۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

۱۷ عبارتی که افراد شاد هر روز در مکالمه‌هایشان به کار می‌برند

با شاد کردن دیگران، خود را شاد کنید

با شاد کردن دیگران شاد شوید

وقتی تصمیم می‌گیرید شادبودن را یاد بگیرید، به نظر سخت و مشکل می‌آید. اما اگر بدانید که اثر انجام‌دادن کارهای مثبت برای دیگران معمولا به خودتان برمی‌گردد و زندگی‌تان را به‌سمت مثبت‌بودن سوق می‌دهد، با این روش می‌توانید زندگی‌تان را پر از شادی کنید.

در واقع انجام‌دادن کارهای کوچکی که به شاد کردن دیگران منجر می‌شود، تا حد بسیار زیادی می‌تواند برایتان شادی‌آفرین باشد. اگر می‌خواهید به منطق این کار پی ببرید، این دو فرضیه را در نظر بگیرید:

اولین فرضیه این است که متمرکز شدن بر دیگران، به‌خودی‌خود باعث شادی در انسان می‌شود؛

دوم اینکه وقتی بتوانید در شاد کردن دیگران موفق باشید درنهایت، اطرافتان پر از انسان‌هایی می‌شود که شادتر و درنتیجه قدردانتان خواهند بود. آنها شما را دوست‌داشتنی و کاریزماتیک می‌بینند و درنهایت، این وضعیت باعث می‌شود با شما رفتاری داشته باشند که حتی شما را شادتر از قبل کند.

گفتن این کار آسان‌تر از عمل به آن است، اما خوشبختانه روش خوب و میانبری برای رسیدن به هدف وجود دارد. کلمه‌ها و جمله‌هایی که به‌ کار می‌برید، بهترین ابزار شما برای این کار هستند. بنابراین، می‌توانید هر روز با انتخاب کلمه‌ها و جمله‌های مناسب، تأثیر بسیار خوبی بر دیگران بگذارید؛ البته در هر حالت، باید مثبت و صادق باشید.

بنابراین اگر می‌خواهید شاد باشید، جمله‌ها و عبارت‌های زیر را به‌مدت چند هفته بیان کنید تا از نتیجه شگفت‌آور آن متعجب شوید و ببینید که زندگی‌تان در مسیری بسیار مثبت و شاد قرار می‌گیرد. چند مورد از این جمله‌ها و عبارت‌ها را در ادامه می‌بینید:


حتما بخوانید: این جملات الهام بخش را همیشه به یاد داشته باشید


۱. «از دیدنت خوشحالم»

افراد شاد، از دیدنت خوشحالم

حسی که در این جمله وجود دارد، بهترین و جالب‌ترین احساسی است که می‌توانید به دیگری ابراز کنید و با این کار در او احساسی مثبت به‌ وجود آورید. شما می‌توانید صرفا به کارمندتان بگویید که به مهارت‌های او نیاز دارید، به عقاید او احترام می‌گذارید یا اینکه فکر می‌کنید که او همراه خوبی است؛ اما با گفتن جملهٔ «از دیدنت خوشحالم»، تعامل بسیار خوبی را با او شروع کرده‌اید. بیان چنین جمله‌ای ممکن نیست که موجب احساس شادی در فرد دیگری نشود.

۲. «همیشه از دیدنت خوشحال می‌شم»

با بیان این عبارت، از جملهٔ قبلی یک گام جلوتر می‌رویم. این جمله برخلاف بیشتر توصیه‌های ارتباطی است؛ زیرا وقتی که شما این حرف را می‌زنید، هرگز نباید کار منفی خاصی انجام دهید. بنابراین، بهتر است که از این جمله با احتیاط استفاده کنید، چون ممکن است عدم صداقت‌تان را برساند و این حس را در طرف مقابل ایجاد کند که شما در حال نقش‌بازی‌کردن هستید.

گفتن این عبارت چیزی فراتر از تعاملی خاص است که می‌تواند در شما احساس مثبت ایجاد کند. شما با این جمله نشان می‌دهید که از تمام تعامل‌هایی که با این فرد دارید، راضی و خشنود هستید و به همین دلیل، اثر منفی احتمالی این جمله از بین می‌رود. شنیدن چنین جمله‌هایی واقعا لذت‌بخش است.

۳. «یادته که…»

افراد شاد، یادت باشد

شما می‌توانید با یادآوری کار مثبتی که فردی در گذشته انجام داده است، او را متعجب کنید و تقریبا مطمئن باشید که در او واکنش مثبتی ایجاد خواهید کرد. شاید او برایتان جوکی تعریف کرده باشد که هنوز وقتی به آن فکر می‌کنید، خنده‌تان می‌گیرد؛ شاید هم او کار کوچک قهرمانانه‌ای انجام داده باشد. اگر چیزی را یادآوری کنید که او مدت‌هاست فراموشش کرده، می‌توانید در او تأثیر مثبت و ماندگاری ایجاد کنید. این تجربهٔ حیرت‌آوری است.

۴. «شاید خودت هم ندونی، اما …»

این عبارت حتی قوی‌تر از جملهٔ پیشنهادی قبلی است و البته به شرطی مناسب است که نشان دهید اقدامات آن فرد منجر به نتیجهٔ مثبتی شده است. این جمله نشان می‌دهد که مردم محبت‌های دیگران را تشخیص داده و به آن اهمیت می‌دهند. همچنین، این عبارت می‌تواند کاری کند که بر دیگران، بدون اینکه حتی متوجه آن باشید، اثر مثبتی از خود به‌ جا بگذارید.

۵. «تو واقعا من رو تحت تأثیر قرار می‌دی»

این عبارت شبیه جملهٔ «از دیدنت خوشحالم» و «از دیدنت همیشه خوشحال می‌شم» است، با این تفاوت که این دو جمله بر چیزهایی متمرکز می‌شوند که طرف مقابل انجام می‌دهد نه صرفا وجود و حضورش در کنار شما. از عبارت‌های هم‌معنی این جمله می‌توان به «تو واقعا عالی هستی» یا «دیگران عاشق اینن که تو…» اشاره کرد؛ فقط باید این عبارت‌ها را صمیمی و از ته دل بیان کنید؛ مثلا بگویید: «در موقعیت‌های اضطراب‌آور خیلی خوب می‌تونی من رو آروم کنی» یا «دیگران عاشق اینن که تو همیشه بهترین موسیقی رو براشون پخش می‌کنی.»

این عبارت‌ها تا زمانی که درست و صادقانه و کاملا مثبت باشند، می‌توانند درمورد هرچیزی به کار روند. مطمئن باشید که استفاده از آنها، واکنش‌های مثبتی به ‌وجود می‌آورد.

۶. «وقت‌هایی که … واقعا روی من تأثیر می‌ذاری»

تمرکز بر اقدامات یا رویدادهای خاصی می‌تواند حتی اثر قوی‌تری داشته باشد. این عبارت نشان می‌دهد که شما فقط قصد تعریف و تمجید ندارید، بلکه برای این تأثیرگذاری دلیل محکمی دارید و معتقدید که او در شما احساس‌های مثبتی به ‌وجود می‌آورد. این کار دقیقا مانند این است که به‌جای اینکه بگویید «فلان کمدین خیلی بانمک است»، یکی از بهترین لطیفه‌هایش را بازگو کنید.

به‌جای این عبارت می‌توانید از این جمله‌ها هم استفاده کنید: «از پسِ موضوع خوب براومدی و تونستی اعتراض مشتری رو به فرصت تبدیل کنی» یا «دیدن اینکه تو اون فضای کوچیک، پارک دوبل رو چقدر خوب انجام می‌دی، برام جالبه.» این عبارت‌ها واقعا دیگران را شاد می‌کند.

۷. «بهت ایمان دارم»

افراد شاد، بهت ایمان دارم

عدم اعتماد به نفس در همه هست. شما دارید؛ من دارم؛ همهٔ ما داریم (مثلا هر وقت من در اینجا مطلبی می‌نویسم، نگران واکنش خواننده‌ها و مخاطبان هستم)؛ اما وقتی دیگران به شما بگویند که «بهت ایمان دارن»، به خود باورداشتن راحت‌تر می‌شود.

مثال می‌زنم: تابه‌حال پیش‌ آمده که بخواهید وزنه‌ای را بلند کنید یا اینکه وزنه بلند‌کردن دیگران را تماشا کنید؟ خیلی جالب است که بدانید حتی کوچک‌ترین کمک فردی که کنارتان است، می‌تواند در بلندکردن وزنه‌ به شما کمک کند: کاری که ممکن است به‌تنهایی نتوانید انجام دهید. این کمک حتی می‌تواند نیرویی معادل وزن یک مداد باشد!

گفتن جملهٔ «بهت ایمان دارم» هم مانند این مثال، مفید است. فقط با دادن کمی اعتمادبه‌نفس به دیگری می‌توانید او را به‌سمت موفقیت بیشتری سوق دهید و او در آینده قدردان کمکتان خواهد بود.

۸. «ببین چقدر پیش رفته‌ای!»

برای هر موفقیتی، جشن‌گرفتن بسیار مهم است. البته این بدین معنا نیست که مجبورید برای هر موفقیتی مهمانی راه بیندازید؛ اما وقتی می‌بینید که تلاش‌های فردی نتایج مثبتی داشته است، او را تأیید کنید. این کار او را بسیار شاد و خشنود می‌کند. البته اگر می‌خواهید سنگ تمام بگذارید، می‌توانید یک مهمانی هم برای او بگیرید. فقط مراقب باشید که همه‌چیز را اول خودتان روبه‌راه کنید.

۹. «می‌دونم که توانایی بیشتری داری»

همهٔ ما گاهی‌اوقات لازم داریم که کسانی ما را به‌سمت جلو هل دهند، به‌ویژه وقتی که احساس ناتوانی می‌کنیم. اگر به دیگران اهمیت می‌دهید، ممکن است زمانی مجبور شوید که در نقش یک مربی حاضر شوید یا کمی عشق و محبت‌تان را به‌شکلی سختگیرانه بروز دهید. حتی پایدارترین و با اعتمادبه‌نفس‌ترین افراد هم گاهی به دوستی نیاز دارند که او را در انجام‌دادن بهتر کارهایش راهنمایی کند.

وینس لومباردی، مربی برتر لیگ فوتبال آمریکایی آمریکا (NFL) می‌گوید: «رهبری یعنی مسئولیتی که با آن باید به دیگران کمک کنید کاری را انجام دهند که نمی‌خواهند و به چیزی برسند که می‌خواهند.»

هیچ‌کس به‌تنهایی نمی‌تواند به هدفی دست یابد؛ بنابراین به کسی نیاز دارد که کنارش باشد و به او کمک کند. بدین ترتیب با گفتن چنین جمله‌ای، می‌توانید برای او الهام‌بخش باشید و درنهایت او قدردانتان خواهد بود.


حتما بخوانید: سخن بزرگان درباره موفقیت؛ ۷۵ نقل قولی که می‌تواند الهام‌بخش شما باشد


۱۰. «دلم می‌خواد نظرت رو درمورد … بشنوم»

افراد شاد، عقیده

همه دوست دارند به نظراتشان اهمیت داده شود و البته آنها هم گاهی‌اوقات به نظرات دیگران اهمیت می‌دهند. اما اینکه از کسی بخواهید درباره چیزی نظرش را بگوید، باعث می‌شوید که او ارزش بیشتری برای خودش قائل شود که درنهایت، او احساس خوب و مثبتی به شما خواهد داشت. فقط باید صادق باشید. این عبارت را صرفا به این دلیل که فقط چیزی گفته باشید، نگویید. باید نظر فرد را درمورد موضوع موردعلاقه‌تان بپرسید و به‌طور جدی به حرف‌های او گوش دهید.

۱۱. «خب، بعدش چی شد؟»

این عبارت بهترین جمله برای پیگیری حرف طرف مقابلتان بعد از پایان جمله‌اش است. بدین ترتیب به او نشان می‌دهید که حرف‌هایش را می‌شنوید و آن حرف‌ها برایتان باارزش است. پیتر اوستینوف، نویسنده و بازیگر بریتانیایی، زمانی گفته است که بهترین تعارفی که تا به الآن به او شده، وقتی بود که صحبتی طولانی با مارگارت تاچر، نخست وزیر وقت بریتانیا داشت. در آن لحظه، درحالی‌که نگران ادامه صحبت‌هایش بود، مارگارت تاچر به او می‌گوید که «لطفا ادامه دهید».

۱۲. «پیشنهادت رو می‌پذیرم»

بسیار خوب، تا اینجا همه چیز بسیار ساده به نظر می‌رسید. از فردی عقیده‌اش را بپرسید و سپس، به او نشان دهید که فکر او چقدر روی زندگی‌تان اثر گذاشته است. این دو کار بهترین احساس را در او به ‌وجود می‌آورد.

البته واقعا لازم نیست به‌دلیل پیشنهاد فرد دیگری به رستورانی جدید بروید تا بتوانید مکالمه‌ای مهم با او شروع کنید یا اینکه به‌مدت یک هفته هر روز ۱۵ دقیقه زودتر از خواب بلند شوید، چون او گفته است که این کار خوبی است! فقط گوش‌دادن به پیشنهادش می‌تواند کاری کند که او احساس خوبی داشته باشد. اگر پیشنهاد وی نتیجهٔ مثبتی در پی داشت، به او یادآور شوید (می‌توانید به او بگویید، حق با تو بود). این کار او را بسیار شاد می‌کند.

۱۳. «متأسفم»

افراد شاد، متاسفم

زمانی از این جمله استفاده کنید که واقعا منظورتان همین باشد. هر وقت کاری کردید که موجب پشیمانی و تأسفتان شده است یا باعث ناراحتی کسی شده‌اید و باید از او دل‌جویی کنید، از این عبارت استفاده کنید. اما زمانی که چنین احساسی ندارید، بی‌دلیل از این عبارت استفاده نکنید و اعتبار این جمله را پایین نیاورید.

به‌تازگی، نویسنده‌ای بنا بر استدلالی منطقی گفته است که از این عبارت آن‌قدر استفاده شده که دیگر باید آن را بازنشسته کنیم. وقتی این عبارت صادقانه بیان شود، مردم واقعا قدردان آن هستند؛ اما اگر صادقانه نباشد، بسیار آزاردهنده است.

۱۴. «دوست دارم بیشتر شبیه تو باشم»

با گفتن این جمله، احساس مثبت‌تان درمورد دیگران را به‌شکلی تقریبا طبیعی نشان می‌دهید و به آنها می‌گویید که آنها نه‌تنها کارهایشان را به‌خوبی انجام می‌دهند، بلکه حتی بهتر از شما از پس کارها برمی‌آیند.

اگر نمونه‌ای از این احساس را می‌خواهید ببینید، نگاهی به فیلم «بهتر از این نمی‌شه» (محصول سال ۱۹۹۷) بیندازید یا فقط این بخش از دیالوگ شخصیت جک نیکلسون را بخوانید که بهترین تعریف را از شخصیت هلن هانت می‌کند: «تو کاری می‌کنی که من مرد بهتری باشم.»

۱۵. «متشکرم»

اگر بگوییم که بیشتر عبارت‌های به‌کاررفته در این مطلب، شکل خاصی از اصطلاح «متشکرم» هستند، بیراه نگفته‌ایم؛ اما عبارت «متشکرم» یکی از قدرتمندترین عبارت‌ها برای شاد کردن دیگران است که درعین‌حال، نادیده گرفته می‌شود. این کلمهٔ کوچک بار مثبت و اثر بسیار زیادی دارد.

درهرحال، من هم برای خواندن این مقاله از شما متشکرم. شاید اگر آن را با دیگران در میان بگذارید، احتمالا آنها هم از شما تشکر کنند!

۱۶. «خواهش می‌کنم»

به‌جای عبارت‌های «حرفش را هم نزن»، «مشکلی نیست» یا «بهش فکر نکن» بگویید، «خواهش می‌کنم.»

دربرابر تشکر دیگران، بهتر است به‌جای استفاده از عبارت‌های بالا، از جملهٔ «خواهش می‌کنم» استفاده کنید. با این عبارت، سپا‌س‌تان را از قدردانی طرف مقابل نشان می‌دهید. این جمله نشان می‌دهد که شما کار باارزش و شایسته‌ یا مثبتی را برای کسی انجام داده‌اید که فکر می‌کنید ارزشش را داشته است.

۱۷. «نه»

افراد شاد، نه گفتن

هنگام شاد کردن دیگران خطری کوچک شما را تهدید می‌کند و این کلمه می‌تواند شما را از آن خطر برهاند. خطر اینجاست که گاهی‌اوقات افراد به قیمت فداکردن شادی خودشان، دیگران را شاد می‌کنند. همچنین همهٔ ما افرادی را می‌شناسیم که از دیگران سوء‌استفاده می‌کنند یا اینکه هر کاری برای آنها انجام دهید، شاد نمی‌شوند.

این کلمه دوحرفی، باوجود کوتاهی‌اش، قدرت بسیار زیادی دارد. مهم‌تر از همه، نشان می‌دهد که شما به خودتان هم توجه دارید. این توجه پیش‌نیازی برای توجه نشان‌دادن واقعی به دیگران است. این کلمه را در جیبتان و دم‌ دست‌تان نگهدارید تا درمواقع ضروری از آن استفاده کنید. پس از مدتی، متوجه می‌شوید که مثبت‌ترین و شادترین افرادی که با شما در ارتباط هستند، به شما احترام می‌گذارند. این وضعیت باعث شادی شما خواهد شد.

مشاهده پرفروش‌ترین کتاب‌ها با موضوع شادی

کلام آخر

آیا تابه‌حال پیش آمده که کسی را شاد کنید و شادی او حس خوبی به شما داده باشد؟ قطعا همهٔ مردم از این تجربه‌ها داشته‌اند. خوشحال می‌شویم تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید و بگویید چه کاری برای شاد کردن دیگران انجام داده‌اید که شما را شاد کرده است.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *