علمی

فسیل یک هیولای دریایی با ابعادی ترسناک در انگلیس کشف شد

فسیل سالم و دست نخورده یک هیولای دریایی باستانی برای اولین بار در انگلیس کشف شد. این موجود ترسناک آبزی به ماشین کشتار معروف بوده است.

بقایای سالم یک فسیل هیولا گونه که نوعی شکارچی خطرناک در اقیانوس باستانی محسوب می‌شود، در ساحل ژوراسیک واقع در جنوب غربی انگلستان کشف شد.

به‌گزارش بی‌بی‌سی، این بقایا متعلق به یک موجود دریایی غول پیکر به‌نام «پلیوسور» است که حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش می‌‌زیسته و با ویژگی‌هایی نظیر جثه‌ عظیم، آرواره‌های قوی و گردن کوتاه شناخته می‌شوند.

فسیل این هیولای دریایی که تقریبا سالم و دست نخورده باقی مانده قرار است در برنامه دیوید آتنبرو که برای اولین روز از سال نوی میلادی تدارک دیده شده، از شبکه BBC One پخش شود.

جمجمه عظیم این خزنده‌-ماهی باستانی که طولی بیش از اغلب انسان‌ها دارد، اولین بار به‌طور تصادفی توسط استیو اچ ۷۴ ساله مشاهده شد. او از ۴۰ سال پیش مشغول جمع‌آوری انواع فسیل است.

وی و همکارش فیل جاکوبز در حین قدم زدن در امتداد ساحلی در نزدیکی خلیج کمبریج، به‌‌طور تصادفی به نوک پوزه پلیوسور در مجاورت ساحل برخوردند. آنها با ساخت یک برانکارد موقت، این قطعه سنگواره سنگین را به مکانی امن منتقل کردند.

در گام بعد، یک هواپیمای بدون سرنشین برای یافتن قسمت‌های باقی‌مانده جمجمه، صخره‌ای مرتفع را مورد بررسی قرار داد که در نهایت به کشف جمجمه این هیولای دریایی در ارتفاع ۱۵ متری ساحل منجر شد.

با این حال، برداشتن جمجمه سنگین از چنین ارتفاعی با چالش‌هایی همراه بود. آنها طی همکاری با کارشناسان دیگر، نقشه‌ای اختصاصی برای استخراج جمجمه این موجود منقرض شده از صخره را طراحی کردند.

تیم حفاری با آویزان شدن روی طناب‌هایی از صخره در حال تخریب، کار حفاری جمجمه را پیش بردند. خوشبختانه در نهایت تلاش‌ها نتیجه داد و فسیل به‌خوبی حفظ شده این هیولای دریایی استخراج شد.

مستند مورد انتظار دیوید آتنبرو، به جزئیات بیشتری در مورد این تلاش خطرناک برای بازیابی جمجمه عظیم فسیل دریایی که از صخره در حال فرسایش به‌دست آمده، پرداخته است.

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *