پزشکی

ضررهای مصرف پوست تخم مرغ

در خانم ها :

۱-جوش.

۲-پرمویی.

۳-رویش موهای زائد.

۴-کیست تخمدان.

در آقایان:

۱-آکنه های شدید پوستی.

۲-مشکلات هورمونی.

فواید و مضرات تخم مرغ

تخم مرغ از یک زرده و مایع سفید رنگی به نام آلبومین تشکیل شده است .این ماتده غذایی همچین حاوی مواد مغذی فراوانی از جمله ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت بدن است.ویتامین A، لوتنین و زیگزاتین موجود در تخم مرغ  برای سلامت چشم مفید بوده است همچنین ماده معدنی روی حافظ سیستم ایمنی بدن است.۲ عدد تخم مرغ درشت حاوی ۱۴۳ کالری بوده که برای رژیم یا کاهش وزن نیز مناسب است.

موادمغذی موجود در تخم مرغ

پروتئین

کلاژن

پروتئین موجود در تخم مرغ با فراهم کردن اسیدهای آمینه نقش مهمی در سلامت پوست دارد.بدن این اسید های آمینه را برای تولید پروتئین های جدید در سلول های پوست استفاده می کند.

ویتامین A

فواید سلامتیی تخم مرغ برای پوست به دلیل محتوای ویتامین A،موجود در آن است .ویتامین A ، دریافتی ازز رژیم غذایی به سلول ها برای کنترل فعالیت های ژنی کمک می کند .

ویتامین های B کمپلکس

یکی از عملکردهای ویتامین های اصلی گروه B ، کمک به بدن و استفاده از انرژی موجود در مواد غذایی می باشد.

زرده تخم مرغ منبعی غنی از ویتامین های گروه B ، محسوب می ششود.

ویتامین B12

سفیده تخم مرغسفیده تخم مرغ

بسیاری از افرادی که به تخم مررغ آلرژیی دارند در واقع این آلرژی مربوط به پروتئین موجود در آلبو مین یا سفیده تخم مرغ است .

بر اساس آمار مرکز بهداشت کودکان، آلرژی به این ماده غذایی معمولا در نوزادان و کودکان کم سن و سال دیده می­شود و در سن ۵ سالگی از بین می­رود. واکنش­های آلرژیک از چند دقیقه تا چند ساعت بعد از مصرف رخ می­دهد. علایم شامل بثورات پوستی، کهیر، قرمزی و تورم پوست، گرفتگی عضلات، اسهال، تهوع، آب ریزش بینی، خارش و آب ریزش چشم­ها، عطسه، سرفه و خس خس صدا است. واکنش­ها حتی می­توانند سبب حمله آسمی شوند. این نشانه ها معمولا کمتر از یک روز طول می­کشد. واکنش­های شدید می­توانند سبب بروز تورم دهان، گلو و راه­های هوایی، مشکل در تنفس و افت خطرناک و ناگهانی فشار خون شود که باعث سرگیجه و از دست دادن هوشیاری خواهد شد.

مصرف سفیده تخم مرغ خام می­تواند باعث کمبود بیوتین شود که با نام­های ویتامین B7، ویتامین H یا کوآنزیم R شناخته می­شود. در تخم­مرغ­های خام، بیوتین با آویدین پیوند برقرار می­کند. زمانی که بیوتین پخته می­شود، بیوتین از آویدین جدا شده و بدن می­تواند آن را جذب کند. کمبود بیوتین باعث اختلالات پوستی مثل کلاه گهواره­(ناحیه­های زرد یا قهوه­ای روی پوست سر) در نوزادان و درماتیت سبورئیک در بزرگسالان می­شود. همچنین کمبود حاد بیوتین ریزش مو، تشنج، از دست رفتن هماهنگی ماهیچه ها و تون عضلانی، گرفتگی­های عضلانی و درد را به دنبال دارد.

تخم مرغ خام و همچنین سفیده آن، نگرانی­های جامعه پزشکی را در مورد آلودگی به باکتری­ها برانگیخته است. سالمونلا یکی از باکتری­هایی است که اغلب باعث مسمومیت­های غذایی می­شود. این باکتری در روده­ مرغ وجود دارد که درون و بیرون تخم مرغ را آلوده می کند زیرا این ماده غذایی محل مناسبی برای رشد سالمونلا است. همچنین اگر زمان پخت غذا زیاد باشد، یا دمای پخت غذا به اندازه کافی باشد سالمونلا موجود در آن  می تواند از بین ­رود. تخم مرغ­های عسلی یا نیمروی طلایی ممکن است به سالمونلا آلوده باشند. علایم مسمومیت غذایی سالمونلا عبارتند از تب، تهوع، از دست رفتن آب بدن، درد شکمی، گرفتگی عضلات و سردردی که چهار تا هفت روز طول می­کشد. بیشتر بیماران با آنتی­بیوتیک­ها درمان می­شوند؛ ولی اگر عفونت به جریان خون وارد شود و ارگان­های اصلی را آلوده کند ممکن است سبب مرگ شود. روزنامه «واشنگتون پست» توضیح می­دهد که سالمونلا انتریتیدیس منتقل شده از طریق تخم مرغ ۱۴۲ هزار نفر را در سال ۲۰۰۹ بیمار کرده است و از این جمع ۳۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

فواید پوست تخم مرغ

 

خواص پوست تخم مرغ به عنوان منبعی از کلسیم  توجه بسیاری از محققان، کشاورزان، صاحبان حیوانات خانگی و افراد علاقه مند به درمان های طبیعی را به سمت خود جلب کرده به طوریکه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. استفاده از پوست تخم مرغ به جای دور ریختن آن به عنوان منبعی از کلسیم برای تغذیه حیوانات یا کوددهی، به حفظ محیط زیست کمک می کند.

استفاده از پوست تخم مرغ به عنوان منبع کلسیم در رژیم غذایی ممکن است به دلیل وجود باکتری سالمونلا باعث مسمومیت غذایی یا سایر آلودگی های باکتریایی شود. کلسیم موجود در هر پوست تخم مرغ ممکن است با دیگری متفاوت باشد و این میزان کلسیم به نحوه ی استخراج این ماده معدنی بستگی دارد. براساس انجمن تخم مرغ امریکا، پاستوریزاسیون پوست تخم مرغ ها با دمای حداقل ۱۴۰ درجه فارنهایت (۶۰.۰ درجه سانتی گراد) به مدت ۳ و یک دوم دقیقه انجام می شود به طوریکه در این شرایط دمایی بیشتر باکتری ها از بین می رود.

براساس نتایج مطالعه چاپ شده در مجله بین المللی تحقیقات دارویی بالینی ، پودر پوست تخم مرغ علائم درد را در آرتروز کاهش داده، باعث افزایش تحرک شده و کاهش تراکم استخوانی را در بانوان بعد از یائسگی متوقف می کند. نور خورشید و کلسیم از بیماری های متابولیک استخوان در لاک پشت تحت عنوان سندرم نرمی پوسته جلوگیری می کند. پوست تخم مرغ به صورت پخته و خرد شده، منبعی از کلسیم برای بدن لاک پشت فراهم می کند. پودر پوست تخم مرغ همچنین به مرغ ها و سایر پرنده ها کمک می کند تا تخم هایی با پوسته ی ضخیم تری به وجود آورند.

زمانیکه پوست های تخم مرغ را به اندازه ی کافی برای از بین بردن هر گونه باکتری می جوشانید، برای خشک کردن در معرض نور خورشید قرار داده و آنها را با پارچه ی منفذ داری بپوشانید تا از ورود میکروب به آنها جلوگیری شود. همچنین می توانید در فر با حرارت ۱۴۰ درجه فارنهایت یا ( ۶۰.۰ درجه سانتی گراد) پوست تخم مرغ را خشک کنید. در صورت مصرف برای انسان از چرخ قهوه برای پودر کردن پوسته تخم مرغ ها استفاده کنید. همچنین برای مصرف مرغ ها و سایر پرندگان، مخلوط کن انتخاب مناسبی است. از طرفی لاک پشت ها و خزندگان برای خوردن پوست تخم مرغ ها، تکه های بزرگتری را نسبت به حالت پودری یا شنی ترجیح می دهند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *