۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
سینمای ایران

سینمای ایران در سالی که گذشت / ماندگارترین و پرکارترین هنرمندان سال ۱۳۹۸

 سال ۱۳۹۸ سالی است که در برلین و استکهلم درخشیدیم، سالی که رکورد فیلم کمدی و غیر کمدی سینما‌ی ایران شکسته شد، سالی که مدیری بعد از مدت‌ها جلوی دوربین غیر رفت، ۹۸ سالی بود که خواننده‌ی گروه شوک برای چندمین بار جلوی دوربین رفت ولی گویا موفق‌تر، ۹۸ سال اولین‌ها نیز هست، در این سال اولین سریال مجید صالحی و مصطفی کیایی نیز در شبکه‌ی خانگی منتشر شد.

سلام نو – سرویس فرهنگ و هنر : سال ۹۸ از آخرین ایستگاه خود نیز درحال گذر است و حال، وقت آن رسیده که چهره‌های ماندگار و پرکار سال ۹۸ را بشناسیم، به‌عنوان چهر‌‌ه‌های ماندگار و پرکار می‌شود از هنرمندانی نظیر «مجید صالحی»، «مهران مدیری»، «مصطفی کیایی»، «پیمان معادی»، «محمد رسول‌اف»، «روزبه بمانی»، «فرزاد فرزین» و… نام برد.مجیدصالحی بازیگری که از اواسط دهه‌ی هشتاد به کارگردانی روی آورد و تجربه‌های موفقی نیز در این عرصه کسب کرد، حال، وی در سال ۹۸ با سریال «سالهای دور از خانه» و سینمایی «زیر نظر» به به استقبال طرفداران کمدی آمد، صالحی در عرصه‌ی بازی نیز فیلم شاه‌کش را به کارگردانی امیرخانی در کارنامه نود و هشت دارد.

اجرا و کارگردانی دورهمی، بازی در رحمان۱۴۰۰، درخت گردو و ما همه باهم هستیم و بازی و کارگردانی سریال هیولا همه‌ی این موارد گواهی می‌دهد که مهران مدیری نیز یکی از پرکار‌ترین هنرمندان امسال بوده و هست. مدیری تقریبا هرسال یک برنامه و یک سریال می‌سازد اما امسال دو فیلم سینمایی نیز بازی کرد تا پر‌کار تر از همیشه ظاهر شود.

برای مرد شماره یک ترانه‌ی ایران نیز امسال سال خوبی بود روزبه بمانی سال گذشته با انتشار آلبوم “دنیای این روزای من” تور کنسرت‌هایش جان گرفت و در ۹۸ نیز شدتش بیشتر‌ شد، وی علاوه‌بر کنسرت با تک آهنگ‌هایی که گه‌گاه منتشر کرد به زیبایی نبض بازار را در دست می‌گرفت وی با تمام مشغله‌اش باز با خوانندگانی چون خواجه‌امیری همکاری کرد که محصول این همکاری‌ها نیز گوش‌نواز بودند.

فرزاد فرزین یکی دیگر از چهره‌های پرکار ۹۸ است. وی با بازی‌اش در مانکن توانست نظر مخاطبان را جلب کند. فرزین برای مانکن قطعات متعددی را خواند و اکثر آن‌ها نیز بسیار شنیده‌ شدند، وی علاوه‌بر بازی و پخش قطعات موفق، به کنسرت‌هایش نیز ادامه داد تا خود را به ماراتن پرکارترین‌های ۹۸ برساند.

نفر بعد مردی است که رکورد‌ها را در این بی رونقی سینما جا به کرد، یعنی؛ مصطفی کیایی. همین دستاورد وی کافی است تا به عنوان یکی از ماندگارترین ‌های۹۸ قلمداد شود‌، مصطفی کیایی امسال با مطرب به سینما آمد و رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را از چنگ ابولحسن داوودی درآورد، کیایی در اسفند نیز با سریال هم‌گناه که فیلمبرداری‌‌اش چند روز پیش به اتمام رسید، به شبکه نمایش خانگی آمد تا پرکار بودنش را به رخ رقبا بکشد.

با اکران متری شیش‌و‌نیم به همه ثابت شد که سعید روستایی یک فیلمساز مخاطب شناس است. متری شیش با فروش بیش از ۲۰میلیارد رکورد فروشنده‌ی فرهادی را شکست و لقب پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی را به خود اختصاص داد. این موفقیت قطعا اسم وی را در تاریخ سینمای‌ همیشگی می‌کند.

محمد رسول‌اف که این روزها که ممنوع‌الخروج است فیلمش را به نبردی سخت در برلین روانه کرد و در نهایت نیز پیروز این میدان سخت شد‌. فیلم “شیطان وجود ندارد” جایزه‌ی خرس طلایی برلین را برای رسول‌اف به ارمغان آورد ولی چون وی در مراسم حضور نداشت “باران” دخترش آن را دریافت کرد، این افتخار بزرگ سبب شد تا از این مرد محبوس به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار‌ ۹۸ یاد شود.

می‌شود به جرات گفت که موفق‌ترین مرد سال ۹۸ پیمان معادی است. مردی که با بازی در فیلم “درخت گردو” تحسین همه را برانگیخت و بدون هیچ حرف و حدیثی سیمرغ بلورین جشنواره را تصاحب کرد. اما بزرگترین موفقیت امسال او به خاطر بازی در فیلم هایی که در خارج و داخل مرز عزیزمان بازی کرده نیست، بلکه به خاطر دریافت جایزه‌ی اسب برنزی در جشنواره‌ی استکهلم به پاس موفقیت‌های بین‌المللی‌اش در سینماست.

دیر یا زود نوبت یادداشت ۹۹ هم می‌رسد به امید فتح قله‌های بلندتر توسط هنرمند عزیز ایران زمین و به امید اینکه یادداشت ماندگارترین‌ها و پرکارترین‌های ۹۹ لیست بلند و بالاتری داشته باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *