۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
پزشکی

مراقبت از دندان‌ها در روزهای کرونایی

آیا به فکر تعیین وقت ملاقات با دندان‌پزشکتان هستید؟ سازمان جهانی بهداشت، ابتدا مشاوره از راه دور را پیشنهاد می‌دهد و توصیه می‌کند هرگونه مراقبت معمول غیرضروری (مانند معاینه یا تمیز کردن) را تا زمان کاهش کافی شیوع کووید ۱۹، به تأخیر بیندازید.دندانپزشکی

اگر میزان شیوع کرونا ویروس در منطقه شما کم است و زمان ملاقات با دندان‌پزشکتان فرارسیده است، برای مشورت درباره ضرورت ویزیت، با او تماس بگیرید.
به گفته متخصصین، سلامت دندان برای سلامت کلی بدن حیاتی است. اگرچه توجه به این نکته مهم است که این روزها ملاقات با پزشک ممکن است کمی متفاوت باشد.
بسیاری از اوقات مردم درک نمی‌کنند که دندان‌ها به بدن، استخوان و سر متصل هستند و مراقبت از آن‌ها به اندازه دیگر اعضای بدنشان اهمیت دارد. اگر مشکلات دندانی در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان بسیار راحت‌تر و با هزینه کم‌تر انجام می‌گیرد اما، اگر اجازه دهید مدت زمان طولانی مشکل دهان و دندان شما ادامه یابد، بعداً ممکن است درمان پیچیده شود.

مراجعه به دندان‌پزشکی در زمان همه‌گیری کووید ۱۹، چگونه است؟

توصیه می‌شود ۲۴ ساعت قبل از زمان ملاقات، منشی مطب دندان‌پزشکی، با بیماران تماس بگیرد و درباره سفرهای اخیر و قرار گرفتن در معرض کووید ۱۹، از آن‌ها سؤال کند و همچنین به آنان یادآوری کند که به همراه خود ماسک بیاورند و تا جایی که امکان دارد همراهان زیادی نداشته باشند.

پزشک و دیگر کارمندان مطب باید از تجهیزات محافظتی، بیش از حد معمول استفاده کنند و به طور معمول از ماسک N95 و محافظ صورت، و گاهی اوقات از عینک مخصوص، برای محافظت از چشم خود، کمک بگیرند

تجربه اتاق انتظار نیز متفاوت خواهد بود. ممکن است از شما خواسته شود به محض رسیدن، با مطب دندان‌پزشک تماس بگیرید و سپس در ماشین منتظر بمانید تا فضای مورد نظر برای شما مهیا شود. بهتر است به جای ماندن در اتاق‌های انتظار، بیشتر بیماران مستقیماً به اتاق معاینه هدایت شوند.
بهتر است تعداد صندلی‌های اتاق انتظار کاهش یابد و تا جایی که ممکن است خالی از بیمار باشد. همچنین تمام مجلات، کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌ها نیز از اتاق انتظار جمع‌آوری شوند.
به محض ورود، درجه حرارت بیمار بررسی شود و از مشتری خواسته شود قبل از مراجعه دوباره به مطب، دستان خود را ضدعفونی کند. پس از پر کردن فرم اطلاعات به جای پس گرفتن ابزار نوشتن، بهتر است به آن‌ها گفته شود قلم یا مدادی را که برای پر کردن فرم‌ها استفاده می‌کنند، به خانه ببرند. صفحه‌کلیدهای رایانه نیز بهتر است با یک پوشش یک‌بارمصرف پوشانده شود.
باید هر نقطه‌ای که بیمار لمس می‌کند با ضدعفونی‌کننده اسپری کرد تا آماده مراجعه بیمار بعدی باشد. بیماران باید محدودیت‌های جدید را درک کنند و بدانند که این کار نه تنها برای محافظت از آن‌ها است بلکه از بیمار بعدی و همچنین دندان‌پزشک و تیم دندانپزشکی محافظت می‌کند.
پزشک و دیگر کارمندان مطب باید از تجهیزات محافظتی، بیش از حد معمول استفاده کنند و به طور معمول از ماسک N95 و محافظ صورت، و گاهی اوقات از عینک مخصوص، برای محافظت از چشم خود، کمک بگیرند.

بیشتر بخوانید

در روزهای کرونایی با دندان دردمان چه کنیم؟سلامت دهان و دندان با این مواد غذاییدهان و دندان، آینه سلامت بدن

دندان‌پزشکان همچنین ممکن است از ابزارها و روش‌های مختلفی در معاینات دهانی استفاده کنند.
تقریباً دندان‌پزشکان همیشه از مکش با سرعت بالا استفاده می‌کنند و استفاده از رابردام را توصیه می‌کنند. رابردام قطعه‌ای از جنس لاستیک است که بسته به مکانی که دندان‌پزشک می‌خواهد، در هر زمان فقط یک تا سه دندان را در دسترس قرار می‌دهد. این باعث کاهش هرگونه هوازدگی می‌شود. به جای استفاده از دستگاه اولتراسونیک که بیشتر استفاده می‌شود و دندان‌ها را سریع‌تر تمیز می‌کند، دندان‌پزشکان اکنون بیشتر تمیز کردن دستی را انجام می‌دهند.
هیچ دلیلی برای نگرانی مردم از مراجعه به دندان‌پزشک وجود ندارد. دندان‌پزشکان به نوعی آمادگی منحصربه‌فردی برای فراهم آوردن محیط سالم و ایمن برای ورود بیماران دارند. مطب‌های دندانپزشکی اغلب به اقدامات احتیاطی توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و ضدعفونی و مراقبت از بیماران برای مدت طولانی متعهد بوده‌اند.
آن‌ها سال‌ها و سال‌ها در ارتباط نزدیک با بیماران بوده و انواع مختلفی از اپیدمی را تجربه کرده‌اند؛ چه اچ آی وی باشد یا هپاتیت یا مواردی از این قبیل. این‌ها همه موارد احتیاطی است که آن‌ها قبلاً به کار برده‌اند. بنابراین مطب دندانپزشکی مکانی بسیار امن برای درمان بیماران است.

چگونه می‌توان دندان‌های خود را بدون مراجعه به دندان‌پزشک سالم نگه داشت؟

اگر هنوز قادر به رفتن به مطب دندان‌پزشک نیستید، رعایت بهداشت دندان بسیار مهم است.
دیده شده که بعضی از افراد به نوعی مراقبت از دهان و دندان خود را کاهش می‌دهند. ولی باید بدانید که باکتری‌ها از وجود همه‌گیری کووید ۱۹ اطلاعی ندارند. مهم است که به مسواک زدن مناسب دو بار در روز، نخ دندان کشیدن بین دندان‌ها و رژیم غذایی سالم ادامه دهیم.
سالم نگه داشتن لثه و دندان می‌تواند میزان باکتری‌های موجود در دهان را کاهش دهد، که می‌تواند به جلوگیری از سایر بیماری‌ها نیز کمک کند. ارتباط بین بیماری‌های لثه و دیابت، سکته مغزی، حملات قلبی و بیماری آلزایمر و آرتریت ثابت شده است. این لیست همچنان ادامه دارد. این باکتری ی‌توانند باعث سطح بالاتر التهاب در بدن شوند که با سایر مشکلات سیستم بدن ارتباط نزدیکی خواهد داشت.

چگونه دندان های خود را در برابر گذشت زمان محافظت کنیم؟

 

به مرور زمان هرچه بر سن شما افزوده می‌شوید و سنتان بالاتر می‌رود، میزان ساییدگی و درگیری روزمره دندان های شما نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. خبر خوب این است که با رعایت بهداشت دهان و دندان و دنبال کردن توصیه دندانپزشکان، می‌توانید مانع از سایش و خراب شدن دندان های خود در طول زمان شوید. راه حل ها و پروسه های متنوعی وجود دارد که به پیر شدن و سایش دندان های انسان کمک می‌کنند. بنابراین با رعایت برخی نکات و یا بهرمندی از برخی پروسه های دندانپزشکی علاوه بر حفظ سلامتی دندان های خود، قادر خواهید بود لبخند زیبایی برای خود دست و پا کنید.

محافظت از دندان در برابر سایش و فرسودگی

درست است که این ساختارها ممکن است در طول زمان دچار سایش شوند، اما بد نیست بدانید دندان های شما به شکل باور نکردنی و عجیبی قوی و مستحکم هستند. اما با این وجود در طول زمان هر ساختار مستحکمی مانند سنگ نیز دچار فرسودگی خواهد شد.

انجام روزانه فعالیت هایی مثل جویدن، آسیاب کردن و گاز گرفتن مواد غذایی مینای دندان را از بین می برد. انجام این فعالیت ها سطوح و لبه های دندان ها را نیز صاف میکند که یکی دیگر از مشکلات دندان است.

جویدن یخ و سایر مواد غذایی سفت و سخت می‌تواند باعث خراشیده شدن مینای دندان و حتی شکسته شدن دندان ها شود. شاید بتوانید به تنهایی مانع از بدتر شدن خرابی دندان و سایش آن شوید، اما بدون مراجعه به یک دندانپزشک محال است بتوانید از این فرسودگی نجات پیدا کنید.

یکی دیگر از عللی که می‌تواند باعث سایده شدن دندان ها به هم شود، دندان قروچه شبانه است. برای حل این مشکل احتمالا شما نیاز به ویزیت متخصص ارتودنسی دارید و او به شما وسیله ای خواهد داد که مانع از آسیب ناشی از دندان قروچه خواهد شد.

لثه های خود را سالم نگه دارید

مواد مضر و بدشکلی به نام پلاک همیشه روی دندان های شما شکل می گیرد. اگر آن را برطرف نکنید، در دراز مدت می‌تواند باعث بروز درد، تورم و حتی خونریزی در لثه شود. پلاک دندان حتی می‌تواند باعث بروز عفونت‌هایی شود که به استخوان فک نیز سرایت کرده و به آن آسیب وارد می‌کند.

این وضعیت موسوم به پریودنتیت است و توسط دندانپزشک شما درمان خواهد شد. اگر برای مداوای پریودنتیت در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نکنید، احتمال این می‌رود که به زودی دچار درد و عفونت در لثه و دندان شوید. در صورت بروز عفونت، ممکن است لازم باشد که دندان ها برداشته شده یا کشیده شوند.

علائم بیماری لثه و پریودنتیت عبارتند از:

  • خونریزی هنگام مسواک زدن
  • عقب نشینی لثه ها
  • شل شدن دندان ها
  • بوی بد دهان

بهترین راه برای مراقبت صحیح و سالم نگه داشتن لثه ها، مراقبت خوب از دندان های شما است. روزی دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان نیز حتما استفاده کنید. برای معاینه و تمیز کردن حرفه ای دندان ها، مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. و در نهایت اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید.

اجازه ندهید دهان شما خشک شود

تولید و ترشح بزاق در دهان به تمیز کردن دندان ها کمک می کند و ساختارهای دهان را از پوسیدگی محافظت می کند. اما به طور معمول با افزایش سن فضای داخلی دهان شما تمایل دارد که بیشتر از دوره جوانی خشک شود. یعنی به انداه سال های جوانی رطوبت کافی ندارد زیرا ترشح بزاق کاهش پیدا خواهد کرد.

زمانی که بزاق دهان کم باشد و فضا رطوبت کافی نداشته باشد روند پوسیدگی دندان های شما نیز افزایش میابد. عوامل مختلفی میتوانند باعث کاهش بزاق و رطوبت دهان باشند. برای مثال دارو، برخی مواد غذایی و مواد مخدر میتوانند چنین عملکردی داشته و دهان را خشک کنند.

برای رفع خشکی دهان سعی کنید که در طول شبانه روز آب زیاد بنوشید. و همیشه دهان خود را مرطوب نگاه دارید. سعی کنید قبل از بلع برای چند ثانیه آب را در فضای دهان خود نگه دارید. برای تامین رطوب دهان میتوانید از آدامس های بدون قند نیز

استفاده کنید. زیرا آن ها باعث ترشح بیشتر بزاق در دهان می‌شوند. اگر فکر می کنید علت خشک شدن دهان شما مواد مخدر است حتما با دندانپزشک یا پزشک خود صحبت کنید.

نسبت به دندان‌های حساس خود مهربان باشید

فرسوده شدن مینای دندان، مشکلات و بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها به مرور زمان و با افزایش سن، همه باعث حساسیت بیشتر دندان‌های شما می‌شوند. دندان های شما ممکن است هنگام نوشیدن چیزی گرم یا سرد یا حتی هنگام دندان قروچه آسیب دیده باشند.

مراقبت خوب از دندان، بهترین را پیشگیری از بروز آسیب های جدی در آینده است. برای اینکه به مرور زمان آسیب جدی به ساختار دندان هایتان وارد نشود مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و مرتباً به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در صورت داشتن دندانهای حساس، دندانپزشک شما می تواند به شما در مراقبت و نگهداری از دندان های حساس کمک کند.

مراقب اسید باشید

نوشیدنی های گاز دار، مرکبات و بسیاری دیگر از آب میوه ها حاوی مقادیر مشخصی اسید هستند. علاوه بر این مواد، غذاهای قندی و نشاسته ای نیز باعث می شوند که دهان شما اسیدی شود. یک محیط اسیدی نیز چیزی نیست که مینای دندان تحمل حضور در آن را داشته باشد.

حتی اگر از نوشیدنی های حاوی مواد اسیدی مینوشید سعی نکنید آن ها را در دهان خود بچرخانید. تنها سعی کنید سریع آن ها را قورت دهید.

برای از بین بردن محیط اسیدی در دهان سعی کنید از لبنیاتی مثل شیر یا ماست مصرف کنید. سعی کنید غذاهای شیرین و نشاسته ای را با وعده های غذایی اصلی خود میل کنید، نه به عنوان میان وعده. زیرا همراه با خوردن غذا بدن شما سعی میکند بیشترین مقدار بزاق را ترشح کند. بزاق نیز در تمیز کردن دهان نقش مهمی بر عهده دارد.

مراقب بروز سرطان باشید

با افزایش سن، احتمال کمی وجود دارد که بتوانید سرطان دهان، گلو، زبان یا لب‌های خود را تجربه کنید. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، قطع مصرف سیگار و نوشیدن الکل تنها در حد اعتدال است.

بنابراین باید برای معاینه دهان و دندان خود به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید. او می تواند بروز هر مشکلی در خصوص دهان و دندان شما را تشخیص داده و درمان کند. برخی از علایم هشدار دهنده در خصوص بروز مشکلاتی مثل سرطان در این نواحی ممکن است شامل بروز زخم ها، لکه های قرمز یا سفید و هرگونه تغییر طولانی مدت در دهان باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *