۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اجتماعی

۱۸ راهکار آسان امید به زندگی را در خود افزایش دهید

نویسنده : محمد جلال کوشکی

در برخی از متون جامعه‌شناسی به انسان درگیر در امور روزمره، لقب طنزآمیز «موجودی از نژاد موش» را داده‌اند. دلیل آن نیز فعالیت زنجیروار نوع بشر در کارهای بی‌پایان و تکراری روزانه است. درست مانند موشی که روی چرخ چرخنده قفس خود بی‌اراده در حال دویدن دائمی است. پرداخت صورتحساب‌ها، انجام وظایف خانوادگی و مسئولیت‌های اجتماعی، کار یکنواخت برای کسب درآمد و غیره درصورتی‌که به شکل وظایف خشک و بی‌روح اجباری بدل شوند، همگی قاتلان خاموش شوق و امید در زندگی هستند. تلاش دیوانه‌وار و افسارگسیخته برای موفقیت که همان تلاش برای پول، عشق، شهرت، قدرت و غیره در زندگی است برخی افراد را از معنای زندگی دور کرده و تا سرحد ناامیدی و افسردگی کشانده است. در این لحظات سؤالات بنیادی به ذهن فرد خطور کرده و او را وادار به جستجوی معنای زندگی می‌کند. سؤالاتی مانند اینکه: چرا من اینجا هستم؟ آیا زندگی بهتری نسبت به تلاش برای موفقیت‌های ظاهری وجود دارد؟ معنی زندگی چیست؟ امید به آینده در زندگی من چه جایگاهی دارد؟

مطمئناً زندگی دارای معنای عمیق‌تری از دوندگی محض برای کسب موقعیت و درآمد است. برای دستیابی به این معنا نیاز است مفهوم خداوند و هدف از آفرینش را در فلسفه وجودی خود کشف کرده و امید داشتن به زندگی را در جهان‌بینی خود جستجو کنیم.

امید و امیدواری همیشه به معنای لبخند و به دنبال آن شاد بودن نیست، نوع دید کلی ما به زندگی و گرایش فکری ما، میزان امید به آینده‌ی ما را مشخص می‌کند. در این متن سعی داریم به تعریف امید و توصیف مزایای آن و معرفی شخص امیدوار پرداخته و پس‌از‌آن ۱۸ راه افزایش امید در زندگی را تشریح کنیم. سرفصل های عنوان شده در این مقاله عبارت اند از:

  • امید چیست؟
  • شخص امیدوار چه خصوصیاتی دارد؟
  • اهمیت امید در زندگی
  • تاثیر امید بر سلامت انسان
  • امیدواری دادن به دیگران
  • ۱۸ راهکار برای افزایش امید به زندگی

امید چیست؟

امید و امیدواری یک نگرش ذهنی و عاطفی است که بر کیفیت زندگی تمرکز داشته و شامل انتظار نتایج مثبت از تمام چالش‌ها و اتفاقات روزانه است. در تعریف دیگر امید به معنای انجام فعالیت و امور زندگی با چشم‌انداز مثبت است. این مفهوم لزوماً به معنای اجتناب یا نادیده گرفتن اتفاقات یا نتایج بد نیست، بلکه تلاش برای داشتن دید مثبت با علم به‌احتمال وجود موقعیت‌های بد بالقوه است. امید داشتن به زندگی یک احساس، میل و انتظار است که همه‌چیز در آینده به‌خوبی پیش ‌خواهد رفت. اگر بخواهیم برای این احساس مثال‌های ملموسی بزنیم، لحظاتی را یادآور خواهیم شد که با اطمینان منتظر یک رویداد خوب هستید. مانند زمانی که یک برنده‌ی رقابت در یک همایش یا جلسه قدردانی، منتظر رفتن روی سن و دریافت جایزه خود است و یا لحظاتی قبل از اعلام نتایج امتحانی که شخص مطمئن است به‌خوبی از عهده‌ی آن برآمده است.

نکته‌ای که در مورد امید در زندگی قطعیت دارد، عدم امکان ادامه یک زندگی خوب بدون داشتن این مفهوم یا احساس است. راه‌های به‌وجودآمدن امیدواری متعدد و متنوع هستند. معمولاً مذاهب و جهان‌بینی‌ها همگی به دنبال ایجاد این احساس در پیروان خود هستند. امید به خدا داشتن بخش اصلی و عمده‌ای از ایدئولوژی بیان‌شده توسط آن‌هاست. یکی از دلایل مهمی که افراد جذب مذاهب می‌شوند همین ایجاد حس اطمینان و وابستگی به منبعی فرا بشری و قدرتمند است که اجازه نمی‌دهد امید به آینده در وجود آن‌ها از بین برود.

امید به معنای انجام فعالیت و امور زندگی با چشم‌انداز مثبت است. این مفهوم بیانگر تلاش برای داشتن دید مثبت با علم به‌احتمال وجود موقعیت‌های بد بالقوه است. امید داشتن به زندگی یک احساس، میل و انتظار است که همه‌چیز در آینده به‌خوبی پیش ‌خواهد رفت.

شخص امیدوار چه خصوصیاتی دارد؟

راهکارهای امید : شخص امیدوار چه خصوصیاتی دارد؟

راهکارهای امید : شخص امیدوار چه خصوصیاتی دارد؟

افراد امیدوار همواره حس لذت درونی دارند. یعنی در طی فعالیت‌های روزانه خود حس خوب شادی و لذت همراه آن‌ها بوده و موجب رضایت درونی آن‌هاست. معمولاً از یک زندگی عاشقانه برخوردار هستند و توانایی خندیدن در آن‌ها نهادینه شده است. دارای مهارت مقابله با استرس و گریز از ناملایمات بوده، برای زندگی خود یک چارچوب ارزشی و مهم‌تر از آن یک یا چند هدف تعریف کرده‌اند. افراد دارای امید در زندگی انسان‌های منعطفی هستند. به این معنا که در مقابله با شرایط جدید به‌راحتی قابلیت تغییر و سازگاری دارند و هیچ حادثه‌ای توازن روحی آن‌ها را بر هم نمی‌زند. برای مثال افرادی را تصور کنید که در یک منطقه‌ی جغرافیایی تحت شرایط پیش‌بینی‌نشده‌ای درگیر جنگ می‌شوند. یک فرد امیدوار به دنبال یافتن راهکارهای جدید برای امید به زندگی با حداقل‌های ممکن است. درحالی‌که شخص ناامید شرایط جدید را یک بحران دانسته و زندگی و تعاملاتش در معرض خطر نابودی قرار خواهد گرفت. افراد امیدوار در زندگی روزانه خود بین استراحت، کار، سرگرمی و روابط اجتماعی‌شان تعادل برقرار کرده‌اند. آن‌ها توانایی ایجاد و حفظ روابط را داشته و معمولاً از عزت‌نفس بالایی برخوردار هستند.

درصورتی‌که ۸۰% موارد ذکرشده در روحیات رفتاری شما موجود باشد، شما یک شخص با امید به آینده‌ی مطلوب هستید. این خصیصه اخلاقی موجب سلامت روان و به دنبال آن داشتن یک زندگی سالم خواهد بود که به شما امکان می‌دهد به‌طور مؤثر از طریق فعالیت‌های مولد، معنی‌دار و روابط قوی، در جامعه زندگی کنید.

همچنین بخوانید: «انگیزه چیست؟ چطور می‌توان آن را حفظ کرد؟»

اهمیت امید در زندگی

برای رسیدن به موفقیت فقط داشتن هدف کافی نیست؛ زیرا دشواری‌های زیادی در راه رسیدن به اهداف وجود دارد. انسان قوی باید بتواند با وجود همه موانعی که در راه دارد، به اهداف خود نزدیک‌تر شود. امید داشتن باعث می‌شود که افراد با مشکلات مقابله کنند و برای رسیدن به اهداف خود، استراتژی‌های مختلفی را امتحان کنند.

امید فقط یک حس خوب نیست؛ بلکه عاملی است که می‌تواند انسان را به سوی موفقیت و توسعه فردی هدایت کند. افراد امیدوار اهداف بزرگی برای یادگیری دارند؛ این مسئله باعث می‌شود همیشه پیشرفت‌های خود را بررسی و کنترل کنند تا مطمئن شوند در مسیر درستی قرار گرفته‌اند. طبق برخی پژوهش‌ها، اهدافی که به یادگیری مربوط هستند روی بخش بزرگی از زندگی انسان‌ها مانند فعالیت‌های علمی، هنری، ورزشی و حتی راه‌اندازی کسب‌وکار تاثیرمی‌گذارند.

افرادی که در زندگی خود امید ندارند‌، معمولا اهداف عملکردی دارند. این افراد کارهایی را انتخاب می‌کنند که چالش‌ نداشته باشند و با این کار فرصت پیشرفت را از خود می‌گیرند. زمانی که در کارهای خود شکست می‌خورند نیز تمام روحیه خود را از دست می‌دهند و کار را نیمه‌تمام رها می‌کنند. افراد ناامید تصور می‌کنند توانایی کنترل محیط اطراف خود را ندارند و هیچ‌گاه به اهداف خود نمی‌رسند.

تحقیقات مختلفی درباره نقش امید در زندگی انجام شده است. برخی پژوهش‌ها که در دانشگاه‌های مختلف روی دانشجویان انجام شده است نشان می‌دهند، دانشجویانی که امید بیشتری به زندگی دارند در درس‌های خود موفق‌تر هستند و نمرات بیشتری می‌گیرند؛ در مقابل دانشجویانی که امید به زندگی در آن‌ها کمتر است نمرات کمتری می‌گیرند و حتی ممکن است از دانشگاه اخراج شوند.

تاثیر امید بر سلامت انسان

جالب است بدانید امید با افسردگی و استرس رابطه عکس دارد. هر چقدر افراد امید و انگیزه بیشتری در زندگی داشته باشند، میزان افسردگی و استرس در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

امیدوار بودن و داشتن تفکرات امیدوارانه بر سیستم عصبی افراد تاثیر زیادی می‌گذارد. پژوهشگران معتقدند هر چه در بدن اتفاق می‌افتد بر ذهن نیز تاثیرگذار است و هر چه بر ذهن تاثیرگذار باشد، بر جسم نیز تاثیر می‌گذارد.  به همین علت می‌گویند بیماران با امیدواری می‌تواند برخی بیماری‌های سخت مانند سرطان را درمان کنند و بهتر با بیماری خود کنار بیایند.

امیدواری دادن به دیگران

در دنیای امروز اخبار ناراحت‌کننده زیادی درباره زندگی انسان‌ها و مشکلات محیط زیست می‌شنویم. در این میان تنها چیزی که به ما کمک می‌کند تا روحیه خود را حفظ کنیم و برای زندگی خود تلاش کنیم، امید است. امید مانند یک نقطه نور در تاریکی می‌درخشد و شوق ادامه حیات را در افراد تقویت می‌کند.

هیچ چیزی به اندازه کلمات انرژی‌بخش و دلگرم‌کننده نمی‌توانند به انسان امید دهند. برخی کارها که به شما کمک می‌کنند تا به اطرافیان خود امیدواری دهید عبارت‌اند از:

۱- پذیرش و باور

زمانی که فردی را بدون هیچ دلیلی دوست داشته باشید می‌توانید به او امید دهید. زمانی که فردی را به خاطر چیزی که هست و رفتارهایی که دارد تایید می‌کنید، به او انگیزه و امید بیشتری برای زندگی کردن می‌دهید. زمانی که به فردی می‌گویید: «من به کاری که انجام می‌دهی افتخار می‌کنم. تو دنیا را جای بهتری برای زندگی می‌کنی.» او امید بیشتری برای تلاش کردن خواهد داشت.

۲- محبت و عشق‌ورزی

یکی از راه‌های نشان دادن محبت و عشق‌ورزی، در آغوش کشیدن و گفتن کلمات محبت‌آمیز است. زمانی که به افرادی که دوستشان دارید محبت خود را ابراز می‌کنید، به آن‌ها امید بیشتری برای زندگی کردن می‌دهید. برای مثال زمانی که محبت خود را به یکی از نزدیکان خود که بیمار است نشان می‌دهید، به او کمک می‌کنید امید بیشتری برای بهبود پیدا کردن داشته باشد.

۳- سپاس‌گذاری و قدردانی

با ابراز تشکر و تحسین می‌توانید از دیگران سپاس‌گذاری و قدردانی کنید. این کار به افراد امید و انگیزه بیشتری برای تلاش کردن می‌دهد. برای مثال زمانی که یک کارفرما از کارمند خود به خاطر درست انجام دادن کارهایش تقدیر و تشکر می‌کند، او امید و انگیزه بیشتری برای کار کردن پیدا می‌کند.

۴- برقراری ارتباط

زمانی که برای فردی وقت می‌گذارید؛ با حوصله به حرف‌های او گوش می‌دهید و سعی می‌کنید با رفتار خود به او امیدواری دهید، او با حرف‌های شما آرام می‌شود و امید بیشتری برای ادامه زندگی پیدا می‌کند. احترام گذاشتن به دیگران و ارزش قائل شدن برای آن‌ها نیز باعث ایجاد امید در آن‌ها می‌شود. زمانی که به حرف‌های همسر و فرزندان خود با صبوری گوش می‌دهید؛ به کسانی که دین و مذهب متفاوتی دارند احترام می‌گذارید و… به دیگران امید می‌دهید تا روابط بهتری با شما برقرار کنند.

۵- تسلی دادن

زمانی که فردی غمگین است می‌توانید با درک کردن او و استفاده از کلمات محبت‌آمیز به او تسلی و امیدواری دهید. زمانی که فرد غمگین می‌گویید: «نگران نباش من کنارت هستم.» به او کمک می‌کنید تا غم و ناامیدی را از خود دور کند.

۶- پشتیبانی

زمانی که در کنار کسی هستید و به او توجه می‌کنید، یعنی شما حامی و پشتیبان او در زندگی هستید. می‌توانید زمان‌هایی را که حس می‌کنید فرد استرس دارد یا غمگین است در کنار او باشید و به او امید دهید که با کمک یکدیگر می‌توانید مشکلات را حل کنید.

۱۸ راهکارهای آسان برای افزایش امید به زندگی

محققان زیادی درباره‌ی راه‌های امید داشتن به زندگی نظریه ارائه داده‌اند اما راهکارهای عملی، دستورالعمل‌های بهتری برای رسیدن به یک زندگی امیدوارانه ارائه می‌دهند. در این بخش به توضیح تعدادی از این راهکارها خواهیم پرداخت:

راهکار اول :

زندگی خود را به تصویر کشیده و آن را به بهترین نحو تصور کنید

اغلب مردم برای فردایی بهتر تلاش می‌کنند درحالی‌که هیچ تصوری از آن فردای بهتر ندارند. آن‌ها نام این عمل خود را امید به خدا داشتن نهاده و معتقدند خداوند آینده‌ی آن‌ها را رقم خواهد زد. درحالی‌که خداوند رقم زننده و به‌ وجود آورنده‌ی شرایطی است که افراد آماده‌ی آن بوده و به عبارتی از قبل زندگی خود را آن‌گونه برنامه‌ریزی کرده باشند. چگونه ممکن است شما فرزندانی صالح و موفق داشته باشید درحالی‌که حتی فکری با این مضمون در سر ندارید. بنابراین بهتر است زندگی ایده‌آل خود را تصور و برای آن برنامه‌ریزی کنید. یک شخص امیدوار همواره تصویری زیبا از آینده و اتفاقات آن در ذهن دارد. برای ساختن این ذهنیت به سؤالات زیر پاسخ‌هایی با بار مفهومی مثبت دهید. زندگی فردای من چگونه است؟ در چه خانه‌ای زندگی خواهم کرد؟ چه دوستانی دارم؟ چه نوع فعالیت کاری انجام خواهم‌ داد؟ و غیره. پاسخ‌های شما قابلیت اصلاح و تغییر را دارند. پس تنها کاری که در حال ‌حاضر باید انجام دهید پاسخ دادن است. در آینده امکان تغییر و اصلاح پاسخ‌هایتان را خواهید داشت.

راهکار دوم :

شرایط ایده‌آلی را که در مورد شماره‌ی ۱ تصور کردید با زندگی فعلی خود مقایسه کنید

پس از کشف چگونگی نوع زندگی که می‌خواهید در شرایط ایده‌آل داشته باشید، آن را با شرایط زندگی فعلی خود مقایسه کنید. انجام این کار می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید چه حوزه‌هایی در زندگی شما در حال حاضر با تصورتان از یک زندگی ایده‌آل تفاوت دارد. این کار به شما کمک می‌کند بخش‌های موردنظر را اصلاح‌کرده و مسیرتان را در راستای ایده‌آل‌های ذهنیتان تغییر دهید. این تغییر مسیر یکی از روش‌های افزایش امید داشتن در زندگی است.

همچنین بخوانید: «راه‌های ایجاد تفکر خلاق با چند ترفند ساده»

راهکار سوم :

انتظارات خود را از یک زندگی ایده‌آل متعادل کنید

پس از انجام مقایسه که در مورد شماره‌ی ۲ انجام دادید نوبت به بررسی توقعات شما از خودتان است. توجه کنید که انتظارات غیر واقع‌گرایانه، ممکن است باعث ایجاد احساس ناامیدی شوند. چشم‌انداز خود را برای زندگی به واقعیت‌ها و توانایی‌های خود نزدیک کنید. به‌عنوان‌مثال تصور کنید که چشم‌انداز شما برای زندگی نواختن ماهرانه پیانو باشد، درحالی‌که هیچ استعداد ذاتی برای موسیقی ندارید. این تصور نه‌تنها امید داشتن به زندگی را در شما تقویت نمی‌کند بلکه موجب سرخوردگی و ایجاد حس ناکارآمدی و به دنبال آن ناامیدی در شما خواهد شد.

راهکارهای امید : انتظارات خود را از یک زندگی ایده‌آل متعادل کنید

راهکارهای امید : انتظارات خود را از یک زندگی ایده‌آل متعادل کنید

راهکار چهارم :

اهداف خود را تعیین و ثبت کنید

پس از طی کردن مراحل فوق زمان آن رسیده که برای خود هدف تعیین کنید. داشتن هدف در زندگی یکی از راه‌های امید به آینده است. پس از تعیین هدف آن‌ها را نوشته و برای دستیابی به آن‌ها زمان مشخص کنید. سپس برای دستیابی به اهداف خود سخت تلاش کنید. برای بالا بردن شانس رسیدن به اهداف خود، اطمینان حاصل کنید که اهداف تعیین‌شده، اهداف SMART هستند. کلمه SMART مخفف ویژگی‌های زیر است:

راهکارهای امید : اهداف

راهکارهای امید : اهداف

  •  Specific یا خاص بودن :

به این معنا که هدف شما به‌جای یک مفهوم گسترده و مبهم باید به یک اتفاق یا مقوله‌ی خاص اشاره داشته باشد.

  • Measurable یا قابل‌سنجش بودن :

هدف باید قابل‌اندازه‌گیری باشد. اهداف کیفی را هم باید به طریقی قابل‌اندازه‌گیری کنید برای مثال میزان ارتباط با خدا باید با ساعاتی که برای این ارتباط زمان می‌گذارید سنجش گردد.

  • Action Oriented یا عمل‌گرایی :

باید بتوانید برای دستیابی به هدف کاری انجام دهید. اهدافی که نمی‌توان درباره‌ی آن‌ها عمل و اقدامی انجام داد از سیطره‌ی اختیارات ما خارج بوده و به همین دلیل به‌عنوان هدف در لیست اقدامات ما جایی ندارند. برای مثال شما نمی‌توانید برقراری صلح بین دو کشور را جزء اهداف خود قرار دهید؛ چون درباره‌ی این موضوع هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید. توجه کنید اهداف این‌چنینی تنها میزان خودباوری شما را کاهش داده و درنهایت به ناامیدی در زندگی تبدیل می‌شوند.

  • Realistic یا واقع‌بینانه :

هدف چیزی است که شما واقعاً می‌توانید با منابع موجود آن را به دست آورید. برای مثال غیرعقلانی است که قابلیت نامرئی شدن را در لیست اهداف خود گذاشته و انتظار داشته باشید به آن برسید.

  • Time Bound یا دارای محدوده‌ی زمانی :

هدف باید دارای یک شروع و یک پایان باشد. برای دستیابی به هدف برای خود مهلت تعیین کنید تا واقعی‌تر جلوه کند.

اهدافی که عام بوده و قابلیت سنجش نداشته باشند یا واقع‌گرایانه نبوده و به عملکرد ما وابسته نباشند، نه‌تنها حس امید و امیدواری را در ما ایجاد نمی‌کنند بلکه موجب سرخوردگی و ناامیدی می‌گردند.

راهکار پنجم :

معنای زندگی خود را بیابید

شاید این جمله فلسفی به نظر برسد. ولی در حقیقت جستجو برای معنای زندگی یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌ها بر سر راه امید در زندگی است. هرکس معنای خاصی برای زندگی خود متصور است. دلیلی که صبح‌ها شما برای آن از تختخواب خارج می‌شوید همان معنای زندگی شماست. اگر هرروز برای کسب پول از جای خود بلند می‌شوید معنای زندگی خود را به همین مقوله محدود کرده‌اید. شرایطی را تصور کنید که به علت یک بحران اقتصادی یا اتفاق خاصی در محل کارتان، شغل خود را از دست بدهید، در این ‌صورت زندگی شما به‌کل معنای خود را از دست خواهد داد. حال یک خیر اجتماعی را تصور کنید که هرروز برای فعالیت در خیریه محل، زمانی را اختصاص می‌دهد. او به مفید بودن خود در امور خیر و کمک به نیازمندان باور دارد. معنای زندگی این شخص به‌راحتی دستخوش تغییرات نخواهد شد. او از طریق اتصال خود به یک منبع معنوی زندگی خود را غنی کرده است. درست مانند امید به خدا داشتن که برای پیروان هر مذهب چیزی فراتر از امور مادی را به‌عنوان معنای زندگی به ارمغان می‌آورد.

راهکارهای امید : معنای زندگی خود را بیابید

راهکارهای امید : معنای زندگی خود را بیابید

راهکار ششم :

نقاط قوت خود را یافته و روی آن‌ها تأکید کنید

برخی از افراد ممکن است به علت این احساس که در انجام کارها خوب نیستند و توانایی لازم را ندارند، امیدواری لازم را نداشته‌ باشند. اگر فکر می‌کنید در این دسته قرار دارید، فهرستی از تمام نقاط قوت و دستاوردهای خود را تهیه‌کرده و با مرور این صفات خود را تحسین نمایید. به‌طور روزانه و با انجام کارهای جدید این لیست را تکمیل‌تر کرده و همیشه به دنبال مزیت‌هایی در خود باشید که بتوانید آن‌ها را ثبت کنید. این راه ساده میزان اعتمادبه‌نفس شما را افزایش داده و در مدت‌زمان کوتاهی لیست مذکور تبدیل به سمبل امیدواری در زندگی شما خواهد شد.

راهکارهای امید : نقاط قوت

راهکارهای امید : نقاط قوت

راهکار هفتم :

تقویت روابط حمایتی

تا حد ممکن، خود را با افراد حامی و توانمند احاطه کنید. تلاش کنید که به‌وسیله‌ی ارتباط با افرادی که به شما کمک می‌کنند احساس خوبی داشته ‌باشید. خصلت این افراد این ‌است که شما را تشویق می‌کنند که بهترین باشید. داشتن یک مجموعه از دوستان با شرایط مذکور به شما کمک‌ خواهد ‌کرد تا منافع و اهداف خود را بهتر دنبال کنید. به فعالیت‌ها و نگرش‌های مردم در اطراف خود نگاه کنید. توجهانید که کدام‌یک می‌توانند در دایره دوستی و حمایتی شما قرار بگیرند. از افراد منفی‌باف و ناامید اجتناب کنید. امید و امیدواری یک مقوله‌ی مسری است. معاشرت با افراد مثبت اندیش و امیدوار به‌سرعت روی منش و رفتار شما تأثیر خواهد گذاشت.

راهکار هشتم :

در فعالیت‌هایی که برای شما لذت‌بخش هستند شرکت کنید

انجام دادن چیزهایی که از آن‌ها لذت می‌برید نیز می‌تواند به شما کمک کند تا احساس امیدواری را در خود گسترش دهید. با درگیر شدن در فعالیت‌هایی که هرروز باعث خوشحالی شما می‌شوند، حس بهتری خواهید داشت. اگر مطمئن نیستید که چه نوع فعالیت‌هایی به شما شادی بیشتر می‌بخشند، سعی کنید چیزهای جدید را تجربه کنید. یک ورزش جدید را امتحان کنید، یک مهارت جدید یاد بگیرید یا یک سرگرمی جدید برای خودتان پیدا کنید.

راهکارهای امید : لذت‌بخش

راهکارهای امید : لذت‌بخش

راهکار نهم :

برای یک نفع مشترک با گروهی از افراد همراه شوید

درگیری با یک چالش برای رسیدن به منفعت مشترک اجتماعی می‌تواند راهی عالی برای تقویت امید به آینده باشد. این چالش ممکن است در اجتماع محلی شما و یا حتی در یک جامعه آنلاین به وجود آید. درهرصورت نقطه‌ی قوت اصلی، ایجاد رابطه با دیگران در مورد اهداف یا پروژه‌های مشترک است. درگیرشدن در یک تلاش و فعالیت همراه افراد دیگر برای منافع مشترک می‌تواند به شما برای غلبه بر یک ناملایمتی خاص، کمک کند. این اشتراک حس همبستگی را در وجود شما بیدار کرده و به ایجاد امید در زندگی می‌انجامد. برای دستیابی به این نتیجه در جلسات سیاسی محلی شرکت کنید، یا در یک بحث آنلاین در مورد مسائل جهانی که نسبت به آن جهت‌گیری دارید، حضور فعال داشته باشید. در امور اجتماعی یا خیرخواهانه داوطلب شوید. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که داوطلب شدن مزایای زیادی برای سلامت روان و جسم داشته و به امید در زندگی می‌انجامد.

راهکارهای امید : مشترک با گروهی

راهکارهای امید : مشترک با گروهی

راهکار دهم :

خودتان را در معرض شرایط متنوع و غیرمنتظره قرار دهید

ماندن همیشگی در محدوده‌ی آسایش ممکن است موجب احساس ناامیدی و افسردگی شود. تغییر الگوهای فکری و یادگیری برای تعامل با جهان، شما را پیوسته در چالش ارتقا نگه‌داشته و حس شادابی را در شما زنده می‌کند. رویارویی با موقعیت‌های جدید معمولاً با کمی استرس همراه است. وجود این استرس به‌عنوان عاملی برای تحریک رشد و توسعه احساس امید و امیدواری در شما عمل ‌می‌کند.

راهکار یازدهم :

افکار و احساسات خود را ثبت و مسیر آن‌ها را دنبال کنید

تهیه و طراحی یک دفترچه به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که در یک مقطع زمانی خاص چرا احساس ناامیدی کرده‌اید و همچنین این کار یک راه عالی برای از بین بردن استرس است. برای شروع، یک مکان راحت را انتخاب کنید و در برنامه‌ی روزانه‌ی خود ۲۰ دقیقه را به نوشتن اختصاص دهید. بهتر است با نوشتن در مورد احساس خود شروع کنید، به چه فکر می‌کنید یا چه چیزی می‌خواهید؟ سعی کنید بخشی از این دفترچه را به اموری اختصاص دهید که برای داشتن یا عمل به آن‌ها احساس خوبی به شما دست می‌دهد. انجام این کار به‌صورت روزانه به شما کمک می‌کند که یک چشم‌انداز امیدوار کننده داشته باشید.

راهکارهای امید : افکار و احساسات

راهکارهای امید : افکار و احساسات

راهکار دوازدهم :

مراقب خودت باشید

ورزش کنید، غذای سالم بخورید، به مقدار کافی استراحت کنید و آرام باشید. انجام این کارها به شما کمک می‌کند تا احساس امید داشتن به زندگی را در خود به ‌وجود آورید. با مراقبت روزانه از خود، سیگنال‌هایی را به ذهن ارسال می‌کنید که حاوی اطلاعات خاصی هستند. اطلاعات راجع ‌به اینکه شما شخصی شایسته خوشبختی و سلامتی هستید. برای دستیابی به این نتایج بهتر است به‌طور منظم ورزش کن. سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه به ورزش‌های هوازی بپردازید. یک رژیم متعادل از غذاهای سالم مانند میوه، سبزیجات و پروتئین‌ها داشته‌باشید. هفت الی نه ساعت در شبانه‌روز بخوابید. تمرین یوگا انجام دهید و در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید.

همچنین بخوانید: «مدیتیشن؛ داروی تقویت حافظه و تمرکز حواس»

راهکار سیزدهم :

علائم اختلال استرس را در خود شناسایی و در صورت وجود درمان کنید

ناامیدی در اثر اختلال استرس در افراد به وجود می‌آید. درصورتی‌که به وجود این اختلال در خود مشکوک هستید به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کرده و تست‌های مربوط به این اختلال را انجام دهید. برخی از علائم این اختلال تحریک‌پذیری و حساسیت بالا، کم‌خوابی، مشکل در تمرکز، احساس وحشت، کابوس‌های شبانه و احساس از دست دادن عزیزان است. در صورت تشخیص علائم اختلال استرس در شما، متخصص روانکاو با اتکا بر روش‌های مشاوره‌ای یا بالینی به درمان شما پرداخته و به دنبال آن نشانه‌های ناامیدی در زندگی شما از میان خواهد رفت. استرس یکی از عوامل مهم بازدارنده‌ی امید داشتن به زندگی است.

اختلال استرس یکی از مهم‌ترین بازدارندگان حس امید در زندگی بوده که با ایجاد اضطراب، فعالیت‌های روزانه و معمول را دچار اشکال می‌کند.

راهکارهای امید : اختلال استرس

راهکارهای امید : اختلال استرس

راهکار چهاردهم :

امید کاذب نداشته باشید

تحقیقات نشان داده است که انتظارات غیرواقعی از خودتان، به معنای داشتن «امیدهای کاذب» ممکن است موجب ایجاد اضطراب شود. این اضطراب می‌تواند مانع پیشرفت شما شود. با شناخت قابلیت‌ها و توانایی‌های خود از امید و امیدواری کاذب بپرهیزید. همان‌طور که قبلاً توضیح داده ‌شد توقعات غیرواقع‌بینانه در شما امیدواری بی‌پایه و اساس ایجاد می‌کند که خود عامل ایجاد اضطراب است. با یادگیری تکنیک‌های آرام‌سازی اولیه، مانند تمرینات تنفس عمیق یا مراقبه، اضطراب خود را کم کنید.

راهکار پانزدهم :

به‌جای نادیده گرفتن افکار منفی خود را در چالش آن‌ها درگیر کنید

برای امید داشتن به زندگی، مهم است که بر روی توانایی‌های خود برای مقابله با افکار منفی کارکنید و اجازه ندهید آن‌ها بر شما غلبه کنند. بهتراست با این استراتژی شروع کنید که اساساً چرا این افکار برای شما به وجود می‌آیند؟ رسیدن به جواب این سؤال به شما کمک می‌کند تا با شیوه‌ای سازنده با آن‌ها برخورد کنید.

راهکارهای امید : نادیده گرفتن افکار منفی

راهکارهای امید : نادیده گرفتن افکار منفی

راهکار شانزدهم :

در هر شرایطی انگیزه خود را حفظ کنید

به‌منظور ایجاد امید به آینده، باید یاد بگیرید که چگونه در شرایطی که موجب ناراحتی شما می‌شود، انگیزه‌ی خود را حفظ کنید. تحقیقات نشان داده است که وجود یک سیستم پشتیبان قوی اجتماعی و احساسی موجب حفظ اعتمادبه‌نفس در افراد خواهد شد. اگر برای انگیزه‌های خود یک پشتوانه قوی داشته‌ باشید هرگز دچار تزلزل و ناامیدی نخواهید شد.

راهکار هفدهم :

در محیط های اجتماعی قرار بگیرید و ارتباط برقرار کنید

مهم نیست که چقدر زمان برای بهبود سلامت روانی و عاطفی خود اختصاص دهید، هنوز به وجود دیگران برای لمس حس امید و امیدواری نیاز دارید. انسان‌ها موجودات اجتماعی با نیاز به روابط و ارتباطات مثبت با دیگران هستند، و چیزی که در این‌ میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ارتباط چهره به چهره یا رودررو است. تماس تلفنی و شبکه‌های اجتماعی جای خود را دارند، اما هیچ‌چیز نمی‌تواند جای این نوع ارتباط را بگیرد و در از بین بردن استرس و تقویت روحیه به ما کمک کند. با کسی که شنونده‌ی خوبی است، ارتباط برقرار کنید. یک شنونده خوب به احساسات پشت کلمات شما گوش می‌دهد. صحبت شما را قطع نخواهد کرد و قضاوت یا انتقاد نمی‌کند.

راهکارهای امید : محیط های اجتماعی

راهکارهای امید : محیط های اجتماعی

راهکار هجدهم :

هرروز بر روی رفتار خود تمرکز کنید

اگر سلسله دستورالعمل‌های بالا را برای مدت کوتاهی انجام دهید تنها برای مدت کوتاهی جوابگوی حس امید و امیدواری درونی شما خواهند بود. انتظار نداشته ‌باشید که پس از فراموشی این روش‌ها و بازگشت به زندگی معمولی و قبلی خود برای همیشه امید در زندگی شما جاری باشد. تمرین و ممارست جهت دستیابی به یک روحیه باثبات در مبحث امیدواری مقوله‌ای اجتناب‌ناپذیر است. باید تا زمانی که نوع شخصیت شما به موجودی امیدوار تبدیل نشده به تمرین‌ها ادامه دهید.

امید داشتن یک مقوله‌ی درونی است که با معنای زندگی و نوع نگرش ما به جهان ارتباط نزدیک دارد. هر شخصی با توجه به نوع زندگی و عادات روزانه‌ی خود می‌تواند فردی امیدوار یا ناامید باشد. با رعایت و تمرین مستمر نکاتی که بیان شد می‌توانید در جامعه به‌عنوان سمبل امیدواری شناخته شوید، چراکه عمل به راهکارهای عنوان‌شده، یک سیستم ذهنی را ایجاد می‌کند که توسط محققان بسیاری به‌عنوان روش رسیدن به امید در زندگی شناخته‌شده است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *