آشپزی

۱۳ روش برای پختن تخم مرغ با طعم‌های لذیذ و دلچسب

روش های پخت تخم مرغ

تخم مرغ را به هر روشی بپزید، می‌توانید آن را به‌آسانی در هر زمانی از روز مصرف کنید. تخم‌ مرغ قیمت زیادی ندارد؛ ولی یکی از غنی‌ترین منابع پروتئین است. شاید تهیه برخی غذاهای دارای تخم مرغ سخت باشد؛ اما حتی یک آشپز تازه‌کار نیز می‌تواند غذاهای ساده و خوش‌مزه‌ای با آن درست کند. در ادامه با ۱۳ روش برای پختن تخم مرغ با طعم‌های لذیذ و دلچسب بیشتر آشنا می‌شوید

دو نکته مهم برای پخت تخم مرغ

پیش از آشنایی با انواع روش‌های پختن تخم مرغ به این دو نکته توجه کنید:

هنگام پخت تخم مرغ، سفیده آن با ظروف چدنی واکنش شیمیایی برقرار می‌کند و موجب مضرشدن تخم مرغ می‌شود؛ بنابراین بهتر است برای طبخ آن از ظروف نچسب استفاده کنید.

همچنین، بهترین روش برای ارزیابی تازگی تخم مرغ این است که آن را در کف کاسه‌ای پر از آب بگذارید. تخم مرغ تازه در کف ظرف می‌ماند؛ ولی تخم مرغ کهنه روی آب شناور می‌شود.

خرید آنلاین انواع خوراکی و نوشیدنی با قیمت مناسب

نکات پیش از خرید تخم مرغ

۱. تخم مرغ آب‌پز سفت

۱۳ روش از انواع پخت تخم مرغ با طعم‌های لذیذ و دلچسب - در این روش زرده تخم مرغ کاملا سفت است.

یکی از روش‌های پخت تخم مرغ این است که آن را به‌اندازه‌ای در آب بپزید تا سفت شود. تخم مرغ آب‌پز سفت در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی صبحانه، ناهار و شام مانند انواع سالاد و ساندویچ‌ها وجود دارد. تهیه تخم مرغ به این روش بسیار آسان است و به زمان کمی نیاز دارد. برای راحت‌‌تر جداکردن پوست تخم مرغ آب‌پز، تخم مرغ‌هایی را انتخاب کنید که چند روزی در یخچال بوده‌اند.

برای درست‌کردن تخم مرغ آب‌پز سفت، تخم مرغ‌ها را در کف ظرف قرار دهید. بهتر است ظرفی انتخاب کنید که تخم مرغ‌ها فضای زیادی برای حرکت‌کردن در آن نداشته باشند؛ چون درغیراین‌صورت ممکن است تخم مرغ‌ها پیش از آنکه سفیده‌ آنها جامد شود، ترک بخورند. درون ظرف، به‌اندازه‌ای آب خنک بریزید که سطح آب ۲٫۵ تا ۵ سانتی‌متر از تخم مرغ‌ها بالاتر بیاید.

شعله را روشن کنید و بگذارید آب به دمای جوش برسد. سپس آن را خاموش کنید و تخم مرغ‌ها را به‌مدت ۱۵ دقیقه در ظرف باقی بگذارید. بعد تخم مرغ‌ها را از آب بیرون بیاورید و در کاسه‌ای از یخ غوطه‌ور کنید. این کار کمک می‌کند پوسته تخم مرغ‌ها راحت‌تر جدا شود. همچنین اگر ابتدا کمی آب گازدار در ظرف آب بریزید، پوست تخم مرغ راحت‌تر جدا می‌شود. می‌توانید این تخم مرغ‌ها را چند روز در یخچال نگه دارید و به‌تنهایی یا در سالاد و دیگر غذاها مصرف کنید.

۲. تخم مرغ آب‌پز عسلی

عسلی آب‌پزکردن تخم مرغ یکی دیگر از انواع پخت تخم مرغ است. تهیه این روش نیز بسیار ساده است و کمتر از تخم مرغ آب‌پز سفت طول می‌کشد؛ اما این تخم مرغ باید در فنجان تخم مرغ (تخم‌مرغ‌دان) سرو شود. اگر این ظرف را ندارید، می‌توانید در کاسه یا فنجان، برنج خشک یا سایر غلات بریزید و تخم‌ مرغ را روی آن قرار دهید و میل کنید.

برای تهیه تخم مرغ آب‌پز عسلی مراحل تهیه تخم مرغ آب‌پز سفت را دنبال کنید؛ فقط به‌جای اینکه تخم مرغ را ۱۵ دقیقه در آب جوش بگذارید، این کار را ۲ تا ۳ دقیقه انجام دهید. تخم مرغ آب‌پز عسلی را می‌توانید بدون ماده غذایی دیگر صرف کنید؛ ولی قراردادن آن روی نان تست و میل‌کردن به این روش لطف بیشتری دارد. برای خوردن تخم مرغ آب‌پز عسلی، انتهای کوچک‌تر آن را به‌سمت بالا قرار دهید. قسمت نزدیک بالای تخم مرغ را بشکنید و با قاشق شروع به خوردن کنید.

۳. تخم مرغ آب‌پز بدون پوست

با این روش از انواع پخت تخم مرغ آشنایی دارید؟ این نوع تخم مرغ را بیشتر با نان تست می‌خورند. می‌توانید از آن در بندیکت تخم مرغ (Eggs Benedict) نیز استفاده کنید. برای درست‌کردن تخم مرغ آب‌پز بدون پوست، در ظرفی تا ارتفاع ۵ سانتی‌متر آب بریزید. سپس به آن نصف قاشق چای‌خوری سرکه اضافه کنید و شعله را روشن کنید تا آب به حالت نیم‌جوش برسد. در همین حین، تخم مرغ (که حتما باید تازه باشد) را در کاسه‌ای بشکنید.

زمانی که آب در حالت نیم‌جوش است، آن را به‌آرامی هم بزنید تا حالت چرخشی در مرکز ظرف ایجاد شود. سپس تخم‌ مرغ را در آن ظرف بریزید. حواستان باشد که تخم مرغ به کف ظرف نخورد. برای اینکه زرده تخم مرغ آبکی باشد، ۲ دقیقه و برای اینکه سفت بشود، ۴ دقیقه باید در ظرف باقی بماند. سپس تخم مرغ را با قاشق یا کفگیر از ظرف خارج کنید و روی یک دستمال بگذارید تا آب اضافی آن جذب دستمال شود. تخم مرغ آب‌پز بدون پوست را روی نان تست بریزید و بلافاصله میل کنید و از آن لذت ببرید.

۴. تخم مرغ شکم‌پر

شاید شما هم فکر نمی‌کردید یکی از انواع پخت تخم مرغ، شکم‌پرکردن آن باشد! برای این کار، اول باید تخم مرغ را به‌صورت آب‌پز سفت تهیه کنید. سپس زرده آن را جدا کنید و دوباره داخل سفیده قرار دهید. تخم مرغ شکم‌پر غذای خوش‌مزه‌ای است که می‌توانید آن را به‌همراه ناهار یا به‌عنوان پیش‌غذا در وعده شام میل کنید.

برای تهیه تخم مرغ شکم‌پر، تخم مرغ آب‌پز سفت را از وسط ببرید. سپس زرده آن را با قاشق خارج کنید. زرده تخم مرغ را با ۲ قاشق چای‌خوری روغن نباتی، ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو ترش یا سرکه، نصف قاشق چای‌خوری نمک، نصف قاشق چای‌خوری پودر فلفل سیاه و یک‌ونیم قاشق چای‌خوری سس خردل ترکیب و کاملا مخلوط کنید. این مخلوط را داخل سفیده تخم مرغ قرار دهید و روی آن کمی پاپریکا بریزید. تخم مرغ شکم‌پرتان آماده است‌. البته برای مزه‌دارکردن زرده روش‌های دیگری هم وجود دارد. به‌هرحال می‌توانید تخم مرغ شکم‌پر را بلافاصله پس از آماده‌شدن میل کنید یا آن را در یخچال بگذارید و ظرف مدت ۳ روز مصرف کنید.

۱۰ نکته که باید قبل از خرید دستگاه تخم مرغ پز بدانید

۵.‌نیمروی سفت

نیمروی سفت یکی از رایج‌ترین انواع پخت تخم مرغ است. شاید سخت‌ترین مرحله کار برای آشپز‌های نوپا، برعکس‌کردن تخم مرغ در تابه بدون آسیب‌زدن به زرده تخم مرغ باشد! برای تهیه نیمروی سفت، ۱ قاشق غذاخوری کره یا روغن نباتی را داخل تابه‌ای نچسب بریزید. شعله را روی متوسط روبه‌زیاد قرار دهید. تخم مرغ را به‌آرامی و به‌شکلی که زرده و سفیده باهم‌ ترکیب نشوند، داخل تابه بریزید. سپس بلافاصله دما را به متوسط روبه‌کم کاهش دهید. زمانی که سفیده تخم مرغ کاملا بست، آن را با دقت در تابه برعکس کنید. سپس باتوجه‌به غلظتی که می‌خواهید زرده داشته باشد، آن را ۱ تا ۳ دقیقه دیگر سرخ کنید. نیمروی سفت را می‌توانید به روش‌های مختلفی میل کنید. بعضی از انواع روش‌های سرو این تخم مرغ عبارت‌اند از: ریختن آن روی نان تست، همراه‌کردن آن با بشقاب صبحانه یا ریختن آن روی پاستا.

۶. نیمروی عسلی

۱۳ روش از انواع پخت تخم مرغ با طعم‌های لذیذ و دلچسب - در نیمروی عسلی زرده حالت آبکی دارد.

نیمروی عسلی از محبوب‌ترین انواع پخت تخم مرغ است. در این روش نیز مانند روش قبلی باید تخم مرغ را سرخ کنید، با این تفاوت که دیگر به برعکس‌کردن تخم مرغ نیازی نیست؛ بنابراین تخم مرغ زودتر از روش قبلی آماده می‌شود. برای تهیه نیمروی عسلی، یک قاشق غذاخوری کره یا روغن نباتی را داخل تابه‌ای نچسب بریزید و حرارت را روی متوسط روبه‌زیاد قرار دهید. زمانی که روغن یا کره داغ شد، تخم مرغ را داخل تابه بریزید. مراقب باشید که زرده و سفیده باهم مخلوط نشوند. بلافاصله شعله را تا متوسط روبه‌کم کاهش دهید. زمانی که تخم مرغ سرخ شود، سفیده از شفاف به سفید تغییر رنگ می‌دهد. معمولا وقتی سفیده کاملا ببندد، نیمروی عسلی‌تان آماده است. برای خوش‌مزه‌ترشدن نیمرو می‌توانید کمی روغن یا کره روی سفیده (نه زرده) بریزید. نیمروی عسلی را می‌توانید در بشقاب‌های صبحانه میل کنید.

۷. تخم مرغ هم‌زده (اسکرمبلد اگز)

تخم مرغ هم‌زده یکی از انواع پخت تخم مرغ است که تااندازه‌ای به خاگینه شباهت دارد. راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای تهیه تخم مرغ هم‌زده این است که تخم مرغ را به‌آرامی روی حرارت متوسط روبه‌کم درست کنید تا بافت نرم و پف‌کرده‌ای پیدا کند. برای تهیه تخم مرغ هم‌زده، ۲ عدد تخم مرغ را در کاسه‌ای بریزید. سپس دو قاشق غذاخوری شیر به آن اضافه کنید و آنها را هم بزنید. استفاده از لبنیات در تخم مرغ هم‌زده باعث ایجاد حالت خامه‌ای و طعم بهتر آن می‌شود؛ اما این کار بستگی به سلیقه خودتان دارد.

ترکیب بالا را در تابه‌ای محتوی کره بریزید. بگذارید تخم مرغ ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه درون تابه بماند. سپس نمک، فلفل سیاه و سایر افزودنی‌های دلخواه،‌‌ مانند سبزیجات و پنیر، را به آن اضافه کنید. برای هم‌زدن تخم مرغ، از یک کفگیر چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا به تابه آسیب نزنید. بعد از ۱ تا ۲ دقیقه، تخم مرغ شروع به سفت‌شدن می‌کند. زمانی که تخم مرغ هنوز مرطوب است، ولی بخش مایعی در ظرف باقی نمانده، شعله را خاموش کنید. البته هرچه تخم مرغ بیشتر در ظرف باقی بماند، سفت‌تر می‌شود. میزان غلظت تخم مرغ هم‌زده‌ به میل شما بستگی دارد. تخم مرغ هم‌زده را نیز می‌توانید مانند نیمرو در غذاهای مختلف مصرف کنید.

۸. املت

املت یکی از انواع پخت تخم مرغ است که شباهت‌هایی به تخم مرغ هم‌زده دارد. برای درست‌کردن املت خوب، ۲ عدد تخم مرغ، ۲ قاشق غذاخوری شیر یا خامه، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک و فلفل سیاه (از هرکدام) در کاسه‌ای بریزید و آنها را به‌خوبی مخلوط کنید. برای ایجاد بافت مناسب و پف کافی، این ترکیبات را به‌خوبی هم بزنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری کره را در تابه‌ای نچسب بریزید و بگذارید روی حرارت ملایم داغ شود. ترکیبی را که آماده کرده‌اید، داخل تابه بریزید و ۱ تا ۲ دقیقه صبر کنید تا قسمت‌های زیری تخم مرغ شروع به سفت‌شدن کنند. سپس این مخلوط را به‌آرامی با کفگیر غیرفلزی در تابه هم بزنید.

زمانی که سطح تخم مرغ هم شروع به آماده‌شدن کرد، به‌اندازه یک‌سوم فنجان افزودنی‌های دلخواه‌ مانند پنیر رنده‌شده یا ژامبون ریزشده، آووکادو، اسفناج یا سایر سبزیجات را روی نیمی از املت بریزید. سپس‌ نیم دیگر املت را روی این مواد بریزید و آن را بلافاصله سرو کنید.

نکته: اگر می‌خواهید روش جدیدی امتحان کنید، می‌توانید محتویات املت را به‌جای سرخ‌کردن، در فر بپزید تا فریتاتایی خوش‌مزه داشته باشید.

۹. تخم مرغ پخته‌شده در فر

امتحان‌کردن این نوع از انواع پخت تخم مرغ نیز خالی از لطف نیست. ساده‌ترین و بهترین روش برای سروکردن تخم مرغ پخته استفاده از قالب‌هایی مانند مافین است. ابتدا فر را به دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت برسانید. برای هر وعده ۲ عدد تخم مرغ را در قالب چرب‌شده بریزید. سپس برای مزه‌دارکردن، کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. بعد تخم مرغ را ۱۵ دقیقه درون فر باقی بگذارید تا کاملا آماده شود.

پرفروش‌ترین فر آشپزخانه را ببینید

فر برقی چیست و چه فرقی با مایکروویو دارد؟

۱۰.‌ تُست فرانسوی (فرنچ تست)

تست فرانسوی یکی دیگر از انواع پخت تخم مرغ است که در آن از لبنیات استفاده می‌شود. روش‌های مختلفی برای درست‌کردن تست فرانسوی وجود دارد؛ اما بهترین راه این است که ۸ عدد تخم مرغ، یک‌سوم فنجان شیر و ادویه‌هایی مانند جوز هندی را در کاسه‌ای مخلوط کنید. سپس برش‌های نان تست را در کاسه بگذارید تا خیس بخورند. بعد داخل تابه‌ای که آن را چرب کرده‌اید، نان تست را با حرارت زیاد سرخ کنید. حتما ابتدا تابه را داغ کنید و سپس نان را روی آن بگذارید. این کار را می‌توانید با نان‌های دیگر نیز انجام دهید. در پایان می‌توانید افزودنی‌های دلخواه دیگری مانند سایر سبزیجات را روی نان بریزید.

۱۱. تست سوراخ‌دار

۱۳ روش از انواع پخت تخم مرغ با طعم‌های لذیذ و دلچسب - این روش شبیه به تست فزانسوی است با این تفاوت که وسط نان را باید سوراخ بکنید.

تهیه تخم مرغ در این روش به روش قبلی شباهت دارد؛ ولی تفاوت‌های اندکی هم با آن دارد. در این روش از انواع پخت تخم مرغ، وسط نان تست را به‌شکل دایره‌ ببرید. سپس هر طرف نان تست را داخل تابه‌ای که کف آن را چرب کرده‌اید، سرخ کنید. بعد تخم مرغ را در مرکز نان (جایی که سوراخ کرده‌اید) بریزید و درپوشی روی ظرف قرار دهید. تخم مرغ تقریبا در مدت ۵ دقیقه آماده می‌شود. در آخر به آن نمک و فلفل‌سیاه اضافه و آن را میل کنید.

۱۲. تخم مرغ هم‌زده در مایکروویو

در این روش از انواع پخت تخم مرغ باید ابتدا روی ظرف یا فنجانی کمی روغن بریزید. سپس تخم مرغ را با ترکیبات دلخواه‌ مانند اسفناج و پنیر به آن اضافه کنید و آنها را در مایکروویو بگذارید. پس از ۳۰ ثانیه این مواد را خارج کنید و هم بزنید و دوباره ۳۰ ثانیه دیگر در مایکروویو بپزید. می‌توانید محتویات را به‌دلخواه تغییر دهید.

محبوب‌ترین مدل مایکروویو را ببینید

۱۳. نیمروی اسپانیایی

برای تهیه تخم مرغ به این روش باید روغن زیتون را درون ظرفی بریزید و روی حرارت متوسطی قرار دهید. سپس تخم مرغ را در کاسه‌ای بشکنید و آن را داخل روغن بریزید و مدام روغن را روی آن بریزید. روغن‌زیتون سریع به نقطه جوش می‌رسد؛ بنابراین حرارت را زیاد نکنید. در پایان، لبه‌های تخم مرغ برشته خواهد شد و سفیده حالت خامه‌ای و زرده حالت آبکی خواهد داشت.

کدام‌یک از انواع پخت تخم مرغ را بیشتر دوست دارید؟ روشی برای پخت تخم مرغ سراغ دارید که ما در این مطلب به آن اشاره‌ نکرده باشیم؟ تجربه‌های خودتان را با ما و خوانندگان چطور در میان بگذارید.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *