۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
آشپزی

نکاتی برای مراقبت از اجاق گاز که عمر آن را افزایش می‌دهد.

نکاتی برای مراقبت از اجاق گاز و افزایش طول عمر آن

یکی از لوازمی که در آشپزخانه دارید اجاق گاز است که شاید در طول روز بارها از آن برای پختن تمام وعده های غذایی و حتی میان وعده ها استفاده کنید .برای نگهداری صحیح از این وسیله باید مواردی را رعایت کنید تا احتمال بروز حادثه کم شده و عمر مفید آن افزایش یابد.

محل قرار گیری اجاق گاز

یکی از موارد مهم در نگهداری اجاق گاز این است که باید در انتخاب محل قرار گیری آن دقت کنید.قرار دادن اجاق گاز کنار پنجره کار صحیحی نیست .چراکه می تواند سبب خاموش شدن شعله های آتش و انتشار گاز در فضای خانه شود.

بنابراین اگراجاق گاززتان در کنار پنجره است لطفاً جای آن را هر چه زودتر تغییر دهید .از قرار دادن اجاق گاز کنار یخچال هم خود داری کنید .شاید قرارگیری اجاق گاز کناریخچال برای اجاق گاز ضرری داشته باشد،اما گرمای اجاق گاز به یخچال آسیب می رساند و مصرف انرژی را افزایش می دهد .محل قرار گیری اجاق گاز باید گوشه دنج آشپز خانه که گرمای زیادی ندارد باشد.

نگهداری اجاق گاز با مراقبت از صفحه آن 

توجه داشته باشید که صفحه اجاق گاز یکی از پایه های اصلی هر اجاق گازی به شمار می رود .در صورتی که صفحه شکسته و یا معیوب شود تقریباًمی توان گفت که اجاق گاز دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

سعی کنید از این صفحه به خوبی نگهداری کنید اگر جنس صفحه شما شیشه ای است مراقب شکستن آن باشید و اگرهم  جنساستیل دارد از قرار دادن وسایل بسیار سنگین و یا قابلمه بزرگ بر روی آن خود داری کنید چرا که این کار سبب می شود تا تقریباً صفحه شما تاب برداشته و کج شود.

چه مواردی مانع از عملکرد صحیح فندک و ترموکویل می شوند؟

مشکلی که اغلب خانم ها در آشپزخانه با آن روبرو می شوند ،روشن نشدن اجاق گاز با استفاده از فندک سرخود است .در صورت روشن نشدن شعله های اجاق باید در پی فندکی دستی و یا کبریت باشید .با روش های صحیح نگهداری اجاق گاز ،با مشکلات این چنینی هم روبرو نخواهید شد.

در کنار شعله های اجاق گاز و مشعل فندک دو میله ی فلزی نازک قرار دارد که فندک و ترموکویل هستند .فندک برای روشن کردن مشعل و ترموکویل برای روشن ماندن آن طراحی شده است .با وجود یک فندک سالم هیچ نیازی به کبریت نداشته و خیلی سریع گاز را روشن می کنید .هر زمانی و به هر دلیلی که شعله ی گاز خاموش شود ترموکویل وارد عمل می شود و جریان گاز ورودی را قطع می کند.با وجود این قطعه ی کوچک ، خطر انفجار و آتش سوزی کاهش می یابد.

گاهی سر رفتن مایعات و مواد غذایی روی گاز ،فندک را دچار مشکل می کند .حتی جابه جا شدن میلی متری این قطعات وجب می شود تا عملکرد شان دچار مشکل شود .این اتفاق زمانی رخ می دهد که در زمان تمیز کردن اجاق گاز شما دقت کافی را نداشته باشید و دستتان با قطعات نزدییک به مشمشعل برخورد کند ،در این صورت قطعاً جابه جایی صورت گرفته و ممکن است انتظار شما برای روشن شدن خود کار مشعل برآورده نشود .یا حتی گاهی یک شیء با مشعل گاز برخورد می کند که این خود نیز بروز مشکلاتی را در بر دارد .پس در حین نظافت صفحه گاز مراقب قطعات زیر آن باشید.

نگهداری صحیح اجاق گاز

دقتتان را در آشپزی بالا ببرید و در حین پخت غذا مراقب باشید تا مایعات روی گاز سر نروند .این امر موجب تجمع مایعات در قسمت زیرین شعله شده و با گذشت زمان ممکن است سیم ها دار زنگ زدگی شوند.

یکی از راهکارهایی که در افزایش طول عمر اجاق گاز بسیار مهم و موًثر است .تمیز کردن و نظافت تمامی بخش های اجاق گاز است .داشتن یک اجاق گاز تغییر تمیز لذت آشپزی را نیز افزایش می دهد .یک چرخه نظافت برای اجاق گازتان در نظر بگیرند که این عمل به میزان به نحوه مصرف شما از اجاق گاز بستگی دارد .ابتدا با یک دستمال تمام پخش های گاز را از مواد عذایی تمیز کنید سپس از یک شوینده مناسب برای صفحه اصلی گازتان اسنفاده کنید و تمام سطح را تمیز کنید.

چدن های گاز را از صففه برداشته و در ظرفی که کمی شوینده در آن ریخته اید برای دقایقی خیس کنید.این کار کمک می کند تمامی چربی های چسبیده به چدن جدا و کاملاً تمیز شوند .فراموش نکنید اگر چدن ها را به خوبی نشویید چربی به آنها می چسبد و نظافت این قسمت ها را مشکل می کند .حتی ممکن است هنگام پخت و پز گرمای شعله ها سبب بلند شدن دود بد بویی می شود که اصلاً خوشایند نیست .وقتی چدن ها به خوبی پاک شد اجازه دهید کاملاً خشک شوند سپس سر جای خود قرار دهید.

توصیه می شود بعد از هربار آشپزی سطح اجاق گاز را با دستمالی نمناک تمیز کنید تا حجم کثیفی زیاد نشود زیاد نشود که مجبور به استفاده از پاک کننده های بسیار قوی باشید.

 

 

از چه مواد شوینده ای برای تمیز کردن و نگهداری اجاق گاز استفاده کنید؟

برای نظافت چدن ها و سطح اصلی اجاق گاز می توانید از مواد شوینده موجود در بازار استفاده کنید ولی در صورتی که بخواهید از مواد کاملاً طبیعی استفاده کنید می توانید مخلوطی از سرکه سفید و جوشش شیرین تهیه کرده و تمام قسمت های اجاق گاز را با آن تمیز کنید.

حال اگر اجاق گاز به طور خود کار روشن نشد چه باید کرد؟

اقدامات اولیه برای رفع مشکل روشن نشدن شعله گاز

حال که فندک گاز دچار مشکل شده و نمی توانید مشعل را بدون استفاده از کبریت روشن کنید بهتر است با رعایت ایمنی ابتدا خودتان وارد عمل شده و تلاش به ترمیم آن کنید.

برای این کار شبکه های روی صفحه را کنار گذاشته و پوشش شعله را بردارید .با دست کمی با فندک و ترموکویل بازی کنید و اگر حس می کنید جابه جایی صورت گرفته آن را به جای اول خود بازگردانید .فقط این کار را با دقت انجام دهید زیرا ممکن است در حین جابه جا کردن این قطعات زیر سیمی که زیر آن ها قرار گرفته را جدا کنید و درد سرتان چند برابر شود .پس این کار را با ظرفیت انجام دهید.

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *