تکنولوژی و فناوری

مضرات وای فای را چطور کاهش دهیم؟ آیا اینترنت گوشی امن‌تر است؟

مضرات وای فای

این روز ها امواج وای فای و اینترنت همراه به بخش جدایی ناپذیر زندگی متا تبدیل شده است.حتی احتمالاً همین حال که دارید این مقاله را می خوانید تلفن همراه شما به وای فای یا اینترنت همراه وصل است.تا به حال از خودتان پرسیده اید که این امواج چه تاثیری بربدنتان دارند؟ آیا اصلاً تاًثیری دارند یا اینکه آثار آثار آنها در طولانی مدت آشکار می شود؟ اگر این امواج ضرر احتمالی دارند،آیا روش هایی هستند که آثار منفی شان را کاهش دهند؟در این مقاله تلاش کرده ایم با توجه به جدید ترین تحقیقات علمی پایخ این پرسش ها را درباره مضرات وای فای را بدهیم.

وای فای چیست؟

وای فای فناوری بی سیمی است که از امواج الکترومغناطیسی برای ایجاد ارتباط بین ابزارهای مختلف مانند لپ تاب،رایانه و گوشی های تلفن همراه استفاده می کند.امواج الکترومغناطیسی به کمک میدان های الکترومغناطیسی تولید و در محیط منتشر می شوند .حال این پرسش مطرح است که آیا این امواج آسیبی به بدن یا دقیق تر بگوییم سلول ها و ژن های ما می زند.

آیا امواج وای فای بی خطرند؟

پاسخ به این پرسش به دلیل نبود شاهد کافی نیست.چند سال بیشتر از ظهور و گسترش وای فای و سایر امواج الکترومغناطیسی در زندگی ما نمی گذرد .بنابراین دانشمندان و پزشکان هنوز درباره تاًثیر طولانی مدت این امواج بر بدن ما اطلاع کافی ندارند.

همین مسئله باعث شده است که افراد ۲ د سته شوند،گروهی معتقدند که امواج وای فای هیچ ضرری ندارد،گروه دیگر معتقدند که این امواج حامل انرژی است که بر بدن ما اثر می گذارد.شاید حقیقت هم بر این دو باور باشد.

تحقیقات علمی درباره مضرات وای فای

خطرات امواج وای فای ،اگر فرض کنیم که مضرند ناگهان بروز نمی کنند و علائم فوری ندارند .به همین دلیل خیلی ها آن را کاملاً نادیده می گیرند.تا به امروز بیشتر تحقیقات درباره اثر وای فای روی حیواتنات انجام شده است .بنابراین هیچ کدام از این تحقیقات هنوز اعتبار لازم برای تعیین دقیق مضرات وای فای را ندارند.

امواج وای فای و سرطان

بر اساس پژوهشی در ساتل ۲۰۱۵ قرار گرفتن طولانی مدت در معرض وای فای غلظت اکسیداتیو در رحم موش ها را افزایش داده است .این ماده یکی از عوامل ایجاد سرطان شناخته می شود.همچنین پژوهشی دیگر دز سال ۲۰۱۸ اثبات کرد که وایفای در کاهش آنزیم های مقابله کننده با این ماده نیز نقش دارد.با این حال نقش دقیق وای فای در این مسئله مشخص نشد. همچنین محققان تاًثیر قطعی وتای فای بر تغییر این ماده را تاًیید نکردند.

متاًسفانه درباره مضرات امواج وای فای و اینکه این مضرات چه هستند اتفاق نظر وجود ندارد .در سال ۲۰۱۱ آژانسس بین المللی مطالعات سرطان امواج الکترومغناطیسی را از عوامل سرطان زای احتمالی برشمرد و امواج وای فای هم از خانواده همین امواج هستند .۳۰ محقق که تحقیقات مختلفی را بازبینی کردند این نظر را تاًیید کردند.

آیا امواج وای فای در خانه امن است؟

اصلی ترین محل بحث در مورد عوارض ناشی از وای فای به اثر حرارتی ناشی از پرتوهای بر می گردد اما اکثر مردم هیچ اثر گرمایی و حرارتی از وجود امواج وای فای در خانه حس نمی کنند .از سوی دیگر شرکت های مخابراتی و البته صاحب منفعت در این تکنولوژی قرار دارند که وجود عوارض ناشی از وای فای را رد می کنند .آن ها می گویند که هیچ اثر گرمایی قابل مشاهده نیست و نیازمند بررسی تا به حال از طریق امواج وای فای اتفاق نیافتاده است.پس همین نبود هیچ مدرک مستدل برای ضررهای وای فای دلیلی بر امن بودن آن است.

عوارض امواج وای‌فای

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *