سیاسی

خرجی که اسرائیل روی آمریکا گذاشت

اگر شرایط جنگی میان فلسطین و اسرائیل ادامه یابد خط بطلانی بر تلاش‌های ایالات متحده برای میانجی‌گری مذاکرات با هدف عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل خواهد کشید.
به گزارش اسپوتنیک، عربستان سعودی هرگز اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته‌اند و همیشه به طور رسمی در کنار فلسطینی‌ها بوده‌اند. از همان آغاز تنش میان حماس و اسرائیل هم مقامات عربستان بر تعهد نسبت به قوانین بشردوستانه بین‌المللی و لزوم احترام همه طرف‌های درگیر به این قوانین تاکید کرد.
از سویی این حمله چنان غافلگیرکننده بود که ایالات متحده را بصورت ناگهانی در مقابل موضوعات حل نشده متعددی در سیاست خارجی خود قرار داد.
بر این اساس امیرمحسن هادیان کارشناس مسائل بین الملل در توضیح این چالش های پیش روی ایالات متحده به اسپوتنیک گفت: دولت بایدن قصد دارد هر چه زودتر حماس را تنبیه کند و درگیری بین غزه و اسرائیل را به نفع اسرائیل پایان دهد تا بتواند مجددا در سطح منطقه ای بر پروژه عادی سازی بین عربستان و اسرائیل کار کند و در سطح جهانی نیز مجددا ائتلاف علیه روسیه را در اوکراین به شکلی متمرکز رهبری کند.
در حالیکه، درگیری غزه تمرکز آمریکا بر روی این دو پروژه سیاست خارجی یعنی عادی سازی روابط و جنگ اوکراین را کاهش می دهد. چنانچه طرف سومی مانند حزب الله یا ایران به درگیری غزه اضافه شود، جنگ گسترده می شود و تمرکز از روی پرونده های عادی سازی و اوکراین برداشته می شود. در نتیجه، دولت بایدن قصد دارد با اعزام دو ناو گروه هواپیمابر بازدارندگی ایجاد کند و همزمان با تهدید ایران و حزب الله مانع از ورودشان به جنگ غزه شود.
دام جدید آمریکا و اسرائیل برای محمود عباس
هادیان در ادامه افزود: یکی از راه هایی که حضور آمریکا در غزه و احتمالا دخالت اطلاعاتی و نظامی در آزادسازی اسیران را توجیه می کند و می تواند به کاخ سفید کمک کند تا درگیری را علی رغم شدت بالای آن، زود به پایان برساند، همین افزایش حضور و اتهام زدن به ایران است. منتهی دولت دست راستی نتانیاهو که اعتبار سیاسیش به شدت کاهش یافته، علاقه زیادی به ایجاد درگیری بین ایران و آمریکا دارد و ممکن است از افزایش حضور آمریکا در مدیترانه شرقی استفاده های دیگری کند. اما با توجه به سیاست کاخ سفید، موفقیت نتانیاهو در این کار بعید است و او باید به حمایت همه جانبه آمریکا در برابر غزه و ایجاد بازدارندگی توسط ایالات متحده در مرزهای لبنان و سوریه قانع باشد.
گزارش و تحلیل

احتمال زنده بودن سید حسن نصر الله

 - اسپوتنیک ایران , 1920, 05.10.2024
اشتراک
در شرایطی که نفوذ امنیتی وجود دارد و دشمن در شکار فرماندهان می باشد یکی از منطقی ترین شگردهای مقابله با چنین شرایطی این است که فضای مبارزه به زیر زمین منتقل شود و عملا فرماندهان مخفی شوند تا از تیر رس دشمن در امان باشند وخوب بهترین راه هم این است که به دشمن بقبولانند که به هدف خود رسیده و فرمانده را ترور کرده وبعد به یکباره وقتی معلوم شود که آن فرمانده زنده است همه معادلات به هم می ریزد.
بارها پیش آمده که اسرائیلی ها تلاش کردند برخی فرماندهان حزب الله را ترور کنند و به همین دلیل بسیاری از اینها با تغییر چهره و مخفی شدن با ظاهری دیگر و معرفی خود با هویتی دیگر سالها دور از تیر رس دشمن بودند.
اسرائیلی ها بارها تلاش کردند سید حسن نصر الله را ترور کنند و همه تلاش های آنها ناکام ماند و بسیار منطقی به نظر می آید که حزب الله به یکباره تصمیم بگیرد برای اینکه رد نفوذ امنیتی را بگیرد و آن را خنثی کند پالس ها و اطلاعات غلط برای دشمن بفرستد و دشمن را به قول معروف سر کار بگذارد.
حتی در باره ترور سید هاشم صفی الدین هم ممکن است چنین سیاستی را اتخاذ کنند، البته تا به حال هنوز معلوم نیست که عملیات اسرائیلی ها به نتیجه رسیده یا نه اما خوب به نظر می رسد حتی در این باری می توان از تاکتیک مخفی شدن سید هاشم هم استفاده کرد و حتی درباره دیگر فرماندهان حزب الله هم از چنین تکنیکی استفاده کرد تا دشمن متوجه نشود کی زنده است کی شهید شده و فرماندهی حزب الله بتواند در این شرایط حساس به مبارزه با دشمن بپردازد.

۱۳

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *