۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

اسید هیومیک چیست؟

اسید هیومیک دقیقاً چیست؟

اسید هیومیک‌ها بقایای تجزیه‌شده مواد ارگانیک (آلی) هستند. آنها مولکول‌های با زنجیری بلند، سنگین وزن و قهوه‌ای رنگ هستند. آنها فقط یک نوع اسید نیستند. اسید هیومیک یک اسم کلی است که به ترکیب پیچیده‌ای از اسیدهای متفاوت قابل حل در محلول آلکالین گفته می‌شود. این اسیدها به طور طبیعی در چرخه حیات در خاک، اقیانوس و رودها وجود دارند.

فرمول شیمیایی اسید هیومیک

اسید هیومیک‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

وقتی گیاهان و حیوانات می‌میرند، مولکول‌های آنها برای استفاده سایر ارگانیسم‌ها در خاک باقی می‌مانند. باکتری، قارچ، پروتوزوئید، کرم‌های خاکی و حتی حشرات بقایای تازه را مصرف می‌کنند. بعد از مدت زمان زیادی وقتی ماده در حال تجزیه، توسط چرخه‌های مختلف خورده شد و تغییر شکل یافت، یک ماده مقاوم به تجزیه باقی می‌ماند که «هوموس» نامیده می‌شود (این فرایند هوموسی شدن نامیده می‌شود). هوموس یک واژه کلی است که به ترکیبات پایدار و به شدت پیچیده مقاوم به تجزیه گفته می‌شود. هوموس از سه جزء تشکیل می‌شود: اسید هیومیک، اسید فولویک و هیومین. هیومین و اسید فولویک‌ها به دلیل نقش‌ای که در ساختار خاک و انتقال مواد مغذی بین خاک و گیاه دارند، برای محیط‌های خاک سالم بسیار باارزش هستند.

محصولات اسید هیومیک از کجا می‌آیند؟

محصولات اسید هیومیک از منابع متنوعی استخراج می‌شوند. مرغوب‌ترین محصولات در ته نشست‌های خیلی قدیمی تشکیل شده از اجساد گیاهان و حیوانات در زمین‌های مرطوب تولید شده‌اند. با گذر زمان این بسترهای وسیع و پر از مواد در حال تجزیه با خاک و سنگ پوشیده شده و برای تولید مواد مرغوب‌تر فشرده شده‌اند. بعضی از این ته نشست‌ها به سطوح بالاتر آمدند و اکسیژن دوباره با مواد داخل ته نشست تماس پیدا کرد. این تماس به شدت به فرایند تولید اسید هیومیک‌ها کمک می‌کند. این ته نشست‌های بالا آمده از نزدیک سطح زمین استخراج می‌شوند و اغلب به آنها لیگنیت یا لئوناردیت گفته می‌شود. امروزه بیشترین محصولات اسید هیومیک از این منبع تامین می‌شوند.

چرا باید به خاک اسید هیومیک اضافه کنیم؟

متاسفانه فعالیت‌های انسانی باعث آلودگی و کم‌ارزشی خاک‌ها شده است. این فعالیت‌های انسانی اکوسیستم‌های (مواد ارگانیک) خاک را کاهش داده و حتی بعضی از خاک‌ها را برای محیط و سلامت انسان مضر کرده است. فرسایش یکی از علت‌های اصلی بی‌ارزش شدن خاک است. در فرایند فرسایش سرعت از دست رفتن خاک‌های سطحی از سرعت جایگزین شدن آنها خیلی بیشتر است. استفاده از کودهای شیمیایی (غیر ارگانیک)، همراه با شخم زدن‌های سالیانه میزان هوموس خاک را کاهش می‌دهد. برای احیاء خاک، مواد ارگانیک باید دوباره به خاک بازگردانده شوند و هوموس از بین رفته باید از منبع خارجی دوباره به خاک برگردد. چون برای تولید طبیعی آن سال‌ها زمان نیاز است باید از منبع خارجی استفاده کرد. زندگی گیاه به فعالیت‌های بیولوژیکی خاک بستگی دارد و بدون مقدار مورد نیاز هوموس این فعالیت‌های بیولوژیکی به شدت کاهش می‌یابند. خاک‌های سالم بین ۲ تا ۶ درصد مواد ارگانیک دارند. ولی محیط‌های کشاورزی زیادی از خاک با سطوح کم‌تر مواد ارگانیک استفاده می‌کنند.

 

امروزه خاکهای زیادی توسط کشاورزی بیش از حد و استفاده از کودهای غیرآلی بی‌ارزش شده‌اند.

امروزه خاکهای زیادی توسط کشاورزی بیش از حد و استفاده از کودهای غیر ارگانیک بی‌ارزش شده‌اند.

فواید استفاده از اسید هیومیک چیست؟

در طول تاریخ کشاورزان برای تولید گیاهان سالم‌تر و محصول بهتر از اسید هیومیک استفاد کرده‌اند. امروزه اسید هیومیک‌ها به دلایل ذکرشده حتی ضروری‌تر هستند. تعدادی از فواید اسید هیومیک به شرح زیر است:

  • افزایش جذب مواد مغذی
  • افزایش ظرفیت نگه داشت آب در خاک
  • بهبود ساختار کلی خاک
  • تحریک فعالیت‌های میکروبی (میکروارگانیسم‌ها)
  • تنظیم pH خاک
  • حذف مواد سمی از خاک (ناشی از استفاده بی‌رویه از کود‌های شیمیایی)
  • کمک به حذف کلروسیس آهن (کلروز) با افزایش جذب آهن
  • بهبود سلامت کلی گیاه از طریق مقاوم‌سازی آن در مقابل دشمنان و بیماری‌ها
  • تحریک رشد ریشه که حجم محصول را افزایش می‌دهد.
  • افزایش جوانه‌زنی

چطور می‌توان از کیفیت اسید هیومیک اطمینان حاصل کرد؟

محصولات اسید هیومیک در بازار فراوان شده است. ولی همه هیومیک‌ها با شرایط یکسان تولید نشده‌اند. در واقع بعضی از محصول‌ها چون اصلاً اسید هیومیک ندارند بی‌فایده هستند. برای اطمینان از کیفیت اسید هیومیک، اول از منبع آن اطمینان حاصل کنید. محصولات ما از بهترین منابع اسید هیومیک تولید می‌گردند.

محصولات ما

کود اسید هیومیک BioHumAT-30
VPA-OF121
کود هیومیک و فولویک اسید Fulvicol
VPA-OF111

راه‌کارهای پیشنهادی ما

کشاورزان محترم، لطفا سوالات عمومی خود در زمینه اسید هیومیک و نقش آن در کشاورزی ارگانیک را با ما از طریق فرم ارسال دیدگاه زیر در میان بگذارید. همچنین همکاران بخش مشاوره ما آماده پاسخگویی به سوالات فنی شما در زمینه افزایش میزان محصول و کیفیت آن و مشکلات کودی هستند. با ما تماس بگیرید. برای سوالات تخصصی و درخواست مشاوره فرم مشاوره آنلاین را تکمیل و ارسال کنید.اسیدهیومینگ

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *