۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی تغذیه سالم

آشنایی با خواص زعفران

زعفران گیاهی است چند ساله که دارای پیاز است و علاوه بر استفاده در پخت و پز دارای مصارف درمانی بسیاری نیز هست.

این پیاز غلاف قهوه ای رنگ دارد و دارای ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ و ۳ رشته کلاله قرمز رنگ است .قسمت مورد استفاده گیاه زعفران، کلاله نارنجی رنگ گل آن است.

زعفران ماده غذایی ارزشی است که به مقدار کم از گیاه زعفران به دست می آید در واقع از هر ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار گیاه زعفران حدود ۵ کیلو گرم گل زعفران تازه بعد تز خشک شدن به یک کیلو گرم می رسد.

در خاورمیانه،هند،اسپانیا و ایتالیا از زعفران به خاطر رنگ و طعمی  که دارد استفاده های فراوانی دارد.

متخصصین طب گیاهی نیز از دیرباز با خواص زعفران آشنا بوده و آن را برای درمان انواع بیماری ها مانند خستگی های  مفرط درد لثه ،بیماری های قلبی ،افسردگی، آسم، بی خوابی،سیاه سرفه،درد شکم و سنگ های کلیه توصیه می شود.

مصرف زعفران برای افرادی که دارای اختلالات عصبی هستند و با حافظه خود را از دست داده می شود.

استفاده از زعفران در درمان بیماری های چشمی موثر است ؛زعفران از آنجا که حاوی خواص آنتی اکسیدان فراوانی است .متخصصین طب گیاهی آن را برای درمان ضعف بینایی توصیه می کنند و با مصرف آن ماهیچه های چشم تقویت می شود و مصرف منظم آن باعث بهبود بینایی حتی در سنین بالا نیز می شود.

البته خانم های باردار فقط با نظر پزشک می توانند زعفران مصرف کنند و اگر قرار است کودکان نیز از این گیاه مصرف کنند در مقدار مجاز آن با پزشک متخصص کودکان مشورت کنند چرا که آنان بسیار حساس هستند. 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *