۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
دسته‌بندی نشده

برای پیشگیری از کرونا هنگام فعالیت‌های اجتماعی و تردد در شهر چه کنیم؟

پیشگیری از کرونا در شرایط استفاده از اتوبوس

افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستند نباید به اجتماع روند زیرا ممکن است به دیگر افراد هم صدمه ای وارد کنند پس با استراحت و خوردن دوایی که دکتر تجویز کرده می توانند این بیماری را سپری کنند .

پیشگیری از کرونا دغدغه امروز همه ما شده است. هر جایی که می‌رویم، هر برنامه تلویزیونی که می‌بینیم و به هرکدام از عزیزانمان که تلفن می‌کنیم، ویروس کرونا موضوع داغ روز است. اما زندگی جریان دارد و ما خواسته یا ناخواسته مجبوریم از خانه بیرون برویم و با غول کرونا دست‌و‌پنجه نرم کنیم. بسیاری از ما در طول روز، برای رفتن به سر کار یا خرید مواد غذایی روزانه، مجبور می‌شویم از خانه خارج شویم؛ بنابراین باید بتوانیم خطرهای احتمالی را مهار کنیم و با بدنی سالم به خانه بازگردیم. در این مطلب می‌خواهیم راه‌های پیشگیری از کرونا را هنگام تردد در شهر و فعالیت‌های اجتماعی بررسی کنیم تا بدون کمترین خطر در شهر تردد کنیم؛ همچنین بدانیم که چطور می‌توانیم در وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو، سلامتی خودمان را حفظ کنیم.

توجه: فراموش نکنید که اولویت امروز جامعه این است که تا حد ممکن در خانه بمانیم و در سطح شهر تردد نکنیم؛ اما به‌خوبی می‌دانیم که این امکان برای بیشتر افراد جامعه وجود ندارد و آنها باید از خانه خارج شوند. این مطلب برای راهنمایی به این افراد آماده شده است.
آنچه در این مطلب خواهید خواند:
علائم عمومی کرونا | در معرض عطسه و سرفه نباشیم | اهمیت فاصله اجتماعی | مراقب سطوح باشید و دستانتان را خوب بشویید | ماسک را فراموش نکنید | شرایط استفاده از حمل‌ونقل عمومی | شرایط استفاده از هواپیما

علائم عمومی فرد مبتلا به کرونا

پیش از پیشگیری از کرونا، لازم است که با علائم کرونا آشنا شویم تا بتوانیم خود را در مقابل افراد مشکوک به بیماری، ایمن نگه داریم. علائم این ویروس تا امروز بسیار متفاوت بوده است؛ اما در میان افراد بیمار، یک سری از علائم شناخته ‌شده است. فرد مبتلا می‌تواند یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشد. به‌گفتهٔ CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری) از ۲ تا ۱۴ روز بعد از ورود ویروس به بدن، این علائم می‌توانند در بدن بروز کنند. بعضی از این علائم شناخته‌شده عبارت‌اند از:

  • تب و لرز؛
  • سرفه؛
  • تنگی نفس و مشکل در تنفس عادی؛
  • خستگی عضلات یا بدن درد؛
  • سردرد؛
  • گلودرد؛
  • کاهش حس بویایی یا چشایی؛
  • آبریزش بینی؛
  • استفراغ یا حالت تهوع؛
  • اسهال.

حتی کوچک‌ترین علائم را هم جدی بگیریم

یکی از مهم‌ترین هنجارهای اجتماعی در جامعه امروز، اهمیت به حقوق دیگران است. اگر بیمار هستید، هرگز نباید از خانه خارج شوید. فراموش نکنید که گاهی این بیماری علائم بسیار خفیفی دارد و ممکن است با بسیاری از بیماری‌های دیگر یا بعضی از حساسیت‌های فصلی اشتباه گرفته می‌شود. در این حالت ممکن است فرد بیمار با فرض اینکه دچار حساسیت فصلی یا یک سرماخوردگی ساده شده، با رعایت‌نکردن فاصله اجتماعی، ویروس کرونا را به دیگران انتقال دهد.

۴ وسیله برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا


در معرض عطسه و سرفه نباشیم

قطرات عطسه و سرفه مقدار زیادی از ویروس را منتشر می‌کنند. به همین دلیل لازم است برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، همان اقدامات بهداشتی در زمان بیماری آنفولانزا را انجام دهیم؛ یعنی دهان و بینی خود را در هنگام عطسه و سرفه بپوشانیم. استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، علاوه‌بر اینکه احتمال انتقال بیماری را از ما به دیگران کاهش می‌دهد، کمک می‌کند خودمان نیز از خطر عطسه یا سرفه دیگران در امان بمانیم.

در هنگام عطسه و سرفه، درصورت نداشتن دستمال، باید از ناحیه داخلی آرنج خود برای پوشاندن دهان و بینی استفاده کنیم. هرگز نباید با دست این کار را انجام دهیم.


اهمیت فاصله اجتماعی برای پیشگیری از کرونا

رعایت فاصله در فضاهای شلوغ یکی از راه‌های پیشگیری از کرونا

کارشناسان بهداشت عمومی معتقدند که رعایت فاصله اجتماعی همچنان یکی از اصلی‌ترین روش‌های محدودکردن شیوع کرونا است. درواقع باید از افراد بیمار دوری کنید، وارد فضاهای شلوغ نشوید، تا حد ممکن در خانه بمانید و اگر از منزل بیرون رفتید، از دیگران حداقل ۲ متر فاصله داشته باشید.

مطالعات انجام‌شده بر ‌روی ویروس همچنان مؤثر بودن فاصله اجتماعی در پیشگیری از کرونا را اثبات می‌کنند. دانشمندان می‌گویند که بیشترین روش ابتلا به بیماری، تماس نزدیک با شخص بیماری است که به‌طور مستقیم عطسه یا سرفه می‌کند.

علاوه بر عطسه و سرفه، صحبت‌کردن فرد آلوده هم می‌تواند قطراتی را در هوا پخش کند. اگر شخص سالم در فاصله کمتر از ۲متری بیمار، این هوا را استنشاق کند، مبتلا خواهد شد. بنابراین رعایت‌نکردن فاصله ۲متری با شخص آلوده، یکی از دلایل رایج ابتلا به کرونا است. اگر شخص سالم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه یا بیشتر در این هوا تنفس کند، خطر ابتلا به کرونا بسیار افزایش می‌یابد.

بسیاری از این افراد آلوده هیچ علائمی ندارند و ظاهری سالم دارند، اما می‌توانند به‌عنوان ناقل این بیماری، قطراتی را به ریه فرد سالم بفرستند؛ بنابراین باید از همۀ افراد حداقل ۲ متر فاصله داشته باشید.

اهمیت رعایت فاصله اجتماعی برای گروه‌های حساس

رعایت فاصله اجتماعی یکی از اصلی‌ترین راه‌های پیشگیری از کرونا برای تمام افراد جامعه به‌خصوص گروه‌های حساس است. این گروه‌ها که باید بیشتر از دیگران به رعایت فاصله اجتماعی پایبند باشند، عبارت‌اند از:

  • افراد سالمند؛
  • بیماران دیابتی؛
  • افرادی که بیماری های قلبی دارند؛
  • اشخاص مبتلا به بیماری‌های ریه؛
  • کسانی که سطح سیستم ایمنی بدن آنها پایین است.

اگر شما از این دسته افراد نیستید، بازهم باید فاصله خودتان را در زمان تردد در اجتماع حفظ کنید. این‌گونه هم خودتان ایمن می‌مانید و هم درصورت ناقل‌بودن، عاملی برای انتقال بیماری به گروه‌های حساس نمی‌شوید.

مراقب سطوح باشید و دستانتان را خوب بشویید

عدم لمس سطوح آلوده یکی از راه‌های پیشگیری از کرونا

ویروس کرونا می‌تواند روی سطوح باقی بماند. پایداری این ویروس به جنس سطح بستگی دارد. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی، هرگز نباید سطوح مشکوک به آلودگی را لمس کنید.

آلودگی سطوح به ما این هشدار را می‌دهد که باید مدام دست‌هایمان را با دقت بشوییم (روش صحیح شستن دست ها) و هرگز دست آلوده را به چشم، دهان و بینی خود نزدیک نکنیم. چشم، دهان و بینی اصلی‌ترین مجراهای ورود ویروس به بدن هستند؛ پس باید بیش‌ازپیش مراقب صورت خود باشیم.

دست‌ها را باید با آب و صابون به‌مدت ۲۰ ثانیه بشوییم؛ به‌گونه‌ای که کف صابون تمام قسمت‌های داخلی و بیرونی دست را بپوشاند. درصورتی‌که به آب و صابون دسترسی ندارید، باید از مایع ضدعفونی کننده با میزان الکل ۶۰ درصد به بالا استفاده کنید. تمام قسمت‌های دست را به این محلول آغشته کنید و اجازه دهید دست‌تان کامل خشک شود.

نمونه محلول‌های ضدعفونی‌کننده مناسب را ببینید

هرآنچه برای خرید ضدعفونی‌کننده دست باید بدانید

دستان خود را باید در این مواقع حتما بشویید یا ضدعفونی کنید:

  • پیش از خوردن غذا؛
  • پیش از شروع به آماده‌کردن و پخت غذا؛
  • پیش از لمس صورت خود؛
  • بعد از استفاده از سرویس‌بهداشتی؛
  • پس از ترک مکان‌های عمومی؛
  • بعد از تمیزکردن بینی؛
  • بعد از عطسه و سرفه؛
  • بعد از تعویض و جابه‌جایی ماسک؛
  • بعد از تعویض انواع پوشک‌های بهداشتی؛
  • در زمان مراقبت از شخص بیمار؛
  • بعد از لمس تمامی حیوانات حتی از نوع حیوانات خانگی.

ماسک را هرگز فراموش نکنید

ماسک زدن یکی از عدم لمس سطوح آلوده یکی از راه‌های پیشگیری از کرونا

اگر قصد دارید از خانه خارج شوید، هرگز نباید ماسک را فراموش کنید. درواقع تا زمانی که حیات ویروس کرونا ادامه دارد و سرعت شیوع آن کنترل نشده است، ماسک باید به‌اصطلاح، یکی از اکسسوری‌های اصلی در استایل شما باشد.

ناگفته نماند که استفاده از ماسک هرگز جایگزین رعایت فاصله اجتماعی نخواهد شد و بازهم باید به این امر در ارتباطات اجتماعی خود پایبند باشید.

درواقع هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان گفت که ماسک تا چه اندازه می‌تواند خطر ابتلا به ویروس کرونا را مهار کند. بنابراین نمی‌توان با وجود استفاده از ماسک، به افراد دیگر نزدیک شد. اما مشخص است که استفاده از ماسک به ما کمک می‌کند تا یک لایه بیشتر به سپر ایمنی خود اضافه کنیم و احتمال انتقال بیماری را کاهش دهیم.

خرید ماسک تنفسی با قیمت مناسب

درواقع فرقی نمی‌کند سالم، بیمار یا مشکوک به ناقل‌بودن باشید؛ درهرصورت باید ماسک را به پوشش خود اضافه کنید تا چرخه کرونا شکسته شود و تردد شما در شهر به تقویت این چرخه کمک نکند.

گیره نگهدارنده بند ماسک چیست و از کجا بخریم؟


بایدها و نبایدهای استفاده از حمل‌ونقل عمومی

عدم استفاده از ماسک از موانع اصلی در پیشگیری از کرونا

کسانی که محدودیت کاری آنها برداشته شده است و باید فعالیت خود را از سر بگیریند یا امکان کارکردن در منزل و دورکاری را ندارند، مجبور به استفاده از وسایل نقلیه عمومی هستند. به این افراد باید گفت که با وجود استفاده از اتوبوس و مترو نیز می‌توانید امنیت خود را بالا ببرید. در این شرایط، برای پیشگیری از کرونا باید تا حد ممکن از سایر افراد فاصله داشته باشید.

دکتر دیوید فریدمن، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه آلابامای شهر برمینگم (در ایالت آلابامای آمریکا)، می‌گوید: «اگر فردی در اتوبوس و مترو عطسه یا سرفه کند، درصورتی‌که فاصله شما از وی بیش از ۲ متر باشد، احتمال ابتلای شما به بیماری بسیار کم خواهد بود.» البته این حرف به این معنی نیست که با رعایت فاصله، شما معاف از ماسک‌زدن هستید!

اما اگر شخصی که علائم واضح بیماری را دارد، در وسیله نقلیه عمومی کنار شما بنشیند و اتوبوس و مترو به‌حدی شلوغ باشد که نتوانید فاصله ۲متری را رعایت کنید، مهار بیماری مشکل و اوضاع خطرناک است.

خب، به‌نظرتان، در این مواقع برای پیشگیری از کرونا باید چه کنیم؟
  • در این حالت، می‌توانید با هماهنگی کارفرما ساعت رفت‌وآمد خود را تغییر دهید و در زمان‌هایی که مترو و اتوبوس خلوت هستند، از آنها استفاده کنید.
  • در صورت امکان از مدیر خود بخواهید که ساعت کمتری را در فضای کاری مشغول باشید تا بتوانید زمان رفت‌وآمدتان در شهر را کنترل کنید. این‌گونه در اوج ترافیک و شلوغی از وسیله نقلیه استفاده نخواهید کرد.
  • به‌محض پیاده‌شدن از اتوبوس و مترو، دستان خود را بشویید یا ضدعفونی کنید. درصورت استفاده از محلول ضدعفونی‌کننده، باید تمام دست را به این مایع آغشته کنید. اگر فرصت شست‌وشو با آب و صابون را دارید، حتما حداقل ۲۰ ثانیه برای آن زمان بگذارید تا تمام قسمت‌های دست از احتمال وجود ویروس پاک شود.
میله‌های اتوبوس و مترو که برای حفظ تعادل مجبور به استفاده از آنها هستید، آلوده‌ترین قسمت‌های وسیله نقلیه و منبع ویروس کرونا هستند. اگرچه مدام می‌شنویم که باید پیش از لمس سطوح آنها را ضدعفونی کنیم، خوب می‌دانیم که ضدعفونی بعضی از سطوح مثل این میله‌ها، قبل از استفاده، عملی نیست. در این شرایط باید به‌محض پیاده‌شدن، دستان خود را بشویید یا ضدعفونی کنید و تا پیش از آن، هرگز دست آلوده را به‌سمت صورت خود حتی برای خاراندن پوست هم نبرید!
  • یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از کرونا در زمان تردد در شهر، استفاده از وسیله شخصی است. اما اگر همه بخواهند از خودروی شخصی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند، آلودگی هوا به اوج خود خواهد رسید. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که اگر مسافت کمی را باید طی کنید، در این مدت پیاده روی کنید یا از دوچرخه استفاده کنید.
اگر می‌خواهید از دوچرخه استفاده کنید، باید همان اقدامات پیشگیرانه در هنگام استفاده از وسیله نقلیه عمومی را انجام دهید. حتما بعد از هر بار استفاده از دوچرخه، دستان خود را بادقت بشویید. همان‌طور که گفتیم، ماسک در هر شرایطی باید جزء لوازم جدانشدنی از صورت شما باشد. این ویروس از میل‌گردها پرش نمی‌کند تا به‌سمت دهان شما بپرد، بلکه این دستان شما هستند که ویروس را به بدنتان دعوت می‌کنند. پس، بعد از هر بار لمس سطوح وسایل ازجمله دوچرخه، تابلوهای سطح شهر و هر سطح مشکوک به آلودگی که در تعامل با دیگران است، باید دستان خود را ضدعفونی کنید یا بادقت بسیار بشویید.

در ادامه می‌خواهیم از اقدامات پیشگیرانه در سطح شهر فراتر برویم و از خطرات و راهکارهای پیشگیری از کرونا در هنگام استفاده از هواپیما برای تردد بین دو منطقه بگوییم.

رعایت نکات بهداشتی هنگام استفاده از هواپیما

استفاده از ماسک در فضای عمومی یکی از راه‌های پیشگیری از کرونا

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از مردم می‌خواهد که تا حد ممکن سفر نکنند. کاهش سفرهای غیرضروری یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از کرونا و کنترل شیوع آن در بین نقاط مختلف است.

با وجود این، اگر شما مجبور به سفرکردن و استفاده از خطوط هوایی هستید، باید با استفاده از روش‌های ایمنی از ابتلا به بیماری پیشگیری کنید. در این حالت باز هم فاصله خود را حفظ کنید؛ زیرا خطر ابتلا در هواپیما، مانند زمان استفاده از اتوبوس و قطار و احتمال حضور فرد بیمار یا شخص مشکوک به بیماری در اطراف شما است.

درواقع استفاده از هواپیما به‌معنای نشستن روی صندلی‌هایی است که احتمال دارد شخص بیماری در صندلی کناری، روبه‌رو یا پشت شما نشسته باشد. دکتر فریدمن توصیه می‌کند: «اگر نزدیک کسی نشسته‌اید که علائم بیماری در ظاهر آن فرد مشهود است، از مهماندارها بپرسید که آیا می‌توانید جای خود را تغییر دهید یا نه.»

موارد بهداشتی را بادقت رعایت کنید. حتما قبل از شروع به خوردن غذا و بعد از لمس سطوح عمومی مثل دستگیره سرویس‌بهداشتی، دسته‌های صندلی، سطوح عمومی در فرودگاه و دیگر سطوح آلوده، دستان خود را بادقت ضدعفونی کنید و هرگز به‌سمت صورت خود نبرید.

همراه‌داشتن دستمال‌های آغشته به مواد ضدعفونی‌کننده را برای تمیزکردن سینی مواد غذایی و سایر سطوح فراموش نکنید.

فراموش نکنید که باتوجه‌به چنین مشکلات و خطراتی، سفرنکردن و عدم تردد در شهر، یکی از ساده‌ترین روش‌های پیشگیری از کرونا و انتقال بیشتر آن در این روزها است.

در این روزهای پرچالش، تمام افراد جامعه باید به‌فکر باشند و با رعایت اصول بهداشتی بدن خود و دیگر شهروندان را از خطر ابتلا به بیماری حفظ کنند. به‌طور خلاصه، تردد در سطح شهر بدون رعایت این اصول، مساوی است با ابتلا به کرونا:

 

پیشگیری از کرونا یکی از رفتارهای فردی است که بازخوردی اجتماعی دارد. شخص با رعایت‌نکردن این موارد فقط به خود صدمه نمی‌زند، بلکه در برابر سلامت دیگران نیز مسئول است. امیدواریم که همگی روش‌های پیشگیری از کرونا را جدی بگیریم و هرچه زودتر بتوانیم به آرامش و سلامتی بازگردیم.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *