پزشکی

​​​​​​​علایم جدید ابتلا به ویروس کرونا در بزرگسالان و کودکان آیا علایم ابتلا به کرونا ویروس در کودکان متفاوت از بزرگسالان است؟

​​​​​​​علایم جدید ابتلا به ویروس کرونا در بزرگسالان و کودکان

پزشکان مختلف از کشورهای متفاوت جهان هر کدام به دسته‌بندی، تعریف و توضیح پرداخته‌اند و این روند هنوز هم ادامه دارد. از طرف دیگر با توجه به شروع فاز دوم شیوع کرونا ویروس در بسیاری از کشورهای جهان، علایم جدیدی هم به تازگی برای این ویروس شناخته شده است که معمولا افراد با این علایم به پزشک و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند. در واقع این علایم قبلا هم وجود داشته‌اند، اما برخی از این‌ها شناسایی نشده بودند و با افزایش تعداد بیماران مشخص‌تر می‌شوند و شناسایی آنها نیز امکانپذیرتر می‌شود.

به گفته پزشکان، میانگین زمان لازم برای بروز علایم مرتبط با کرونا ۵ روز است، اما در بعضی‌ها ممکن است خیلی بیشتر طول بکشد.

سازمان بهداشت جهانی نیز دوره کمون این بیماری را  ۱۴ روز اعلام کرده است.

مهمترین علایم این بیماری عبارتند از:  

– علایم سرماخوردگی همراه با کوفتگی و بدن درد

– احساس خستگی مفرط

– آبریزش بینی

– عفونت ریه‌ها

– تب بالا

سرفه خشک  و ممتد به مدت بیش از ۱ ساعت، یا ۳ نوبت یا بیشتر ظرف ۲۴ ساعت

–  مشکلات تنفسی

– از دست رفتن حس بویایی و چشایی (فرد برای مدتی حس بویایی و چشایی خود را از دست داده و نه‌تنها بو‌های که در اطرافش پخش شده را متوجه نمی‌شود، بلکه مزه و طعم غذا‌هایی که می‌خورد را هم نمی‌فهمد)

– از دست دادن اشتها

– تاثیر روی بافت‌های قلب و بروز بیماری‌های عفونت قلبی و در نهایت سکته قلبی

نشانه‌های جدید ویروس کرونا

لکه و یا جوش‌های کوچک قرمز یا بنفش رنگ در دهان

قرمزی و ملتهب شدن چشم

علایم پوستی نظیر خارش‌های پوستی، التهاب پوستی، کهیر، تاول یا خون ریزی‌های پوستی

پزشکان انگلیسی با انجام تحقیقی اعلام کردند جوش‌های کوچک و قرمز رنگ در دهان از نشانه‌های جدید ویروس کرونا است. این پزشکان با بررسی ۲۱ بیمار کرونایی فهمیدند که ۲۹ درصد از بیماران، دارای ضایعات حفره دهان هستند و ۸۳ درصد نیز لکه‌های کوچک بنفش، قرمز یا قهوه‌ای رنگ در دهان خود دارند.

دانشمندان اسپانیایی نیز در آزمایشی که در مجله علمی ژاما درماتولوژی به چاپ رسیده، نتیجه گیری کرده‌اند که براساس مطالعات، در ۲۹ درصد از بیماران تحت نظر گرفته شده، جوش بسیار در مخاط دهان مشاهده شده و این علایم حدود ۲ روز قبل از سایر علایم بالینی کووید-۱۹ در آنها ظاهر شده است.

وزارت بهداشت روسیه نیز پیشتر هشدار داده بود که ضایعات پوستی ممکن است اولین علامت احتمالی عفونت کروناویروس باشند.

علایم کرونا در کودکان بیشتر گوارشی هستند

اسهال

استفراغ شدید

تب بالا

عوارض پوستی

بر اساس خبر جای گرفته در سایت خبری ایرنا، سید علی جعفری رییس بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار داشته است که علایم کرونا در کودکان با بزرگسالان متفاوت بوده و محدود به دستگاه تنفسی نیست و با تظاهرات بالینی دیگر خود را نشان می‌دهد. چهار علامت گوارشی از قبیل اسهال، استفراغ شدید، تب بالا و عوارض پوستی از مهمترین علایم مشاهده شده در کودکان هستند.

جعفری تاکید کرده است که ویروس کرونا در بزرگسالان با علایم اختصاصی تنفسی مانند سرفه و عطسه خود را نشان می‌دهد.

علایم کرونا در بیماران ایرانی

در بررسی های انجام گرفته بر روی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران مشخص شد که تنها ۵۰ درصد از این افراد تب بالا داشته اند، بنابراین تب پایین به معنی عدم ابتلا به کرونا نیست.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، داود یادگاری‌نیا متخصص ایرانی بیماری‌های عفونی درباره علایم جدید کرونا به ارائه اطلاعات پرداخت.

وی اظهار داشت که‌ در بررسی انجام گرفته بر روی بیماران کرونایی در ایران متوجه شده اند که تنها حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا دچار تب بوده اند و موارد نادری از آنها دچار راش پوستی و قرمزی چشم شده اند.

یادگاری‌نیا  در پاسخ به این پرسش که آیا سنجش تب در سازمان‌ها و دستگاه‌ها می‌تواند به عنوان عامل شناخت افراد مبتلا به حساب آید؟ می گوید: تنها ۵۰ درصد از موارد ابتلا از طریق سنجش تب مشخص می‌شود اما به دلیل اینکه راحت‌ترین و عملی ترین روش است، در این مراکز انجام می‌شود و نداشتن تب دلیلی بر عدم ابتلا نیست.

وی با تاکید بر اینکه ‌در گزارش اولیه مربوط به نشانه‌های اصلی کرونا، بیش از ۸۶ درصد افراد مبتلا دچار تب بودند، اظهار می دارد که اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بیماران دارای تب هستند.

بر اساس اظهارات این متخصص ایرانی می توان گفت که علایم شایع کرونا در مردم ایران عبارتند از:

  •  علائم گوارشی شامل اسهال و استفراغ در ۱۰ الی ۱۵ درصد بیماران
  • عدم وجود هر گونه علایم حاکی از بیماری در ۲۰ درصد مبتلایان

این متخصص بیماری های عفونی در پایان تاکید می کند که بر اساس تحقیقات انجام گرفته ۹ الی ۱۰ درصد افرادی که در بیمارستان‌ها فعالیت کرده و با بیماران کرونایی در تماس هستند، آلوده می باشند.

از سوی دیگر برخی از پزشکان ایرانی نیز اعلام می دارند که نشانه های بیماری کرونا در بیماران ایرانی از علایم شبیه سرماخوردگی و تنگی نفس به علایم گوارشی تغییر کرده است.

دکتر حسن عابدی فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفتگو با ایرنا نسبت به تغییر علایم کرونا در ایران ابراز نگرانی کرده و اظهار داشته است که در روزهای اخیر علائم گوارشی بیماران کرونایی در بابل در حال افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه مراجعه بیماران کرونایی با علائم تنفسی کمتر شده، اما در مقابل علائم گوارشی این بیماری رو به افزایش است، اظهار می دارد که در بیماران کرونایی ایران بیشتر شاهد علائم گوارشی زیر بوده است:

محمد دهقانی فیروزآبادی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز پیشتر در گفتگو با ایسنا بر همین مساله اشاره کرده بود.

وی اظهار داشته بود که طی بررسی‌های انجام شده، بیماران مبتلا به کرونا ممکن است علائم جدیدی داشته باشند که در صورت داشتن این علائم باید به پزشک مراجعه کنند.

  • علائمی چون سردرد،
  • درد عضلانی،
  • اختلال بویایی و اختلال چشایی،
  • اسهال و علائم گوارشی

جامعه پزشکی ایران اعلام می دارند که رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی همچنان باید در دستور کار قرار گیرد و تا زمانی که واکسن این ویروس تولید نشود یا درمان قطعی برای شکست این ویروس فراهم نشود مردم باید نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

ویروس کرونا چگونه به بدن حمله می کند؟

ویروس با نفوذ به سلول های سالم، بدن را آلوده می کند و سپس طی فرایندی در بدن تکثیر می شود.

کروناویروس چگونه اعضای بدن را مورد حمله قرار می دهد؟

کروناویروس جدید پروتئین های سطح خود را به گیرنده های سلول های سالم به ویژه سلول های ریه قلاب می کند. به طور خاص، پروتئین های ویروسی از طریق گیرنده های ACE2 وارد سلول می شوند. در این شرایط ویروس، سلول های سالم را مورد حمله قرار داده و برخی از آنها را از بین می برد.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *