۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
علمی

دانشمندان می‌خواهند از بخار نامحدود بالای اقیانوس‌ها آب آشامیدنی تولید کنند

 

 

گروهی از محققان طرحی را پیشنهاد کرده اند که امکان تبدیل شدن بخار نامحدود موجود در بالای اقیانوس ها بهع آب آشیمیدنی را فراهم می کنند .

.

 

مشکل آب آشامیدنی در کره زمین در سال های اخیر به بحران جد ی تری در بسیاری از کشورها تبدیل شده است . اما حالا دانشمندان معتقدند که می توانند از بخار آب دزبالای اقیانوس ها  به عنوان یک منبع تقریباً نا محدود برای تولید آب شیرین استفاده کرد.

 

 

محققان دانشگاه ایلینوی  در اربانا- شیمپین ساز و کار جدیدی را برای تولید آب شیرین پیشنهاد کردند که در آن بخار آب بالای سطح اقیانوس ها به ساحل منتقل می شوند . سپس این بخار در ساحل با کمک سیستم های خنک سازی فشرده به آب آۀشامیدنی تبدیل می شود . انرژی این سسیستم تماماً می تواند از منابع تجدید پذیر مثل انرژی خورشیدی یا بادی تاًمینشود.

 

با وجود اینکه دانشمندان هنوز جزئیات دقیق طرح خود را منتشر نکرده اند ، اما محاسباتی که درباره رطوبت قابل استخراج از ۱۴ نقطه در سراسر دنیا به دست آمده است ، نشان می دهد که با هرکدام از این سیستم ها می توان به صورت بالقوه آب آشامیدنی مورد نیاز برای ۵۰۰ هزار نفر تاًمین کرد.

 

 

 

 

 

بخار اقیانوس‌ها می‌تواند منبع بزرگی برای تولید آب آشامیدنی باشد

 

 

 

این ساز و کار می تواند در کنار شیرین کننده های آب دریا که در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا استفاد  می شوند ، منبع خوبی برای تولید آب آشسامیدنی است . افرانسینا دومینگزا ، دانشمند اتمسفرشناسی ایلینوی می گوید : این کار تا حتالا انجام نشده و فکر می کنم دلیلش این است که محققان تا کنون تمرکز خود را رویی راهکارهای زمینی گذاشته بودند .

 

محققان در بخشی از این مطالعه اثر تغییرات اقلیمی و افزایش خشکسالی را هم بررسی کرده و مدعی شدند که سیستم آن ها هکچنان کارآمد باقی خواهد ماند ، چرا که با افزایش دما ، مقدار بخار آب هم در بالای اقیانوس ها بیشتر می شود و منابع بیشتری برای تولید آب شیرین خواهیم داشت ..

 

آب آشامیدنی که برای نوشیدن و شست و شو استفاده می شود ، تنها ۳ درصد از آب موجود در سیاره زمین را تشکیل می دهد  . تا به حال پروژه های زیادی سعی داشتند منابع آب آشامیدنی را افزایش دهند اما سازوکاری که بلتواند تفاوت چشمگیری رقم بزند  که  هنوز بوجود نیامده است .

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *