تکنولوژی و فناوری

ربات سایبروان شیائومی درام می‌نوازد

ربات سایبروان شیائومی

ویدیوئی منتشر شده که ربات انسان نمای سایبری _ CYbER one شیائومی را در حال نواختن درام نمایش می دهد. این پیشرفت تکنولوژی شیائومی در حوزه رباتیک را به رخ می کشد.

چند ماه پیش که شیائومی ربات سایبروان خود را معرفی و رونمایی کرد، کسی نمی دانست که هدف این کمپانی از ساخت ربات های انسان نما چیست.

در آن زمان بسیاری از صاحب نظران گمان می کردند که شیائومی قصد ندارد سایبروان را به عنوان یک ربات انسان نما با قابلیت جایگزینی بشر معرفی کند.در عوض این افراد اعتقاد داشتند CYber oneبا هدف شناسایی راه های بیشتر برای پیدا کردن روش هایی برای استفاده مناسب از این دستگاه ها در آینده ساخته شده اند.

با این حال به نظر می رسد تلاش های شیائومی اکنون منجر به این شده که ربات سایبروان بتواند به یک موزیسین آماتور تبدیل شود؛ چرا که جدیدترین ویدئوی منتشر شده توسط شیائومی ، این ربات را در حال نواخت درام به تصور می کشد !

مکانیزم نواختن درامز توسط ربات سایبروان شیائومی به چه صورت است؟

ورودی ترک صوتی به فرم یک فایل MIDI به سایبران داده می شود.این ربات سپس ورودی را به ضربات درام تبدیل کرده و بر اساس نت های موسیقی تولید شده ، حرکات اجزای مختلف را به منظور پیاده سازی این نت ها طراحی می کند . این مرحله سخت ترین گام در مراحل نواختن درام به شمار می رود ؛ چرا که عملکردهای به کار رفته در دست این ربات دقیقاً در زمان مناسب بر روی ساز فرود بیایند.

cyber one البته این کار را به نحو احسن انجام داده و حرکات چرخشی و ضربه ای مربوط به نواخت درام در زمان مناسب و بتا شد ت کامل پیاده می کنند..

پیاده سازی این مراحل فرآیند بسیار پیچیده ای است و به تکنولوژی پیشرفته ای نیاز دارد . همچنین علیرغم اینکه نواختن موفق درام توسط سایبر وان نمی تواند به عنوان ییک استفاده مفید از ربات در زندگی روزمره تلقی شود، اما دید خوبی از پیشرفت های ربات های انسان نما و آینده آنها را پیش روی مان قرار می دهد.

هدف شیائومی از ساخت ربات انسان نما چیست ؟

به گفته مهندس سخت افزار شیائومی، این کمپانی سه هدف عمده را از طراحی سایبر وان دنبال می کند. نخستین هدف بر گرفته از کمبود شدید ، نیروی کاری در چین است که این کنمپانی را همانند بسیاری از شرکت های دیگر به فکر جایگزینی نیروی انسانی با ربات ها  انداخته است . البته رن اعتقاد دارد که تا دستیابی به این هدف زمان زیادی باقی مانده است.

همچنین دلیل دوم این است که ربات های انسان نما پیچیده ترین نوع ربات ها به شمار می روند.بنابراین دستاورد های موفقیت آمیز در ساخت این ربات ها می تواند به طور همزمان زمینه ساز پیشرفت های چشمگیری در طراحی ربات های دیگر نظیر ربات های چهار پا ،بازوهای رباتیک و ربات های چرخ دار شود.

سومین دلیل هم به عقیده مهندس سخت افزار پروژه سایبر وان این است که شیائومی به دنبال تبدیل شدن به پیشرفته ترین کمپانی تکنولوژیک  در چین است و تئسعه یک ربات انسان نما می تواند بخش بزرگی از این هدف را تاًمین کند !

چرا برای نمایش توانایی‌های سایبروان از نواختن درام استفاده شد؟

به گفته رن زمانی که cyber one به طور رسمی به بازار عرضه شد، بسیاذری از کاربران مبتدی که تجربه چندانی در علم رباتیک  را نداشتند ، به دنببال مشاهده کارهایی از این ربات بودند که توسط انسان های عادی قابل انجام نبود ! با این حال در شرایط کنونی پیدا کردن چنین چیزی کار چندان ساده ای نیست!

در عین حال روزی یکی از مهندسین پروژه که به تازگی نواختن درام را آغاز کرده بود ،پیشنهاد استفاده از این ربات برای نواختن این ساز را مطرح کرد . به عقیده او ربات های انسان نما ، در مقایسه با نوازنده های آماتور درام از محاسنی مانند هماهنگی بیشتر حرکات فصل های مختلف و کنترل بهتر ریتم برخوردار بودند که آن ها را به نوازنده بهتری تبدیل کند!

این ایده خیلی سریع به تاًیید سایر اعضای تیم رسید و در نهایت نوازندگی درام به عنوان روشی برای معرفی قابلیت های مختلف cyber one انتخاب شد.

سخت‌ترین بخش نواختن درام توسط ربات سایبروان چه بود؟

به عقیده رن، چالش برانگیز ترین بخش نواختن درام توسط  cyber one تنظیم حرکات موزون برای نواختن صحیح ریتم بود. زمانی که سایبر وان با زنجیره ای طولانی از نت های درام رو به رو می شود ، باید حرکات مختلفی برای دست و پا های خود طراحی کند که به طور موزون حرکت کرده و به سازهای مختلف ضربه می زند.

 

 

ربات سایبروان شیائومی

برای انجام این کار مهندسین ناچار به استخراج بیت های پایه و طراحی مسیر حرکت با  بازوهای مختلف برایس نواختن بیت به طور آفلاین و با بهره گیری از الگوریتم های بهینه سازی شدند. با انجام این کار ربات cyber one توانست حرکاتی پیوسته و هدفمند را پیاده سازی کند که در نهایت منجر به اجرای نت های موسیقی شد.

نتیجه نواختن موفقیت‌آمیز درام توسط CyberOne چه خواهد بود؟

نواختن درام نیازمند هماهنگی و تنظیم مکانیک تمامی مفاصل ربات برای دستیابی به حرکات سریع ، دقیق و با دامنه مناسب است . این کار به طراحان امکان می دهد که محدودیت های سخت افزاری و نرم افزاری ربات را شناسایی کرده و برای طرح های آینده از آن ها استفاده کند.

نواختن درام همچنین منجر به توسعه روش هایی برای شناسایی مختلف برای نواختن آهنگ ها و ساز های مختلف می شود. به این ترتیب می توان امید وار بود که ربات سایبر وان شیاتئومی در آینده از پس اجرایی آهنگ های پیچیده تر با ساز های مختلف بر می آید.

آینده پروژه سایبروان شیائومی چیست؟

 

 

ربات سایبروان شیائومی

در حال حاضر تیم سایبر وان در حال کار بر روی نسل دوم این ربات است . مهندسین این پروژه امیدوارند در نسل دوم شاهد حرکات موزون تری از این ربات انسان نما باشند.

علاوه بر این افزودن درجات آزادی بیشتر ،افزودن مهارت های بیشتر در کار با دست و انگشتان و البته اضافه کردن سنسورهای مختلف از جمله مواردی است که تیم تحقیق و توسعه بخش رباتیک شیاتئومی امیدوار به دستیابی به آن ها است.

همچنین در بخش نرم افزاری هم انتظار می رود  که الگوریتم های کنترلی نسل بعد cyber  one  بهبود یابد تا شاهد کنترل پذیری بالا و درک بهتر این ربات از محیط اطرافش باشیم.

بد نیست بدانید که به جزء شیائومی ،کمپانی های دیگری هم در حال کار بر روی ساخت ربات انسان نمای خود هستند. در این میان تسلا یکی از سر سخت ترین رقباست که ربات انسان نمای ایتیموس را در دست ساخت دارد.

منبع: igee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *