علمی

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

عجیب ترین حیوانات دنیا

اگر شما هم جزو آن دسته از آدم‌های عاشق حیوانات هستید، قطعا دیدن حیوانات از نزدیک برای‌تان بسیار هیجان‌انگیز است. آیا می‌دانید در بعضی نقاط جهان، حیوانات عجیب‌وغریبی وجود دارند که خیلی‌ها حتی از وجودشان هم بی‌خبرند؟ در این مقاله عجیب ترین حیوانات دنیا را که با شمایل خاص‌شان حیرت‌زده‌تان می‌کنند به شما معرفی می‌کنیم.

۱. لاک‌پشت دریایی درخشان

اخیرا غواصانی که در جزایر سلیمان (Solomon Islands) در اقیانوس آرام غواصی می‌کردند، لاک‌پشت دریایی درخشان (Glowing sea turtle) را کشف کردند. البته زیست‌تاب‌ها (bioluminescent؛ موجودات زنده‌ای که به‌دلیل واکنش‌های شیمیایی رخ‌داده در بدن‌شان از خود نور ساطع می‌کنند) زیاد هستند، اما این اولین مورد ثبت‌شده از «خزنده» درخشان در حیات‌وحش است. به‌گفته‌ی دیوید گروبر (David Gruber)، استادیار زیست‌شناسی کالج باروک (Baruch College)، پوسته‌ی این لاک‌پشت دریایی منقاردار به دورنگ قرمز و سبز می‌درخشد، اما احتمال دارد که رنگ قرمز به‌خاطر جلبک‌های زیست‌تاب باشد.

لاک‌پشت دریایی درخشان، یکی از عجیب ترین حیوانات

گروبر به خبرگزاری لایو ساینس (Live Science) گفته: «شاید این روش آنها برای برقراری ارتباط باشد، تا همدیگر را بهتر ببینند، یا با تپه‌های دریایی که آنها هم زیست‌تاب هستند یک‌شکل شوند. این لاک‌پشت، رنگ تازه‌ای که عمدتا آبی است، به جهان پیرامون خود می‌دهد.»

۲. پانگولین یکی از عجیب ترین حیوانات جهان

پانگولین، یکی از عجیب ترین حیوانات

اگر مورچه‌خوار و آرمادیلو با هم آمیزش داشتند، بچه‌شان چیزی شبیه پانگولین (Pangolin) می‌شد! پانگولین یا پولک‌پوست، پستاندار عجیب‌وغریبی است که در بخش‌هایی از آسیا و آفریقا زندگی می‌کند. این حیوان زبانی دراز برای خوردن مورچه‌ها و موریانه‌ها، و پوسته‌ای کراتینی برای محافظت از خود دارد و تنها پستانداری است که به مرور زمان این‌چنین با محیط انطباق یافته است. متأسفانه همین ویژگی‌های منحصربه‌فرد پانگولین، باعث شده تا بالاترین آمار قاچاق حیوانات پستاندار جهان مربوط به پانگولین باشد؛ زیرا گوشت و پوسته‌ی محافظش طرفداران زیادی دارند. درحال‌حاضر، پانگولین در فهرست موجودات درمعرض خطر قرار دارد.

۳. قورباغه‌ شیشه‌ای

قورباغه‌ی شیشه‌ای قلب‌معلوم دایان، یکی از عجیب ترین حیوانات

قورباغه‌های شیشه‌ای انواع بسیار مختلفی دارند، اما قورباغه‌ی شیشه‌ای دایان (Diane’s bare-hearted glass frog) که می‌توان قلبش را در زیر پوست شفافش دید کشف جدیدی است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۳ در کاستاریکا دیده شد. شاید رنگ سبز روشنِ این قورباغه اولین چیزی باشد که نظرتان را جلب می‌کند، اما جالب‌ترین نکته، این است که می‌توان اجزای داخل بدنش را دید! پوست بدن این جانور شفاف است و باعث می‌شود اندام‌های داخلی‌اش به‌خوبی دیده شوند. اگر می‌خواهید این قورباغه را از نزدیک ببینید، باید حسابی چشم‌تان را تیز کنید، چون این جهنده‌های کوچک کمتر از ۲/۵ سانتی‌متر طول دارند.

۴. اکسولوتل

اکسولوتل، یکی از عجیب ترین حیوانات

اکسولوتل (Axolotl) یا سمندر مکزیکی یا ماهی راه‌رونده‌ی مکزیکی، سمندر کوچکی است که در دریاچه‌های اطراف مکزیکوسیتی یافت می‌شود. درحال‌حاضر، این حیوان هم در فهرست گونه‌های درمعرض خطر قرار گرفته است. این دوزیست می‌تواند اندام‌هایش را بازسازی کند، چشم‌هایش پلک ندارند و ممکن است سیاه یا زال باشد.

آکسولوتل

احتمالا تعجب می‌کنید که اکسولوتل قبل از رشد کامل چنین شکل و شمایلی دارد!‌

۵. خورشید ماهی

خورشیدماهی، از عجیب ترین حیوانات

خورشیدماهی (Sun fish) سنگین‌ترین ماهی استخوانی جهان است. وزن نوع بالغ این ماهی به ۲ تُن می‌رسد. این موجود عجیب‌وغریب در آب‌های معتدل و گرمسیری سرتاسر دنیا یافت می‌شود؛ و البته در کشورهایی مانند ژاپن، کره و تایوان، غذای لذیذی هم محسوب می‌شود.

۶. سایگا (کَل ساکایی)

کَل ساکایی، از عجیب ترین حیوانات

کَل ساکایی (Saiga antelope) در روسیه، قزاقستان و ازبکستان زندگی می‌کند و به‌لطف بینی بزرگ و انعطاف‌پذیرش به‌راحتی شناسایی می‌شود. دماغ بسیار بزرگ این بز کوهی به او کمک می‌کند جلوی ورود گردوغبار به بدنش را بگیرد و دمای خونش را هم تنظیم کند. در اردیبهشت‌ سال ۱۳۹۴ خورشیدی، متأسفانه بیش از ۱۲۰ هزار کل ساکایی مُردند! دانشمندان معتقدند آنها قربانی بیماری واگیردار ناشناخته‌ای شده‌اند که کل جمعیت‌شان را آلوده کرده است.

۷. عنکبوت گِردباف شاخ دراز

عنکبوت گردباف شاخ‌دراز، از عجیب ترین حیوانات

عنکبوت گردباف شاخ‌دراز (long-horned orb weaver spider) از آن جانورانی است که تماشای عکس‌هایش را دوست داریم، اما مسلماً دوست نداریم گوشه‌ی دیوار خانه‌مان آن را ببینیم. این عنکبوت هشت چشم و ستون فقرات شاخ‌مانند درازی دارد که از شکمش بیرون زده است. عنکبوت گردباف شاخ‌دراز در جنگل‌ها و مزارع آسیا زندگی می‌کند.

۸. گریال

گریال، یکی از عجیب ترین حیوانات

تصویر بالا، تصویر تمساحی معمولی نیست. این تمساح پوزه‌باریک، گریال (Gharial) یکی از عجیب ترین حیوانات دنیاست که فقط در حال شنا در آب‌های هند یافت می‌شود. پوزه‌ی بلند این جانور که ۱۱۰ دندان دارد، او را به شکارچی ماهی قهاری تبدیل کرده است. دانشمندان تخمین می‌زنند که فقط ۲۳۵ گریال در طبیعت باقی مانده است.

۹. خفاش ماهی لب قرمز

خفاش‌ماهی لب‌قرمز، یکی از عجیب ترین حیوانات

خفاش‌ماهی لب‌قرمز (Red-lipped batfish) یکی از عجیب ترین حیوانات دنیاست که در نزدیکی جزایر گالاپاگوس (Galápagos Islands) زندگی می‌کند و از ظاهرش به‌نظر می‌رسد آرایش کرده است! این ماهی علاوه‌بر چروک‌های روشنش، شاخ هم دارد و معمولا به‌جای شنا، در کف اقیانوس راه می‌رود.

 


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *