چطور با تولید محتوا کسب و کارمان را رونق دهیم؟
تولید محتوا و بازاریابی محتوا اهمیت روزافزونی در دنیای تجارت و بازاریابی امروزی پیدا کرده است و اینطور به نظر میرسد که طی سالیان آتی، به یکی از ارکان اصلی و ضروری برای موفقیت کسبوکارها بدل خواهد شد. غافلماندن از بازاریابی محتوا میتواند بهمنزلهٔ ازدستدادن بخش زیادی از کاربران و مخاطبانی باشد که صرفا با تکنیکهای مورداستفاده در این نوع بازاریابی قابلدسترسی خواهند بود. در ادامه این مطلب، همراه ما باشید تا جزئیات بیشتری درمورد بازاریابی محتوا، دلایل اهمیت روزافزون آن و چگونگی اثرگذاریاش بر پیشرفت و ترقی کسبوکارها در اختیارتان بگذاریم. در بخش پایانی هم شما را با یکی از شرکتهای فعال در حوزه تولید محتوا و بازاریابی محتوا آشنا میکنیم.
بازاریابی محتوا چیست؟ | تولید محتوا و بازاریابی محتوا چطور باعث پیشرفت و موفقیت کسبوکار میشود؟ | اهمیت کنونی بازاریابی محتوا و لزوم توجه به آن در دنیای آتی کسبوکار | بازاریابی محتوا چطور به پیشرفت و ترقی کسبوکار شما کمک میکند؟
بازاریابی محتوا چیست؟
هدف اصلی و بنیادی در بازاریابی محتوا، گردآوری و بهاشتراکگذاری اطلاعات یا همان محتوایی است که به کسبوکار شما مربوط است و نزد مخاطبان هدف شما، ارزشمند و کاربردی تلقی میشود. استراتژیهای متعددی هستند که میتوان از آنها برای بازاریابی محتوا و تولید محتوا بهره گرفت.
با استفاده از این شیوۀ جدیدتر بازاریابی میتوانید بهطور غیرمستقیم، علاقه و توجه مخاطبان و مشتریها را به کسبوکار و برند خود جلب کنید؛ برخلاف شیوههای سنتی بازاریابی که در آنها با استفاده از تبلیغات و بهطور مستقیم، محصولات یا خدمات را معرفی میکنند. این مهمترین و اصلیترین وجه تمایز بازاریابی محتوا با روشهای سنتی بازاریابی است. طی یکی دو دههٔ گذشته، بهقدری تبلیغاتِ روشهای سنتی بازاریابی زیاد شده است که مردم از دیدن مداوم آنها در صفحههای اینترنتی و پلتفرمهای مختلف عاجز شدهاند و بیشتر آنها حتی بدون نگاهکردن به عنوان یا موضوع تبلیغ، آن را میبندند.
مثالی برای درک بهتر تفاوت میان بازاریابی محتوا با روشهای سنتی بازاریابی
برای درک بهتر این تمایز میتوانیم شیوه استفاده کاربران از پلتفرم پخش ویدئویی مثل یوتیوب را مثال بزنیم: موضوعی در ذهنتان دارید که واقعا میخواهید چیز تازهای درمورد آن یاد بگیرید؛ بنابراین وارد چنین وبسایتی میشوید و موضوع موردنظر را در فیلد جستوجو وارد میکنید. اتفاقی که در بیشتر مواقع میافتد، این است که پیش از پخش ویدئوی موردنظر شما، تبلیغی نشان داده میشود؛ اما بهمحض آنکه ثانیهشمار تبلیغ به صفر برسد، روی «ردکردن آگهی» کلیک میکنید.
تبلیغی که پیش از پخش ویدئوی موردنظر شما نشان داده میشود، یک نمونه از روشهای سنتی بازاریابی است و در سوی دیگر، ویدئوی موردنظر شما، مثالی است عالی از بازاریابی محتوا. ویدئویی که برای دیدن آن جستوجو کردهاید حاوی اطلاعات ارزشمندی برای شماست و قصد دیدنش را دارید. بازاریاب محتواییِ باهوشی ویدئوی موردنظر را آماده کرده است و بهاینشکل، شما را به شمار مشترکان کانال ویدئویی خود اضافه میکند و در نهایت، شما را متقاعد به خرید محصول یا استفاده از خدماتی میکند که در ارتباط با کانال ویدئویی او هستند. این شیوه متقاعدکردن مشتری و مخاطب در مقابل روش سنتی تقلای مستقیم برای فروش محصول یا ارائه خدمات قرار میگیرد: همان تبلیغ یا آگهی که برای ردکردنش لحظهشماری میکنید.
با درک بهتر اهمیت و مزایای بازاریابی محتوا، حالا احتمالا سؤالهایی از جنسی دیگر در ذهنتان شکل گرفته است: اینکه برای استفاده از آن و تولید محتوا از کجا باید شروع کرد؟ بازاریابی محتوا چطور باعث موفقیت و گسترش کسبوکار شما میشود؟ تعرفه تولید محتوا چگونه است؟ و سؤالهای دیگری از این دست. در ادامه، جواب این سؤالها را خواهید گرفت.
تولید محتوا و بازاریابی محتوا چطور باعث پیشرفت و موفقیت کسبوکار میشود؟
جلب اعتماد مخاطبان و افزایش اعتبار برای برند شما
مصرفکنندگانْ کسبوکاری را برای خرید محصول یا دریافت خدمات انتخاب میکنند که به آن اعتماد دارند. بازاریابی محتوا به ایجاد این اعتماد کمک میکند: شما به مشتریان بالقوهتان نشان میدهید متعهدید که به آنها در پیداکردن راهحل برای مشکلاتشان کمک کنید. اگر بتوانید از استراتژیهایی در بازاریابی محتوا استفاده کنید که موفقیتتان را تضمین کنند و متناسب با کسبوکارتان باشند، نهتنها در سطح داخلی، که در سطح بینالمللی هم میتوانید حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشید. تولید محتوای ارزشمند، مفید و کاربردی نقش بسزایی در موفقیت کسبوکارتان خواهد داشت؛ بهعلاوه، باعث تحسین مشتریان بالقوهتان میشود و عامل مهمی در تبدیلشدن آنها به مشتریان واقعی و بالفعل شماست.
تولید محتوا اعتبار کسبوکار شما در حیطهٔ کاریتان را بیشتر میکند. مخاطبان شما بهمرور متقاعد میشوند که شما بر کاری که میکنید، تسلط کامل دارید و درنتیجه، اگر پس از خرید محصول یا دریافت خدمات شما با مشکلی مواجه شدند، جوابگوی آنها خواهید بود و با دانش و تخصص خود مشکل آنها را برطرف خواهید کرد.
بیشتر دیدهشدن با تولید محتوا
بازاریابی محتوا باعث میشود نام کسبوکار و برند شما در معرض دید تعداد زیادی از مردم قرار بگیرد. آنچه بازاریابی محتوا را متمایز میکند، ذهنیت و دیدگاه بهتری است که برای مخاطبان و کاربران شما ایجاد میکند؛ برخلاف آن رویه منفیای که در روشهای سنتی بازاریابی رایج شده است (همان ویدئویی که برای ردکردنش لحظهشماری میکنید یا تبلیغی که نخوانده میبندید).
بهدنبال بیشتر دیدهشدن و مطرحشدن نام برند شما و کسبوکارتان، تعداد دنبالکنندههایتان هم در شبکههای اجتماعی بیشتر میشود. بهمرورزمان، کنجکاوی افراد بیشتری برانگیخته میشود و با دیدن کامنتها و فعالیتهای دنبالکنندههای شما در شبکههای اجتماعی، با نام برند شما آشنا میشوند؛ بنابراین نوعی رویۀ افزایشی شکل میگیرد و روزبهروز شمار مخاطبانتان بیشتر میشود.
فراموش نکنید که وبسایت شما هم نقش مؤثری در بیشتر دیدهشدن و مطرحشدن نام برند و کسبوکارتان دارد. محتوای کاربردی و مفیدی که در قالب متن یا فایلهای صوتی و تصویری در وبسایتتان میگذارید، کاربران را بهمدت بیشتری در سایت نگه میدارد؛ این موضوع تأثیر بسزایی بر بالارفتن رتبه وبسایت شما خواهد داشت. طی بهروزرسانیهای چند سال اخیر الگوریتم گوگل، تأکید و اهمیت اصلی بر محتوا قرار گرفته است و روزبهروز، این اهمیت و تأثیر آن بر بازاریابی محتوا بیشتر میشود.
بازگشت بهتر و بهصرفهتر سرمایه در مقایسه با روشهای سنتی بازاریابی
بازاریابی محتوا و بازاریابی سنتی هر دو منجر به افزایش میزان فروش میشوند که برای کسبوکار حیاتی است، با این تفاوت که در بازاریابی محتوا، هزینهٔ بهمراتب کمتری برای این منظور صرف میشود. هرچند تولید محتوای کاربردی و مفید به تلاش و زحمت نیاز دارد، اما در مقایسه با روشهای سنتی تبلیغات نظیر تبلیغات بنری یا تبلیغ در صفحههای اصلی موتورهای جستوجو، کمهزینهتر و بهصرفهتر است و درعینحال تأثیر بهتر و بیشتری بر جذب مشتری و مخاطب دارد.
بهعلاوه، لزوما نباید تولید محتوا به تلاش و زحمت شخصِ شما نیاز داشته باشد (برفرض اگر اولویتهای مهمتری در کسبوکارتان دارید که میخواهید وقتتان را صرف آنها کنید). مؤسساتی مثل شرکت تولید محتوا، وبسایت تولید محتوا و دیگر مجموعههای اینچنینی مدتهاست که فعالیت میکنند و در آنها، امکان ارتباط میان صاحبان مشاغل با کسانی که به کار تولید محتوا علاقه دارند یا برای گذران زندگی مشغول انجام آن هستند، فراهم میشود. شما میتوانید کارتان را به چنین کسانی بسپرید. هرچند لازم است مبلغی بابت پرداخت دستمزد تولیدکننده محتوا کنار بگذارید، باز هم این هزینه در مقایسه با هزینهای که صرف تبلیغات بنری و نظایر آن میکنید، بهمراتب کمتر و بهصرفهتر است؛ بهعلاوه، این دست تبلیغات دیگر محبوبیت و کارایی گذشته را ندارند، حال آنکه تولید محتوا برای کسبوکارتان مفید خواهد بود.
البته برای آنکه نرخ بازگشت سرمایه با تولید محتوا در حد قابلقبولی باشد، حتما باید معیارها را درست و اصولی تعریف کنید و برای تحلیل دادهها وقت کافی بگذارید؛ درضمن باید از مرتکبشدن برخی اشتباهها هم اجتناب کنید (اشتباههایی که معمولا در روند تحلیل دادهها سر میزنند): عجولبودن، قرارندادن فعالیتها در معرض آزمونوخطا یا جایگزیننکردن استراتژی مورداستفاده با تجزیهوتحلیلهای دقیق.
اهمیت کنونی بازاریابی محتوا و لزوم توجه به آن در دنیای آتی کسبوکار
اگر در امر تولید محتوا و جذب مشتری با استفاده از آن موفق نبودهاید، از ترندها کمک بگیرید. لازم نیست دوباره چرخ را اختراع کنید! حال، ببینیم چگونه میتوانیم از ترندها کمک بگیریم.
بهینهسازی برای موتورهای جستوجو یا همان سئو اهمیت بسیاری دارد. سئو ابزار قدرتمندی است که تقریبا تمامی کسبوکارهای موفق برای بالابردن ترافیک ورودی و تولید لید (Lead، سرنخ/ مشتری راغب: کسانی که برای اولین بار با برندی آشنا شدهاند) از آن استفاده میکنند و به نظر میرسد طی سالهای آتی هم این روند ادامه پیدا کند. همانطور که پیشتر، زیر عنوان «بیشتر دیدهشدن با تولید محتوا» هم توضیح داده شد، در بهروزرسانیهای جدید الگوریتم گوگل، نقش محتوای کاربردی و مفید در بالارفتن رتبه سایتها مهمتر و کلیدیتر شده است: محتوایی که با کلمات کلیدیِ مشخصی تولید میشود و از آن برای بالابردن ترافیک ورودی استفاده میشود. بهعلاوه، در این بهروزرسانیها اهمیت بیشتری برای مدتزمان سپریشده در وبسایت از سوی کاربران، در نظر گرفته شده است. این مورد هم نقش بسزایی در بالارفتن رتبه سایت دارد. اگر کاربران وارد صفحهای شوند که فقط از کلمات کلیدی پر شده است و خبری از محتوای مفید و کاربردی در آن نباشد، آن صفحه را بهسرعت ترک میکنند، سریعتر از آنکه بتوانید این جمله را بخوانید: «این مکان تجاری به فروش میرسد!»
تمامی این دلایل حکایت از اهمیت روزافزون بازاریابی محتوا و استفاده حداکثری از آن در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروزی دارند. تبلیغات بنری، تبلیغات موتورهای جستوجو و سایر روشهای رایج تبلیغات با فاصله زیادی قبل از دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرند. حتی بهفرض هم استفاده از این روشها تا حدودی نتیجهبخش باشد؛ ولی کسبوکارهایی که از آنها بهره میگیرند آنطور که دنیای کنونی تجارت و بازاریابی دیکته میکند برای فعالیتهای بازاریابیشان وقت و انرژی صرف نمیکنند و بهطور مشخص، به آن سطح از موفقیت ایدئالی که مدنظر دارند نخواهند رسید.
با این اوصاف، اگر قصد پیشرفت و ترقی در کسبوکارتان را دارید و هنوز استراتژی مشخصی برای فعالیت در حوزه بازاریابی محتوا تعیین نکردهاید، بهتر است فرصت را غنیمت بشمرید و هرچه سریعتر این کار را انجام دهید. نکته مثبت دیگر درباره بازاریابی محتوا این است که حتی اگر کسبوکارتان را با سرمایه محدودی راهاندازی کرده باشید، میتوانید با استفاده از آن بازاریابی کنید. این نوع بازاریابی ازطرفی باعث پیشرفت کارتان میشود و ازطرفدیگر، چشمانداز بهتری از آینده پیش رویتان میگذارد.
اهمیت بهاشتراکگذاری محتوا، چه در قالب متن باشد و چه در قالب اینفوگرافی، ویدئو یا موارد دیگر، روزبهروز بیشتر میشود و از ابزارهای مهم در بازاریابی است. سالهاست که دوران درخشان تبلیغات اینترنتی سپری شده است و این شیوه تبلیغ امروزه دیگر ظرفیتی برای استفاده ندارد. وضعیت این دست تبلیغها تا اندازهای بد شده است که رقم تعداد کلیک بر روی انواع فرمتهای مختلف آنها طبق برآوردهای انجامشده کمتر از یکدهمِ یک درصد است. بنابراین وقتی صحبت از بهینهسازی برای موتورهای جستوجو، بیشتر مطرحشدن نام برند و کسبوکار و جلب اعتماد و افزایش اعتبار کسبوکار باشد، دیگر استفاده از بازاریابی محتوا و فعالیت در آن، دلبخواهی نخواهد بود و برای رسیدن به این موفقیتها، حتما باید بهفکر فعالیت در آن باشید.
بازاریابی محتوا چطور به پیشرفت و ترقی کسبوکار شما کمک میکند؟
گذشته از بحث اهمیت بازاریابی محتوا در دنیای کسبوکار کنونی و مزایای آن، نکته مهم دیگری که نباید از قلم بیفتد، نقش بنیادی کیفیت محتوای تولیدی است. باید با تعیین استراتژی مناسب برای تولید محتوا، پیامی را به مخاطبان و کاربران خود منتقل کنید که روی آنها اثرگذار باشد و در ذهنشان ماندگار شود. استفاده از فرمتهای مختلف و متنوع برای تولید محتوا هم نکته حائز اهمیتی است. با درنظرگرفتن این نکات میتوانید از بازاریابی محتوا در جهت بهبود و ترقی کسبوکارتان بهره بگیرید.
جمعبندی
با مدنظر داشتن نکات و توصیههایی که در این مطلب مطرح شد، میتوانید ماندگاری و موفقیت کسبوکارتان در بلندمدت را تضمین کنید. اگر اولویتهای مهمتری از تولید محتوا دارید، میتوانید از خدمات شرکتهای نامآشنایی چون ایران محتوا استفاده کنید. تولید محتوا با کیفیت تخصص شرکت ایران محتوا است. هدف اصلی شرکت ایران محتوا این است که با ارائه تولید محتوای با کیفیت، سایت شما در موتورهای جستجو به بالاترین رتبه برسد. طی سالیان فعالیت ایران محتوا، کسبوکارهای موفق زیادی از خدمات این شرکت استفاده کردهاند؛ بهعنوانمثال، یکی از نمونه کارهای شرکت ایران محتوا، سایت علی بابا است.
البته خدمات این شرکت محدود به تولید محتوا نمیشود و موارد دیگری را هم در بر میگیرد. در اینجا، اشارهای به مهمترین آنها خواهیم کرد:
- مهمترین خدمات شرکت ایران محتوا: استراتژی محتوا، تحقیق و جستجو کلمات کلیدی، تنظیم تقویم محتوا، تولید محتوا داخلی، تولید محتوا جامع، محتوا شبکه های اجتماعی، ویراستاری صوری و زبانی، بارگذاری مطلب، آموزش تولید محتوا و … .
با استفاده از این خدمات میتوانید وقت بیشتری را صرف اولویتهای دیگر کسبوکار خود کنید و فعالیت در حیطه بازاریابی را به اشخاص باتجربه بسپرید.