۲۹ فروردین, ۱۴۰۳
اخبار سینما و تلوزیون

۹ توصیه طلایی برای اینکه از تماشای فیلم در خانه لذت ببرید

لذت تماشای فیلم در منزل

قدیم‌ها فیلم‌دیدن طور دیگری بود؛ مثل این روزها نبود که انواع وسایل و ابزارها در دسترس باشند و بتوان فیلم و سریال را در لپ‌تاپ، تلویزیون، تلفن‌های هوشمند و … دید. پرده نقره‌ای و تالار تاریک سینما تنها انتخاب بود. حالا اوضاع فرق کرده است. بسیاری از افراد ضمن اشتیاقی که هنوز هم به دیدن فیلم در سالن‌های سینما دارند، خیلی راحت می‌توانند برنامه فیلم‌دیدن را در آخرهفته‌هایشان راه بیندازند. البته تماشای فیلم در منزل خوبی‌ها و بدی‌های خودش را دارد. بدی‌هایش چیست؟‌ مثلا لحظاتی را در نظر بگیرید که اعضای دیگر خانواده (با حضور والدین در نقش اول) مدام از شما به‌خاطر اتلاف وقت گلایه می‌کنند یا اینکه می‌خواهند برنامه‌های دیگری را از تلویزیون تماشا کنند. سروصداها و نداشتن تمرکز برای دیدن فیلم در خانه را هم اضافه کنید. البته روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها تماشای فیلم در خانه را لذت‌بخش‌ کرد.

۱. زمان مناسبی انتخاب کنید

برای تماشای فیلم در منزل، باید زمان مناسبی را انتخاب کنید. زمان ایدئال چه موقع است؟‌ البته این زمان برای هرکسی متفاوت خواهد بود، اما بهتر است زمانی را به فیلم‌دیدن اختصاص بدهید که در آن هیچ کار دیگری بر عهده‌تان نیست؛ مثلا لازم نیست کارهای خانه را انجام بدهید یا وظیفه‌ای از وظایف روزانه‌تان انجام‌نشده باقی نمانده است. وقتی به‌طور کامل بیکار باشید، بهتر و عمیق‌تر روی فیلم تمرکز می‌کنید و اوقات بهتری را برای خود رقم خواهید زد.

مرد در حال تماشای فیلم با تبلت

اگر وقتی هیچ‌کس در خانه نیست مشغول به تماشای فیلم شوید که دیگر عالی است. در این ‌صورت، فضایی خصوصی، آرام و بدون مزاحمت در اختیارتان خواهد بود. اگر هم چنین شرایطی برایتان مقدور نیست، ایرادی ندارد. به‌جای آن، به اتاقتان یا اتاقی خالی بروید، هدفون را به گوشی، لپ‌تاپ یا ‌تلویزیون وصل کنید و مشغول تماشای فیلم شوید.

قبل از خواندن این راهنما هدفون نخرید

می‌توانید اتاق را تاریک کنید تا احساس سینما را هم در فضا به‌ وجود بیاورید. چطور است؟

۲. از قبل، فیلم موردنظرتان را انتخاب کنید

برای تماشای فیلم برنامه ریزی داشته باشید. باید بدانید که قرار است به تماشای چه فیلمی بنشینید. اگر ندانید و بی‌گدار به آب بزنید، شاید وقت‌تان را پای فیلمی بگذارید که اصلا از آن خوشتان نیاید یا بخش عمده‌ای از زمانی را که برای تماشای فیلم مشخص می‌کنید، صرف مطالعه نقدونظرها می‌شود.

اگر برنامه‌ریزی درستی برای تماشای فیلم‌ها داشته باشید، زمان زیادی از شما گرفته نمی‌شود و می‌توانید فیلم‌های بیشتری در اوقات آزاد خود ببینید. هر فیلم دست‌کم ۱٫۵ تا ۲ ساعت از وقت شما را خواهد گرفت؛ پس سلیقه‌تان را در نظر بگیرید و بنا به آن برای انتخاب فیلم برنامه‌ریزی کنید. بهتر است، از قبل، حال‌وهوای فیلم را هم بدانید تا از دیدنش پشیمان نشوید.

۳. تنقلات یا غذای موردعلاقه‌تان را فراموش نکنید

دختر در حال خوردن پاپ کورن

انتخاب غذا یا تنقلاتی که همراه با فیلم نوش‌جان می‌کنید، به سلیقه، ذائقه و البته حال‌وهوایتان بستگی دارد. ببینید که هوس چه‌چیزی کرده‌اید و تماشای فیلم در کنار خوردن چه‌چیزی برایتان خوشایند است. خوراکی‌ها می‌توانند لذت فیلم‌دیدن را چندبرابر کنند. خوردن چیپس و ماست را در زمان دنبال‌کردن شخصیت وحشتناک فیلم می‌پسندید یا دوست دارید به‌همراه صحنه‌های رمانتیک و عاشقانه داستان فیلم، پیتزا نوش‌جان کنید؟ دیگر انتخاب با شماست، اما لذت خوردن خوراکی‌ها را به هنگام فیلم‌دیدن فراموش نکنید.

۴. دوستان همفکر و صمیمی را هم دعوت کنید

بعضی وقت‌ها بهتر است که تنهایی به تماشای فیلم‌ها بنشینید؛ مثلا وقتی پای سینمای جناب دیوید لینچ (David Lynch) در میان است، تنهابودن بهتر خواهد بود. اگر یک جمله را هم از دست بدهید، رشته افکارتان پاره می‌شود و دیگر متوجه پیچیدگی‌های فیلم نخواهید شد. پس چه ‌بهتر که برخی از فیلم‌های خاص و پیچیده را تنها نگاه کنید. (مالهالند درایو یا همان جاده مالهالند را دیده‌اید؟)

اگر فیلم‌هایی به زبان‌ اصلی تماشا می‌کنید و انگلیسی‌تان خوب نیست یا به زبان‌های دیگر مسلط نیستید، به استفاده از زیرنویس نیاز پیدا می‌کنید. دنبال‌کردن زیرنویس‌ها، به‌ویژه برای فیلم‌های خاص و پیچیده، به تمرکز احتیاج دارد؛ پس بهتر است که تنها باشید. قبول دارید؟‌

۶. از سایت‌های نمایش فیلم غافل نشوید

تماشای دست جمعی فیلم

برای دیدن فیلم‌های مختلف، می‌توانید اقدام به خرید اشتراک سایت‌های نمایش فیلم کنید. سایت‌هایی وجود دارند که با دریافت مبلغی، امکان تماشای نامحدود فیلم در ماه را برایتان فراهم می‌آورند. این هم روشی برای تماشای بی‌دغدغه فیلم‌های مختلف خواهد بود. کافی است که سری به این سایت‌ها بزنید، اشتراک بخرید و بعد از میان انبوه فیلم‌هایی که دارند، موردی را برای تماشا انتخاب کنید. این سایت‌ها معمولا امکانات جالب و مفیدی هم ارائه می‌دهند؛ برای مثال، تماشای فیلم در آنها بدون مصرف اینترنت یا به‌صورت نیم‌بها خواهد بود. جالب نیست؟

بهترین سایت‌های تماشای آنلاین فیلم و سریال؛ سینما در دستان شما

۷. دی‌وی‌دی‌ها هنوز هم در بازار هستند

اگر اهل فضای مجازی نیستید و نمی‌توانید یا نمی‌خواهید که آنلاین فیلم ببینید، باز هم گزینه‌های دیگری در دسترس‌تان هستند. هنوز دی‌وی‌دی‌ها بازار را ترک نکرده‌اند. به فروشگاه‌های رسانه‌های تصویری مراجعه کنید و با خرید فیلم‌های مختلف، برای خودتان برنامه‌ریزیِ فیلم‌بینی داشته باشید. می‌توانید از فروشگاه‌های محله‌ای و دکه‌های روزنامه‌فروشی هم فیلم‌ها و سریال‌های نمایش خانگی را بخرید و در خانه تماشا کنید.

۸. به خود آزادی‌ عمل بدهید

 

 

یکی از مزایای تماشای فیلم در منزل، داشتن آزادی‌ عمل است. در سینما، مجبورید که تمام لحظات فیلم را تماشا کنید و امکان نگه‌داشتن فیلم هم نیست؛ اما در منزل، محدودیتی در کار نخواهد بود. اگر از فیلمی خوشتان نیاید، آن را رها می‌کنید. از بخش‌هایی که دوست ندارید هم می‌گذرید و فیلم را جلو می‌زنید. حتی می‌توانید فیلم را نگه دارید و به کارهای دیگرتان برسید و باقی آن را بعدا تماشا کنید.

۹. کار و تفریح را تلفیق کنید

به‌ نظرتان تماشای فیلم فقط کاری تفریحی است؟‌ اشتباه می‌کنید. با نگاه‌کردن به فیلم‌ها، می‌توانید زبان‌های خارجی را بهتر یاد بگیرید. همچنین اگر نویسنده یا منتقد هستید، با تماشای فیلم‌های مختلف، به نگاهی دقیق‌تر و بهتر برای نگارش و نقد می‌رسید. بد نیست با یک جست‌وجوی ساده در گوگل،‌لیست فیلم‌های آموزنده مرتبط با کارتان را را پیدا کنید و تماشا کنید. احتمالا نکات جدیدی یاد خواهید گرفت. اگر هم خیلی کار دارید، در هنگام تماشای برخی از فیلم‌ها، می‌توانید به کارهای دیگرتان هم رسیدگی کنید؛ مثلا ضمن تماشای فیلم، اتوکردن،‌ مرتب‌کردن وسایل یا درست‌کردن سالاد هم مقدور است؛ نیست؟

در آخر

خوردن پاپ کورن

یکی از مزایای تماشای فیلم در منزل، داشتن آزادی‌ عمل است. در سینما، مجبورید که تمام لحظات فیلم را تماشا کنید و امکان نگه‌داشتن فیلم هم نیست؛ اما در منزل، محدودیتی در کار نخواهد بود. اگر از فیلمی خوشتان نیاید، آن را رها می‌کنید. از بخش‌هایی که دوست ندارید هم می‌گذرید و فیلم را جلو می‌زنید. حتی می‌توانید فیلم را نگه دارید و به کارهای دیگرتان برسید و باقی آن را بعدا تماشا کنید..

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *