پزشکی

علت سردرد در کودکان چیست؟

متداول ترین نوع سردرد در کودکان ، سردردهای تنشی است. اما حدود ۵٪ از کودکان با سردردهای میگرنی دست و پنجه نرم می کنند – بعضی از آنها از ۴ سالگی با این مشکل درگیر هستند.

سردرد میگرن

ممکن است نگران باشید که سردرد فرزند شما نشانه یک مشکل جدی تر مانند تومور مغزی است. اما این موضوع برای اکثر سردردهای دوران کودکی صحت ندارد.

با پیگیری علایم کودک و مشورت با پزشک می توانید خیلی سریع روش درمانی مناسب کودک خود را پیدا نموده و به کودک در بهتر شدن سردرد ها و خلاص شدن از آن کمک نمایید .

چه عواملی باعث ایجاد سردرد در کودکان و نوجوانان می شود؟

بیشتر بچه ها به دلیل بیماری ، عفونت (مثل سرماخوردگی) یا تب به سردرد مبتلا می شوند. به عنوان مثال ، سینوزیت (التهاب سینوس ها) و عفونت های گلو یا گوش می تواند باعث سردرد شود.

سردردهای میگرنی داستان متفاوتی است. پزشکان دقیقاً نمی دانند که چه عواملی باعث این نوع سردرد درکودک می شود ، اما مشخص شده است که با تغییرات فیزیکی و شیمیایی مغز و همچنین ژن هایی که والدین به بچه هایشان منتقل می کنند ارتباط دارند.

از هر ۱۰ بچه ای که میگرن دارند ، ۷ نفر مادر ، پدر یا خواهر و برادری دارند که سابقه میگرن را دارند. موارد مشابه – مانند خستگی ، نورهای شدید و تغییر هوا – ممکن است حملات میگرن را تحریک کند.
از دیگر عوامل تحریک کننده میگرن می توان به استرس ، اضطراب ، افسردگی ، تغییر در الگوی خواب ، صداهای بلند یا برخی غذاها اشاره کرد.
فعالیت بدنی زیاد یا آفتاب بیش از حد نیز می تواند در برخی از کودکان میگرن ایجاد کند. دختران می توانند به دلیل تغییرات هورمونی هنگام پریود شدن ، دچار میگرن شوند که به این نوع سردرد میگرن قاعدگی گفته می شود.

دلایل عمده سردردهای تنشی شامل استرس عاطفی ، خستگی چشم به دلیل ضعف بینایی و کشیدگی گردن یا کمر مرتبط با وضعیت بد بدن است.

بیشتر سردردهای میگرنی بی ضرر هستند. اما اگر با گذشت زمان بدتر شوند و با علائم خاصی روبرو شوند ، می توانند نشانه یک مشکل جدی تر باشند.

چه موقع با دکتر خود تماس بگیرید

اگر سردرد کودک شما پس از مدت کوتاهی دوباره بازگشت ، بدتر شد یا بیش از ۱۲ ساعت طول کشید به پزشک مراجعه کنید.
اگر سردرد منجر به ناراحتی شدید در سر شده یا اگر فقط احساس می کنید کودک شما در هنگام سردرد خوب به نظر نمی رسد ، باید به پزشک مراجعه کنند.

علایم سردرد
در صورت داشتن هر یک از این علائم همراه با سردرد ، کودک خود را فوراً به پزشک ببرید:

از دست دادن بینایی
استفراغ
ضعف عضلانی
تب
گرفتگی گردن
علائمی که آنها را در طول شب بیدار کند
در کودکان خردسال ، درد در پشت سر
اگر نمی توانید کودک خود را بیدار کنید با اورژانس تماس بگیرید. همچنین در مورادی که علایمی مانند ضعف گفتار ، گیجی ، ضعف اندامها یا مشکل در راه رفتن را مشاده نمودید نیز سریعا کودک را به اورژانس برسانید .

تشخیص سردرد در کودکان:

پزشک کودک را معاینه می کند و درباره سردردها ، از جمله نوع درد ، تعداد دفعات بروز آنها ، و یا مواردی که باعث بهتر یا بدتر شدن آنها شود ، سوالاتی می پرسد. شما و فرزندتان باید تا حد امکان اطلاعات مفید و دقیقی در اختیار پزشک بگذارید.

چگونه به سوالات کودکمان پاسخ دهیم؟
مطالعه کنید

معمولاً پزشک می تواند براساس این اطلاعات نوع و دلیل سردرد را تشخیص دهد. اما بعضی اوقات ، برای کسب اطلاعات بیشتر ، به سی تی اسکن یا MRI نیاز دارند.
این آزمایشات تصویربرداری تصاویر مفصلی از مغز ایجاد می کند که می تواند هر مشکلی در مغز که می تواند باعث سردرد شود را نشان دهد.

هنگامی که پزشک نوع خاصی از سردرد را در کودک شما تشخیص داد ، می توانید با هم روی یک برنامه درمانی کار کنید تا به کودک کمک کنید که احساس بهتری داشته باشند.

درمان های خانگی

اگر سردرد کودک شما با علائم شدیدی اتفاق نمی افتد ، ممکن است ترجیح دهید در ابتدا برخی از داروهای خانگی یا مسکن های بدون نسخه را امتحان کنید.
برای سردردهای تنشی ، این نکات ممکن است کمک کننده باشد :

از کودک خود بخواهید در حالی که زیر سرش کمی بلند شده دراز بکشد.
به کودک حمام یا دوش آب گرم بدهید.
کمپرس سرد یا گرم را روی پیشانی یا گردن آنها قرار دهید.

درمان سردرد
برای سردرد میگرن:

در اتاقی آرام و تاریک دراز بکشید و آرام باشید. پرده ها را ببندید و سر و صدا را پایین نگه دارید.
از کودک بخواهید نفس های عمیق و آرام بکشد.
از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید.
یک دوز استامینوفن یا ایبوپروفن بدون نسخه ممکن است درد هر دو نوع تنشی و سردردهای میگرنی را کاهش دهد.
متخصصان توصیه می کنند به محض شروع میگرن این مسکن ها را به کودک خود بدهید. در هفته بیش از ۲ روز به آن دارو ندهید. افراط در این دارو می تواند منجر به سردردهای برگشتی شود.

ممکن است ترجیح دهید داروهای طبیعی سردرد را امتحان کنید. مطالعات نشان می دهد که برخی از ویتامین ها یا گیاهان ممکن است به کاهش درد یا تکرار سردرد کمک کنند. آنها عبارتند از:

ویتامین B2.

این مکمل که ریبوفلاوین نیز نامیده می شود ، ممکن است سردرد را کاهش دهد و از برخی سردردها جلوگیری کند. عوارض جانبی آن نادر است اما شامل اسهال و ادرار زرد روشن است.

منیزیم

نوجوانانی که سردردهای میگرنی دارند ، سطح منیزیم کمتری دارند. مصرف چندین ماهه این ماده مغذی ممکن است از برخی از این سردردها جلوگیری کند.
مکمل های منیزیم می توانند باعث اسهال شده و در برخی داروها تداخل ایجاد کنند ، بنابراین قبل از استفاده باید با پزشک کودک خود مشورت کنید.
شما می توانید با افزودن سبزیجات سبز تیره ، برگ دار ، لوبیا ، دانه ها ، مغزها و غلات کامل در رژیم غذایی ، به افزایش سطح منیزیم کودک کمک کنید.

کوآنزیم Q10 (CoQ10).

حدود یک سوم از کودکان مبتلا به میگرن ، فاقد این آنتی اکسیدان هستند که به طور معمول در هر سلول از بدن وجود دارد. هیچ عوارض جانبی قابل توجهی در بچه ها وجود ندارد. ناراحتی خفیف دستگاه گوارش ممکن است رخ دهد ، اما نادر است.

همیشه قبل از استفاده از این ماده از پزشک متخصص اطفال مشورت بگیرید که چه مکمل خاصی برای کودک شما بی خطر است و می توانید از ان استفاده نمایید.

پزشکان چگونه سردرد را در کودکان و نوجوانان درمان می کنند؟

پزشک ممکن است درمان های مختلف سردرد را توصیه کند. بهترین درمان برای کودک بستگی به نوع سردرد ، تعداد دفعات بروز ، علت آن و سن او خواهد داشت.
برخی از گزینه هایی که پزشک ممکن است پیشنهاد کند شامل موارد زیر است:

کودک مبتلا به اوتیسم و اصول مراقبتی که پرستار کودک باید بداند!
مطالعه کنید

پیگیری ثبت علائم
یک دفترچه یادداشت سردرد داشته باشید تا مواردی را که باعث سردرد کودک شما می شوند مانند کمبود خواب ، غذا نخوردن در زمان های معین ، برخی غذاها یا مواد اولیه ، کافئین ، محیط یا استرس را یادداشت کنید.

مدیریت استرس.
برای تشخیص و کنترل سردردهای میگرنی و تنشی ، لازم است که بدانید چه عواملی باعث بروز آنها می شوند. سپس می توانید به کودک کمک کنید تا راههایی برای مقابله با مواردی که باعث استرس آنها شده است را پیدا کنید.

بازخورد زیستی

سنسورهای ویژه متصل به بدن کودک نحوه واکنش او را به سردرد ردیابی می کنند. این سنسورها تغییرات تنفس ، نبض ، ضربان قلب ، دما ، تنش عضلانی و فعالیت مغز را ثبت می کنند.
این کار به کودک شما کمک می کند تا درک کند که بدن او چگونه از نظر جسمی به موقعیت های استرس زا واکنش نشان می دهد. اینکار می تواند به آنها کمک کند تا یاد بگیرند چگونه تنشی را که منجر به سردرد می شود را کنترل کنند.

ماساژ.
وقتی ماساژ توسط یک متخصص آموزش دیده همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم انجام شود ، می تواند به کودک شما کمک کند تا آرام شود. این کار می تواند تنش عضلانی را که ممکن است باعث سردرد شود را کاهش دهد.

درمان سردرد
داروها
بسیاری از داروهایی که سردرد بزرگسالان را درمان می کنند در دوزهای کمتری برای درمان سردرد در کودکان و نوجوانان مناسب هستند.
اما هرگز به کودک زیر ۱۹ سال آسپیرین ندهید. این قرص می تواند باعث سندرم ری شود که یک بیماری نادر اما کشنده در بچه های جوان است .
کودک شما ممکن است برای کمک به برخی از سردردها ، به ویژه سردردهای میگرنی ، به داروهای تجویزی نیاز داشته باشد. برخی از داروها علائم را در هنگام بروز سردرد درمان می کنند.

برخی دیگر به جلوگیری از سردردهای آینده کمک می کنند. در هر صورت لازم است صبور باشید زیرا یافتن یک درمان موثر برای درمان سردرد کودک ممکن است مدتی طول بکشد.

اقدامات لازم در شروع درمان چیست؟

بلافاصله ، یادداشت سردرد را شروع کنید تا به شما کمک کند میزان کارایی دارو و روش درمان را بررسی کنید. دفتر ثبت سردرد را به قرارهای بعدی کودک با پزشک بیاورید تا در صورت لزوم ، پزشک بتواند آن را بررسی کرده و برنامه درمانی را اصلاح کند.اگر علائم کودک شما حتی با درمان های روتین بدتر شود لازم است به متخصص سردرد ارجاع شوید.

با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمندو پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *