۳۰ فروردین, ۱۴۰۳
روانشناسی

علت غر زدن چیست؟

برای همه ما در زندگی پیش آمده است که گاهی به دلیل شرایط خاصی غر بزنیم یا اینکه غر زدن شخصی را بشنویم. این طبیعی است و در واقع یکی از خصوصیات انسانی به شمار می رود. با این حال افرادی هم هستند که از صبح تا شب کارشان غر زدن است ، فرقی هم نمی کند موضوع چه باشد. آنها فقط دنبال بهانه می گردند و خیلی زود آنها را پیدا می کنند . بیچاره آن کسانی که باید غر غر های چنین افرادی را تحمل کنند ! به جراًت می توان گفت تحمل هیچ آدمی به اندازه کسی که مدام غر می زند نیست .

تعریف مفهوم غر زدن

غرر زدن مفهومی است که شاید هر کسی با آن آشنا باشد . با این حال در تعریف آن باید بگوییم غرزدن به سرزنش ، شکایت یا عیب جویی مداوم از  شخصی دیگر اشاره دارد. فردی که غر می زند می تواند همسر، والد یا حتی کار فرما باشد . چیزی که بین این ۳ دسته مشترک است ، نزدیکی به آنها و پویایی رابطه با آنهاست که شامل وابستگی می شود . یعنی رابطه ای که کنار گذاشتنش دشوار است.

 

 

گرایش  شخصیتی افراد غرغرو

شخصیت غرغرو در کتابچه راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی ، ویرایش پنجم از انجمن روان پزشکی  آمریکا ، تعریف نشده است . با این حال تا حدودی با اختلال شخصیت منفعل پرخاشگر که در نسخه های قبلی این کتابچه وجود داشت هم پوشانی دارد. پیش از این شخصیت منفعل پرخاشگر ششخصیت منفی گرا شناخته می شد.هرکسی که منظم با افراد غرغرو رابطه داشته باشد،به خوبی می داند که چنین افرادی تا چه اندازه می توانند منفی گرا باشند.

افراد غرغرو به جزء منفی گرا بودن ممکن است وسواسی هم باشند . زیرا مدام روی فعالیت های دیگران دقیق می شوند. این افراد ممکن است تا حدودی شبیه افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری (OCD) هم باشند . چون مدام به رفتار دیگران فکر می کنند ( وسواسی ) و سپس برای کاهش اضطراب ناشی از فکر وسواسی غر می زنند ( رفتار اجباری ) مثلاً مردی نمی تواند این فکر را از سرش بیرون کند که همسرش قرار مهمانی گذاشته است (وسواس) و سپس برای کاهش اضطراب ناشی از فکر وسواسی غر می زنند.

تاًثیر غرزدن بر اطرافیان و نزدیکان

غر زدن را می توان منبع دائمی ناشی از اضطراب یا آزار دانست . افرادی که مدام در معرض غر زدن دیگران قرار می گیرند ، احساس اضطراب و آزردگی می کنند. علاوه بر این غر زدن نوعی ارتباط منفی در روابط است و بررسی روابط بین فردی ، به ویژه روابط عاشقانه ، نشان داده است که زوج های ناخشنود رفتار های ارتباط منفی بیشتری از زوج های نسبتاً راضی از خود بروز می دهند.این مشکل عواقب جدی برای رابطه زناشویی دارد و به کاهش دفعات آمیزش جنسی یا نارضایتی از آن می انجامد.

علل غر زدن و انگیزه های آن

اول از همه این تصور اشتباه است که افراد غر می زنند زیرا از غر زدن لذت می برند . واقعاً این طور نیست ؛ پژوهشگران بر این باورند که بسیاری از بیماران مبتلا به غر زدن دائم با این کار خوشحال نمی شوند؛ اتفاقاً تحمل بار مراقب و نگرانی بابت هر چیز کوچک و بزرگی آنها را به شدت ناراحت می کند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *