۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
اجتماعی

ارائه آسانسوری چیست و چه کاربردی در یافتن ارتباطات شغلی جدید دارد؟

ارائه آسانسوریارائه آسانسوری یعنی چه؟ اجازه بدهید با شرح معنی این عبارت، به شما بگوییم که ارائه آسانسوری چه تأثیری بر حرفه و شغل شما می‌گذارد. ارائه آسانسوری خلاصه‌ای از سابقه و تجربه‌ی کاری شماست. اگر به‌خوبی با این شیوه‌ی ارائه آشنا باشید، می‌توانید برای یافتن ارتباطات شغلیِ تازه، دیگران را متقاعد سازید و موفقیت‌های بیشتری برای خود در زندگی حرفه‌ای‌تان رقم بزنید. با ما همراه باشید تا دراین‌مورد بیشتر بدانید.

ارائه آسانسوری به چه معناست؟

معنای ارائه آسانسوری

ارائه آسانسوری درباره‌ی شماست: یعنی چه کسی هستید، چه می‌کنید و اگر در جست‌وجوی شغل هستید، دقیقا چه می‌خواهید. با این شیوه از ارائه، خود را به افراد ناآشنا معرفی می‌کنید و آنها را سریعا درباره‌ی مهارت‌ها و توانایی‌های‌تان مطلع می‌سازید. برای داشتن ارائه‌ای خوب باید بدانید که چه نکاتی را مطرح کنید و چگونه.

چه موقع و چگونه از ارائه آسانسوری بهره ببرید؟

اگر به‌دنبال شغل می‌گردید، باید از ارائه آسانسوری در قسمت اطلاعات حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر یا لینکدین استفاده کنید یا در نمایشگاه‌هایی شرکت کنید که صاحبان مشاغل و شرکت‌های مختلف حضور دارند. در کشورهای خارجی، نمایشگاه‌هایی تحت عنوان «نمایشگاه مشاغل و حِرَف» وجود دارد که محصلان، سازمان‌ها و افراد جویای کار با حضور در آن می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند. در ایران چنین نمایشگاهی وجود ندارد، اما سالانه نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌هایی برگزار می‌شود که حضور در آنها می‌تواند شما را به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف پیوند بدهد.

برای اینکه خود را به مدیران و مسئولان استخدامی در شرکت‌ها معرفی کنید، ارائه آسانسوری اعتمادبه‌نفس خوبی به شما می‌دهد. پس همیشه سعی کنید آمادگی یک ارائه‌ی خوب را داشته باشید، به‌ویژه وقتی در انجمن‌ها یا مراسم و رویدادهایی شرکت می‌کنید که موقعیت‌ها و فرصت‌های شغلی در آنها وجود دارد.

در جلساتی که مصاحبه‌های شغلی انجام می‌شوند، معمولا سؤال نخست این است: «از خودتان برای‌مان بگویید.» حال برای اینکه بدانید در ارائه آسانسوری چه باید گفت، پاسخ‌تان به این پرسش را در قالبی فشرده بیان کنید و خود را برای ارائه آسانسوری آماده کنید.


حتما بخوانید: تقویت فن بیان و گویندگی با چند نکته کاربردی


چه چیزهایی بگویید

۱. ارائه آسانسوری باید مختصر و مفید باشد

باید در طول ۳۰تا۶۰ ثانیه ارائه و معرفی خود را به پایان برسانید.

۲. متقاعدکننده صحبت کنید

علی‌رغم زمان کوتاهی که به ارائه‌ی خود اختصاص می‌دهید، باید جذاب ظاهر بشوید و شنونده را درباره‌ی ایده، سازمان و تجارب خود متقاعد کنید.

۳. اطلاعاتی درباره‌ی مهارت‌های‌تان بدهید

در ارائه‌ی خود باید بگویید چه کسی هستید و چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی دارید. سعی کنید بر دارایی‌هایی از خود سرمایه‌گذاری کنید که در تمام موقعیت‌ها کاربرد دارند. از کفایت و لیاقت‌تان حرف بزنید و در اصطلاح خودمانی کمی پُز بدهید. اما زیاده‌روی نکنید.

۴. تمرین و تمرین و تمرین

برای اینکه به‌خوبی خود را معرفی کنید، باید تمرین کنید. آن‌قدر تمرین کنید که نهایتا با سرعتی مناسب و طبیعی بتوانید از خود بگویید. نباید مثل ناشی‌ها یا مانند آدم‌آهنی به‌نظر برسید. هرچه بیشتر تمرین کنید، در هدایت مکالمه‌های مختلف توانمندتر می‌شوید. برای تمرین‌کردن می‌توانید از دوستی کمک بگیرید یا صدای‌تان را ضبط کنید. این کار در شیوا و روان صحبت‌کردن و همچنین کنترل زمان به شما کمک زیادی می‌کند.


حتما بخوانید: حرف‌هایی که هرگز نباید در مصاحبه شغلی بگویید


۵. منعطف باشید

یادتان باشد که در ارائه آسانسوری برای دفاع از خود در مصاحبه‌‌ای شغلی تلاش نمی‌کنید. پس باید بتوانید منعطف ظاهر شوید و نشان بدهید که فکر بازی دارید. باید بتوانید اثر اولیه‌ی مثبتی بر کارفرمای احتمالی خود بگذارید.

۶. اهداف‌تان را ذکر کنید

از اهداف و برنامه‌های خود صحبت کنید، اما نه خیلی دقیق و با جزئیات، زیرا شما با افراد گوناگون و مختلفی هم‌کلام می‌شوید و در موقعیتی کلی و عمومی به‌سر می‌برید. پس صحبت‌کردن از اهداف به‌صورت تخصصی و خیلی دقیق، به‌کارتان نمی‌آید. اما بگویید به‌دنبال چه هستید، مثلا در صحبت‌های‌تان عنوان کنید که مایلید در پست حسابداری همکاری کنید یا دوست دارید تجربه‌های خود در بخش فروش را در بازار جدیدی از صنعتِ مدنظرتان به‌کار بگیرید.

۷. مخاطب‌تان را بشناسید

در بعضی موارد، تخصصی صحبت‌کردن، دانش شما در زمینه‌ی صنعت موردنظرتان را نشان می‌دهد، اما حواس‌تان به مخاطب باشد؛ گاهی اوقات مخاطب و کسی که در جایگاه مدیریتِ استخدام قرار دارد، متوجه اصطلاحات تخصصی نمی‌شود و به‌این‌ترتیب با شما ارتباط خوبی برقرار نمی‌کند.

۸. کارت ویزیت داشته باشید

همیشه کارت ویزیت خود را به‌همراه داشته باشید و در پایان گفت‌وگوهای غیررسمی و ارائه آسانسوری، آن را به مخاطب خود تقدیم کنید. با این کار ارتباط شما حفظ می‌شود و ادامه پیدا می‌کند. اگر در مراسم‌ها، سمینارهای تخصصی یا نمایشگاه‌ها به‌سر می‌برید، شاید بد نباشد نسخه‌ای جمع‌وجور از رزومه خود را نیز به‌همراه داشته باشید. این کار آمادگی و علاقه‌ی شما را به کارفرمایان ثابت می‌کند.

چه چیزهایی نگویید

نبایدها در ارائه آسانسوری

۱. تند و سریع صحبت نکنید

درست است که زمان اندکی برای ارائه آسانسوری در اختیار دارید و در این زمانِ کم باید اطلاعات زیادی منتقل کنید، اما این موضوع نباید باعث عجله و شتاب‌زدگی شما در صحبت‌کردن بشود. اگر تند و سریع حرف بزنید، شنونده گیج می‌شود و پیام شما را درک نمی‌کند.

۲. آشفته و درهم‌وبرهم صحبت نکنید

همان‌طور که نباید خیلی خشک و غیرطبیعی از خود صحبت کنید، آشفتگی و بی‌نظمی در کلام هم چندان جالب به‌نظر نمی‌رسد. کلید حل هر دوِ این مشکلات تمرین است. با تمرین می‌توانید خیلی عادی و قوی صحبت کنید و اثرگذار باشید.

۳. با اخم و یکنواخت صحبت نکنید

گاهی اوقات تمرین زیاد هم، صرفا باعث تقویت حافظه‌ شما در به‌خاطرآوردن مفاد ارائه‌تان می‌شود و شما را از حالات بدن، لحن و… غافل می‌سازد. پس باید حواس‌تان را جمع کنید. سعی کنید پرانرژی باشید و مثبت و مشتاق به‌نظر برسید. حالت چهره‌ای دوستانه داشته باشید و لحن و آهنگ صدای‌تان را برای اثرگذاری بیشتر بر مخاطب کنترل کنید.

۴. خود را محدود به یک موضوع نکنید

شاید تمایل داشته باشید در زمینه‌های مختلفی صحبت کنید و ارائه آسانسوری خود را پیش ببرید، مثلا شاید دوست دارید ارائه‌ی شما، هم به مسئله‌ی استراتژ‌ی‌های رضایت مشتریان معطوف باشد و هم روابط عمومی. مهارت‌های ارتباطی گوناگون شما می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند و هر دو مبحث را پوشش بدهند. فقط باید دقت کنید که طرفِ مقابل‌تان کیست. علاوه‌براین، استفاده از لحنی شخصی و غیررسمی‌تر، به شما در جلسات احتماعی کمک می‌کند.


حتما بخوانید: چگونه سلیس و روان صحبت کنیم؟


نمونه‌هایی از ارائه آسانسوری

مثال از ارائه آسانسوری

به مثال‌ها و نمونه‌های زیر در ارائه آسانسوری دقت کنید و از آنها در مراودات خود کمک بگیرید. سعی کنید تمام نکاتی را که باید به کارفرمای آینده و احتمالیِ خود منتقل کنید، در ارائه، مدنظرتان باشند:

  • من به‌تازگی در رشته‌ی ارتباطات فارغ‌التحصیل شدم. در دانشکده به‌عنوان خبرنگار نشریه‌ی دانشجویی فعالیت می‌کردم و سِمت سردبیر بخش هنر هم برعهده‌ی من بود. حالا به‌دنبال شغلی می‌گردم که بتوانم توانایی‌ها و مهارت‌های خودم در زمینه‌ی روزنامه‌نگاری را در آن به‌کار بگیرم.
  • من حدود یک دهه تجربه‌ی کارِ حسابداری دارم و با شرکت‌های مختلف کوچک و متوسط کار کرده‌ام. اگر شرکت شما نیاز به همکاری دارد، برای مشاوره در خدمتم.
  • من تقوی (نام خودتان را جایگزین بفرمایید) هستم. سال‌هاست در مطب دندان‌پزشکیِ دیگران فعالیت و تجربه کسب کرده‌ام و حالا چند وقتی است برای خودم کار می‌کنم و مطب خودم را راه انداخته‌ام. اگر در اطرافیان و آشنایان‌تان کسی را می‌شناسید که به‌دنبال دندان‌پزشک جدیدی می‌گردد، خوش‌حال می‌شوم بنده را معرفی کنید.
  • من برای برندها و وب‌سایت‌های مختلف تصویرسازی می‌کنم. دوست دارم در آثار خودم برای انتقال پیام، خلاقیت به‌خرج بدهم و تصاویری خلق کنم که استقبال مردم و بازنشر در شبکه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشته باشد.
  • من وکیلم و با دولت همکاری می‌کنم. دوست دارم محل کارم را عوض کنم و به شهر مادری خودم برگردم. تخصص من حقوق کارگران است و مایلم در شرکتی با فضایی دوستانه فعالیت کنم. قبل از همکاری با دولت، تجربه‌ی کاری در مؤسسات فلان و بیسار را هم داشته‌ام.
  • من مسئول ترابری هستم و همراه بستگانم، شرکت حمل‌ونقلی را به‌طور خانوادگی اداره می‌کنم. ما بر تحویلِ بموقع تأکید زیادی داریم و علاوه‌برآن، تمام کارهای شرکت را به‌طور خانوادگی مدیریت می‌کنیم، مثلا اگر با ما تماس بگیرید، صدای ضبط‌شده‌ی رایانه‌ای به‌گوش‌تان نمی‌خورد، بلکه شخص بنده و پدرم پاسخ‌گوی‌تان خواهیم بود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *