۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
رشد و توسعه فردی

۳۹ کاری که هر زنی حداقل یک‌بار باید به‌تنهایی انجام دهد

۳۹ کاری که هر زنی حداقل یک‌بار باید به‌تنهایی انجام دهد

بی‌شک دلیلی وجود دارد که داستان‌های زیادی درباره زنان مستقل وجود دارد یا فیلم‌های زیادی در این مورد ساخته می‌شود. فیلم‌ها و داستان‌هایی که شخصیت‌های زن در آن تأثیرگذار، ملموس و الهام‌بخش نشان داده می‌شوند و از انجام‌دادن کارها به‌تنهایی هیچ نگرانی به دل راه نمی‌دهند. اما برای درک چنین تجربه‌ای، نیازی نیست منتظر یک اتفاق بزرگ باشید. مهم نیست چند سال دارید، وضعیت تأهل‌تان چیست یا فرزندی دارید یا نه، چون در این مقاله پیشنهادهایی برای شما داریم که صرفا با انجام‌دادن آنها اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد و احساس و درک بهتری درمورد زندگی به دست خواهید آورد. همراه ما باشید.

در تحقیقی که مجله روانشناسی انگلیس (British Journal of Psychology) انجام داده است، دانشمندان متوجه شدند، آن دسته از افراد باهوش که وقت بیشتری با دوستان‌شان می‌گذرانند از زندگی رضایت کمتری دارند. به‌عبارت‌دیگر، گذران اوقات در تنهایی راهی مناسب در کسب رضایت از زندگی و داشتن حال خوب خواهد بود. زمانی که کاری را به‌تنهایی انجام می‌دهید، این فرصت را دارید که با سرعت مناسب خودتان پیش روید، فکر کنید و آنها را بازتاب دهید و به چیزهای جدیدی درباره خودتان پی ببرید و درنتیجه عزت نفس خود را تقویت کنید.

باوجود تمام روابطی که در زندگی‌تان هست، احتمالا فرصت کمی دارید که با خود خلوت کنید. اما ضروری است که در برنامه ریزی های‌تان وقتی را به خود اختصاص دهید. در ادامه، ۳۹ کاری که هر زن باید حداقل یک بار در زندگی‌اش ‌تنهایی انجام دهد به شما معرفی می‌کنیم.

۱. به کنسرت بروید

اگر هنرمند موردعلاقه‌تان کنسرت برگزار کرده است، حتی اگر کسی همراهی‌تان نمی‌کند، برای خودتان بلیت تهیه کنید. حضور در چنین برنامه‌ای، آن‌هم به‌تنهایی، به شما اجازه می‌دهد زمان و برنامه‌های‌تان را طبق میل خود پیش ببرید. در آن شب هر کاری دوست داشتید انجام دهید: دیرتر و برای برنامه اصلی بروید. اگر تمام آهنگ‌های موردعلاقه‌تان اجرا شده است، زودتر به خانه بازگردید یا اگر دوست داشتید از ته دل با خواننده هم‌خوانی کنید، به‌خصوص اگر در جمع آدم‌های غریبه قرار دارید.

۲. به موزه بروید

بازدید موزه یکی از کارهایی که باید تنهایی انجام داد

قدم‌زدن در نمایشگاه‌های مختلف و تماشای آثاری که همیشه دوست داشتید دست‌کم یک بار ببینید، آن‌هم با سرعت دلخواه‌تان، می‌تواند بسیار رهایی‌بخش باشد. وقتی تنها هستید و کسی شما را هول نمی‌کند، می‌توانید به‌راحتی از تماشای آثار هنری و تاریخی لذت ببرید.

۳. ستاره‌ها را تماشا کنید

وقتی به آسمان پرستاره نگاه می‌کنید، بینش جدیدی به‌دست می‌آورید. یک پتو بردارید و جایی بروید که نمای خوبی از آسمان داشته باشید. به‌جای سروکله‌زدن با فهرست کارهای روز بعد یا نگرانی دربارهٔ مشاجره‌ای که با شریک‌ عاطفی‌ یا یکی از اعضای خانواده داشته‌اید، سعی کنید بر زیبایی‌‌های بالای سرتان متمرکز شوید.

۴. نواختن یک ساز جدید را یاد بگیرید

آیا همیشه دوست داشتید نواختن گیتار، ویلن یا فلوت را یاد بگیرید؟ حالا وقت انتخاب است. اگر می‌توانید یک ساز دست‌دوم تهیه کنید و از طریق سایت‌های آموزشی و یا کانال‌های یوتیوب درس‌های مبتدی ساز انتخابی‌تان را بیاموزید و تمرین کنید.


۵. به آدم‌ها نگاه کنید

قهوه یا نوشیدنی موردعلاقه‌تان را تهیه کنید و به جایی از شهر بروید که پرتردد است. مثلا پارک محبوب یا موزه هنری یا حتی کافه‌ای که اغلب زیاد به آنجا می‌روید را انتخاب کنید. با دیدن آدم‌ها خلاقیت خود را آزاد کنید و برای هرکس یک داستان سرهم کنید و در ذهن‌تان پرورش دهید.

۶. کایاک‌سواری کنید

کایاک سواری یکی از کارهایی که باید تنهایی انجام داد

با توجه به این نکته که اکثر قایق‌های کایاک تک‌نفره هستند، انتخاب این ورزش آبی برای گذراندن اوقات‌تان به‌تنهایی بسیار مناسب خواهد بود. اگر قبلا با دوستان‌تان تجربه مشابهی داشته‌اید، حالا بهترین فرصت است که تنها باشید. کایاک‌سواری‌کردن، آن‌هم به‌تنهایی، می‌تواند بسیار مفید باشد: شما یاد می‌گیرید که به خودتان، بدن‌تان و تصمیم‌های‌تان اعتماد کنید.

۷. صبح زود بیدار شوید و طلوع خورشید را تماشا کنید

همه حق دارند که روزشان را با صحنه‌ای زیبا آغاز کنند. فرقی نمی‌کند که برای دیدن چنین منظره‌ای کوه‌نوردی را انتخاب کنید یا، با یک فنجان قهوه تازه‌دم، از تراس یا پشت‌بام خانه‌تان به تماشای طلوع خورشید بنشینید. تنهابودن و فکرکردن می‌تواند شروعی عالی برای روز پیش روی‌تان باشد.

۸. یک زبان جدید یاد بگیرید

ماهیچه‌های مغزتان را با یادگیری زبان جدیدی که همیشه مشتاق آموختنش بودید، تقویت کنید. کتاب، ویدئوهای آموزشی و منابع آنلاین متعددی برای کمک به یادگیری زبان در دسترس است. برای‌مثال، نرم‌افزار «رزتا استون» ۲۴ زبان مختلف را آموزش می‌دهد. اپلیکیشن های یادگیری زبان رایگان مانند «دولینگو» نیز درس‌های ساده و سبکی برای هر روز در نظر گرفته‌اند.


۹. کنار ساحل دراز بکشید

اگر شانس زندگی در یک منطقه ساحلی را دارید، حتما از فرصت استفاده کنید و ساعاتی را به کتابخوانی و لمس شن‌های ساحل زیر پای‌تان اختصاص دهید. کمی آفتاب بگیرید و انرژی‌تان را با قدم‌زدن کنار دریا بالا ببرید.

۱۰. یک ورزش جدید را انتخاب و تمرین کنید

فرقی نمی‌کند کیک بوکسینگ، دوچرخه ثابت یا هیت را انتخاب کنید: تجربه ورزش گروهی بسیار لذت‌بخش خواهد بود. هرچند شما به‌تنهایی در کلاس شرکت می‌کنید، اما از مزایایی که شواهد تجربی برای ورزش گروهی معرفی کرده‌اند بهره‌مند می‌شوید. روابط اجتماعی، تحمل درد و تمرین ورزش حرفه‌ای ازجمله این مزایا هستند. با این کار هم به افزایش کالری سوزی کمک کرده‌اید و هم یکی از کارهایی را تجربه می‌کنید که باید به‌تنهایی انجام دهید.

۱۱. در آشپزخانه کارهای جدید انجام دهید

برخی آدم‌ها استعدادی ذاتی در آشپزی دارند، برخی نیز به‌سختی از پس‌ آماده‌کردن یک نیمرو برمی‌آیند. تنها آشپزی‌کردن به شما اجازه می‌دهد تا دستورالعمل‌های مختلف را امتحان کنید و مهارت‌های‌تان را بالا ببرید.

۱۲. یک روز را به ماساژ اختصاص دهید

اگرچه هنوز به تحقیقات بیشتری درباره فواید ماساژ نیاز داریم، اما «مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین» بر این باور است که اگر برای چنین تجربه‌ای زمانی اختصاص دهید، می‌توانید اضطراب، افسردگی و سردرد خود را کاهش دهید.

۱۳. دوروبرتان را مرتب کنید

اگر انباری یا زیرزمین خانه‌تان مملو از وسایل اضافی شده است، زمان آن رسیده که آنها را مرتب کنید. «شلوغی» می‌تواند باعث استرس و کاهش خلاقیت شود. پس حتما زمانی را برای مرتب‌کردن محیط اطراف‌تان اختصاص دهید. همچنین، جدا از مرتب‌شدن وسایل، این کار نوعی مدیتیشن و تمدد اعصاب نیز به حساب می‌آید.


۱۴. مدیتیشن کنید

مدیتیشن یکی از کارهایی که باید تنهایی انجام داد

حالا که صحبت از مدیتیشن شد، بد نیست به فواید متعدد آن بر سلامت ذهن و جسم اشاره کنیم. به نقل از «Everyday Health»، مدیتیشن موجب افزایش تمرکز و کاهش استرس می‌شود. همچنین، از تضعیف قوای شناختی جلوگیری می‌کند و در سنین بالاتر هوشیاری و سلامت مغز را حفظ می‌کند.

۱۵. تنهایی سفر کنید

از فیلم «بخور عبادت کن عشق بورز» الهام بگیرید و برنامه بچینید که تنهایی سفر کنید. در آخر فیلم، جولیا رابرتس عشق زندگی‌اش را پیدا کرد، چون در نیمه اول فیلم دیدیم که تمام دنیا را به‌تنهایی سفر کرد تا خودش را پیدا کند. مهم نیست چقدر از خانه فاصله بگیرید یا در مقصدی که انتخاب می‌کنید مشغول چه کاری شوید: کافی است تا آنجا که خودتان را کمی به چالش بیندازید خاطره بسازید و از سفر لذت ببرید.


۱۶. سرگرمی جدیدی برای خودتان پیدا کنید

عکاسی یکی از کارهایی که باید تنهایی انجام داد

زندگی کوتاه است. حالا زمان عملی‌کردن یکی از علاقه‌مندی‌های همیشگی‌تان فرا رسیده است: بافتنی بافتن، عکاسی یا باغبانی. با سرگرمی جدید، انگیزه بیشتری خواهید داشت که در آینده زمان‌تان را به‌تنهایی سپری کنید.

۱۷. خودتان را به یک شام عالی دعوت کنید

تنهایی رفتن به رستوران و صرف شام واقعا از نشانه های اعتماد به نفس بالا است. حق با شماست. این ایده می‌تواند کمی هراسناک باشد، اما این هم راهی است تا به دنیا و خودتان نشان دهید که شخصی با اعتمادبه‌نفس هستید و به‌تنهایی از پس انجام‌دادن هر کاری برمی‌آیید.

۱۸. فهرستی از هدف‌های زندگی‌تان بنویسید

یادتان باشد که قرار نیست تمام کارها را به‌طورکامل انجام دهید. موضوع اصلی این است که کمی از دایرهٔ امن‌تان خارج شوید و فراتر از چیزی که فکر می‌کردید عمل کنید.


۱۹. به سینما بروید

یک بلیت سینما تهیه کنید و خود را از استرس کار، خانواده و کارهای روزمره دور کنید. حالا با خیال راحت نگرانی‌های خود را فراموش کنید و غرق در ماجرای فیلم شوید.

۲۰. یک کتاب بخوانید

حواندن کتاب یکی از کارهایی که باید تنهایی انجام داد

اگر «بیشتر کتاب‌خواندن» یکی از اهدافی بوده است که در شروع سال نو برای خود تعیین کرده‌اید، هر شب پس از خلاص‌شدن از کارها و خوابیدن بچه‌ها و پیش از خواب، ۱۰ صفحه بیشتر بخوانید و از زمانی که به‌تنهایی سپری می‌کنید لذت ببرید.

۲۱. به یک کلاس آموزشی بروید

فرقی نمی‌کند که یک کلاس هنری را انتخاب کنید یا کلاس موسیقی یا رقص: یادگیری یک هنر یا ساز جدید کمک می‌کند مهارت های یادگیری و دوست بابی را ارتقا بخشید و اعتمادبه‌نفس‌تان را افزایش دهید. به همین سادگی.

۲۲. وسایل و محیط خانه را بهبود ببخشید

وقتی به آن وسایل دورریختنی نگاه کنید که با کمی خلاقیت کاربری‌شان را تغییر داده‌اید یا وقتی که بوی رنگ تازه روی دیوار به مشام‌تان برسد یا به تراس کوچک‌تان که حسابی عوض شده نگاه کنید، از دیدن کارهای‌تان هیجان‌زده خواهید شد. از الان به بعد آمادگی انجام‌دادن هر کاری را دارید.

۲۳. به جایی دور بروید (گم‌وگور شوید)

با ماشین، پیاده یا با غرق‌شدن در یک کتاب خودتان را گم‌وگور کنید. به معنای دقیق کلمه یا در معنای استعاری، زندگی یعنی همین: گم‌شدن. زمانی که راه خانه را در پیش بگیرید، کاملا حس می‌کنید که فرد دیگری شده‌اید؛ قوی‌تر، عاقل‌تر و خودکفا.

۲۴. یک کیک بپزید و آن را میل کنید

پخت کیک یکی از کارهایی که باید تنهایی انجام داد

معمولا زمانی که در جمع دوستان یا خانواده مناسبتی خاص را جشن می‌گیریم، کیک بخش جدایی‌ناپذیر مراسم خواهد بود. اما این بار خودتان یک کیک بپزید و یک برش بزرگ از آن را میل کنید. پختن این کیک هیچ دلیلی ندارد مگر ستایش‌کردن خودتان. لطفا حتی یک لحظه هم دراین‌باره احساس گناه نکنید!

۲۵. مانترای خاص خود را پیدا کنید

همه افراد و به‌خصوص خانم‌ها به یک مانترا (مجموعه‌ای از کلمات و آواها که با آهنگ خاصی به دفعات تکرار می‌شود.) نیاز دارند. این همان جمله خاصی خواهد بود که، بارهاوبارها، زمانی که در پی آن هستید که جسور باشید، در ذهن‌تان تکرار می‌کنید. به این نمونه قدرتمند توجه کنید: «از تنهایی قدم‌زدن نترس. از لذت‌بردن از آن نترس». جمله خاص شما می‌تواند شعر آهنگ موردعلاقه‌تان باشد.

۲۶. زمانی را به تأمل‌کردن درباره مذهب اختصاص دهید

فرقی نمی‌کند به مسجد بروید یا زیر یک درخت بنشینید: به دین، ایمان، خدا و هدف زندگی فکر کنید. ژرف‌اندیشی به شما کمک می‌کند، با کنارگذاشتن تعصب‌ها، به این موضوع خالصانه فکر کنید.

۲۷. زمانی طولانی در جاده رانندگی کنید

آهنگ‌های موردعلاقه‌تان را آماده کنید و برای تماشای غروب خورشید به جاده بزنید. «تنهایی رانندگی‌کردن» حسی از آرامش و هیجان در خود دارد. شیشه‌ها را پایین بکشید و از موزیک انتخابی‌تان با صدای بلند لذت ببرید.


۲۸. پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی یکی از کارهایی که باید تنهایی انجام داد

به طبیعت بروید و در مکانی آرام با افکارتان خلوت کنید. به‌زودی احساس جوانی و انگیزه خواهید کرد.

۲۹. در خانه‌تان استراحت کنید

معمولا خیلی کم پیش می‌آید که کاملا در خانه تنها باشید. بچه‌ها که در خانه این‌طرف و آن‌طرف می‌روند، دیدوبازدید خانواده و دوستان یا لم‌دادن همسرتان روی مبل و جلوی تلویزیون کمتر به شما فرصت می‌دهد که در خانه تنها باشید. شما هم موافقید که این تنهایی حس خوبی دارد؟ پس اعضای خانواده را به بهانه یک سرگرمی جالب به بیرون از خانه بفرستید. نوشیدنی موردعلاقه‌تان را تهیه کنید و گوشی موبایل را در حالت بی‌صدا قرار دهید. حالا از سکوت لذت ببرید.

۳۰. به خودتان برسید

گاهی آن‌قدر در کارهای خانه یا مشغله‌های محیط کار غرق می‌شویم که گذر زمان را نمی‌فهمیم. گاهی به خودمان می‌آییم و می‌بینیم هنوز کارها و برنامه‌هایی را که در سر داشتیم تجربه نکرده‌ایم. شاید برنامه سفری که از قبل داشتید یا رفتن به کنسرت خواننده‌ای خاص ازجمله این کارهای فراموش‌شده باشند. حتما برنامه‌ای ترتیب دهید و کاری را که همیشه دوست داشتید انجام دهید. شما همیشه برای دیگران سخت کار کرده‌اید. این فرصت مختص شماست.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *