۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳
روانشناسی

نشانه های سندروم ایمپاسترا

انواع سندرم ایمپاستر و نشانه های خودویرانگری در افراد + درمان

 

سندروم ایمپاسترا چیست ؟

 

سندروم ایمپ=ایمپاسترا یا خود ویرانگری نوعی شک مداوم است  توانایی و دانش خود است که افرادی دچار این سندروم می شوند ، عوامل موفقیت خود را به عوامل بیرونی نسبت می دهند .

 

هر کسی در هر دوره زندگی ممکن است به توانمندی های خود شک کند . اما افرادی که موفق ترند و تحصیلات بیشتری دارند ، بیشتر در معرض اینسندروم هستند .

 

آیا سندروم ایمپاسترا واقعی است ؟

 

این سندروم رسماً اختلال روانی محسوب نمی شود . به عبارت دیگر در راهنمای بالینی تشخیص بیماری های روانی جای نگرفته است . با این حال بسیاری از افراد ، به خصوص  افرادی که با سابقه افسردگی و اضطراب دچار آن می شوند .

 

نشانه های سندروم خود ویرانگر چیست ؟

 

وابستگی به تعریف و تمجید دیگران ابرای اعتبار سنجی ؛

نگرانی برای برآورده نشدن انتظارات خود یا دیگران ؛

بیش  از حد تلاش کردن در کار برای کسب رضایت ؛؛

تخریب خود پیش از شروع کار یا انجام کار جدید .

 

علائم هرفرد بسته بسته به موقعیت ، سابقه ،، شرایط و تیپ شخصیتی او  فرق می کند . برخی علائم هم مکمل نشانه های گفته شده مانند :

 

افسردگی؛

استرس ؛

احساس شرم و احساس گناه ؛

رفتارهای نا هنجار .

 

انواع سندروم ایمپاسترا

سندروم ایمپاستر یا خودویرانگری توانمندان در کسب‌وکارها

 

۱- کمال طلب

 

این سندروم زمانی بروز می کند که شما کمال طلب باشید . در این حالت شما تصور می کنید که به آن خوبی که دیگران می گویند نیستید . چون ویژگی کمال طلبانه شما مانع از باورکردن می شود .

 

۲-کارشناس

 

در این حالت ، فرد کارشناس تصور می کند که بر مبحثی تسلط کافی ندارد . او فکر می کند که هنوز چیزهایی درباره آن مبحث است که نیاموخته است . پس نمی تواند خود را کارشناس بداند .

 

۳- استعداد ذاتی

 

در این حالت فکر می کنید به اندازه کافی توانمند نیستید ، چون استعداد های درونی خود را قبول ندارید . اگر یادگیری یک مهارت با انجام کاری بیش از انتظارات طول بکشد ، به توانایی های خود شک می کنید .

 

۴- تک نواز

 

اگر برای رسیدن به جایگاهی از دیگران کمک گرفته باشید ، شاید احساس کنید که شایسته آن نیستید . این همان سندروم ایمپاسترا است که تک نوا می باشد . تصور کنید که شما شایستگی این  جایگاه را ندارید و نمی توانستید به تنهایی دست یابید .

 

ابر مرد

 

فکر می کنید باید سخت کوش ترین و بهترین باشید تا لیاقت پیدا کنید . در غیر این صورت حس می کنید که کلاهبردارید و شایسته موفقیت نیستید .

 

عامل ایجاد کننده سندروم ایمپاسترا  چیست ؟

 

بر اساس تحقیقات  برخی اختلال های روانی مانند اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال نقص توجه و پیش فعالی در بروز این سندروم نقش دارند البته این بدان معنا نیست که هر کسی این اختلال ها را دارد حتما ً به این سندروم دچار می شود . افراد از هر طبقه اجتماعی با هر مهارت و دانشیی که باشند در هر موقعیتی ممکن است به  سندروم  ایمپاسترا دچار شوند .

 

ویژگی های محیط کاری می توانند باعث بروز سندروم ایمپاسترا شوند . ویژگی های محیط های کاری چنین است :

 

عدم حمایت از کارگران ؛

غیر بهداشتی بودن محیط کار ؛

انتقاد بیش از حد؛

سوءاستفاده در محیط کار ؛

کاهش انگیزه کارکنان .

 

محیط کاری که کارکنان حس کنند که به اندازه کافی تلاش نمی کنند یا کسی قدر تاش هایشان را نمی داند ، یکی از عوامل سندروم ایمپاسترا ا است .

 

زنان و اقلیت های جنسیتی بیش تر از دیگران در معرض این سندروم هستند .گروهی از افراد نگران اخراج شدن یا شنیدن پاسخ منفی اند ،% بنابراین بیش از دیگران احتمال دارد دچار سندروم ویرانگرشوند.

 

این سندروم در برخی از تیپ ها بیشتر مشاهده می شود ، مثلاً کمال گرایان بیشتر در معرض این سندروم هستند . افراد روان رنجور هم احتمال دارد که این سندروم را بروز دهد .

 

چطور سندروم ایمپاسترا را تشخیص دهیم ؟

 

این سندروم در کتاب های رسمی  ، اختلال روانی طبقه بندی نشده اند ، پس رویه استاندارد و یکسانی به عنوان سندروم ایمپاسترا برای تشخیص آن وجود ندارد . می توانید با طرح پرسش های زیر از خود یا دیگران نشانه های آن را شناسایی کنید :

 

۱- آیا بابت کوچک ترین خطا در کار خودتان را به شدت سرزنش می کنید ؟

۲- موفقیت خود را به عامل بیرونی مانند شانس ربط می دهید ؟

۳- آیا به انتقادات سازنده بسیار حساسید ؟

۴-نگرانید که روزی به عنوان فردی حقه باز شناختهشوید ؟

۵- به توانایی و دانش خود شک دارید.

 

درمان سندروم ایمپاسترا

 

 

 

 

 

 

 

 

5 روش برای مقابله با سندرم ایمپاستر قبل از اینکه مانع موفقیت شما شود

 

برای غلبه بر احساسات باید مهارت ها و توانمندی های خود را یاد آوری کنید . می توانید نقاط قوت خود را شناسایی کنید و ویژگی های شخصیتی مثبت خود را نام ببرید .

 

یک راه دیگر درمان سندروم ایمپاسترا افزایش خود آگاهی است . برای آنکه به خود آگاهی برسید از راهکارهایی بهره بگیرید که در ادامه ارائه می کنیم .

 

۱- افکار خود را بررسی کنید

 

با استفاده از تمرینات خودآگاهی و مراقبت از ذهن می توانید افکار و احساسات و عواطف را بهتر تشخیص دهید و هنگام بروز شناسایی شان کنید .

 

۲- شواهد و موفقیت توانایی خود را در نظر بگیرید

 

نشان دهید به خود که چقدر تلاش کرده اید تا به جایی که هستید برسید . گاهی اوقات ذهن ما را فریب می دهد و به ما القا می کند کهشایسته نیستیم .

 

۳-جملات تاًکیدی مثبت را به کار گیرید

 

جملات تاًکید مثبت عبارت های کوتاه اند ، که ارزش و توانمندی های ما را یادآوری می کند مانند اینکه من برای رسیدن به جایگاه فعلی تلاش کرده ام .

 

۴- احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید

 

گرچه به اشتراک گذاشتن خود با دیگران ویرانگر است پس کار درستی نیست که مردم از رازهاو احساسات شما خبر داشته باشند . شما می توانید فقط به خانواده خود راز های خود را بگویید یا مشاور.

 

۵- اهداف واقع بینانه را انتخاب کنید

 

انتخاب اهداف بیش از اندازه بلند پروازانه می تواند به شکست قطعی و ناراحتیی منجر شود و عامل بروز سندروم ایمپاسترا شود .

 

توصیه های پایانی

 

سندروم ایمپاسترا نباید شما را از آنچه که هستید و می توانید باشید باز دارد ، سعی کنید منتقد درون خود  را طوری تنظیم کنید که ارزش ها و توانمندی ها را نیز ببینید . پذیرش خود با همه نقاط ضعف و قدرت اصلی مهم بر غلبه به این سندروم است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *