“جویدن کامل غذا” چه کمکی به بیماران دیابتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌کند؟!

“جویدن کامل غذا” چه کمکی به بیماران دیابتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌کند؟!

"جویدن کامل غذا" چه کمکی به بیماران دیابتی و پیشگیری از ابتلا به کرونا می‌کند؟!

نائب رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابتی که قند خون خود را کنترل نکرده باشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، روش‌‌هایی برای کنترل قند خون و کاهش وزن ارائه داد.

دکتر قمی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ با بیان اینکه دیابتی‌‌ها باید در مرحله اول، مسائل بهداشتی و پیشگیرانه را رعایت کند، اظهار کرد: علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، در صورت پیروی از یک رژیم غذایی سالم، تلاش برای رسیدن به وزن ایده‌‌آل، تنظیم قند خون و مصرف به‌موقع داروهای کنترل‌‌کننده قند خون مشکلی برای بیماران دیابتی ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه ایام عید در پیش رو است، مصرف آجیل‌‌ها و شیرینی‌‌ها رو به افزایش است و باید توجه داشت که مصرف آنها باعث افزایش قند خون به‌‌خصوص در افراد دیابتی می‌‌شود. با تأکید بر اینکه افراد مبتلا به دیابتی که قند خون خود را کنترل نکرده باشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند، خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به دیابتی که با رژیم غذایی و دارویی قند خون خود را کنترل کنند مشکل خاصی نخواهند داشت اما باید به این نکته نیز توجه کرد که در صورت ورود عفونت به بدن، قند خون افزایش می‌‌یابد؛ اندازه‌‌گیری مرتب قند خون و توجه به شاخص هموگلوبین ای وان سی (HbA1c) که شاخصی برای کنترل قند خون سه ماه گذشته فرد است، می‌‌تواند به افراد کمک کند که متوجه تغییرات قند خون و کنترل آن شوند.

نائب رئیس انجمن تغذیه ایران درباره راهکارهای جلوگیری از پرخوری در افراد دیابتی، تصریح کرد: افراد دیابتی قبل از مصرف هر وعده غذایی، به اندازه یک بشقاب سالاد یا سبزی مصرف کنند، سالاد علاوه بر اینکه دارای آنتی‌‌اکسیدان‌‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است، باعث کاهش مصرف غذاها نیز می‌‌شود همچنین مصرف آب و مایعات نیز می‌‌تواند موثر باشد.

مصرف غذا با قاشق کوچکتر نیز باعث کاهش دریافت غذا می‌‌شود زیرا مدت زمان غذا خوردن را زیاد می‌‌کند و باعث ارسال سیگنال سیری به مغز می‌‌شود همچنین برای کاهش دریافت مواد غذایی بین هر دو قاشق یا لقمه غذا، قاشق و چنگال را کنار بگذارند و در این فاصله، مواد غذایی را بین ۱۶ تا ۴۰ بار بجوند.

متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: افراد دیابتی به‌‌جای اینکه به حجم غذا توجه کنند، به لذت غذا خوردن توجه کنند؛ ماندن در خانه در این روزها باعث می‌‌شود در کنار خانواده بتوانیم بدون عجله، لذت بیشتری از غذاخوردن ببریم؛ در اسپانیا و ایتالیا افراد عموماً برای مصرف غذا در هر وعده غذایی ۴۵ دقیقه زمان صرف می‌‌‌‌کنند در حالی که در کشور ما این فرهنگ جا نیفتاده است و در بسیاری از ادارات نیز شاهد این بوده‌‌ایم که زمان داده شده به افراد برای صرف غذا، حدود ۱۵ دقیقه است که این امر باعث می‌‌شود فرد زمانی برای خوب جویدن غذا نداشته باشد و نتواند به درستی قبل از غذا از سالاد و سبزیجات استفاده کند.

نائب رئیس انجمن تغذیه ایران درباره روش‌‌های کنترل فشار خون در دیابتی‌‌ها تصریح کرد: افراد دیابتی یا مبتلا به فشار خون بالا به‌‌جای مصرف نمک در غذا، از آب لیمو یا نارنج استفاده کنند، مصرف این مواد غذایی به‌‌جای نمک علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث کنترل فشار خون نیز می‌‌شود؛ استفاده از ادویه‌‌جاتی مانند دارچین و زنجبیل در غذاها و پودر گل محمدی و سبوس و نعناع در سالادها می‌‌تواند علاوه بر بهبود طعم غذا و سالاد، برای سلامتی مفید باشد.

متخصصین مریضان را از خوردن غذاهای فست ف ودی منع کرده اند به خاطر اینکه خوردن فست فود قند بدن را بالا می برد و باعث التهاب و دلهره برای فرد یا افراد می شود.