۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

۱۰ مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما؛ از Ichi the Killer تا The Wild Bunch

۱۰ مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما؛ از Ichi the Killer تا The Wild Bunch

 

خشونت از همان ابتدای تاریخ سینما وجود داشته و جنجال و مخالفت نیز به دنبال آن بوده است . در سال ۱۹۰۳ ، سینما روها با دیدن تصاویر مردی که در پایان فیلم The Great Train Robbery به سمت آن ها شلیک می کرد ، دست به اعتراض زدند . از آن به بعد فیلم های بسیاری بودند که به خاطر خشونتی که روی پرده نمایش داشته اند بحث برانگیز شده اند ، از تاًثیرات خشونت در دنیای سرگرمی بر کودکان تا رابطه وسیع تر بین خشونت واقعی و ساختگی روی پرده نماتیش و البته خشونت روز افزون رسانه ها هم از لحاظ کیفی و هم کمی .

 

10 مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما

 

جای تعجب ندارد که هر چه از قدمت سینما گذشته باشد ، بر نقدها بر خشونت سینما افزوده می شود زیرا این صنعت هر ساله تلاش می کند تا مرزهای جدیدی در این زمینه ایجاد کند . اگر چه همواره یک نوع همپوشانی بین خشن ترین و تکاان دهنده ترین فیلم ها وجود دارد اما فیلم هایی که در این فهرست جمع کردیم تنها فیلم هایی هستند که خشونتشان زیاد و تکان دهنده است و منزجر کننده نیستند و بدین ترتیب تماشای بسیاری از آن ها دشوار نیستند . این فیلم ها از کشورها و ژائرهای  مختلفی هستند که می توان از بسیاری جهات آن ها را خشن ترین فیلم های تاریخ سینمای جهان دانست.

 

هشدار اسپویل: در این مطلب، به ناچار بخشی از داستان هر یک از فیلم ها فاش خواهد شد.

 

 

10 مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما

 

 

شاید خشن ترین فیلم موج نوی سینمای وحشت فرانسه از لحاظ کیفی در دهه ۲۰۰۰ ، فیلم Inside  باشد ، فیلمی حدود ۸۰ دقیقه ای که حمله ای همه جانبه از بیرحمی د ر تمام طول روایت شده است . این فیلم داستان یک زن بیوه باردار به نام سارا را  روایت  می کند که روز غروب کریسمس را تنها در خانه گذاشته اند و تنها زنی مرموز مورد حمله قرار می گیرد . اما این زن یک مهاجم تصادفی نیست و تنها به این خاطر سارا را هدف قرار داده اند که بتواند نوزاد سارا را از شکم او بیرون کشیده و مال خود کند.

 

 

سناریوی ترسناکی است اما پیش از اینکه به روایت اصلی داستان نزدیک شویم شاهد ورود افراد زیادی به خانه سارا و مواجهه با آن شخصیت زن بی نام هستیم . این رویارویی ها به برخی از خونین ترین ، پر تنش ترین و شاید تهوع آور ترین سکانس های تاریخ ژائر وحشت  از لحاظ خشونت روی پرده منجر می شود.. از مادر سارا  تا رئیس کارش  تا پلسی که اسلحه به خانه می آورد و سلاح های جدیدی را برای نابود کردن بدن انسان معرفی می کند ، فیلم Inside  رگباری بی پایانی از خشونت است که کمتر مخاطبی به تجربه آن علاقه مند است . اما این فیلم آن قدر طرفدار داشت که یک نسخه بازستازی شده هالیوودی از آن ساخته شد ، هر چند خشونت آن از نسخه اورجینال کمتر شده بود .

 

 

10 مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما

 

 

۲- Saving Private Ryan

 

 

استیون استیلبرگ یکی از تحسین شده ترین و شناخته شده  ترین فیلمسازان هالیوودی است. او اکنون بیش از ۵۰ سال است که فیلم می سازد و برخی از ماندگار ترین و مهم ترین فیلم های تاریخ سینما از لحاظ فرهنگی را در ژائر های مختلف ساحته است . با این وجود ، کمی تعجب برانگیز است که فکر کنیم استیون اسپیلبرگی که به خاطر رویکرد احساسی خود به فیلمسازی شناخته می شود . یکی از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما را ساخته باشد . تردیدی نیست که Saving Private Ryan فیلمی به شدت خشن است . سکانس ابتدایی فیلم در حمله نورماندی یکی از نمادین سکانس های تاریخ سینماست که وحشت و آشوب این عملیات مهم جنگ جهانی دوم را به پرده سینما می آورد و مخاطب را به درون این تجربه هولناک می کشد.

 

اما این تنها یک بخشی از فیلم جنگی و حماسی اسپیلبرگ است که باعث شده Saving Private Ryan در این فهرست جای بگیرد . فیلم اسپیلبرگ در ادامه نیز سکانس های واقع گرایانه ، تکان دهنده و ویرانگر متعددی در زمینه خشونت جنگی دارد . از مرگ هایی که در اثر تیراندازی تک تیر اندازها و مسلسل ها رخ می دهد تا صحنه ای که مخاطب حس می کند کارگردان خط قرمز را در زمینه خشونت رد کرده است . Saving Private Ryan یک فیلم جنگی بی نقص است ، دقیقا  به این دلیل که مخاطب را وادار می کند با واقعیت های هولناک خشونت در جنگ مواجهه شود ، اما همزمان یکی از فیلم هایی است گه تماشایش  دشوار بوده و یکی از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما بوده .

 

 

10 مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما

 

 

۳- Angst

 

 

براساس جنایت های یک قاتل واقعی به نام ورتر کنیسک ، فیلم Angst داستان یکم مرد بی نام را روایت می کند که برای پیدا کردن یک قربانی تلاش می کند . در صدای راوی او می گوید که می خواهد ترس را از چشمان کسانی که می کشد ببیند  و مدت کوتاهی بعد این فیلم همان چیزی که شخصسیت اصلی فیلم می خواهد را در اختیارش قرار می دهد . او به زور وارد خانه ای شده و یک مرد ناتوان از لحاظ مغزی یک زن جوان و مادرشان را پیدا می کند . شخصیت قاتل مدتی مخفی می شود و تنها نظاره گر خانواده می شود ولی در ادامه حمله خود را آغاز می کند.

 

در آن نقطه است که فیلم در یک  مسیر بی پایان از وحشت ، تعقیب و گریز و خشونت گام بر می دارذ. در شرایطی که مرد بی نام مانند عروسک و نه انسان با این خانواده رفتار می کند فیلم Angst  یک فیلم تکان دهنده اما به شدت نفسگیر است که هیچ فرصتی را برای شخصیت سازی یا داستان پردازی تلف نکرده و به جای آن همه وقتش را صرف َشنا کردن ما با دنیای خشونت در سریع ترین و ساده ترین شکل ممکن می کند . این فیلم بیشتر تجربه است تا روایت  و یکی از مانتدگارترین تجربیات سینمایی که می توانی داشته باشید، البته از سمت و سوی خشن اش.

 

10 مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما

 

 

۴- Natural Born Killers

 

 

فیلم Natural Born Killers وقتی در سال ۱۹۹۴ منتشر شد بسیار بحث برانگیز شد . این فیلم زمانی بیش از بیش جنجالی شد که الهام بخش چندین واقعی گردید و باعث مرگ دستکم هشت نفر در دنیای واقعی شد.

 

 

 

10 مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما

 

 

 

۵- I Saw the Devil

 

 

فیلم های خشن معمولاً با سانسور مواجه می شوند و گاهی اوقات بیش از یک بار این اتفاق صورت می گیرد. جی وون کیم ، کارگردان کره ای مجبور شد سکانس های بسیاری از فیلم را سانسور کند تا بتواند فیلمش را در کشور خود اکران کند.

 

 

 

 

 

 

۶- Ichi the Killer

 

 

بسیاری از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما به وضوح در مورد خشونت هستند و این موضوع به شدت در مورد فیلم Ichi the Killer صدق می کند فیلمی که دیالوگ مشهور هیچ عشقی در خشونت تو وجود ندارد در آن به شکلی هوشمندانه ، غم انگیز و نا امید کننده است.

 

 

 

 

۷- I Spit on Your Grave

 

 

 

فیلم های انتقام جویی تاریخ طولانی در سینما دارند و منشاً آن ها دست کم به دهه ۱۹۶۰ و انتشار فیلم The Virgin Spring  ساخته اینگمار برگمان باز می گردد اما هیچکدام از فیلم ها  نتوانسته اند تاًثیر چندانی داشته باشند.

 

10 مورد از خشن ترین فیلم های تاریخ سینما

 

 

 

 

۸- Green Room

 

 

وقتی در مورد خشن ترین فیلم های سینمایی صحبت می کنیم فیلم های بزرگ و کوچکی از لحاظ وسعت داستان و بزرگی لوکیشن به فهرستمان راه می یابند و Green Room شاید یکی از کوچک ترین فیلم های این فهرست باشند.

 

 

 

 

 

۹- The Wild Bunch

 

 

سام یکینپاه یکی از افسانه ای ترین فیلمسازان تاریخ ههالیوود است ، تا حدود زیادی به خاطر اینکه بیش از هر فیلمساز دیگری مرزهای به تصویر کشیدن خشونت را در نوردید او چنان در تاریخچه خشونت در سینما اهمیت دارد که کتاب هایی در مورد سبک فیلم سازی و خشونت او نوشته شده است .

 

 

 

 

 

 

۱۰- Battle Royale

 

 

Battle Royale  داستان گروهی  از نوجوان را روایت می کند که فکر می کنند در حال رفتن به یک سفر علمی هستند اما در واقع برای شرکت در یک برنامه دولتی برده می شوند که برای بررسی خشونت نوجوانان طرذاحی شده است . این برنامه نوجوانان را در یک نبرد خونین قرار می دهد .

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *