دسته‌بندی نشده

۴ مهارت مهم که هر مدیر چالاکی باید داشته باشد

۴ توانایی که هر مدیر چالاکی باید داشته باشد

کارآفرین ها از مجموعه‌ای از مهارت های رهبری برخوردار‌ند که آنها را از دیگر زنبور‌های کارگر متمایز می‌کند. آنها قدم‌گذاشتن در مسیری را برگزیده‌اند که مسافران کمی در آنجا تردد دارند. آنها نظام‌های حاکم را می‌شکنند و نظم مطلوب خود را پی‌ریزی می‌کنند. کار‌آفرینان گاهی به روند‌های پرط‌رف‌دار پشت می‌کنند و گاهی هم قواعد همه‌پسند را زیر پا می‌گذارند! برای شستن چشم‌ها، جور‌ دیگر‌ دیدن و تأسیس مسیری نوین، باید چالاک و سر‌پنجه باشید. رهبر چالاک رهبری است که همواره انعطاف‌پذیر است، پیشرفت خود را با آموختن از اشتباهات تضمین می‌کند و از فراز تمام چالش‌ها به‌سلامت عبور می‌کند. کارآفرینان چگونه می‌توانند به رهبرانی چالاک تبدیل شوند؟ آنها به ۴ مهارت نیاز دارند که در این مقاله به شما معرفی می‌شوند.

 

۱. باید توانایی نو‌آوری داشته باشند

رهبران چالاک مجموعه مشترکی از مهارت‌ها را دارند: آنها برون‌گرا هستند (برونگرایی)، طالب ریاست‌اند و وضع موجود را به چالش می‌کشند. رهبران چالاک اساسا همان کسانی‌اند که به‌دشواری می‌توان مدیریت‌شان کرد و سرکش توصیف می‌شوند. صِرفِ سرکش‌بودن چیز بدی نیست. سرکشی یعنی کسی کار‌ها را به شیوه خود‌ش انجام می‌دهد. این افراد در خلق ایده های جدید توانمند‌ند، زیرا می‌توانند مسائل را از زاویه‌های مختلف بررسی کنند.

انجام‌دادن کاری با روشی تکراری و انتظار نتیجه‌ای متفاوت نا‌بخردی است؛ پس چرا از این چرخه معیوب خارج نشویم؟

۲. باید قوی‌تر از چالش‌های پیش‌رو باشند

از چالش های پیش رو قوی‌تر باشد - ۴ توانایی که هر مدیر چالاکی باید داشته باشد

کار‌آفرینان همواره با چالش‌هایی نا‌شناخته رو‌یا‌رو هستند و باید آنها را پشت سر بگذارند. به همین دلیل، آنها تجربیاتی آموزنده به همراه دارند که در دنیای کسب و کار بی‌نظیر و بی‌سابقه‌اند. کارآفرینان برای آموختن از این تجربیات باید همیشه پای‌در‌رکاب و با مسائل درگیر باشند.

ابهام می‌تواند اضطراب آور باشد و کار‌آفرینان برای حفظ کار‌آمدی باید بتوانند به‌‌سرعت با همه‌چیز سازگار شوند. اینجا هم چالاکی نقشی پر‌رنگ دارد.

اگر نمی‌توانید با چالش‌ها سازگار شوید و استراتژیک فکر کنید (تفکر استراتژیک)، بخت چندانی برای موفقیت ندارید. برای عبور از موانع باید تیز‌بین باشید، در تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها ماهر باشید و بتوانید با وضعیت جدیدی که داده‌ها پیش روی‌تان می‌گذارند سازگار شوید.

۳. باید پذیرای بازخوردها باشند و از تجربیات‌شان درس بگیرند

رهبران چالاک فقط در پی تجربیات جدید و خلاقانه نیستند بلکه از این تجربیات درس می‌گیرند. بارخورد‌ گرفتن مداوم و تجزیه‌و‌تحلیل بازخورد‌ها روشی مناسب برای به‌روز‌ماندن است و بینش‌های به‌دست‌آمده از این راه، نقاط کور و نقایص احتمالی شما را پوشش می‌دهند. همه ما ضعف‌هایی داریم. اگر وانمود می‌کنید نقصی ندارید، اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوید. این کار سقوط هر کار‌آفرینی را تضمین می‌کند.

فاصله گستاخی و اعتماد‌ به نفس به باریکی یک مو‌ست. این‌دو را باهم اشتباه نگیرید! اعتماد‌به‌نفس کسب‌و‌کار شما را بالنده می‌کند اما گستاخی با یک چشم‌به‌هم‌زدن همه‌چیز را بر باد می‌دهد. بد‌ترین کاری که می‌توانید بکنید این است که بازخورد‌های مشتریان و کارمندان درمورد محصولات و خدمات را از یک گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون کنید.

گوش شنوا‌ داشتن به‌معنای موافقت با همه نظرات دیگران نیست؛ اما اگر قصد دارید سر‌آمدی‌تان در کسب‌و‌کار پایدار بماند، باید با استفاده از بازخورد‌های دیگران، خود‌آگاهی خود را تقویت کنید.

۴. باید پذیرای مخاطرات مطلوب باشند

کار‌آفرینان ذاتا مخاطره‌پذیر‌ند؛ رهبران چالاک هم همین‌طور. آنها در قلب بحران هم انعطاف و خون‌سردی خود را حفظ می‌کنند. کار‌آفرینان همواره خود را در معرض مخاطرات قرار می‌دهند، عاشق تجربیات جدید‌ند و به‌موقع ریسک پذیری می‌کنند؛ درست برعکس جویندگان هیجان که همه‌چیز را بی‌دلیل به خطر می‌اندازند.

هرگز هیچ مخاطره‌ای را بدون سبک‌و‌سنگین‌کردن نپذیرید. این رفتار بی‌پروا و بی‌ملاحظه شما را به جایی نمی‌رساند.

رهبران چالاک نقش‌هایی را می‌پذیرند که تضمینی برای موفقیت در آنها وجود ندارد و احتمال شکست بسیار بیشتر از موفقیت است. این رهبران تفکری ساختار‌شکن دارند و همواره در حال آموختن شیوه‌های جدید مدیریت کسب‌و‌کار‌ند. همین شیوه‌های جدید است که نهایتا شما را به موفقیت می‌رساند.

همه مشاغل شما را برای کار‌آفرین‌شدن یا راه اندازی کسب و کار کوچک خودتان آماده نمی‌کنند. اگر قصد دارید از اسب چموشی سواری بگیرید که از پس کنترلش بر‌نمی‌آیید، بهتر است منصرف شوید. اما اگر از پس چالش‌ها بر‌می‌آیید، برای لذت‌بردن از بالا‌و‌پایین‌های کار‌آفرینی آماده شوید. کار‌آفرینی سفر معرکه‌ای‌ است! اگر بتوانید با کم‌و‌کاستی‌ها سازگار ‌شوید و در برابر مشکلات جا‌خالی دهید، دستاورد‌های بزرگی انتظار شما را می‌کشند.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *