۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اجتماعی روانشناسی

عوامل موثر در برقراری و تداوم یک ارتباط سازنده/ ویژگی های عاطفی و روانی دیگران را بشناسید

عوامل موثر در برقراری و تداوم یک ارتباط سازنده/ ویژگی های عاطفی و روانی دیگران را بشناسید

اتخاذ روش مناسب و موثر در برقراری ارتباط و حفظ رابطه های زیبا و خوشایند با دیگران از اصلی ترین عوامل برقراری و استمرار یک ارتباط پویا و سازنده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، برای اینکه بتوانیم بستر مناسبی برای برقراری ارتباط و حفظ و استمرار یک رابطه پایدار و موثر با دیگران، بالاخص با اعضای خانواده و نزدیکان و آشنایان پدید آوریم، ناگزیر می بایست به عوامل موثر در برقراری، حفظ و تقویت روابط انسانی و ارتباطات اجتماعی توجه خاص مبذول داشته باشیم.

با عنایت به اینکه در هر ارتباط و رابطه ای با دیگران آگاهانه و ناخودآگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم، خواسته و ناخواسته پیامی را با کلام و یا رفتار انتقال داده شده و گوشه هایی از باورها و ارزش های حاکم به اندیشه ها در تعامل قرار می گیرند می بایست در برقراری رابطه با دیگران و تامین نیاز ارتباطی مخاطبان ضمن آشنایی با ویژگی ها و نیازهای حاکم بر نفسانیات انسانها خود را به موثرترین شیوه ها و روش های روان شناختی ارتباط مسلح نماییم. چراکه هر نوع تقویت، تغییر، کنترل و هدایت رفتار موثر در کوچکترها و بزرگترها مستلزم برقراری ارتباط با ایشان و متاثر کردن حوزه شناختی و عواطف و احساسات آنان است. بدیهی است در این رهگذر تاثیر پذیری کودکان و نوجوانان در نتیجه برقراری ارتباط متقابل و خوشایند،فراگیر و دوست داشتنی با الگوهای محبوب و مطلوب فوق العاده قابل ملاحظه است.

درهر حال برخی از عوامل موثر در برقراری ارتباط و حفظ و استمرار یک رابطه مطلوب و خوشایند با دیگران به خصوص اعضای خانواده از این قرار هستند:

– توجه به ویژگی های و نیازهای عاطفی و روانی همه معاشران و مخاطبان به ویژه اعضای خانواده، نزدیکان، بزرگترها و کوچکترها،کودکان و نوجوانان،از مهمترین مبانی روان شناختی اجتماعی و اولین گام در روان شناسی ارتباط است. در برقراری و حفظ یک ارتباط قوی، پایدار و سازنده و پویا با شناخت ویژگی های زیستی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی، تمایلات، علایق و انگیزه ها، بازخوردها و نگرش ها، نیازهای روانی معاشران و مخاطبان از نزدیکان و وابستگان، کودکان و نوجوانان و نظام ارزشی حاکم به اندیشه و افکار ایشان، اساسی ترین عامل در جهت رسیدن به اهداف برقراری ارتباط است.

– فرآیند ارتباط انسان با دیگران و رابطه اولیا با فرزندان و مربیان و متربیان به طورمستقیم و غیر مستقیم به صورت کلامی و غیرکلامی، آگاهانه و ناخودآگاه متضمن انتقال یک پیام است. این پیام می تواند درزمینه های گوناگون از جله در قلمرو رشد عواطف و احساسات،در حوزه شناختی و ذهنی، در عرصه تفهیم ارزش ها و معیارهای اخلاقی و اجتماعی و یا متبلور کردن رفتارهای مذهبی و مهارت های اجتماعی مطرح باشد. در هر حال می بایست توجه داشت که محتوای پیام بایسته است متناسب با هوش، سن، رشد عقلانی، رغبتها و تمایلات، انگیزه ها و نیازهای ذهنی و روانی مخاطبان و معاشران به ویژه خردسالان و نوجوانان و جوانان باشد و مورد توجه ایشان قرار گیرد.

– انتخاب شرایط و موقعیت مناسب برای برقراری ارتباط آرام، سالم و سازنده بسیار مهم است. برای برقراری یک ارتباط موثر و پویا با نوجوانان و جوانان مستلزم آن است که ایشان از آرامش خاطر و آسودگی خیال برخوردار باشند. واضح است که بهترین و مناسب ترین زمان برای برقراری یک ارتباط متقابل و خوشایند با نوجوانان در جهت دستیابی به اهداف اخلاقی و تربیتی، اصلاح رفتار و ایجاد انگیزه تلاش و تفکر متعالی و خلاق اوقات فراغت است. اوقاتی که نوجوان تکلیف موظفی را به عهده ندارد و به دور از فشارهای ذهنی و خستگی جسمی،با میل و رغبت آگاهانه و آزادانه آمادگی روانی لازم را برای برقراری یک ارتباط سالم و گفت وشنودی صمیمانه دارد. بنابراین انتخاب زمان،مکان و موقعیت مناسب در برقراری ارتباط و انتقال پیام مورد نظر بسیار حایز اهمیت است.

– اتخاذ روش مناسب و موثر در برقراری ارتباط و حفظ رابطه های زیبا و خوشایند با دیگران از اصلی ترین عوامل برقراری و استمرار یک ارتباط پویا و سازنده است. هر قدر روش ارتباطی ما از گیرایی و جذابیت بیشتر برخوردار باشد، زودتر و سهل تر می توانیم به اهداف ارتباطی خود فایق آییم. به عبارت دیگر موثرترین روش ارتباطی و انتقال پیام روشی است که در آن به طور غیر مستقیم حوزه شناختی و احساسی مخاطب به صورت جدی متاثر شود و باور و بینش تازه ای در وی بارور گردد، که نتیجه این امر نیز بالطبع تبلور رفتار مطلوب خواهد بود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *