۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
علمی

راهنمای رصد آسمان شب؛ مرداد ۱۴۰۱

 مهم‌ترین رویدادهای نجومی مرداد ۱۴۰۱ و چگونگی رصد آن‌ها را مرور می‌کنیم.

شاید تماشای آسمان شب از میان آلودگی نوری شهر‌ها را غیرممکن بدانید؛ ولی باید یادآوری کنیم که هنوز پدیده‌هایی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید و برای دقایقی از تنش‌های روزمره فاصله بگیرید. برای تماشای بسیاری از این رویدادها، به ابزار گران‌قیمتی نیاز ندارید و کافی است دست‌کم ۱۵ دقیقه پیش از شروع رصد به پشت‌بام یا هر فضای باز دیگری بروید تا چشم‌هایتان به شرایط تاریکی عادت کند.

حتی اگر با صورت‌های فلکی و جهت‌یابی در آسمان شب آشنا نیستید، جای نگرانی نیست؛ چراکه اپلیکیشن‌های نقشه‌ی آسمان برای گوشی‌های هوشمند با استفاده از حسگرهای موجود در این گجت‌ها، پس از تایپ نام هدف مدنظر، شما را به‌سمت آن هدایت می‌کنند. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها به قابلیت دید در شب مجهز هستند تا با تبدیل تمام نور‌های موجود در صفحه‌نمایش به رنگ قرمز، به حفظ سازگاری چشم‌های شما با تاریکی کمک کنند.

راهنمای نشان‌ها
آیکون چشم غیرمسلح دشواری سطح ۱. رویدادهای قابل‌مشاهده با چشم غیرمسلح
آیکون دوربین دوچشمی دشواری سطح ۲. رویدادهای قابل‌مشاهده با دوربین دوچشمی
آیکون تلسکوپ کوچک دشواری سطح ۳. رویدادهای قابل‌مشاهده با تلسکوپ کوچک (دهانه‌ی کوچک‌تر از ۱۰۰ میلی‌متر)
آیکون تلسکوپ بزرگ دشواری سطح ۴. رویدادهای قابل‌مشاهده با تلسکوپ بزرگ (دهانه‌ی بزرگ‌تر از ۱۰۰ میلی‌متر)
آیکون هشدار نزدیکی به خورشید هشدار نزدیکی به خورشید: مشاهده‌ی خورشید با دوربین دوچشمی و تلسکوپ بدون فیلتر مناسب به چشمان شما آسیب دائمی می‌رساند.

آسمان شب در مرداد ۱۴۰۱

مرداد بهترین ماه سال برای تماشای زیبایی‌های کهکشان راه شیری در آسمان شب است. همچنین برای مناطقی از ایران، آخرین ماه بدون ابر در سال است، بنابراین از فرصت باقیمانده برای رصد بی‌دغدغه آسمان شب استفاده کنید. در ادامه، فهرست رویداد‌های رصدی این ماه را با هم مرور می‌کنیم.

 

آیکون چشم غیرمسلح

آیکون هشدار نزدیکی به خورشید

پنجشنبه ۶ مرداد: ماه نو

ماه نو در ساعت ۱۷:۵۴ پنجشنبه ۶ مرداد اتفاق می‌افتد ولی در این روز مشاهده‌ی هلال ماه تقریباً از هیچ نقطه‌ای روی زمین ممکن نیست.

نقشه رویت هلال 6 مرداد 1401جمعه ۷ مرداد، در بیشتر قاره آمریکا و همچنین غرب قاره آفریقا، هلال ماه با چشم غیرمسلح رؤیت‌پذیر است و در ایران نیز در صورت برقراری شرایط مناسب جوی می‌توان آن را با چشم مشاهده کرد.

نقشه رویت هلال 7 مرداد 1401شنبه ۸ مرداد، هلال ماه در سراسر زمین به‌سادگی با چشم غیرمسلح دیده می‌شود.

 

آیکون چشم غیرمسلح

آیکون دوربین دوچشمی

سه‌شنبه ۱۱ مرداد: مقارنه سیاره‌های مریخ و اورانوس

در این شب، سیاره‌های مریخ و اورانوس به فاصله یک و نیم درجه‌ای از یکدیگر می‌رسند. مریخ در این شب نزدیک ساعت ۲ بامداد به ارتفاع ۱۰ درجه‌ای از افق شرقی می‌رسد و شرایط برای رصد آن فراهم می‌شود. این سیاره با قَدر ۰٫۲ در آسمان با رنگی متمایل به نارنجی به‌سادگی در نزدیکی صورت فلکی گاو و خوشه‌ی پروین پیدا می‌شود ولی برای دیدن اورانوس از قدر ۵٫۸ با چشم غیرمسلح باید به رصدگاهی دور از آلودگی نوری بروید. برای دیدن این رویداد تا یک ساعت پیش از طلوع خورشید فرصت دارید.

منبع:زومیت

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *