۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
علمی

انسان‌ های اولیه، راه رفتن روی دو پا را نه روی زمین، بلکه بر روی درخت یاد گرفتند!

راه رفتن انسان های اولیه

دانشمندان با مطالعه بر روی شامپانزه ها به یافته های جدیدی در مورد  نحوه تکامل راه رفتن انسان های اولیه بر روی دو یا  دست یافتنئد.

نتایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که انسان های اولیه راه رفتن روی دو پا را نه روی زمین ، بلکه علی رغم تصور ها بر روی درختان یاد گرفتند . بر اساس این تحقیق که در مجله Science Advances  منتشر شده ،محققان دانشگاه های ucL و دوک در ایالت متحده آمریکا ،رفتاتر شامپانزه های وحشی ساکن دره ایسا واقع در غرب تانزانیا را به مدت ۱۵ ماه مورد مطالعه قرار دادند.

رفتاتر این شامپانزه ها در زیستگاه (( ساوانا- موزاییک )) ، با ترکیبی از زمین خشک و باز در کنار درختان اندک و تکه هایی از جنگل انبوه ، بسیار شبیه به انسان های اولیه است . دانشمندان این منطقه را برای کشف اینکه آیا چنین محلی می تواند در به راه افتادن انسان ها بر روی دو پا تاًثیر داشته باشذ یا خیر انتخاب کنید ؟

 

یافته های جدید از نحوه تکامل راه رفتن انسان های اولیه روی دو پا

 

به نقل از نویسندگان این تحقیق ، یافته های آنها در تضاد با نظریه های پذیرفته شده ای است که از به راه افتادن انسان های اولیه بر روی دو پا  حکایت داشتند. در عوض ، مطالعه جدید نشان می دهد که آنها احتمالاً برای راه رفتن روی دو پای خود در اطراف درختان به تکامل رسیده اند.

شامپانزه

 

مطالعه جدید همچنین نشان داد که شامپانزه های ایسا با وجود زیستگاه باز، زمان مشابهی را در مقایسه با دیگر شامپانزه ها که در جنگل زندگی می کنند ، بر روی درختان سپری می کنند. بنابراین ، آنها نیز قرار گیری بر روی زمین را به درختان ترجیح نمی دهند . اگر چه محققان توقع داشتند که شامپانزه های ساکن مناطق باز بیشتر بر روی دو پا راه بروند اما بیش از ۸۵ درصد  از این عادت رفتاری بر روی درختان اتفاق افتاد.

 

یکی از نویسندگان این مطالعه گفت:

مطالعه مان نشان می دهد که عقب نشینی جنگل ها در اواخر دوره های میوسن-پلیوسن در حدود ۵ میلیون سال پیش و زیستگاه های بازتر ساوانا ، بر خلاف باور قبلی در واقع ، کاتالیزوری برای توسعه راه رفتن روی دو پا نبودند . در عوض احتمالاً درختان نقشی کلیدی را در این تکامل ایفا کردند . جستجو برای درختان مولد غذا ، احتمالاً محرک شکل گیری این ویژگی بو.ده است.

چرا شامپانزه‌ها زمان زیادی را بر روی درختان می‌گذرانند؟

 

محققان بیش از ۱۳۷۰۰ مشاهده لحظه ای از رفتار ۱۳ شامپانزه بالغ شامل شش نر و هفت ماده را ثبت کردند که شامل تقریباً ۲۸۵۰ مشاهده از رفتارهای حرکتی فردی مانند بالا رفتن ، راه رفتن و آویزان شدن در طول این مطالعه ۱۵ ماهه بود.

 

شامپانزه

 

 

 

در این تحقیقات از رابطه بین رفتار مبتنی بر درخت ، زمین و پوشش گیاهی برای کشف الگو های ارتباطی استفاده می شد. دکتر فیونا استوارت یکیی از نویسندگان این مطالعه گفت :

 

تا به امروز فرضیه های متعدد در تکامل راه رفتن روی دو پا بر این موضوع  توافق دارند که انسان های اولیه از درختان پایین می آمدند و بر روی زمین صاف که فاقد پوشش درختی بودند ، بر روی دو پپا راه می رفتند . با این حال داده های اخیر ، کاملاً در تضاد با این فرضیه ها هستند.

 

استوارت افزود:

 

آنچه که اکنون باید روی آن تمنرکز داشته باشیم این است که چگونه و چرا این شامپانزه ها زمان زیادی را بر روی درختان می گذرانند . این همان چیزی است که به ما در راه تکمیل این پازل تکاملی کمک خواهد کرد.

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *