سئو یا SEO چیست و چرا برای کسبوکارتان مهم است؟
سئو چیست؟ بهینهسازی موتور جستوجو (Search Engine Optimization: SEO) به روشهایی اشاره دارد که وبسایتها از آنها بهره میگیرند تا وقتی کاربران اینترنتی برای یک عبارت خاص در وبسایتهایی نظیر گوگل، یاهو یا بینگ جستوجوی میکنند، در صدر صفحات نتایج جستوجو (Search Engine Result Pages: SERPs) قرار گیرند. بدین ترتیب سئو باعث جذب ترافیک برای وبسایت و افزایش فروش و درآمد خواهد شد.
تصور کنید بتوانید کاری کنید که وقتی افراد کلیدواژههای مرتبط با کسبوکار شما را در گوگل جستوجو میکنند، اولین لینکی که میبینند متعلق به وبسایت شما باشد. در چنین حالتی گوگل به جایی تبدیل شده است که بهطور رایگان، محصولات یا خدمات شما را تبلیغ میکند و در مقابل چشمان هزاران یا حتی میلیونها مخاطبان قرار میدهد.
چنین نتیجه دلخواهی نیازمند برنامه و استراتژی است و خودبهخود اتفاق نمیافتد. برای ایجاد استراتژی سئو، در اینجا کمی دربارهی پسزمینه و فهم موتورهای جستجو مانند گوگل توضیح میدهیم و بررسی میکنیم که چگونه از معیارهایی برای رتبهدهی اورگانیک به جایگاه وبسایتها استفاده میکنند.
هدف موتور جستجو این است که نتایج بیطرفانهای برای شما فراهم کند تا اطلاعاتی را که لازم دارید، با بیشترین سرعت و دقت ممکن دراختیار شما قرار دهد. برای انجام این کار موتورهای جستجو قادر هستند، همهی اطلاعات آنلاین را تشخیص بدهند و آنها را با توجه به کیفیت و ربطشان رتبهبندی کنند. زمانیکه موتورهای جستجو وبسایتها را در یک جستجوی اورگانیک رتبهدهی میکنند، صدها عامل دخیل هستند (رتبهدهی ارگانیک بدین معنی است که وبسایت شما بدون پرداختهیچ هزینهای در بالاترین نتایج جستوجو نمایش داده شود که بعدا بیشتر درباره آن توضیح میدهیم). شگفتآور است که آنها میتوانند میلیاردها داده را در کمتر از ۰٫۵ ثانیه تحلیل کنند! فعالیتهایی که برای بهینهکردن وبسایتتان انجام میدهید، تأثیر مستقیمی برروی رتبهی سئوی سایت شما دارد. اجزایی مانند برچسب H1، واژههایی که در توضیح متا استفاده میکنید، محتوا و تکرار کلیدواژهها، پایاپیوندها و پیوندهای ورودی برخی از مواردی هستند که میتوانید برای بهبود رتبهی سایتتان از آنها استفاده کنید.
در این مقاله این اجزا و ربط آنها را به موتور جستجویی که بیشتر استفاده میشود، یعنی گوگل بررسی میکنیم:
- برچسب H1: عنوانهای بزرگتری هستند که برای تیتردادن به محتوا استفاده میشوند. برای مثال H1 برای این مقاله تیتر «سئو چیست؟» است. این مقاله ممکن است زمانیکه فردی کلیدواژهها موجود در برچسب H1 مانند «سئو» را جستجو کند، در نتایج گوگل بالا بیاید. مطمئن شوید که برچسب H1 شما به کلیدواژههایی که میخواهید برای آنها نمایش داده شوید، مرتبط است.
- تکرار کلیدواژه: تعداد دفعاتی است که کلیدواژهای که مخاطب شما جستجو کرده است، در وبسایت شما تکرار شده است. مطمئن شوید که کلیدواژههای شما نهتنها در برچسب H1، بلکه در متن محتوایتان نیز ذکر شده است. درحالیکه میخواهید کلیدواژهها را بهخوبی تکرار کنید، مراقب باشید که محتوا از آنها اشباع نشود. بهیاد داشته باشید که گوگل استفاده از کلیدواژههای مترادف را نیز درنظر میگیرد.
- توضیح متا: این توضیحی است که شما برای موتور جستجو در برچسبهایmeta> html> فراهم میکنید. توضیح متایی که برای وبسایتتان استفاده میکنید، باید شامل کلیدواژهای باشد که میخواهید مخاطبان را برای جستجوی آن هدف قرار دهید.
- پایاپیوندها: این مورد به لینکهای URL دائمی ارجاع میدهد که مختص وبسایت شما هستند. قراردادن کلیدواژهها در این پایاپیوندها برای قرارگرفتن در رتبهبندی بالاتر در گوگل مفید است. برای مثال، اگر شما یک وبسایت باغبانی دارید و میخواهید مصرفکنندههایتان کلیدواژهی «محصولات چمن» را پیدا کنند، روش بهینه برای شما این است که صفحهای با پایاپیوندی مانند http://www.gardening.com/lawn-products داشته باشید.
- پیوندهای ورودی: این مربوط بهزمانی است که وبسایتهای دیگر با فراهمکردن URL وبسایت شما برای بینندگانشان به وبسایت شما ارجاع میدهند. برای مثال، اگر شرکت «فوربز» در وبسایت خود به کسبوکار شما اشاره کند و شامل پیوندی برای خوانندگان خود باشد که وارد وبسایت شما شود، این یک پیوند ورودی محسوب میشود. هرچه پیوندهای ورودی بیشتری داشته باشید، شانس اینکه در کلیدواژههای مورد نظر جایگاه بهتری پیدا کنید، بیشتر خواهد بود. اما منبع پیوندهای ورودی نیز عاملی است که در رتبهبندی نقش بازی میکند. گوگل برای کیفیت منابعی که پیوندهای ورودی شما از آن میآیند، ارزش قائل است و هرچه منبع آن بزرگتر باشد (برای مثال فوربز، نیویورک تایمز، آدرسهای دولتی و غیره) شانس اینکه در جستجوی گوگل رتبهی بالاتری داشته باشید، بیشتر است. توجه داشته باشید که خرید پیوندهای ورودی از وبسایتها، سئوی غیرقانونی درنظر گرفته میشود و توصیه نمیشود.
پیشنهاد میکنیم برای شناخت سئو از زاویهای جدید و به صورت جامعتر به مقاله سئو چیست گروه نبضینو هم مراجعه کنید.
SERPs بر روی رایانه در مقایسه با گوشی همراه: آیا وبسایت شما برای گوشی همراه نیز مناسب است؟
موتورهای جستجو بهطور پیوسته درحال تکامل و تغییر الگوریتمهایشان هستند تا با توسعهی فناوریهای جدید همگام باشند. با گسترش استفاده از گوشیهای هوشمند، تعداد افراد بیشتری جستجوی آنلاین انجام میدهند. گوگل متوجه شده است که ترافیک ازطریق گوشی هوشمند افزایش پیدا کرده است، درنتیجه معیار جدیدی به رتبهدهی جستجوی آنها اضافه کرده است. اگر وبسایت شما برای گوشی هوشمند مناسب نباشد (واکنشگرابودن و بهینهبودن صفحات وبسایت در گوشیهای مختلف)، گوگل در رتبهبندی جستجوی خود رتبهی پایینتری به وبسایت شما میدهد، اما این فقط برروی رتبهی جستجو ازطریق گوشی تأثیر میگذارد و تأثیری بر رتبهی جستجو برای دستگاههای غیر از گوشی همراه مانند رایانههای شخصی یا لپتاپها ندارد. اگر این احتمال وجود دارد که بازار هدف شما کلیدواژههای مدنظرتان را ازطریق گوشی جستجو میکنند، دانستن این نکته بسیار مهم است.
پرداخت پول برای ارتقای رتبهبندی
اگر کسبوکار شما درآمدی دارد که میتوانید آن را خرج کنید، نمایش وبسایت شما در اولین نتایج موتور جستجو میتواند روش خوبی برای خرجکردن پول باشد. شما میتوانید برای کلیدواژههای مشخصی پول بدهید تا در بالای نتایج جستجوی نمایش داده شود. بهیاد داشته باشید که گوگل این تبلیغات پولی را مانند جستجوی اورگانیک و با همان جدیت اولویتبندی میکند. هرچه وبسایت شما ربط بیشتری به کلیدواژه داشته باشد، جایگاه بهتری پیدا میکند و احتمالا هزینهی کمتری برای هر کلیک پرداخت خواهید کرد. توجه داشته باشید که برخی از کلیدواژهها میتوانند در مقایسه با دیگر کلیدواژهها گرانتر باشند. نسبت به این موضوع اطمینان حاصل کنید تا بودجهتان را بهشکلی مناسب بهکار بگیرید.
استراتژی سئو شما باید یک فرایند طولانیمدت باشد
قرارگرفتن در رتبهی اول جستجوی گوگل یکشبه اتفاق نمیافتد. استراتژی سئو شما باید یک فرایند پیوسته باشد. با توسعهی فناوری، موتورهای جستجو خود را با این تغییرات تطبیق میدهند والگوریتمشان را که مشخص میکند چگونه وبسایتها رتبهدهی میشوند، تغییر میدهند. استراتژی سئویتان را در کنترل خود داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که بهروز است.
اگر استراتژی سئوتان را بهخوبی حفظ کنید، میتواند برای شما و کسبوکارتان موفقیتهای زیادی به همراه داشته باشد. نهتنها مشتریهای کنونی خود را حفظ خواهید کرد، بلکه میتوانید با قرار گرفتن در ۵ جستجوی اول برای کلیدواژههای مدنظرتان، ترافیک بیشتری به وبسایتتان جذب کنید. مشتریها زمانی که بهدنبال اطلاعات مرتبط با کسبوکار شما هستند، میتوانند شما و وبسایتتان را بهراحتی پیدا کنند. یک قانون عملی خوب برای اینکه استراتژی سئو را تحت کنترل داشته باشید، این است که تاکتیکهایی را که توسط رقبای شما استفاده میشود، بررسی کنید. کلیدواژه خودتان را در گوگل جستجو کنید و ببینید که چهکسانی بهعنوان ۵ جستجوی اول بالا میآیند، سپس وبسایت آنها را بررسی کنید تا ببینید که چرا و چگونه در صدر رتبهبندی قرار گرفتهاند. با کارکردن برروی اجزایی که در این مقاله مطرح کردیم، میتوانید شروع خوبی برای بهبود رتبهتان در جستجوی گوگل داشته باشید.
آیا انجام سئو قابل برونسپاری است؟
با افزایش اهمیت حضور در نتایج موتورهای جستوجو و جلب توجه کسبوکارها به سمت آن، کم کم سازمانهایی در انجام خدمات سئو ، تخصص و مهارت یافتند. بدین ترتیب این امکان فراهم شد که بسیاری از شرکتها بتوانند بدون درگیر شدن با مباحث تخصصی سئو، جای خود را در پیوندهای ابتدایی نتایج جستوجو باز کنند. البته معمولا با بزرگتر شدن سازمانها، این نیاز ایجاد میشود که چنین اموری در خود سازمان انجام شود، تا ضمن کاهش هزینهها، با نظارت مستقیم مدیران ارشد، یکپارچگی محتوایی و فنی در وبسایت شرکت حفظ گردد.
در ادامه چند مفهوم مرتبط با سئو را با یکدیگر بررسی میکنیم.
کلیدواژه چیست و چطور انتخاب میشود؟
هر کاربر وقتی وارد یک موتور جستوجو مثل گوگل میشود، بهدنبال یافتن پاسخی برای یک سؤال، یا اطلاعاتی دربارهی یک موضوع خاص است. این موضوع خاص معمولا در قالب یک واژه یا یک عبارت خلاصه میشود که آن را در قسمت خاصی از وبسایت موتور جستوجو وارد میکند و منتظر میماند تا پاسخ او در قالب پیوندهای رتبهبندیشده، در صفحات نتایج به او نمایش داده شود.
به این واژهها و عبارات، کلیدواژه (Keyword) گفته میشود و در ادبیات تولید محتوا و سئو کاربرد فراوانی دارد. اهمیت این مفهوم بهایندلیل است که به ما نشان میدهد، افرادی که بهدنبال محصولات یا خدماتی مشابه محصولات یا خدمات عرضهشده توسط ما هستند، چطور بهدنبال آن میگردند. درصورتیکه ما بتوانیم این کلیدواژهها را شناسایی و سئوی وبسایت و صفحات خود را برای بهتر کنیم، موتورهای جستوجو ما را مقابل چشمان کسانی قرار میدهند که ممکن است به مشتریان ما تبدیل شوند.
برای یافتن این کلیدواژهها ابزارهای رایگان و پولی بسیاری وجود دارند. گوگل با توجه به تسلطی که بر دنیای جستوجوی آنلاین دارد، ابزارهای قدرتمند و رایگانی نظیر گوگل وبمَستر (Google Webmaster) و گوگل ترندز (Google Trends) ارائه کرده است که در یافتن کلیدواژههای مناسب، بسیار مفید هستند.
ایندکس کردن یعنی چه؟
وقتی یک پیوند (لینک) در وبسایت ما تولید و منتشر میشود، در ابتدا موتورهای جستوجو از آن اطلاعی ندارند. پس از مدتی رباتها یا کراولرهای این موتورها با پیوند جدید مواجه میشوند و آن را در پایگاه دادهی خود برای تحلیلهای بعدی ثبت میکنند. به این فرآیندِ دیدهشدن پیوند و ثبت آن توسط موتور جستوجو، ایندکس (Index) کردن گفته میشود.
ربات یا کراولر چیست و چه کاربردی دارد؟
موتورهای جستوجو نیاز دارند محتواها و پیوندهای فضای آنلاین را بهطور مداوم بررسی کنند و اگر تغییری در محتوا، ثبت یا پیوند جدیدی ایجاد شده بود، آن را در پایگاههای دادهی خود بهثبت رسانند. با توجه به حجم بسیار عظیم چنین عملیاتی، متخصصان در هر موتور، رباتهایی را بهطور نرمافزاری طراحی و تولید میکنند تا بهطور اتوماتیک وارد فضای وب شوند و این کار را انجام دهند. به چنین کاری اصطلاحا خزیدن (Crawl) میگویند و به رباتی که این کار را انجام میدهد، خزنده (Crawler) گفته میشود.
سئوی روی صفحه و سئوی بیرون صفحه چیست؟
سئوی روی صفحه یا سایت (On-page یا On-site): موارد مربوط به سئو که روی صفحه (یا سایت) شما وجود دارد.
سئوی بیرون صفحه یا سایت (Off-page یا Off-site): موارد مربوط به محبوب و معتبر بودن وبسایت شما در فضای وب که باعث بهبود سئوی آن میشود.
هنگام بهینهکردن یک صفحه خاص برای دیدهشدن در نتایج جستوجو، دو ناحیه برای بهینهسازی وجود دارد. اول مواردی که روی خود صفحه موردنظر هستند؛ مثل محتوای آن (تیتر، تصویر، ساختار محتوا و …)، آدرس پایاپیوند، کدنویسی و… . پس از آن، مواردی که مربوط به خارج از این صفحه یا وبسایت هستند؛ مثلا چه تعداد لینک از وبسایتهای دیگر گرفته است یا در شبکههای اجتماعی چقدر دربارهی آن صحبت میشود و به آن پیوند میدهند.
معمولا سئوی روی سایت فرایند راحتتر و سریعتری است، چراکه اکثر عوامل آن دراختیار خود ما است و میتوانیم به بهینهکردن آن بپردازیم. اما موارد مربوط به سئوی بیرون سایت، گذشت زمان و ارتباطات خوب با سایر وبسایتهاست تا به مرور بتوانیم از آنها لینک (پیوند) دریافت کنیم.
سئوی محتوایی و سئوی فنی چیست؟
سئوی محتوایی: هر کاری را شامل میشود که روی محتوای صفحه یا وبسایت انجام میدهیم تا موتورهای جستوجو به آن امتیاز بیشتری دهند و رتبهی آن در صفحهی نتایج برای یک کلیدواژه خاص بهتر شود. مثل بهکاربردن کلیدواژه به تعداد کافی، استفاده از کلیدواژه در تیتر و… .
سئوی فنی: کارهای فنی و کدنویسی هستند که انجامشان باعث میشود تا راحتتر توسط رباتهای موتورهای جستوجو دیده و خوانده شویم.
نتایج ارگانیک و غیرارگانیک (پولی) چیست؟ ترافیک ارگانیک و غیرارگانیک (پولی) چیست؟
نتایج ارگانیک و ترافیک ارگانیک: صفحات و وبسایتهایی که یک موتور جستوجو بدون دریافت هیچگونه هزینه از صاحبان آن، برای یک کلیدواژه خاص نشان میدهد، نتایج ارگانیک یا طبیعی آن محسوب میشوند. کاربرانی که ازطریق این نتایج وارد وبسایت میشوند، جزو ترافیک ارگانیک آن هستند.
نتایج غیراورگانیک یا پولی (Paid) و ترافیک غیرارگانیک یا پولی: معمولا یکی از مهمترین راههای درآمدی هر موتور جستوجو، دریافت پول از صاحبان وبسایتها و نشان دادن آنها در ابتدای نتایج جستوجو برای یک کلیدواژه خاص است. به این نتایج، نتایج پولی گفته میشود و ترافیکی که ازطریق آن وارد یک صفحه میشود، ترافیک پولی یا غیرارگانیک است.
در گوگل، کنار پیوندهایی که با پرداخت پول در صفحات اول نتایج نشان داده میشوند، یک علامت سبزرنگ Ad گذاشته میشود تا از نتایج ارگانیک مجزا شوند.
سئوی کلاهسفید و سئوی کلاهسیاه یعنی چه و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
سئوی کلاهسفید: روشهای سئوکردن که برای کاربر ارزش افزوده دارد.
سئوی کلاهسیاه: روشهای سئوکردن که در راستای فریب دادن موتورهای جستوجو است.
هدف اصلی هر موتور جستوجو نشاندادن بهترین نتایج برای برطرفکردن نیاز کاربر است. از طرفی همانطور که گفته شد هر موتور از معیارهای مختلفی برای رتبهبندی پیوندها استفاده میکند. وقتی رعایت این معیارها و استفاده از آنها بهنحوی باشد که برای کاربران ارزش افزوده داشته باشد، اصطلاحا از تکنیکهای کلاهسفید سئو استفاده شده است. مثل ارائه محتوای ارزشمند، استفاده از کلیدواژه در تیترها و میانتیترها، بهنحوی که خواننده را راهنمایی کند یا لینک دادن عبارات داخل متن به سایر صفحات وبسایت خود یا دیگران، بهنحوی که به سؤالات آنها دربارهی آن عبارت پاسخ دهد.
اما وقتی از همین معیارها در راستای فریبدادن موتورهای جستوجو استفاده کنیم، از تکنیکهای کلاهسیاه استفاده کردهایم. مثل استفاده بیجا از کلیدواژه داخل متن یا نوشتن کلیدواژه با رنگ سفید داخل صفحه، بهنحوی که کاربر نبیند ولی موتور جستوجو ببیند.
در گذشته استفاده از سئوی کلاهسیاه بیشتر استفاده میشد و بهدلیل ابتدایی بودن الگوریتمهای موتورهای جستوجو، فریب دادن آنها و آمدن در صدر صفحات نتایج با چنین تکنیکهایی امکانپذیر بود. اما با گذشت زمان و تکامل این الگوریتمها، چنین کارهایی نهتنها نتیجهی مثبتی در پی نخواهد داشت، بلکه از دید این موتورها خطا محسوب میشود و باعث رانده شدن یک وبسایت یا پیوند به صفحات عقبتر خواهد شد.
در کل اگر بخواهیم در طولانیمدت برنده بازی سئو باشیم و برای عبارات موردنظر بهخوبی دیده شویم، باید همواره خود را به جای کاربران بگذاریم و تلاش کنیم وبسایت ما بیشترین ارزش را برای آنها داشته باشد.
برگرفته از: inmotionhosting
کتاب الکترونیکی
-
-
قیمت نسخه انگلیسی در سایت آمازون ۱۰ دلار قالب فایل PDF تعداد صفحه ۱۲۴ سال انتشار ۱۳۹۶ ناشر Harvard Business Review تعداد فایل ۱ فایل PDF
افزایش فروش
به روش اساتید هارواردیک سیستم فروش حرفهای و منسجم
طراحی و اجرا کنید
تا فروش خود را به طور چشمگیری افزایش دهید۱۸،۰۰۰ تومان۱۳،۹۰۰ تومان -