۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
پزشکی

ویروس کرونا چگونه منتقل می شود؟

عطسه - یکی از راه های انتقال کرونا

همانند بسیاری از افراد دیگر، شما نیز احتمالا سوالاتی در مورد کروناویروس ۲۰۱۹ دارید و یکی از این سوالات در مورد نحوه ی انتشار این ویروس می باشد. در ابتدا توضیح مختصری در مورد خود کروناویروس:

نام بالینی کروناویروس جدید در حقیقت SARS-COV-2 می باشد. این نام مخفف عبارت سندرم تنفسی حاد شدید کروناویروس ۲ می باشد. این ویروس با یک سری دیگر از ویروس ها هم خانواده است که مسئول ایجاد بیماری های نظیر SARS (سندرم تنفسی حاد شدید) و MERS (سندرم تنفسی خاورمیانه) می باشند. از آنجایی که ویروس نوظهور جدید می باشد بنابراین برای سیستم ایمنی بدن ناآشنا بوده و برای آن هیچ واکسنی در دسترس نمی باشد؛ بنابراین اگر فردی با ویروس تماس پیدا کند به بیماری کووید-۱۹ مبتلا خواهد شد. با توجه به اینکه این ویروس یک ویروس تنفسی می باشد بنابراین از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود. بیایید نگاهی داشته باشیم به چگونگی انتقال این ویروس از فردی به فرد دیگر و نحوه ی محافظت از خود در برابر آن.

راه های انتقال کرونا

این ویروس چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود؟

مطابق با یافته های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، تصور می شود تماس فرد به فرد راه اصلی انتقال ویروس کرونا باشد. فرض کنید در یک اتوبوس یا یک اتاق برگزاری جلسه در کنار یک فرد مبتلا به عفونت کرونا نشسته اید و فرد بیمار ناگهان عطسه یا سرفه می کند. اگر شخص مذکور دهان و بینی خود را نپوشانده باشد، قادر خواهد بود قطرات تنفسی را از طریق دهان یا بینی به سمت شما بفرستد.

در این حالت قطراتی که بر روی شما می نشینند احتمالا حاوی ویروس می باشند. یا فرض کنید که با فردی آلوده به ویروس ملاقات می کنید که بینی و دهان خود را با دست لمس کرده است. در این حالت زمانی که با این فرد دست می دهید، ویروس ها از دست وی به دست شما منتقل می شود. در این وضعیت اگر بدون شستشو، با دست آلوده بینی یا دهان خود را لمس کنید ممکن است تصادفا یک نقطه برای ورود ویروس به درون بدنتان فراهم نمایید. یک مطالعه ی کوچک اخیر عنوان می کند که ممکن است ویروس در مدفوع نیز وجود داشته باشد و سنگ دستشویی یا حمام را نیز آلوده کند. اما برای اثبات این ادعا باید تحقیقات بیشتری انجام شوند.

بررای رهایی از این ویروس هنگامی که دچار تنگی نفس شدید ابتدا یک لیوان آب جوش میل کنید و بعد دید که خوب نمی شوید یک کپسول اکسیژن برای خود تهیه نموده که کرونا به بدنتان وارد نشود.

بارداری و شیردهی

متخصصان پزشکی هنوز مشخص نکرده اند که آیا در زنان باردار امکان انتقال ویروس کرونا از طریق رحم، هنگام زایمان و شیردهی وجود دارد یا خیر. در حال حاضر پیشنهاد می شود مادرانی که ابتلای آنها به ویروس قطعی می باشد و یا ناقل آن هستند، به صورت موقت از نوزاد خود جدا شوند. این جداسازی به کاهش خطر انتقال ویروس از مادر به نوزاد کمک می کند. زنان شیرده می توانند در مورد مزایا و معایب شیردهی با پزشک خود مشورت نماید.پیشنهاد می شود که این زنان باید اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهند:

• در هنگام شیردهی در صورت امکان از ماسک صورت استفاده کنند.
• پیش از نگهداری نوزاد یا شیردهی به او دست های خود را به طور مناسب بشویند.
• قبل از دست زدن به پستان یا برداشتن بطری حاوی شیر، دست های خود را به طور مناسب بشویند.
• بطری حاوی شیر را هر بار پس از استفاده بشویند.
• آنها همچنین باید از شخص دیگری که بیمار نیست کمک بخواهند تا نوزاد را با شیر دوشیده شده تغذیه کند.

 

آزمایش در محل کرونا

 

آیا این امکان وجود دارد که فرد ناقل بیماری بدون علامت باشد؟

در حال حاضر، سازمان جهانی بهداشت بیان می دارد که احتمال آلوده شدن به ویروس از طریق فردی که بدون علائم می باشد پایین است. اما بنا به دلایل زیر باید هوشیار بود:

  • متخصصان باور دارند که فرد دچار عفونت با کروناویروس نوظهور حتی اگر بدون علامت و یا دارای علائم بسیار خفیف باشد (به نحوی که حتی متوجه آنها و بیمار بودن خود نشود) نیز قادر است ویروس را به دیگر افراد منتقل کند.
  • طبق اظهارات CDC آمریکا فردی که به ویروس آلوده شده و علایم بیماری را نیز از خود نشان می دهد شدیدا قابلیت انتقال بیماری را دارد. اما گاهی مواقع ممکن است فرد مبتلا، ویروس را حتی قبل از پیدایش علایم بیماری نیز انتقال دهد.
  • علایم بیماری ممکن است ۲ تا ۱۴ روز پس از تماس با ویروس ظاهر شود. یک مطالعه ی اخیر بر روی ۱۸۱ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ نشان داد که میانگین دوران نهفتگی بیماری ۵ روز می باشد و در ۹۷ درصد افراد علایم به صورت میانگین ۱۱.۵ روز پس از تماس با ویروس ظاهر می شوند.

انتقال ویروس کرونا

آیا امکان آلوده شدن با ویروس از طریق تماس با سطوح آلوده وجود دارد؟

به تمام سطوحی که تحت تماس مکرر دست ها قرار دارند و میکروب ها قادرند در آنجا تجمع پیدا کنند، فکر کنید: قفسه های آشپزخانه، دکمه های آسانسور، دستگیره ی یخچال و نرده های راه پله. موارد بسیار زیاد دیگری را نیز می توان به این فهرست اضافه کرد. متخصصان به طور قطع نمی دانند که کروناویروس نوظهور تا چه مدت بر روی سطوح دوام می آورد. اما چنانچه رفتار این ویروس مشابه دیگر ویروس ها باشد، مدت زمان دوام آن می تواند از چند ساعت تا چند روز متغیر باشد. نوع سطح، دمای اتاق و رطوبت محیط ممکن است بر مدت زمان بقای ویروس در سطوح مختلف موثر باشد اما از آنجایی که هنوز نمی توان با قطعیت ابراز نظر کرد بنابراین سطوحی را که فکر می کنید آلوده هستند کاملا با یک ماده ی ضدعفونی کننده تمیز کنید. استفاده از یک محلول شستشوی رقیق یا ضد عفونی کننده ی مورد تایید احتمالا موثرترین روش برای پاکسازی سطوح می باشد. اگر در خانه کسی بیمار است سطوحی که قبلا به آنها اشاره شد را مرتبا تمیز کنید. به یاد داشته باشید که پس از ضدعفونی سطوح، دست های خود را به صورت کامل بشویید.

 

تست هوشمند کرونا

 

چگونه از خود مراقبت کنیم؟

اجتناب از تماس با ویروس می تواند دشوار باشد، بویژه اگر (به ناچار) در تماس با افراد مختلف باشید؛ اما طبق نظر CDC چندین مورد وجود دارند که می توانند به حفاظت از شما در برابر ویروس کمک کنند:

• عقب بایستید. سعی کنید از افرادی که سرفه یا عطسه می کنند فاصله بگیرید. سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند باید حداقل ۱ متر از افراد مشکوک به بیماری فاصله داشت. رعایت فاصله ۲ متر نیز توصیه می شود.
• دست های خود را مرتبا بشویید. دست های خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه کاملا با آب و صابون شستشو دهید. اگر به آب یا صابون دسترسی ندارید از محلول های ضد عفونی کننده ی الکلی استفاده کنید. از محلولی استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.
• از تماس با صورت خود پرهیز کنید چرا که این کار می تواند به راحتی و بدون آنکه متوجه شوید باعث انتقال ویروس از دست ها به دهان، بینی و چشم ها شود.
• در خانه بمانید. ممکن است از این مورد تحت عنوان «انزوای اجتماعی» یاد شود. فاصله گرفتن از گروه های مختلف افراد می تواند از تماس با ویروس جلوگیری کند.
• در حال حاضر متخصصان عنوان می کنند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری نیازی به استفاده از ماسک صورت نمی باشد. با این حال، CDC آمریکا بیان می کند چنانچه افراد مبتلا در تماس با افراد سالم قرار دارند باید از ماسک استفاده کنند.

 

باورهای غلط در مورد انتقال کروناویروس نوظهور

از آنجایی که اطلاعات در مورد کروناویروس ۲۰۱۹ دائما در حال افزایش هستند بنابراین ممکن است حقایق دچار تحریف شوند. این موضوع می تواند باعث پیدایش باورها و عقاید نادرست شود. در اینجا به تعدادی از باورهای موجود پیرامون نحوه ی انتقال کروناویروس نوظهور می پردازیم.

گزش پشه می تواند باعث ابتلا به کروناویروس ۲۰۱۹ شود.

در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر آلودگی فرد به این ویروس از طریق گزش پشه وجود ندارد. متخصصان یادآوری می کنند که این ویروس یک ویروس تنفسی است و از طریق خون منتقل نمی شود.

با خرید محصولات تولید شده در چین به ویروس آلوده می شوید.

طبق نظر WHO بسیار بعید است که ویروس بتواند در تمام مدت تولید و انتقال محصولات به ایالات متحده یا دیگر کشورها(که از طریق کشتی صورت می گیرد) فعال باقی بماند. چنانچه در این خصوص نگران هستید می توانید سطح محصول را قبل از استفاده با محلول ضد عفونی کننده تمیز کنید.

امکان ابتلا به کروناویروس نوظهور از طریق حیوان خانگی وجود دارد.

مجددا هیچ گونه شواهدی در مورد این که گربه یا سگ خانگی می تواند این ویروس را به انسان منتقل کند وجود ندارد.

خوردن سیر می تواند از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری کند.

متاسفانه باید به دوستداران سیر گفت که افزایش میزان سیر مورد استفاده در رژیم غذایی باعث محافظت از آنها نخواهد شد.

سخن پایانی

با گذشت زمان متخصصان اطلاعات بیشتر و بیشتری در خصوص رفتارها و نحوه ی انتقال کروناویروس نوظهور به دست می آورند. در حال حاضر سعی کنید با شستن مکرر دست ها و رعایت بهداشت تنفسی، به بهترین نحو ممکن از آلوده شدن به ویروس و یا انتشار آن جلوگیری کنید. اگر علایم کووید-۱۹ را دارید با پزشک خود تماس بگیرید. این موضوع به ویژه زمانی مهم است که اخیرا با یک فرد مبتلا به کووید-۱۹ در تماس بوده اید و یا علایم شما بدتر شده اند و من به شما توصیه می کنم هر گاه مبتلا به سرماخوردگی خفیف شدید هرگز به بیمارستان نروید چون که در آنجا مبتلا به کرونا می شوید.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *