۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
آشپزی

۵۵ نکته ضروری برای تمیز کردن آشپزخانه

تمیز کردن آشپزخانه

آشپزخانه یکی از پرترددترین قسمت‌های خانه و جایی است که در آن، غذایتان را آماده می‌کنید. بنابراین تمیز و مرتب‌کردن منظم آن، از قسمت‌های دیگر خانه اهمیت بیشتری دارد. تمیز کردن روزانه تمام سطوح، کار دشواری است، به‌ویژه وقتی برنامه فشرده‌ای داریم و زمان کافی برای این کار را نداریم. نکات و ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه را که در این مقاله ارائه می‌دهیم، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در زمان کمتری چربی‌ها، بوی بد و آلودگی‌های موجود در آشپزخانه را از بین ببرید. با استفاده از ایده‌های زیر، می‌توانید روش‌های قدیمی نظافت را کنار بگذارید و آشپزخانه‌ای تمیز و درخشان داشته باشید.

۱. نوکردنِ دوباره سینی‌های فر قدیمی با استفاده از هیدروژن‌پراکسید و جوش‌شیرین

ترکیب جوش‌شیرین و هیدروژن‌پراکسید فقط سینک و وان را دوباره نو و تمیز نمی‌کند و حتی می‌تواند کهنه‌ترین و مستعمل‌ترین سینی‌های فر را نیز دوباره نو و سالم کند.

دوباره نو کردن سینی فر - تمیز کردن آشپزخانه

کافی است که روی سینی فر جوش‌شیرین بپاشید؛ سپس کمی هیدروژن‌پراکسید اسپری کنید و پس از آن دوباره لایه دیگری از جوش‌شیرین را روی سینی بپاشید. پس از چند ساعت، سینی فر را پاک و تمیز کنید که اکنون دیگر ترمیم و نو شده است.

لینک خرید جوش شیرین برای نظافت سینی فر

۲. تمیز کردن فر

می‌توانید از بطری اسپری پر از محلولی خانگی شامل یک‌سوم پیمانه آب، یک‌سوم پیمانه سرکه سفید و یک‌دوم پیمانه جوش‌شیرین استفاده کنید. پس از سردشدن فر، قفسه‌ها را بیرون بیاورید و در داخل فر، این محلول را اسپری کنید. توجه کنید که روی المنت‌های حرارتی اسپری نکنید. در فر را ببندید و به رختخواب بروید؛ بگذارید این محلول تا ۱۲ ساعت باقی بماند و تأثیرش را بگذارد. وقتی بیدار شدید، فر را با آب و صابون تمیز کنید. سپس با استفاده از دستمال مخمل نرم و پرزدار، آن را خشک کنید.

لینک خرید سرکه سفید برای نظافت فر

برای تمیز کردن فر، می‌توانید از جوش‌شیرین هم استفاده کنید. برای این منظور، کمی جوش‌شیرین کافی است. روش دیگر برای تمیز کردن فر، استفاده از ترکیب جوش‌شیرین، آب و مایع ظرف‌شویی است. داخل فر را به این ترکیب آغشته کنید و بگذارید این محلول دست‌کم ۱۵ دقیقه بماند. اگر داخل فر کثیف شده است، می‌توانید تمام قسمت‌های آن را با این ترکیب بپوشانید.

فر برقی چه فرقی با مایکروویو دارد؟

استفاده از آستر اجاق گاز برای جلوگیری از کثیف شدن فر - تمیز کردن آشپزخانه

اگر از تمیزکردن فر بیزارید، از آستر اجاق‌گاز (oven liner) استفاده کنید. همچنین می‌توانید سینی فر قدیمی و کهنه‌ای را روی قفسه‌ای در پایین‌ترین قسمت قرار دهید. اگر قصد دارید از سینی فر کهنه استفاده کنید، حتما آن را در قفسه‌ای قرار دهید که چند سانتی‌متر از کف فر بالاتر باشد تا دمای فر و زمان‌ها را به هم نریزد. هرگز کف فر را با فویل نپوشانید؛ چون ممکن است عملکرد فر را به هم بریزد.

۳. شستن قفسه‌های فر

صفحه جدید ما را دنبال کنید
 دنبال می‌کنم

شستن قفسه های فر - تمیز کردن آشپزخانه

پودرهای رخت‌شویی فقط برای شستن لباس‌ها کاربرد ندارند. با خیساندن قفسه‌های فر داخل وان حمامِ پر از آب و پودر رخت‌شویی، می‌توانید برق و جلای اولیه را به قفسه‌های فرتان برگردانید؛ بدون اینکه نیازی به سابیدن آنها داشته باشید. قفسه‌های فر باید دست‌کم چهار ساعت در این محلول باقی بمانند. سپس آنها را خارج کنید و با آب بشویید.

لینک خرید پودر رختشویی برای نظافت قفسه فر

در طول شب، می‌توانید قفسه‌های چرب فر را با مقدار کمی آمونیاک بخیسانید تا تمیز و درخشان شوند. اصلا نیازی به سابیدن نیست. به‌علاوه نباید آمونیاک را با سایر شوینده‌ها ترکیب کنید.

روش دیگری برای تمیزکردن قفسه‌های فر، شستن آنها با مایع ظرف‌شویی، ورق خشک‌کن (dryer sheets) و آب داغ است. قفسه‌ها باید در طول شب در این محلول خیس بخورند. اگر در روز این کار را انجام می‌دهید، بگذارید قفسه‌ها ۶ تا ۸ ساعت در این محلول بمانند.

بهترین مایع ظرفشویی های بازار ایران از دید کاربران کدامند؟


حتما بخوانید: تمیز کردن سینی فر با ۶ روش بسیار ساده و کاربردی


۴. جلادادن قسمت‌های چوبی با روغن لیمو و سرکه

آیا روش‌های طبیعی را به مواد و محصولات شیمیایی ترجیح می‌دهید؟ این جلادهنده چوب خانگی عطر و درخششی دوست‌داشتنی ایجاد می‌کند. برای درست‌کردن آن، نصف بطری اسپری را با روغن لیمو و نصف دیگر را با سرکه سفید پر کنید. محلول را مستقیم روی دستمال میکروفایبر خشک اسپری کنید و با آن، قسمت‌های چوبی مانند کابینت‌ها، در و قرنیزهای چوبی را پاک کنید.

لینک خرید روغن لیمو از دیجی‌کالا

۵. تمیزکردن کابینت‌ها

یکی از ترفندهای تمیز و مرتب کردن کابینت‌ها استفاده از جاروبرقی است. به‌جای هدردادن زمان برای برداشتن خرده‌ها و تکه‌ها با دستمال، می‌توانید تنها با فشاردادن یک دکمه، از برس جاروبرقی برای مکیدن این خرده‌ها و تکه‌ها استفاده کنید. این روش تمیز کردن برای قفسه‌های انباری و محل ذخیره‌کردن موادغذایی هم بسیار مفید است.

هنگام خرید جارو برقی چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

پرفروش‌ترین انواع جارو برقی + لیست قیمت

برای تمیز کردن کابینت‌های چوبی (و سایر قسمت‌های چوبی آشپزخانه) از صابون روغنی استفاده کنید. از صابون روغنی می‌توانید برای تمیز کردن داخل کابینت‌ها و قفسه‌ها هم استفاده کنید، البته اگر آنها نیز چوبی باشند. برای تمیز کردن کابینت فلزی می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید، مانند استفاده از ترکیب آب و مایع ظرف‌شویی. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کابینت فلزی، نباید از جوش‌شیرین استفاده کنید.

پوشاندن کشوها و قفسه های کابینت با آستری - تمیز کردن آشپزخانه

یکی از ترفندهای مؤثر برای مرتب‌کردن داخل کابینت‌ها، پوشاندن کشوهای و قفسه‌های آن با آستر است. با این روش، تمیز کردن آنها در آینده آسان‌تر می‌شود. این کار از آسیب‌دیدن، ساییدگی و خراش‌برداشتن آنها بر اثر استفاده روزمره محافظت می‌کند. آستر همچنین از لیزخوردن و لغزیدن وسایل داخل کشوها و کابینت‌ها به اطراف نیز جلوگیری می‌کند.

پرفروش‌ترین آسترهای داخل کابینت را ببینید

۶. تمیزکردن پنجره‌ها

پنجره‌ها را با شیشه‌پاک‌کن پاک کنید. برای این کار، می‌توانید از مایع ظرف‌شویی یا جلادهنده ماشین ظرف‌شویی نیز استفاده کنید.

با دانستن این نکات، با خیال راحت قرص ماشین ظرفشویی بخرید

۷. پاک‌کردن هود آشپزخانه با روغن

هود آشپزخانه چربی و روغن را به خود جذب می‌کند. وقتی با گذشت زمان، گردوغبار روی این چربی‌ها می‌نشیند، تمیزکردن سطح هود با شوینده‌های معمولی بسیار سخت می‌شود. یکی از بهترین ترفندهای تمیز کردن آشپزخانه استفاده از روغن‌نباتی برای تمیزکردن هود آشپزخانه است. کافی است که چند قطره روغن‌نباتی را روی دستمال پارچه‌ای یا کاغذی بریزید؛ سپس سطح هود آشپزخانه را با آن پاک کنید تا جرم و کثیفی پاک شود.

نکات مهمی که باید درباره روغن‌های خوراکی بدانید

برای پاک‌کردن گردوغبار چسبناک آشپزخانه هم می‌توانید از روغن پخت‌وپز یا روغن معدنی استفاده کنید. نیازی نیست که روغن را به اطراف بپاشید؛ فقط باید کمی از آن را روی حوله کاغذی بریزید و با آن لکه‌ها و کثیفی‌ها را پاک کنید. سپس با کمی مایع ظرف‌شویی و آب گرم، روغن را پاک کنید.

لیست قیمت انواع هود آشپزخانه

۸. خیساندن فیلتر هود آشپزخانه

خیساندن فیلتر هود آشپزخانه - تمیز کردن آشپزخانه

فیلتر موجود در دریچه هود آشپزخانه، به‌سرعت چرب، غبارگرفته و کثیف می‌شود. برای تمیزکردن آن آب را در قابلمه بزرگی جوش بیاورید و به‌تدریج یک‌دوم پیمانه جوش‌شیرین به آن اضافه کنید. سپس فیلتر را داخل قابلمه قرار دهید تا خیس بخورد. اگر کل فیلتر داخل قابلمه جا نمی‌شود، می‌توانید هر سمت فیلتر را جداگانه داخل قابلمه قرار دهید. وقتی یک طرف فیلتر تمیز شد، آن را بچرخانید و سمت دیگر را داخل قابلمه قرار دهید تا خیس بخورد و تمیز شود. توجه داشته باشید که آب داخل قابلمه داغ است و حتما باید از دستکش استفاده کنید.

همه نکات برای خرید هود آشپزخانه

می‌توانید فیلتر دریچه هود را در آب داغ و بوره (یا بوراکس) نیز بخیسانید تا دوباره تمیز و درخشان شود. البته خیساندن فیلتر هود در آب داغ و مقدار زیادی مایع ظرف‌شویی هم احتمالا نتیجه خوبی می‌دهد.

لینک خرید فیلتر جدید هود آشپزخانه

۹. استفاده از پودر شربت میوه در ماشین ظرف‌شویی

رسوبات آب سخت با گذشت زمان در ماشین ظرف‌شویی جمع می‌شوند. اگر ماشین ظرف‌شویی‌تان دیگر ظرف‌ها را کاملا تمیز نمی‌کند، شاید وقت آن رسیده است که سراغ پودر شربت میوه‌ای بروید. برای استفاده از این روش تمیز کردن آشپزخانه، یک بسته کامل پودر شربت میوه‌ای را داخل ماشین ظرف‌شویی خالی بریزید و بگذارید دستگاه یک چرخه کامل کار کند. سپس ظرف‌های کثیف را داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارید و دستگاه را روشن کنید تا یک چرخه کامل دیگر کار کند. در پایان، ظرف‌های خود را که تمیز و درخشان شده‌اند، از ماشین بیرون بیاورید.

خرید پودر شربت میوه برای ظرفشویی

حتما بخوانید: ۲ روش ساده برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی


خرید ماشین ظرفشویی دست دوم و ۱۳ نکته که باید بدانید

۱۰. خالی‌کردن ماشین ظرف‌شویی

گرچه باقی‌گذاشتن ظرف‌های شسته‌شده داخل ماشین ظرف‌شویی و برداشتن ظروف موردنیاز از داخل آن ساده به نظر می‌رسد، خالی‌کردن ماشین ظرف‌شویی روش بهتری است. با این کار، در زمان شستن ظرف‌ها، با ماشین ظرف‌شویی خالی مواجه می‌شوید و استرس و زحمت کمتری دارید.

۱۱. بیش ‌از حد پرنکردن ماشین ظرف‌شویی

ماشین ظرفشویی را بیش از حد پر نکنید - تمیز کردن آشپزخانه

وقتی نمی‌خواهید ماشین ظرف‌شویی را زیاد روشن کنید، معمولا صبر می‌کنید که تا حد آخر و کاملا پر شود و سپس ظرف‌ها را می‌شویید؛ ولی وقتی ماشین ظرف‌شویی را بیش ‌از حد پر می‌کنید، ظرف‌ها کاملا تمیز نمی‌شوند. بنابراین حتما در زمان قراردادن ظرف‌ها، اطمینان پیدا کنید که همه ظرف‌ها فضای کافی برای تنفس دارند تا کاملا تمیز و پاکیزه شوند.

لیست قیمت انواع ماشین ظرفشوییی

۱۲. استفاده از قفسه قوطی و کنسرو

استفاده از قفسه قوطی کنسرو - تمیز کردن آشپزخانه

آیا به فضای بیشتری در یخچال خود نیاز دارید؟ می‌توانید از قفسه قوطی و کنسرو در یخچال استفاده کنید تا آب‌میوه‌های گازدار و نوشابه‌های رژیمی خود را با نظم‌وترتیب در آنها بچینید.

کاربردی‌ترین لوازم نظم دهنده آشپزخانه را بشناسید

۱۳. استفاده از نظم‌دهنده‌های شفاف

آیا شلوغی و به‌هم‌ریختگی انبار مواد غذایی شما را کلافه کرده است؟ چند نظم‌دهنده شفاف و بی‌رنگ تهیه کنید و با استفاده از آنها، انبار مواد غذایی و یخچال خود را قسمت‌بندی و مرتب کنید.

پرفروش‌ترین نظم‌دهنده‌های یخچال را ببینید

۱۴. استفاده از میز چرخان

استفاده از میز چرخان - تمیز کردن آشپزخانه

استفاده از میز چرخان در یخچال، بسیار مفید است و موجب می‌شود که تمام چیزهای داخل یخچال را ببینید. این‌گونه مواد غذایی به‌دلیل دیده‌نشدن و قرارگرفتن در پشت مواد غذایی دیگر، مانده و فاسد نمی‌شوند.

۱۵. بازبینی مواد غذایی و اقلام انبارشده

وقتی آشپزخانه را تمیز می‌کنید و اقلام غذایی و انبارشده را بازبینی می‌کنید، موادغذایی را بر اساس روش فایفو مرتب کنید. روش فایفو (FIFO/ آنچه اول آمده، اول می‌رود) یعنی قراردادن موادغذایی قدیمی‌تر در جلو یا بالای اقلام دیگر (البته با فرض اینکه منقضی نشده باشند!) و گذاشتن اقلام جدیدتر پشت اقلام قدیمی‌تر یا زیر آنها. با این روش، می‌توانید موادغذایی را بهتر مصرف کنید و با مصرف موادغذایی که تاریخ انقضای آنها نزدیک است، از هدررفتن موادغذایی جلوگیری کنید.

۱۶. گروه‌بندی اقلام مشابه در انبار مواد غذایی

گروه بندی اقلام مشابه در انبار مواد غذایی - تمیز کردن آشپزخانه

وقتی انواع مشابه مواد غذایی در یک جا قرار گرفته باشند، یافتن چیزهایی که می‌خواهید، بسیار ساده‌تر خواهد شد؛ برای نمونه می‌توانید تمام تنقلات و میان‌وعده‌های کربوهیدراتی را کنار هم و تمام آجیل‌ها و تخمه‌ها را کنار هم قرار دهید.

مواد خوراکی را در سطل‌ها و ظرف‌هایی دسته‌بندی کنید که به‌آسانی در دسترس هستند. حتی می‌توانید آرد را نیز داخل ظرفی شیشه‌ای بریزید. نگهداری مواد خوراکی ضروری در سطل‌ها و ظرف‌هایی که به‌راحتی قابل دسترسی هستند، کارها را کمی برایتان ساده‌تر می‌کند؛ چون همیشه می‌توانید چیزی را پیدا کنید که دنبالش می‌گردید، همیشه می‌دانید که چه‌چیزی در حال تمام‌شدن است و همیشه می‌توانید موادخوراکی را هروقت که خواستید و بدون هدردادن زمان پیدا کنید. با ترکیب‌کردن اقلام یکسان در یک ظرف، همه‌چیز مرتب‌تر می‌شود و مطمئن می‌شوید که چیزی در پشت اقلام دیگر گم نمی‌شود و هدر نمی‌رود.

کاربردی‌ترین ظروف نگهدارنده را ببینید

۱۷. گروه‌بندی اقلام مشابه در یخچال

اقلام مشابه داخل یخچال را کنار یکدیگر قرار دهید؛ برای نمونه تمام غذاهای باقی‌مانده از قبل را در یک قفسه بگذارید (تا همیشه آنها را ببینید) و اقلام دیگر را نیز در بخش‌های دیگر یخچال قرار دهید تا به‌راحتی بتوانید اقلام موجود در یخچال را ببینید و بدانید که چه‌چیزهایی در یخچال دارید.

۱۸. بررسی اقلام داخل یخچال

بررسی اقلام داخل یخچال - تمیز کردن آشپزخانه

برای بررسی اقلام داخل یخچال، کمی وقت بگذارید و تمام مواد غذایی در حال فاسدشدن را دور بریزید. می‌توانید این کار را یک بار در هفته انجام دهید. وقتی یخچال بیش ‌از حد پر و شلوغ باشد، به‌راحتی ممکن است که مواد غذایی داخل آن فاسد شوند و هدر بروند.

۱۹. بررسی اقلام موجود در فریزر

هر چند وقت یک بار سراغ فریزرتان بروید. اقلام موجود در فریزر را ارزیابی کنید و از آنها فهرست تهیه کنید. احتمالا از چیزهایی که در فریزرتان دارید شگفت‌زده خواهید شد. پس اقلام فریزر را ارزیابی کنید و هر چیزی را که خراب شده یا دچار یخ‌سوختگی شده است، دور بریزید.

یخ‌سوختگی یا freezer burnt تغییر بافت و رنگ سطح موادغذایی یخ‌زده است که بر اثر تصعید بلورهای یخ به وجود می‌آید.

۲۰. نظافت‌کردن در حین انجام کارها

تمیز کردن آشپزخانه در حین انجام کارها، موجب صرفه‌جویی در زمان می‌شود؛ برای نمونه وقتی آشپزی می‌کنید، هر کاسه، قاشق یا کفگیری را که کثیف می‌شود، داخل ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. اگر ماشین ظرف‌شویی ندارید، می‌توانید سینک را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی پر کنید و ظروف، کاسه‌ها و قابلمه‌ها را داخل آن خیس کنید. با این کار در زمان شستن ظرف‌ها، برای تمیزشدن به سابیدن آنها نیازی ندارید و همه‌چیز به‌سرعت و راحت‌تر انجام می‌شود.


حتما بخوانید: ترفندهای یک دقیقه‌ای برای تمیز کردن خانه


۲۱. استفاده از کاسه‌ای برای زباله‌ها

به‌جای اینکه برای ریختن زباله داخل سطل‌آشغال مدام رفت‌وآمد کنید، می‌توانید تمام ضایعات را داخل کاسه‌ای بریزید و در پایان کار، زباله‌های داخل کاسه را در سطل‌آشغال خالی کنید. این کار موجب می‌شود که برای تمیزکردن پیشخان، تخته خردکردن گوشت و سبزی و کف آشپزخانه کار کمتری داشته باشید.

۲۲. استفاده از توری روغن‌گیر ماهیتابه

استفاده از درپوش اسپلتر اسکرین برای جلوگیری از پاشیدن روغن - تمیز کردن آشپزخانه

اگر زیاد غذاهایتان را سرخ می‌کنید، بهتر است که از توری روغن‌گیر ماهیتابه استفاده کنید؛ زیرا هنگام سرخ‌کردن موادغذایی، روغن به اطراف، پیشخان و دیوارها پاشیده می‌شود. وقتی این روغن سرد می‌شود، باعث کثیفی اطراف می‌شود و تمیزکردن آن هم کار ساده‌ای نیست؛ ولی قراردادن توری روغن‌گیر ماهیتابه روی آن از پاشیدن روغن به اطراف جلوگیری می‌کند.

محبوب‌ترین انواع توری روغن گیر

۲۳. مرتب‌کردن آشپزخانه پیش از خواب

میان تمام آشپزی‌ها، آشپزخانه را مرتب و تمیز کنید و با خودتان عهد کنید که هرگز با آشپزخانه‌ای به‌هم‌ریخته و نامرتب به رختخواب نروید؛ چون اول صبح چیزی بدتر از این نیست که وارد آشپزخانه‌ای شوید که تمام کثیفی‌ها و آشفتگی‌های شب قبل در آن قابل‌مشاهده است و تکه‌های غذای شب قبل هم در سینک باقی مانده است. پس هر شب پیش از رفتن به رختخواب، آشپزخانه را مرتب و سینک را کاملا تمیز کنید تا روز بعد را با آشپزخانه‌ای تمیز و مرتب شروع کنید.

۲۴. مرتب‌کردن و سازماندهی سبزیجات خشک و ادویه‌ها

مرتب کردن سبزیجات خشک و ادویه ها - تمیز کردن آشپزخانه

احتمالا قفسه ادویه‌ها و سبزیجات خشک شما به جایی پر از بی‌نظمی و هرج‌ومرج تبدیل شده است. بهتر است کمی وقت بگذارید و سبزیجات خشک و ادویه‌های خود را مرتب کنید. سبزیجات خشک و ادویه‌ها فواید تغذیه‌ای فراوانی مانند خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارند. بنابراین مرتب‌کردن قفسه ادویه‌ها موجب می‌شود که تمایل بیشتری به استفاده از این سبزیجات و ادویه‌های مفید داشته باشید. سبزیجات معطر و ادویه‌ها طعم و عطر خوبی را به غذاهایتان می‌بخشند.

این جا ادویه‌های زیبا را ببینید

۲۵. تمیزکردن اجاق‌گاز

ورود به آشپزخانه‌ای کثیف و نامرتب موجب می‌شود که برای پختن غذایی مغذی و مفید انگیزه‌ای نداشته باشید. اگر اجاق‌گازتان تمیز و جذاب باشد، تمایل بسیار بیشتری برای استفاده از آن خواهید داشت. بنابراین بهتر است که اجاق‌گازتان را کاملا تمیز و خرده‌ها و ذرات غذا را پاک کنید تا انگیزه بیشتری برای پختن غذاهای خانگی داشته باشید. این کار برای سلامتی‌تان نیز مفید است و موجب می‌شود که کمتر از غذاهای آماده استفاده کنید.

برای پاک‌کردن لکه‌های سرسخت روی اجاق‌گاز، می‌توانید از ترکیبی از هیدروژن‌پراکسید و جوش‌شیرین استفاده کنید.

لینک خرید اسپری تمیزکننده اجاق گاز

۲۶. قراردادن اسفنج آشپزخانه در مایکروویو

قرار دادن اسفنج آشپزخانه در مایکروفر - تمیز کردن آشپزخانه

شاید این کار عجیب به نظر برسد، ولی واقعا مفید است. به‌گفته مجله بهداشت محیط (Journal of Environmental Health)، قراردادن اسفنج در مایکروویو به‌مدت ۹۰ ثانیه و با قدرت کامل، باکتری‌های موجود در آن را تا ۹۹ درصد کاهش خواهد داد.

۲۷. تمیز کردن مایکروویو با استفاده از لیمو

تمیز کردن مایکروفر با لیمو - تمیز کردن آشپزخانه

تنها چیزی که نیاز دارید یک لیمو، کاسه‌ای مقاوم در برابر مایکروویو و مقداری آب است. با این روش، در چند دقیقه، می‌توانید مایکروویو خود را تمیز کنید. وقتی این روش را امتحان کنید، دیگر از محصولات پاک‌کننده شیمیایی برای تمیزکردن مایکروویو خود استفاده نخواهید کرد.


حتما بخوانید: ۶ غذایی که هرگز نباید در مایکروویو گرم کنید


۲۸. ازبین‌بردن خط‌وخش بشقاب با جوش‌شیرین

ایجاد خط‌وخش روی بشقاب‌ها بر اثر استفاده روزمره، مسئله اجتناب‌ناپذیری است، ولی می‌توانید با استفاده از جوش‌شیرین این خط‌وخش را از بین ببرید. برای این کار، جوش‌شیرین و آب را ترکیب کنید تا به‌شکل خمیری دربیاید. این خمیر واقعا معجزه می‌کند. با استفاده از این خمیر، تعجب خواهید کرد از اینکه بشقاب‌هایتان چقدر سریع مثل روز اول نو می‌شوند.

۲۹. پاشیدن جوش‌شیرین در کف سطل‌آشغال

اگر نمی‌توانید بویی را که از سطل‌آشغال می‌آید تحمل کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که قبل از قراردادن کیسه زباله، مقداری جوش‌شیرین را کف سطل‌آشغال بپاشید. این کار موجب می‌شود که بوی بد کاملا از بین برود. به همین راحتی!

قبل از خرید سطل زباله، انواع و کاربرد هرکدام را دقیقا بشناسید

۳۰. پاک‌کردن لکه‌های روی شیشه با سرکه

سرکه یکی دیگر از مواد طبیعی است که شما را شگفت‌زده می‌کند. تمیز کردن محصولات شیشه‌ای با سرکه، موجب می‌شود که این محصولات بدرخشند و کاملا تمیز شوند.

۳۱. تمیز کردن تخته خردکردن گوشت و سبزی با لیمو

تمیز کردن تخته خرد کردن گوشت و سبزی با لیمو - تمیز کردن آشپزخانه

می‌توانید تخته خردکردن گوشت و سبزی خود را با لیمو تمیز کنید. برای این کار، یک لیمو را از وسط نصف کنید و کمی نمک روی تخته بپاشید. سپس با نصفه لیمو (سمت بریده‌شده آن) روی تخته بکشید. این روش باعث می‌شود تا تخته برش شما بو و ظاهر تازه و تمیزی پیدا کند.

اینجا تخته گوشت ارزان و زیبا سفارش دهید

۳۲. تمیز کردن سطوح با اسپری سرکه خانگی

سرکه فقط برای تمیزکردن سطوح شیشه‌ای کاربرد ندارد. برای تمیز کردن سایر سطوح در آشپزخانه هم می‌توانید از سرکه استفاده کنید. برای این منظور آب، سرکه سفید تقطیرشده و چند قطره روغن اسانسی را با یکدیگر ترکیب کنید تا یک پاک‌کننده چندمنظوره خانگی تهیه کنید.

۳۳. تمیز کردن مخلوط‌کن با آب، جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی

تابه‌حال چند بار به مخلوط‌کن خود نگاه کرده‌اید و با خود فکر کرده‌اید که چقدر به شست‌وشویی اساسی نیاز دارد؟ اگر تابه‌حال برای تمیزکردن آن اقدام نکرده‌اید، اکنون زمان آن فرا رسیده است. تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید، آب، جوش‌شیرین و مایع ظرف‌شویی است. با استفاده از این مواد، می‌توانید مخلوط‌کن خود را کاملا تمیز کنید.

پرفروش‌ترین مخلوط‌کن‌ها + لیست قیمت

۳۴. تمیز کردن قابلمه سوخته

تمیز کردن قابلمه سوخته - تمیز کردن آشپزخانه

اگر قابلمه‌ای دارید که داخل آن به‌خاطر سوختگی همیشه کاملا تمیز نمی‌شود، با ترفندهایی می‌توانید این مشکل را حل کنید. ابتدا می‌توانید از آب جوش استفاده کنید، ولی اگر با این روش قابلمه کاملا تمیز نمی‌شود، می‌توانید از جوش‌شیرین و سرکه استفاده کنید. با استفاده از جوش‌شیرین و سرکه حتما قابلمه شما تمیز خواهد شد.

هر قابلمه‌ای را اینجا با تخفیف  بخرید

انواع جنس قابلمه و هر نکته مهمی که باید در این باره بدانید

۳۵. تمیز کردن راه‌آب با جوش‌شیرین و سرکه

احتمالا تابه‌حال به چیزهایی فکر نکرده‌اید که از راه‌آب پایین می‌روند، ولی باید به این مسئله اهمیت بدهید. برای اینکه مطمئن شویم همه‌چیز تمیز است.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *