۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

نظر بیل گیتس درباره‌ شیوع ویروس کرونا و راهکارهای پیشگیری از رخدادهای مشابه

نظر بیل گیتس درباره‌ شیوع ویروس کرونا و راهکارهای پیشگیری از رخدادهای مشابه 

بیل گیتس چند سال پیش در یک سخنرانی رخدادی مشابه شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرده بود و اکنون درباره‌ی شرایط فعلی همه‌گیری صحبت کرده است.

ترور نوآ، مجری مشهور آمریکایی چند روز پیش در مصاحبه‌ای مجازی با بیل گیتس، نظر او را درباره‌ی شرایط کنونی جهان و مقابله با شیوع ویروس کرونا جویا شد. هم‌بنیان‌‌گذار افسانه‌ای مایکروسافت که اکنون با جدا شدن کامل از هیئت‌مدیره‌ی شرکت، تمامی وقت و سرمایه‌ی خود را به تلاش برای حل چالش‌های جهانی اختصاص داده است، نظرات جالبی درباره‌ی شرایط کنونی و پیشگیری از رخدادهای مشابه داد. بیل گیتس چند سال پیش در یک سخنرانی تد، درباره‌ی شیوع ویروس مرگ‌بار به‌عنوان بزرگ‌ترین خطر برای بشر هشدار داده بود و اعتقاد داشت کشورهای باید بیش‌ازپیش برای توسعه‌ی ساختارهای درمانی هزینه کنند.

مقاله‌های مرتبط:

  • راهکارهای پیشنهادی بیل گیتس برای مقابله با ویروس کرونا
  • اختصاص بودجه توسط بنیاد خیریه‌ی بیل گیتس برای توسعه کیت خانگی آزمایش ویروس کرونا

تئوری‌های توطئه‌ی متعددی پس از رخ دادن شیوع ویروس کرونا و انتشار سریع سخنرانی چند سال پیش بیل گیتس مطرح شد. برخی با نظریه‌های افراطی اعتقاد داشتند خود بیل گیتس چنین ویروسی را اختراع کرد تا پیش‌بینی‌ خود را صحیح نشان دهد، یا اینکه او از ساختن چنین ویروسی اطلاع داشت. به‌هرحال گیتس اتهام‌ها را رد می‌کند و از لحاظ منطقی نیز نمی‌توان دلیلی برای صحت تئوری‌های توطئه داشت. آنچه که مصاحبه‌ی اخیر بیل گیتس را ارزشمند می‌کند، نظر او برای توسعه‌ی راهکارهای مقابله‌ای در سرتاسر جهان و روش‌هایی برای جلوگیری از رخدادهای مشابه است.

بیل گیتس در ابتدای مصاحبه‌ی خود به نگرانی‌های اشاره می‌کند که در سخنرانی تد چند سال پیش مطرح شد. او می‌گوید بسیاری متخصصان دیگر مانند خودش نگران این حقیقت بودند که ساختارهای بهداشتی و سلامت در سرتاسر جهان، برای مقابله با ویروسی که با سرعت بالا شیوع پیدا می‌کند، آماده نیستند. درواقع عدم آمادگی و انجام فعالیت‌هایی همچون مانور سلامت و آزمایش روش‌های بهینه‌ی قرنطینه، هرج‌ومرج در واکنش به ویروس کرونا را در پی داشت.

بیل گیتس ترور نوآ ویروس کرونا

بسیاری از سازمان‌های مسئول سلامت در کشورهای پیشرفته و حتی سازمان بهداشت جهانی در صدر آن‌ها، نسبت به سخنرانی بیل گیتس و مقاله‌ی مرتبط او با هدف هشدار دادن درباره‌ی خطر همه‌گیری‌های صحیح، واکنش عملی مناسبی نشان ندادند. گیتس می‌گوید برخی اقدام‌های پیشنهادی او انجام شدند، اما باز هم به‌خاطر خوش‌شانسی جامعه‌ی جهانی دربرابر ویروس‌های قبلی همچون ابولا و سارس، نگرانی لازم برای تقویت کردن اقدام‌ها وجود نداشته است. به‌هرحال او باوجود اینکه شخصیت دولتی و تأثیرگذار سطح اول در حوزه‌ی سلامت نیست، به‌خاطر فعالیت‌های متعدد بشردوستانه که خصوصا برای ریشه‌کن کردن مالاریا در آفریقا انجام می‌دهد، آشنایی قابل‌توجهی با بحران‌ها و راهکارهای مخصوص آن‌ها دارد.

بیل گیتس در ادامه‌ی صحبت‌های خود می‌گوید که اکنون زمان مناسبی برای افسوس خوردن از گذشته و نگاه به عدم انجام فعالیت‌های پیشگیرانه نیست. او می‌گوید اکنون باید اقدام‌های عملی در سطوح شخصی تا حکومتی انجام شود تا بتوان واکنش مناسبی در برابر ویروس کرونا نشان داد. تغییر رفتار و رعایت سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه‌ی خانگی، پیشنهادی است که گیتس هم مانند سایر متخصصان به مردم عادی دارد. او در ادامه به تلاش‌های کنونی برای کشف داروهایی با هدف کاهش اثرات کرونا اشاره می‌کند، اما راهکار نهایی را در کشف و ساختن واکسن می‌داند. از نظر گیتس تنها با کشف واکسن درمان کرونا می‌توان به روزهای عادی گذشته بازگشت.

در بخشی از مصاحبه‌ی اخیر بیل گیتس به کشورهایی اشاره می‌شود که تاکنون در مهار شیوع ویروس کرونا موفق بوده‌اند. گیتس با اشاره به راهکارهای پیاده‌سازی شده در کره و چین می‌گوید نمی‌توان یک راهکار ثابت را برای همه‌ی کشورها پیاده‌سازی کرد. به‌عنوان مثال سیاست‌های کنترل شدید و آزمایش‌گیری گسترده در کره‌ی جنوبی، احتملا در کشوری با گستردگی ایالات متحده ممکن نباشد.

بیل گیتس ترور نوآ ویروس کرونا

بیل گیتس در بخش مهمی از مصاحبه با ترور نوآ درباره‌ی پیامدهای اقتصادی سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی کسب‌وکارها صحبت می‌کند. او می‌گوید پیامدهای اقتصادی کنونی اجتناب‌ناپذیر هستند و نمی‌توان بین هزینه‌ی انسانی و اقتصادی، انتخابی انجام داد. از نظر گیتس، دولت‌ها باید کسب‌وکارهایی که بیشترین خسارت را از شرایط کنونی می‌بینند، تحت حمایت قرار دهند تا پس از کنترل شیوع و کاهشی شدن منحنی ابتلا، آن‌ها نیز به‌مرور به روند عادی بازگردند. درواقع از نظر هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت، اگر کسب‌وکارها بدانند که پس از کاهش شدن روند، توانایی ازسرگیری مناسب کار خود را دارند، شرایط کنونی را بهتر تحمل می‌کنند. درنهایت از نظر او باید فشارهای اقتصادی کنونی را تحمل کرد تا هزینه‌های انسانی بیماری کرونا بیش از این نشود.

تحمل فشار اقتصادی کوتاه‌مدت کنونی، پیامدهای مثبت بلندمدتی در سطح انسانی خواهد داشت

آزمایش گسترده‌ی ابتلا به ویروس کرونا بخش دیگری از پیشنهادهای بیل گیتس برای شرایط کنونی است. او می‌گوید ابتدا باید گروه‌های در معرض خطر و کسب‌وکارهایی مانند حوزه‌ی خدمات که مجبور به انجام وظایف هستند، در اولویت اول آزمایش باشند تا به‌مرور، ظرفیت‌های آزمایش به همه‌ی مردم برسد. گیتس در پیشنهاد خود باز هم کره‌ی جنوبی را مثال می‌زند، اما به این نکته اشاره می‌کند که چنین تصمیمی به‌هرحال برای همه‌ی کشورها خصوصا کشورهای درحال توسعه در ابعاد گسترده ممکن نیست.

نکته‌ی مهم دیگری که نوآ در مصاحبه به آن اشاره می‌کند، تفاوت زمانی واکنش به ویروس کرونا است. برخی از کشورها اکنون سیاست‌های جدی قرنطینه و تعطیلی دارند و برخی دیگر هنوز یا به شرایط بحرانی نرسیده‌اند یا نیازی به انجام سیاست‌ها نمی‌بینند. نوآ از گیتس پرسید که آیا این عدم هماهنگی زمانی در واکنش به ویروس، روی اقدام‌های انجام‌شده در مناطق دیگر تأثیر می‌گذارد؟ گیتس در پاسخ گفت:

قطعا کشورهایی که برخورداری ثروت کمتری دارند، با چالش‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند. در یکی دو سال آینده و تا زمان کشف نهایی واکسن ویروس کرونا، قطعا شاهد ادامه‌ی سیاست‌های منع سفر بین کشورها خواهیم بود” البته در سطوح داخلی نمی‌توان چنین سیاست‌هایی را پیاده‌سازی کرد و باید اقدام‌های پیشگیرانه در سطح ملی باشد.

بیل گیتس ویروس کرونا

در پایان مصاحبه‌ی نوآ با بیل گیتس به سرمایه‌گذاری بنیاد بیل و ملیندا گیتس و کمک‌هزینه‌ی آن برای مقابله با ویروس کرونا اشاره شد. گیتس می‌گوید اهمیت مسیردهی به سرمایه‌گذاری‌ها بیش از مقدار آن‌ها است و دولت‌ها باید هرچه سریع‌تر، منابع پولی را به‌سمت کارسازتری هدایت کنند. از نظر او میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در توسعه‌ی واکسن و توسعه‌ی مراکز تولیدی به‌صورت هم‌زمان، می‌تواند بازخورد اقتصادی بلندمدت و قابل‌توجهی داشته باشد و نباید نگران هزینه‌های بسیار زیاد فعلی برای ساخت واکسن باشیم. درنهایت گیتس اعتقاد دارد باید همه‌ی مردم جهان به واکسن موردنظر دسترسی پیدا کنند تا بتوان شاید تا ۱۸ ماه آینده، زندگی را به شرایط عادی برگرداند.

بیل گیتس در پایان مصاحبه می‌گوید که شرایط کنونی، کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است و می‌توان امیدوار بود که در همه‌گیری‌های آتی (چه بر اثر دلایل طبیعی چه بر اثر جنگ‌های بیولوژیکی)، جهان آماده‌تر باشد. درواقع ازنظر او ویروس کرونا باوجود گستردگی، منجر به یادگیری اصول مقابله با همه‌گیری‌ها می‌شود.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *