سیم وجود ندارد، ابتدا مطمئن شوید که رطوبتی در سوکت USB یا سوکت لایتنینگ وجود ندارد. سپس گوشی را چند دقیقه شارژ کنید و دوباره روشن کنید. اگر گوشی روشن نشد، دوباره آن را داخل ماده جاذب قرار دهید و ۲ روز دیگر صبر کنید و سپس آن را روشن کنید. شاید لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنید. اگر باز هم گوشی روشن نشد، باید برای تعمیر گوشی خیس شده به تعمیرگاه بروید.

اگر گوشی روشن شد، با آن کار کنید. در حین کارکردن با گوشی مدام پشت آن را بررسی کنید تا بیش از حد گرم نشود و گوشی خودبه‌خود خاموش نشود. هر چند دقیقه (یا در صورت خاموش‌شدن گوشی) در صورت امکان قاب پشتی را بردارید تا قطرات آبی را که بیرون می‌ریزند پاک کنید. سپس قاب را سر جایش بگذارید و گوشی را روشن کنید و با آن کار کنید. هر بار کارهای سخت‌تری مانند تماشای ویدئو انجام دهید تا تمام آب داخل گوشی تمام شود. (گرما خروج آب از بخش‌های الکترونیکی را تسهیل می‌کند. این کار بخشی از فرایند نجات گوشی خیس شده است.)

خارج‌کردن آب موجود در اسپیکر گوشی

حتی اگر گوشی شما ضدآب هم باشد، ورود آب به اسپیکر یا بلندگوی گوشی می‌تواند مشکل‌ساز شود، به‌ویژه وقتی که مدت زیادی در آن باقی بماند. کمترین مشکلی که پیش می‌آید، پایین‌آمدن کیفیت صدای خروجی و بدترین حالت نیز واردشدن آسیب دائمی به اسپیکر است.

با روش ساده‌ای می‌توان این مشکل را حل کرد. پس از انجام تمام مراحل بالا برای نجات گوشی و روشن‌کردن آن، به فروشگاه برنامه‌ها بروید. برای گوشی‌های آیفون می‌توانید از برنامه Sonic V و برای گوشی‌های اندروید نیز می‌توانید از برنامه Sonic Sound Wave Generator استفاده کنید. اگر تمایلی به استفاده از برنامه‌ها ندارید، وب‌سایت‌هایی مانند Fix My Speakers نیز همین کار را برای شما انجام می‌دهند.

این ابزارها با پخش‌کردن صدایی بلند با فرکانس بالا کار می‌کنند که موجب ارتعاش سریع اسپیکرها و خارج‌شدن آب موجود در آنها می‌شود. فقط باید گوشی‌تان را روی سطحی صاف یا در حالت ایدئال با کمی زاویه به‌سمت پایین قرار دهید، صدای گوشی را تا ته بلند کنید و برنامه یا وب‌سایت را چند ثانیه فعال کنید. اگر خوش‌شانس باشید، قطرات آب ریزی را می‌بینید که از اسپیکرها بیرون می‌ریزند و صدای آنها دوباره مانند گذشته شفاف و صاف خواهد شد. البته تضمینی وجود ندارد که این روش جواب دهد و حتی خطر آسیب بیشتر به اسپیکرها نیز وجود دارد.

منبع:چطور

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *