۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

جدیدترین راه‌های درمان سرطان؛ به‌کمک تکنولوژی روز، به جنگ با سرطان بروید!

وقتی به روش های درمان سرطان فکر می کنید اولین مواردی که احتمالا به ذهن تان خطور می کند شیمی درمانی و پرتو درمانی است.اما این راه حل ها امروزه کم کم جای خودد را به روش های تازه ای می دهند .در سال  های اخیر پیشرفت های زیادی در روش های درمان سرطان به وجود آمده است .در نتیجه بیماران مبتلا به سرطان و پزشکان گزینه های بیشتری برای درمان دارند.در ادامه این مطلب سعی داریم برخی از جدیدترین روش های درمان سرطان را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

۱. ایمونوتراپی، تقویت سیستم ایمنی بدن

آنچه مبارزه با سرطان را سخت می‌‌کند این است که سلول‌‌های سرطانی می‌‌توانند سیستم ایمنی بدن شما را فریب دهند. بدن شما یا این سلول‌‌ها را تهدید نمی‌‌بیند یا نمی‌‌تواند به اندازه کافی با آنها بجنگد.

اما برخی از داروهای جدید ایمونوتراپی این سلول‌‌ها را «علامت‌‌گذاری» می‌‌کنند تا یافتن آنها آسان‌‌تر باشد. این داروها همچنین می‌‌توانند قدرت دفاعی بدن بیمار را تقویت کنند؛ بنابراین می‌‌توانند به تومورها حمله کنند. این نوع درمان در حال حاضر برای مبارزه با برخی از انواع سرطان مناسب است.

ایمونوتراپی سرطان به روش‌‌های مختلفی عمل می‌‌کند. برخی از درمان‌‌های ایمونوتراپی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌‌کنند تا رشد سلول‌‌های سرطانی را متوقف یا کند کند. برخی دیگر به سیستم ایمنی بدن کمک می‌‌کنند تا سلول‌‌های سرطانی را از بین ببرد یا از انتشار سرطان به سایر قسمت‌‌های بدن جلوگیری کند.

از درمان‌‌های ایمونوتراپی می‌‌توان به‌تنهایی یا همراه با سایر درمان‌‌های سرطان استفاده کرد.

۲. رویکرد ویژه‌سازی درمان (پزشکی دقیق)، درمانی منحصردبه‌فرد برای شما

قبلا روش درمانی اکثر افراد مبتلا به نوع و مرحله مشخصی از سرطان، شبیه به هم بود؛ اما اکنون پزشکان می‌‌دانند یک راه‌‌حل که به یک فرد کمک می‌کند ممکن است برای دیگری مفید نباشد. ژن‌‌های شما می‌توانند ایده بهتری به پزشکان بدهند که کدام روش‌های درمانی بیشتر به شما کمک می‌کنند.

در این روش درمانی، برخی از داروها به‌جای ازبین‌بردن تمام سلول‌ها، حتی سلول‌های سالم، می‌توانند فقط بر روی سلول‌های سرطانی کشنده تمرکز کنند. در این روش، پزشک متخصص براساس ژن‌‌های فرد (یا ژن‌‌های موجود در سلول‌‌های سرطانی)، مراقبت‌‌های ویژه‌‌ای را برای بیماران خود ارائه می‌‌دهد.

درک این نکته مهم است که پزشکی دقیق برای هر سرطانی استفاده نمی‌‌شود؛ با این حال، این امیدواری وجود دارد که روزی درمان‌‌ها با توجه به تغییرات ژنی خاص در سرطان هر فرد تنظیم شود. تحقیقات زیادی در این زمینه در حال انجام است.

۳. هایپک (HIPEC)، روشی جدید در شیمی‌درمانی

سرطان زمانی تهدید بزرگی قلمداد می‌‌شود که در بدن پخش شود، به‌ویژه زمانی که در حفره صفاقی (شکمی) گسترش می‌‌یابد. درمان سرطان‌‌های پیشرفته بسیار دشوار است. در این موارد جراحی به‌تنهایی به‌ندرت موفقیت‌آمیز است و شیمی‌درمانی سنتی نتایج محدودی به همراه دارد.

در این روش درمانی، جراح سرطان ابتدا تومورها و ضایعات را از ناحیه شکم برمی‌دارد؛ سپس داروی شیمی‌درمانی را تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد گرم می‌کند و به داخل حفره شکم پمپاژ می‌‌کند. این کار باعث ازبین‌رفتن سلول‌‌های سرطانی باقی‌مانده پس از جراحی شده و خطر عود سرطان را کاهش می‌‌دهد.

این روش درمانی می‌‌تواند بسیار طولانی باشد. بسته به تعداد تومورهایی که باید برداشته شود و محل تومور، ممکن است از یکی‌دو ساعت تا ۸ یا ۹ ساعت طول بکشد و کاربرد شیمی‌درمانی نیز حدود ۲ ساعت طول می‌‌کشد.

هایپک در ایران روش نوینی است. در حال حاضر این عمل در تهران و همچنین در شیراز توسط متخصص جراحی سرطان دکتر مجید اکرمی انجام می‌‌پذیرد.

۴. درمان هدفمند، هدف قرار دادن سلول‌‌های سرطانی

درمان هدفمند نوعی درمان سرطان است که در آن، از داروها کمک می‌گیرند تا ژن‌‌‌‌ها و پروتئین‌‌های خاصی را هدف قرار دهند که در رشد و بقای سلول‌‌های سرطانی نقش دارند. درمان هدفمند می‌‌تواند بر محیط رشد و زنده‌ماندن سرطان و یا بر سلول‌‌های مرتبط با رشد سرطان تأثیر بگذارد.

پزشکان اغلب از درمان هدفمند همراه با شیمی‌درمانی و سایر روش‌‌های درمانی استفاده می‌‌کنند. برای توسعه درمان هدفمند، محققان ابتدا تغییرات ژنتیکی را که به رشد و تغییر تومور کمک کرده، شناسایی می‌‌کنند. یک هدف بالقوه برای این درمان می‌‌تواند پروتئینی باشد که در سلول‌‌های سرطانی وجود دارد اما در سلول‌‌های سالم نیست. این پروتئین می‌‌تواند بر اثر جهش ایجاد شود. محققان پس از شناسایی جهش، درمانی را برای هدف قرار دادن این جهش خاص در نظر می‌‌گیرند.

در آخر

در سال‌‌های اخیر پیشرفت‌‌های زیادی در زمینه درمان سرطان صورت گرفته که می‌‌تواند نویددهنده آینده‌‌ای امیدبخش برای درمان سرطان باشد. اطلاع از جدیدترین راه‌‌های درمان می‌‌تواند باعث افزایش امید و تقویت اعتمادبه‌نفس در افراد مبتلا به سرطان شده و سبب انتخاب بهترین برنامه درمانی برای این بیماران خواهد شد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *