۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
علمی

تصویر روز ناسا: ازخوشه پروین بر فراز سنگ نیمه گنبد کالیفرنیا

معمولا وقتی به ستاره‌های آسمان نگاه می‌کنیم، شبیه به دسته‌ای درخشان به نظر می‌رسند. یکی از این دسته‌های معروف، خوشه ستاره‌ای پروین (Pleiades) است که سوژه تصویر امروز ناسا است. این خوشه ستاره‌ای به قدری درخشان است که حتی در شهرهای پر از آلودگی نوری با کمی دقت می‌توان آن را در آسمان با چشم غیرمسلح دید.

این خوشه ستاره‌ای در فاصله ۴۵۰ سال نوری از ما قرار دارد و یکی از نزدیک‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای به ما محسوب می‌شود. خوشه پروین حدود صد میلیون سال پیش شکل گرفت و تخمین زده می‌شود که تا ۲۵۰ میلیون سال آینده نیز به زندگی خود ادامه دهد. احتمال داده می‌شود که ستاره مرکزی منظومه شمسی ما یعنی خورشید نیز در یک خوشه ستاره‌ای شکل گرفته باشد، اما به دلایل نامعلومی باقی همراهان خورشید ناپدید شدند.

نیمه گنبد پارک یوسمیت

در اینجا عکاس خوشه پروین را در بالای نیمه گنبد (Half Dome)، یکی از معروف‌ترین ساختارهای سنگی پارک ملی یوسمیت (Yosemite) در کالیفرنیا، ایالات متحده ثبت کرده است. البته این تصویر تک شات نیست و از ترکیب ۲۸ تصویر برای ثبت پیش زمینه (Foreground) و ۱۷۴ تصویر برای آسمان به دست آمده که تمام آن‌ها از یک موقعیت مشخص در پاییز ۲۰۱۹ میلادی/۱۳۹۸ خورشیدی ثبت شده است.

عکاس این تصویر خوش شانس بوده که در این شب نیروگاه برق کالیفرنیا دچار مشکل شده و تمام این ایالت دچار خاموشی شده و تمام آلودگی نوری از بین رفته است. به همین خاطر، آسمانی که ثبت کرده، بسیار تاریک‌تر از سایر تصاویر از خوشه پروین در پارک ملی یوسمیت شده است.

منبع:دیجیاتو

 

white

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *