۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
ورزشی

ورزش با تردمیل؛ مزایا و معایب آن و نکاتی که ممکن است ندانید

ورزش با تردمیل؛ مزایا و معایب آن و نکاتی که ممکن است ندانید

استفاده از تردمیل چه تأثیری بر سلامتی دارد؟ چطور باید از تردمیل استفاده کنیم؟ چه تردمیلی برای ورزش کردن مناسب است؟ در این مطلب قرار است با مزایا و معایب استفاده از تردمیل و تأثیر آن بر سلامتی و لاغری آشنا شوید. همچنین به شما خواهیم گفت که چطور باید از تردمیل استفاده کنید و برای شروع،‌ بهتر است از چه تردمیلی استفاده کنید.

مزایای استفاده از تردمیل چیست؟

استفاده از هر وسیله‌ای، مزایا و معایبی دارد که قبل از خرید باید به آن توجه کرد. مزایای استفاده از دستگاه تردمیل هم به شرح زیر است:

  • کار کردن با تردمیل برای همۀ افراد در هر سنی آسان است و روشی راحت برای ورزش کردن در منزل و باشگاه به‌شمار می‌رود.
  • سطحی که در تردمیل روی آن راه می‌روید، هموار است و هنگام استفاده از آن، برخلاف پیاده روی و دویدن در پارک و مسیرهای بیرون از خانه، با پستی‌ها و بلندی‌ها و موانع پیش‌بینی‌نشده روبه‌رو نخواهید شد. به همین دلیل با کیفیت بهتری به ورزش کردن خواهید پرداخت.
  • با ورزش کردن روی تردمیل، امکان کنترل ابعاد مختلف ورزش مانند سرعت شروع و ادامۀ ورزش کردن، زاویۀ دویدن روی سطح وسیله، و زمان لازم برای گرم و سرد کردن بدن کاملا تحت کنترل خواهد بود.
  • بعضی از انواع تردمیل‌ها اطلاعاتی دربارۀ وضعیت جسمانی مانند ضربان قلب در اختیارتان می‌گذارند که به بهتر ورزش کردن، کمک شایانی می‌کند.
  • به‌کمک این دستگاه در منزل، میزان کالری بیشتری نسبت‌به ورزش‌های دیگری می‌سوزانید که در منزل انجام می‌شوند.
  • همۀ افراد خانواده می‌توانند از تردمیل برای ورزش کردن و حفظ سلامتی خود بهره ببرند.

معایب استفاده از تردمیل چیست؟

همان‌طور که گفته شد، خرید هر وسیله باید با آگاهی و بررسی ابعاد مختلفی همراه باشد. خرید تردمیل هم قطعا معایبی به‌همراه دارد. بد نیست به این معایب توجه کنید تا با سنجش میزان معایب و مزایا، ببینید کفۀ کدام‌یک سنگینی می‌کند و تصمیم گیری بهتری انجام دهید:

  • قیمت دستگاه‌های تردمیل کمی بالاست؛ شاید خرید آن متناسب با بودجۀ تمام خانواده‌ها و افراد نباشد.
  • تردمیل وسیلۀ حجیم و بزرگی است و فضای زیادی از منزل اشغال می‌کند.
  • استفاده از بعضی از انواع تردمیل به دانشِ کار کردن با وسایل برقی و دیجیتالی نیاز دارد. شاید همه نتوانند تنظیمات آن را به‌خوبی یاد بگیرند.
  • ورزش کردن با تردمیل، شما را محدود به دو نوع ورزش کردن یعنی دویدن و پیاده‌روی می‌کند.

شیوۀ استفاده از تردمیل چیست؟

ورزش با تردمیل - دویدن روی تردمیل

کسب آمادگی برای استفاده از تردمیل تقریبا شبیه به آماده شدن برای دویدن عادی است: باید به‌تدریج به استقامت بدن خود اضافه کنید. یادتان باشد درصورتی‌که دچار مشکلات مفاصل و کمر هستید، قبل از اینکه به‌سراغ خرید تردمیل بروید حتما با پزشک‌تان دربارۀ استفاده از این وسیله مشورت کنید.

قبل از شروع کار کردن با این دستگاه، کفش مناسبِ دویدن تهیه کنید، آب کافی بنوشید و با لباسی مناسب روی تردمیل بروید. یادتان باشد که دست‌ها را به حالت دویدن عادی، به طرفین بدن بگیرید. بعضی از دستگاه‌های تردمیل مجهز به یک میله هستند و امکان اینکه وسوسه شوید طی دویدن روی دستگاه، آن میله را با دست بگیرید، زیاد است. پس حواس‌تان باشد که این کار را نکنید.

حتما شیوۀ کار کردن با بخش‌های دیجیتالی دستگاه را یاد بگیرید تا بتوانید شیب سطح دویدن و سرعت را به‌درستی تنظیم کنید. قبل از شروع تمرین ورزشی، پنج دقیقه بدن‌تان را گرم کنید. بعد از اینکه یک تا دو هفته از تمرینات اولیه‌تان با این دستگاه گذشت، اقدام به افزایش سرعت و شدیدتر کردن ورزش با تردمیل کنید تا به بدن‌تان آسیبی وارد نشود.

تردمیل بخرید یا نخرید؟

خرید تردمیل

در خرید تردمیل دچار تردید هستید؟ نمی‌دانید که خرید تردمیل واقعا تصمیم خوبی است یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت تردمیل وسیلۀ خوبی است، با شبیه‌سازی درست و اصولیِ دویدن و پیاده‌روی به مفاصل‌تان فشار وارد نمی‌کند، در همۀ فصول و باوجود باران و برف هم می‌توانید در منزل از آن استفاده کنید، به‌جای مراجعه به باشگاه و صرف زمان و انرژی، در منزل هم امکان ورزش کردن وجود دارد؛ همچنین، امکانات متعددی مانند ارائۀ برنامۀ ورزشی مناسب، اعلام ضربان قلب و تنظیم سرعت دویدن هم در آن تعبیه شده است. چه چیزی از این بهتر؟!

باوجود این، برای خرید تردمیل باید نکاتی را بدانید؛ از همه مهم‌تر، باید بودجۀ خود را بسنجید و ببینید که چه نوع تردمیلی برای‌تان مناسب‌تر است. فقط یادتان باشد برای بهره بردن از هر وسیله‌ای باید حتما راه استفاده از آن را بدانید و براساس نیازهای خود، مدل‌های مختلف را انتخاب کنید. در غیر این صورت، استفاده از تردمیل یا هر وسیلۀ دیگری برای‌تان مفید که نیست، مضر هم خواهد بود.

با انواع تردمیل آشنا هستید؟

تردمیل انواع مختلفی دارد. تردمیل‌ها به دو دستۀ کلی «دستی» و «برقی» (موتوردار) تقسیم می‌شوند. در ادامه، هریک از این مدل‌ها را شرح می‌دهیم:

تردمیل دستی

خرید تردمیل

تردمیل‌های دستی در گذشته بسیار مشهور و پرطرفدار بودند. این وسایل ساده هستند و برای کسانی مناسب‌اند که تازه ورزش را شروع کرده‌اند یا به‌دنبال ورزش جدی و حرفه‌ای نیستند. تردمیل‌های دستی موتور ندارند و با نیروی برق کار نمی‌کنند. در نتیجه، برای به‌حرکت درآوردن آنها باید سطحی را که روی آن می‌ایستید (اصطلاحا «کمربند غلتان») با نیروی پاهای خود به‌حرکت درآورید.

سرعت حرکت کمربند تردمیل وابسته به شیوۀ به‌حرکت درآوردن آن از سوی شماست. هرقدر سریع‌تر راه بروید، سطح زیر پای‌تان هم سریع‌تر حرکت می‌کند. این نوع از تردمیل‌ها بیشتر مناسب راه رفتن هستند و برای دویدن چندان کاربرد ندارند.

تردمیل برقی

خرید تردمیل

در خرید تردمیل به این نکته توجه کنید که تردمیل‌های برقی هم به دو نوع تقسیم می‌شوند:

در نوع اول، تنظیم صفحۀ حرکت آن با دست امکان‌پذیر است. قبل از رفتن روی صفحۀ این تردمیل باید زاویۀ آن را به‌صورت دستی تنظیم کنید چون موتور بالابرندۀ صفحه ندارد. این محصولات نسبت‌به گروه دیگری که در ادامه معرفی می‌شود، ارزان‌تر هستند و معمولا امکان تنظیم صفحۀ حرکت تردمیل در دو یا سه سطح وجود دارد. منظور از این صفحه، همان صفحه‌ای است که روی آن می‌ایستید و پیاده‌روی یا دویدن را شبیه‌سازی می‌کنید.

نوع دیگری از تردمیل‌های برقی هم وجود دارد که با فشار یک دکمه، زاویۀ صفحۀ ایستادن روی تردمیل را در چندین حالت برای‌تان تنظیم می‌کند. این نوع دستگاه‌ها امکانات بیشتری دارند و برای ورزشکاران حرفه‌ای‌تر مناسب‌اند.

هر دو نوع از تردمیل‌های برقی دارای مدل‌های مختلفی هستند. این تفاوت و تنوع از وجود انواع گوناگونِ موتور در دستگاه‌ها ناشی می‌شود. واضح است که هرچه موتور قوی‌تر باشد، دستگاه هم قوی‌تر خواهد بود. تردمیل‌های برقی امکانات متعددی دارند. مثلا می‌توانید بنا به قدرت موتورشان، درجۀ سرعت را به‌میل خودتان تنظیم کنید. این تردمیل‌ها برای استفاده در منزل و ورزش کردن در سطوح ورزشی گوناگون بسیار کاربردی و مفیدند.

در خرید تردمیل باید به چه نکاتی توجه کنید

حال که با انواع تردمیل آشنا شدید باید با ویژگی‌های مختلف این دستگاه هم آشنا شوید تا در خرید تردمیل به بهترین انتخاب و گزینۀ ممکن دست پیدا کنید.

۱. قابلیت جمع‌ و تا شدن

خرید تردمیل

قابلیت جمع و تا شدن وسیله هم یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در خرید تردمیل درنظر بگیرید؛ به‌ویژه اگر کمبود فضا دارید، نیاز به خرید دستگاهی که به‌راحتی جمع می‌شود و بعد از استفاده، فضای زیادی اشغال نمی‌کند هم بیشتر می‌شود.

البته چنین قابلیتی معمولا در تردمیل‌هایی با صفحات کوچک‌تر وجود دارد. دقت کنید که کوچک بودن صفحۀ راه رفتن و دویدن می‌تواند کارایی وسیله را کاهش بدهد. پس به‌بهای رسیدن به فضای بیشتر در منزل، از کیفیت ورزش کردن‌تان کم نکنید.

۲. تحمل حداکثر وزن

خرید تردمیل

یادتان باشد که تردمیل‌ها ظرفیت‌های تحمل وزن مختلفی دارند. پس باید قبل از خرید تردمیل بدانید سنگین‌ترین میزان وزنی که تحمل خواهند کرد، چقدر است. فرضا اگر چند نفر در منزل‌تان از تردمیل استفاده خواهند کرد، باید به‌سراغ گزینه‌ای بروید که وزنِ سنگین‌ترین فرد را هم تحمل می‌کند. تردمیل‌ها معمولا تا سقف ۱۸۰ کیلو هم وزن افراد را تحمل می‌کنند.

۳. ضمانت‌نامه فروش

در هنگام خرید تردمیل حتما به ضمانت‌نامه فروش هم دقت کنید. حواس‌تان باشد که برخی از ضمانت‌نامه‌ها شرایط و بندهایی دارند که تنها بعد از خرید محصول و باز کردن جعبه‌اش، از آنها آگاه می‌شوید.

پس قبل از خرید، در اینترنت یا از طریق فروشنده و خریداران دیگر دربارۀ بندهای ضمانت‌نامه اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات باعث می‌شود دقیقا بدانید ضمانت موتور، بخش‌های مختلف، تعمیرات و تعویض قطعات تردمیل با چه شرایطی انجام می‌شود.

۴. قیمت تردمیل

تردمیل وسیلۀ ارزانی نیست. برای خرید آن باید حداقل ۴ میلیون تومان کنار بگذارید. هرقدر امکانات آن بیشتر شود، مبلغ هم بالاتر می‌رود و باید اسکناس‌های بیشتری خرج کنید. در هر حال، تصمیم‌گیری و انتخاب با شماست که یک تردمیل ۴ میلیون تومانی بخرید یا ۴۰ میلیون تومانی. یادتان باشد که درنظر گرفتن نیازهای شخصی و نیز فضایی که می‌توانید در آن تردمیل را نگهداری کنید، از همه‌چیز مهم‌تر است. پس حتی اگر گران‌ترین و پیشرفته‌ترین تردمیل بازار را هم خریداری کنید باز ممکن است چندان کاربرد و استفاده‌ای برای‌تان نداشته باشد. یادتان باشد در انتخاب تردمیل به‌دنبال رفع نیازهای شخصی‌تان باشید و شرایط خودتان را بسنجید.

ما در این مطلب چهار مورد کلی که برای خرید تردمیل باید به آنها توجه کنید را بررسی کردیم. برای داشتن یک خرید بهتر و باکیفیت‌تر، می‌توانید مطلب ۸ نکته مهم که قبل از خرید تردمیل باید بدانید را در درجه بخوانید.


https://imdb2.ir/

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *