۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
سلامتی

فواید نور خورشید برای سلامتی :

فواید نور خورشید چیست؟

نور خورشید فواید زیادی برای سلامت جسمانی و روانی انسان دارد و باعث می‌شود از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند. نور خورشید باعث می‌شود احتمال بیماری‌های قلبی و دیابت در انسان کاهش یابد. همچنین ویتامین موجود در نور خورشید در جذب کلسیم نقش دارد و به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند.

۱- درمان افسردگی طبیعی و فصلی از فواید نور خورشید

افسردگی اختلال روانی است که شامل نشانه‌هایی مانند تغییر اشتها، تغییر وزن، خستگی، تحریک پذیری، خواب زیاد، نداشتن احساس شادی، گرایش به تنهایی و دوری از اجتماع و عدم سازگاری است. در فصل زمستان و پاییز، کمبود نور آفتاب باعث می‌شود میزان افسردگی در افراد بالا برود و به همین دلیل لازم است که افراد در این فصل‌ها از میزان نور خورشید نهایت استفاده را ببرند. نور خورشید سطوح ضد افسردگی طبیعی در مغز را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بدن در حالت خلسه قرار بگیرد. سپس به دلیل افزایش سروتونین و اندورفین در مغز احساس شادی و سلامت در بدن انسان افزایش می‌یابد. ضمن اینکه برای شناخت بیشتر افسردگی می‌توانید مقاله علائم افسردگی را مطالعه کنید.

به صورت کلی نور خورشید موجب می‌شود تا در موقعیت‌های مختلف واکنش بهتری داشته باشید. این نور، هورمون آدرنالین را در بدن کاهش می‌دهد و از استرس جلوگیری می‌کند، همچنین نور آفتاب موجب می‌شود مغز انسان مواد شیمیایی خاصی به نام تریپتامین ترشح کند و خلق و خوی انسان را بهبود ببخشد.

همچنین نور خورشید باعث کاهش مدت زمان بستری شدن افراد مبتلا به افسردگی دو قطبی می‌شود. برای اینکه بتوانید از فواید نور خورشید برای کاهش افسردگی بهره ببرید لازم است روزانه حدود ۳۰ دقیقه از خانه خارج شوید و در برابر نور خورشید قرار بگیرید و یا در فصل زمستان به مناطق گرمسیر سفر کنید.

گاهی برای درمان افسردگی علاوه بر دارو درمانی و روان درمانی از نور درمانی نیز استفاده می‌شود زیرا باعث می‌شود درمان با سرعت بیشتری جلو برود و افسردگی بهبود چشمگیری پیدا کند.

برای اطلاعلت بیشتر در زمینه روان درمانی کلیک کنید.

۲- کنترل سطح کورتیزول

در صورتی که هورمون استرس یا کورتیزول کنترل نشود باعث افزایش وزن و ایجاد استرس می‌گردد. اگر در برابر نور خورشید قرار بگیرید می‌توانید این هورمون را در بدن خود کنترل کنید و از بروز استرس و اضطراب جلوگیری کنید.

۳- بهبودی خلق و خو و سندروم پیش از قاعدگی از فواید نور خورشید

در بدن انسان هورمونی وجود دارد که تریپتامین نام دارد و ترشح این هورمون موجب بهبودی خلق و خو می‌شود. نور خورشید باعث می‌شود تا این هورمون در بدن افزایش پیدا کند و خلق و خوی افراد را بهبود می‌بخشد. همچنین نور خورشید می‌تواند باعث کاهش سندروم پیش از قاعدگی مانند افسردگی، ناراحتی جسمانی، انزوا، نوسانات خلقی و تحریک پذیری شود.

برای آشنایی بیشتر در زمینه سندرم پیش از قاعدگی کلیک کنید.

۴- ضدعفونی کننده و تقویت سیستم ایمنی بدن

نور آفتاب اثر ضدعفونی کننده دارد و می‌تواند بیماری‌های پوستی مانند عفونت‌های قارچی، اگزما، آکنه، پسوریازیس و … را کاهش دهد و از آن‌ها پیشگیری کند. همچنین نور خورشید برای بهبود زخم‌ها و از بین بردن باکتری‌‌ها نیز موثر است. نور خورشید باعث می‌شود تا بدن سلول‌های بیشتری را تولید کند و در برابر عفونت‌ها مقاوم باشد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۵- بهبود سرطان پستان از فواید نور خورشید

اگر مبتلا به سرطان پستان هستید، می‌توانید علاوه بر اقدامات درمانی ساعاتی از روز را در برابر نور آفتاب قرار بگیرید، زیرا نور خورشید خاصیت درمانی دارد و در روند بهبودی سرطان پستان تاثیر مثبتی دارد. همچنین نور آفتاب برای جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان پستان نیز تاثیر زیادی دارد و بسیار مفید است.

۶- کاهش بیماری ام اس

طبق تحقیقات کسانی که از خط استوا دورتر هستند بیشتر مبتلا به ام اس می‌شوند. نور آفتاب باعث می‌شود خطر ابتلا به بیماری ام اس کاهش پیدا کند. به همین دلیل توصیه می‌شود کسانی که این بیماری را دارند روزانه در برابر آفتاب قرار بگیرند تا حملات ناشی از ام اس را کاهش دهند.

۷- بهبودی علائم آلزایمر از فواید نور خورشید

نور آفتاب بیماری آلزایمر را بهبود می‌بخشد و کسانی که در معرض نور خورشید قرار دارند، کیفیت خوابشان بالا می‌رود و پریشان حالی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

۸- جلوگیری از سرطان پروستات

همچنین با دریافت نور خورشید می‌توانید خود را در برابر سرطان پروستات ایمن کنید و تا حد زیادی از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کنید. بنابراین توصیه می‌شود اگر زمینه‌ سرطان را دارید یا اطرافیانتان به این بیماری مبتلا شده‌اند، سعی کنید زمان بیشتری را در برابر نور خورشید بگذرانید تا احتمال اینکه به این بیماری مبتلا شوید را کاهش دهید.

۹- کاهش علائم سرماخوردگی از فواید نور خورشید

بیماری سرماخوردگی علائمی مانند تب، گلودرد، سرفه، عطسه، آبریزش بینی و درد عضلانی دارد. با دریافت نور خورشید به مدت ۳ هفته می‌توانید شدت این علائم را کاهش دهید و خود را در برابر بیماری سرماخوردگی مقاوم کنید.

۱۰- بهبود کیفیت خواب

یکی از هورمون‌هایی که به خواب عمیق کمک می‌کند ملاتونین است. با نگاه کرده به خورشید این هورمون ترشح می‌شود و تولید ملاتونین را افزایش می‌دهد. بنابراین با دریافت نور خورشید می‌توانید کیفیت خواب خود را افزایش دهید و خواب عمیقی داشته باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ملاتونین کلیک کنید.

۱۱- افزایش اکسیژن خون و تمیز کردن رگ‌های خونی از فواید نور خورشید

نور خورشید باعث افزایش اکسیژن در بافت‌های مختلف بدن می‌شود که باعث رشد عضلات، استقامت و تناسب اندام می‌شود. همچنین نور آفتاب عروق خونی آترواسکلروزیس را تمیز می‌کند.

۱۲- تاثیرات ویتامین D در بدن

ویتامین D ناشی از نور آفتاب تاثیرات زیادی در بدن دارد و امروزه افراد زیادی مخصوصا کسانی که مسن هستند از کمبود این ویتامین رنج می‌برند. این ویتامین بدن انسان را در برابر انسولین مقاوم می‌کند، چاقی مفرط را کاهش می‌دهد، باعث پیشگیری از فشار خون و قند خون بالا می‌شود و به صورت کلی تا حد زیادی باعث جلوگیری از دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود.

۱۳- دیگر فواید نور خورشید

نور خورشید علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شده، خواص دیگری نیز دارد و شامل درمان زردی، جلوگیری از راشیتیسم، کاهش احتمال بروز آلرژی، بهبود سیستم گوارشی، جلوگیری از بروز سرطان پانکراس، تقویت عملکرد کلیه، کاهش احتمال زایمان زودرس، محافظت در برابر اختلالات خودایمنی، کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، افزایش میل جنسی، کاهش استرس و کنترل چاقی می‌باشد.

۱- ضد دیابت.

۲-کاهش کورتیزول.

۳-درمان افسردگی.

۴-تنظیم فششار خون.

۵-درمان لک و پیس.

۶-ضد سرطان پروستات.

۷-کاهش ابتلا به ام اس.

۸-تسکین پسوریازیس.

۹-پیشگیری از آرتریت.

۱۰-تحریک جذب ویتامین D.

۱۱-افزایش اکسیژن خون و تمیز کردن رگ های خونی از فواید نور خورشید.

۱۲-بهبود کییفیت خواب.

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *