۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
روانشناسی

ترس از تاریکی؛ علل، نشانه‌ها و روش‌های درمان

 

دلیل ترس از تاریکی چیست؟

ترس از تاریکی در دوران رشد کودکان طبیعی است اگر بزرگسال هستید و ترس از تاریکی دارید شاید به نیکنوفوبیا مبتلا باشید.البته نگرانی زمانی فوبیا در نظر گرفته می شود که در فعالیت های روز مره فرد اختلال ایجاد کند .اگر ترس از تاریکی باعث می شود فعالیت هایتان را محدود کنید از حضور در موقعیت های خاص خودداری کنید و به دلیل نبودن نور اضطراب بگیرید شاید دچار نیکنوفوبیا باشید.

ترس از تاریکی چیست؟

ترس شدید از شب ،تاریکی و نبود نور است که ممکن است منجر به بروز علائم اضطراب با شدت زیاد و افسردگی شود.فوبیا تاریکی یکی از انواع فوبیا است که همیشه غیر طبیعی نیست ، اما زمانی که بیش از حد و غیر منطقی باشد الگوی خواب تان را بر هم می زند و زندگی روزمره تان را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم و نشانه های ترس از تاریکی:

علائم ترس از تاریکی ،تقریباً شبیه علائمی است که در دیگر فوبیا ها و ترس ها تجربه می شود.فرد مبتلا با قرار گیری در جاهای تاریک به شدت مضطرب می شوند.در موارد شدید حتی فکر کردن به تاریکی نیز منجر به بروز نشانه های ترس می شود.

نشانه های فیزیکی فوبیای تاریکی:

۱-مشکل تنفس

۲-ضربان قلب بالا

۳-احساس فشار در قفسه سینه یا درد قفسه سینه

۴-لرزش بدن و احساس سوزن سوزن شدن

۵-سرگیجه

۶-ناراحتی معده

۷-سرد و داغ شدن

۸- عرق کردن.

انواع فوبیا:

فوبیا سه نوع اصلی دارد:

۱- فوبیای خاص (فوبیای ساده):

در این حالت که رایج ترین نوع فوبیا است افرادذ ممکن است از حیوانات خاص (سگ،عنکبوت،گربه ،مار)بترسند،افراد خاص (ههمچون دلقک،دندان پزشک،دککتر)محیط های خاص (همچون مکان های تاریک،رعد و برق ها،مکان های بلند)یا موقعیت های خاص مانند پرواز با هواپیما،سوار شدن به قطار ریالقرار گرفتن در فضای محصور)

۲-فوبیای اجتماعی یا ترس اجتماعی:

فوبیا یا ترس اجتماعی ،که به آن اختلال اضطراب اجتماعی هم گفته می شود خجالت بیش از حد نیست . افرادی که به این نوع فوبیا دچار شدند دیگران را نمی شناسند.

۳- هراس از مکان های باز:

هراس از مکان های باز ترس از قرار گرفتن در مکان های عمومی است که خروج ناگهانی آن ها ممکن است سخت یا خجالت بار باشد .این نوع فوبیا مجزا است زیرا با وحشت زدگی به علاوه وضعیت جسمانی همچون لرزه،عرق کردن مرتبط می شود.

علائم فوبیا یا هراس زدگی:

فوبیا در کودکی بین سنین ۵ و ۹ سالگی رخ می دهد و مدت کوتاهی دوام دارد .فوبیاهای با دوام بیشتراست که از دوران کودکی آغاز می شود خصوصاً در افراد بیست سال رخ می دهد. این فوبیا مدت زمان طولانی دارد و احتمال اینکه به خودی خود رفع شوند کم است.

علائم فوبیا عبارت اند از :

۱-احساس بیش از اندازه ،مداوم ترس یا اضطراب که با جسم ،فعالیت یا موقعیت خاصیی بروز می کند

۲-احساسات یا غیر منطقی هستند یا نا متناوب یا تهدیدات واقعی .مثلاًهرکسی ممکن است از سگ آزاد یا تهدید کننده بترسد

۳-اجتناب یا دوری از حسم ،فعالیت یا موقعیتی که جسم را تشدید می کند چون افرادی که فوبیا تشخیص می دهند که ترس آنها بیش از حد اندازه است

۴-علائم جسمی مرتبط با اضطراب می تواند شامل لرزش،تپش قلب،عرق کردن،تنگی نفس،سرگیجه،تهوع یا علائم دیگرباشد .

نشانه های روانی ترس از تاریکی:

۱-درگیر شدن با احساسات ناراحت کننده اضطراب و وحشت

۲-نیاز شدید به فرار از وضعیت و موقعیت آزار دهنده

۳-مضطرب و عصبی شدن در یک محیط تاریک

۴-نیاز به خواب با یک چراغ روشن

۵-عدم تمایل به خوابیدن

۶-احساس ترس بیش از حد و دیوانگی.

عوامل خطر و ریشه ی فوبیای تاریکی :

فوبیای تاریکی اغلب در کودکان در سنین ۳ تا ۶ سالگی آغاز می شود و می تواند بخش عادی و نرمال زندگی باشد .عمده ترین ترس ها در آن سنین عبارت اند از: ترس از ارواح،هیولاها، موجودات فضایی، تنها خوابیدن،شنیدن صدا های ترسناک و عجیب و غریب.

برخی دیگر از علل ترس عبارت اند از:

۱-مراقبان مضطرب:

برخی از کودکان بادیدن ترس والدینشان در مورد خاص  ترس را یاد می گیرند اما همیشه ترس های بچه ها واالدین نیست .ذهن  خلاق کودکان می تواند ترس را به گونه ای دیگر  تصور کنند.

۲-والدین بیش از حد مراقب:

برخی از والدینی که بیش از حد مراقب کودکان خود هستند این مسئله باعث به وجود آمدن اضطراب در فرد می شود و وابستگی بیش از حد ناراحتی والدین را به همراه دارد.

۳-روادید ترس زا:

یک اتفاق بد یا وحشتناک ممکن است روی روح و روان کودک اثر بدی بگذارد یا ممکن است اثرات بدی را روی خلق و خو و روح و روان کودک بگذارد تا جایی ه می توانید کودکتان را از این مسائل دور کنیذ.

۴-ژنتیک:

در خانواده هایی که یکی از افراد دچار نوعی اختلال اضطرابی شده اند به احتمال زیاد به فوبیا از نوع تاریکی دچار شده اند.

۵- کابوس های شبانه از علل ابتلا به ترس:

افراد گاهی با کابوس هایی که در شب ها می بینند از تارییکی می ترسند و نمی توانند در تاریکی مطلق بخوابند و دچار آشفتگی می شوند.

برای مقابله با ترس از تاریکی چه می توان کرد؟

ترس از تاریکی مثل دیگر فوبیا ها و اختلالات شناختی، نیاز به درمان تخصصی توسط روان شناس را دارد .اما با برخی راهکار ها می توانید عملکرد آن را کاهش بدهید .امابرای درمان ریشه و حل تعارض های دقیق نیاز به روان درمانی دارید.برای مقابله به  راهکارهای زیر نیاز دارید:

۱-آرامش قبل از خواب:

برخی از افراد خود را با کارهایی که انجام می دهند به خود آرامش میدهند مانند گوش دادن به آهنگ یا در آغوش گرفتن عروسک باعث می شود قبل از خواب به آرامشی دست پیدا کنید.

۲-چراغ خواب:

یکی از دلایل فوبیای تاریکی نداشتن کنترل و ناتوانی در دید محیط است ،بنابراین وجود یک چراع روشن باعث می شودتا شمات یک تسلط نسبی داشته باشید و ترس تان را کاهش دهید.

۳-خود را به تاریکی عادت ندهید:

در طول روز سعی کنید خود را با نور کم و فضای تاریک انس پیدا کنید.بودن چراغ خواب در مرحله های اولیه برای رفع تاریکیبسیار مفید است و تا جایی که می توانید یک چراغ خواب را در خانه برای هنگام خوابتان داشته باشید که از تاریکی نترسید.

دلایل ترس از شب و تاریکی:

ترس از شب و تاریکی یک احساس مشترک بین کودکان و بزرگ سالان است دلییل این استرس می تواند از فعالیت های روزانه و تنهایی باشد. توهم باعث می شود چه کودکان و چه بزرگ سالان از یک موضوعی بتررسند تا جایی که می توانید تنها در خانه نمانید که از یک موضوعی بترسید.

ترس از تاریکی ( تکتو فوبیا)  چیست؟

ترس از تاریکی یا تکتو فوبیا (واژه ای است که ریشه یونانی دارد که از کلمه تکتو  به معنی شب و فوبوس به معنی ترس )

ترس شدید و غیر منطقی از تاریکی است.

ترس از تاریکی ریشه در کجا دارد؟

هراس از تاریکی از ابتدای تاریخ بشر  وجود داشته است و تا کنون ادامه داشته است .غریزه حفاظت از خود در برابر حیوانات شکارچی و درنده در طول شبانه وجود داشته است.

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *