۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
روانشناسی

انواع همدلی و روش یادگیری آنها چطور در همدلی با دیگران متعادل باشیم؟ انواع همدلی و روش یادگیری آنها چطور در همدلی با دیگران متعادل باشیم؟

انواع همدلی

همدلی یعنی توانایی درک دیگران وقتی در موقعیت های سخت قرار دارند.وقتی با کسی همدل می شوید ،خودتان را جای او می گذارید و تلاش می کنید احساساتش را بفهمید و بدون اینکه قصد نصیحت کردن ،سرزنش یا قضاوت طرف مقابل را داشته باشید .سنگ صبور او می شوید این توانایی نقش مهمی در روابط بین افراد ایفا می کند و منجر به ایجاد ارتباطات قدرتمندی می شود. همدلی انواع مختلفی دارد با خواندن این مقاله با انواع همدلی آشنا می شوید و یاد می گیرید چطور در روابطتان از آنها استفاده کنید.

انواع همدلی چیست؟

همدلی گاهی روی احساسات  ما اثر می گذارد ؛ در این حالت ، احساسات طرف مقابل را درک  می کنیم و می توانیم تصور کنیم وضعیت او چقدر می تواند آزار دهند ه باشد.گاهی هم همدلی آن قدر عمیق می شود که ما را برای کمک به طرف مقابل ترغیب می کند. هر کدام از اینها نوع خاصی از همدلی اند که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

۱. همدلی شناختی

همددلی شناختی به معنی درک دیدگاه طرف مقابل است. به بیان ساده تر ، وقتی خود را جای فرد دیگری می گذارید و احساساتش را درک می کنید ،  با او همدلی شناختی دارید .بیایید با ذکر یک مثال این مفهوم را بیشتر بررسی کنیم.

تصور کنید دوستتان قصد دارد مشغول به کار شود . او برای چند سازمان مختلف رزومه فرستاده است ، اما بعد از گذشت چند هفته از ارسال رزومه ، هنوز کسی با او تماس نگرفته است . دیدگاه شما این است که دوست تان باید مهارت هایش را ارتقاء دهد یا از روش های دیگری برای کاریابی استفاده کند،  اما دوست تان احساس ناکافی بودن می کند و تصور می کند که ممکن است هیچ وقت شغلی پیدا نکند. این دیدگاه او را سر خورده و نا امید کرده است.

در این حالت اگر شما بدون درک طرف مقابل و فقط با توجه به دیدگاه خودتان با دوست تان صحبت کنید ،احتمالاً فقط او را نصیحت می کنید و همدلی نخواهید داشت . اما اگر سعی کنید خودتان را جای او بگذارید و احساساتش را بفهمید ، ابتدا به او انگیزه می دهید ، می گویید به اندازه کافی خوب است و به زودی می تواند شغل مناسبی پیدا کند. بعد از این صحبت های همدلانه ، دوست تان به توصیه هایتان گوش می کند و دنبال یادگیری مهارت جدید می رود.

۲. همدلی عاطفی

در این نوع همدلی شما احساساتی مشابه احساسات عزیزانتان را خواهید داشت . مثلاً تصور کنید خواهرتان به خانه می آید و به محض اینکه شما را می بیند ، شروع به گریه می کند . در این حالت شما بدون اینکه بدانید چه اتفاقی افتاده است یا دلیل گریه کردن خواهرتان چیست غمگین می شوید و او را در آغوش می گیرید حتی ممکن است خودتان هم اشک بریزید .این حس بیشتر در رابطه عاطفی دیده می شود و احساسات دو طرف را درگیر می کند.

۳. نگرانی همدلانه

همدلی دلسوزانه با نگرانی همدلانه ترکیبی از همدلی عاطفی و شناختی است . در این حالت شما احساس طرف مقابل را درک می کنید و هر کاری از دست تان بر می آید انجام دهید تا به او کمک کنید . مثلاً تصور کنید فرزندتان در حالی به خانه می رسد که زانویش به خاطر زمین خوردن آسیب دیده است ، شما درد او را درک می کنید  و دلیل گریه او را می فهمید و به خاطر درد زانویش غمگین می شوید . همچنین سریع برای بستن زخم و تسکین دردش اقدام می کنید.

۴. سایر انواع همدلی

گروهی از روان شناسان ۲ زیر شاخه فرعی هم به انواع همدلی اضافه می کنند که در ادامه در مورد آنها توضیح داده ایم.

۱. همدلی اثربخش

در این حالت شما می توانید احساسات طرف مقابل را درک کنید و در غم او شریک باشید. اما خودتان تحت تاًثیر قرار نگیرید . مثلاً اگر همکارتان یکی از عزیزانش را از دست داده باشد ، شما می فهمید چه حسی دارد و چقدر برایش سخت است . احتمالاً در مراسم ختمش شرکت می کنید و تاج گل سفارش می دهید . با این حال شما غم از دست دادن آن عزیز را ندارید و عمیقاً سوگوار نیستید . اما برای همدلی با همکارتان کارهایی مثل شرکت در مراسم ختم را انجام می دهید.

۲. همدلی جسمانی

در این حالت بدن شما به احساسی که طرف مقابل دارد واکنش نشان می دهد ؛ این واکنش معمولاً ناخود آگاه است . مثلاً وقتی می بینید شخصی به شدت اضطراب دارد . ممکن است شما هم مضطرب شوید . دست هایتان عرق کنند یا تپش قلب بگیرید.

آیا می‌توان انواع همدلی را یاد گرفت؟

همدلی را می توان با تکرار و تمرین یاد گرفت ، اما یادگیری این مهارت سختی های  خودش را دارد . برای همدلی با دیگران باید واکنش های احساسی خود را بررسی کنید و احساسات تان را در دسترس دیگران قرار دهید . این کار شما را آسیب پذیر می کند . پس باید مراقب باشید در حین یادگیری خودتان قربانی نشوید.

تمرین همدلی از کودکی

ممکن است هنگام یادگیری این مهارت ، با این موانع ذهنی رو به رو شوید :

۱- برخورد نادرست والدین با کودک ؛

۲- رفتار اشتباه دیگران هنگامی که از نظر عاطفی به آنها نیاز داشته اید؛

۳- آمورش های اشتباه درباره ابراز احساسات ؛

۴- واکنش نادرست دیگران هنگام ابراز احساسات شما؛

۵- ترس از همدلی بیش از حد؛

۶- ترس از درگیر شدن احساسات و روابط عاطفی .

این موانع در ابتدا ممکن است یادگیری را سخت کنند . اما اگر تمرین های ساده را روزمره تکرار کنید ، این موانع کم کم از بین می روند.

چطور با دیگران همدلی شناختی داشته باشیم؟

این نوع همدلی به شناخت شما از طرف مقابل بستگی دارد . هنگام صحبت کردن با طرف مقابل ، آنچه را درباره او می دانید در نظر بگیرید و سعی کنید اطلاعات بیشتری درباره خلق و خو و احساساتش در آن لحظه به دست آورید. گاهی اوقات ممکن است به خاطر ذهنیتی که درباره طرف مقابل دارید ، او را به شدت به اشتباه قضاوت کنید. به خصوص اگر عمر روابط تان زیاد باشد  و تصور کنید همه حالات ،رفتارها و احساسات او را می شناسید.

برای پیگیری از قضاوت دیگران هنگام همدلی شناختی موقع صحبت کردن با طرف مقابل نظر شخصی خود را نادیده بگیرید و سعی کنید از دید او به وضعیتش نگاه کنید . با این کار هم مخاطبتان را بهتر درک می کنید و او را بیشتر می شناسید . هم با او همدلی می کنید و حس بهتری برایش ایجاد خواهید کرد.

چطور با دیگران همدلی عاطفی داشته باشیم؟

این نوع همدلی به ارتباط عمیق تری نیاز دارد که در آن احساسات شما و طرف مقابلتان به اشتراک گذاشته می شوند . وقتی طرف مقابل با شما صحبت می کند فقط به  حرف های او گوش کنید  ممکن است حین صحبت بخواهید حرف او را قطع کنید ،قضاوتش کنید درباره تجربه های مشابه خودتان به او بگویید یا راهکار پیشنهاد دهید ، اما در برابر این تمایلات مقاومت کنید . هنگام شنیدن حرف های مخاطبتان فقط دنبال فهمیدن این باشید که او اکنون چه احساسی دارد.

برای همدلی عاطفی نیازمند زمانی برای فکر کردن خواهید بود . بعد از درک احساسات طرف مقابل باید تشابه احساس مهم است نه آنچه رخ داده است . مثلاً اگر دوست تان به خاطر یک مصاحبه شغلی ناموفق احساس شکست کند ،، نباید به آخرین باری فکر کنید که مصاحبه ناموفق داشته اید . بلکه باید موقعیتی را به یاد آورید که به شما احساس شکست داده بود . با یاد آوری این احساس بهتر می توانید مخاطبتان را درک کنید.

چطور نگرانی همدلانه داشته باشیم؟

در  مرحله اول باید از مخاطبتان پرسید که چه کاری می توانید برای او انجام دهید تا وضعیتش را بهتر درک کنید . اگر او پاسخی برای این سوًال نداشت به زمانی فکر کنید که احساس مشابهی داشتید . در آن زمان دیگران چطور می توانستند به شما کمک کنند ؟ افرادی که با شما همدلی کردند چه رفتارهایی نشان داده اند ؟

به اشتراک گذاشتن تجربه ها و انجام کارهایی که به خودمان کمک کرده است ، روش مناسبی برای ابراز نگرانی همدلانه است . البته احتمال دارد راهکاری که برای شما مفید بوده و حالتان را بهتر کرده است . برای طرف مقابل را قبلااً تجربه کرده اید . بدین معنی نیست که راه حل دقیق مشکل او را  می دانید . کمک های شما فقط گزینه ای پیشنهادی برای طرف مقابل است.

به اشتراک گذاشتن تجربه ها و انجام کارهایی که به خودتان کمک کرده است . روش مناسبی برای ابراز نگرانی همدلانه است . البته احتمال دارد  که حتی اگر حس کنونی طرف مقابل را تجربه کرده  اید بدیتن معنی نیست که راه حل دقیق مشکل او را می دانید . کمک های شما فقط گزینه ای پیشنهادی برای طرف مقابل است.

همدلی را چطور تمرین کنیم؟

همان طور که گفتیم با انجان تمرینات ساده روزانه کم کم مهارت همدلی را یاد می گیرید و می توانید موانع ذهنی را از سرراهتان بردارید. چند تمرین ساده برای یادگیری انواع همدلی عبارت اند از :

۱-وقتی با کسی صحبت می کنید دیدگاه های خود را کنار بگذارید و بدون قضاوت به حرف هایش گوش کنید ؛

۲- از قدرت تصور خود استفاده کنید وقتی شخصی درباره موضوعی با شما صحبت می کند آنچه را که می گوید تصور کنید  تا بهتر بتوانید موقعیت و احساساتش را درک کنید.

۳-حرف های مخاطبانتان را با هدف گوش کردن به او بشنوید نه با هدف پاسخ دادن؛

۴- درباره حس طرف مقابل تان از او سوًال کنید . با این کار مخاطبتان احساس می کند دیده یا شنیده شده است . البته نباید زیاده روی کنید و حریم شخصی او را نادیده بگیرید.

۵- دنبال درست کردن وضعیت نباشید بسیاری از ما وقتی متوجه می شویم که یکی از عزیزانمان اندوهگین است ، هر کاری انجام می دهیم که او را بخندانیم یا از فکر دربیاوریم . با این کار نه تنها حال فرد بهتر نمی شود بلکه احساس می کند مشکلاتش اهمیتی ندارد و نادیده گرفته شده است.

تعادل در همدلی را یاد بگیرید

همدلی مهارتی است که هم در محیط کار به شما کمک می کند ، هم در روابطی که با اعضای خانواده و دوستانتان دارید . افرادی که همدلی نمی کنند ، دیواری بلند دور خودشان می کشند و قدرت برقراری ارتباط موًثر با دیگرانت را از دست می دهند. افرادی که در همدلی زیاده روی می کنند نیز خودشان را بیش از حد در دسترس دیگران  قرار می دهند و ممکن است از آنها سوء استفاده شود . با ایجاد تعادل در انواع همدلی هم روابط بین فرد پویا و موفقی می سازید و هم اجازه سوء استفاده را به دیگران نمی دهید.

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *