۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
اجتماعی تکنولوژی و فناوری

پیشرفت تکنولوژی کدام شغل‌ها را تهدید می‌کند؟

این روز ها بحث هوش مصنوعی با معرفی چت جی پی تی بر سر زبان ها افتاده است . فعالان حوزه برنامه نویسی ، معماری و طراحی گرافیک از قابلیت های این برنامه برای کد نویسی و طراحی شگفت زده اند . سال هایت که محققان حوزه هوش مصنوعی درباره ظرفیت آن برای به دستت گرفتن وظایف ومشاغل مختلف صحبت می کنند . رمان نویسان ژائر علمی تخیلی نیز از سده ها قبل درباره دنیایی داستان سرایی کرده اند که در آن هوش مصنوعی پا جای پای انسان گذاشته است . آیا اکنون با ورود به دهه سوم قرن ۲۱ ، ربات ها و برنامه های هوش مصنوعی قرار است شغلمان را به خطر بیندازد ؟

 

آیا ربات‌ها جای ما را در مشاغل مختلف می‌گیرند؟

 

پاسخ به این پرسش یک بله یا نه ساده نیست . از چنند سال قبل محققان دنبال پاسخ به این پرسش بوده اند و تحقیقات آنها نتایج متفاوتی داشته است . نمونه ای مشهور از این تحقیقات  پژوهش دانشگاه آکسفورد در سال ۲۰۱۳ است بر اساس آن انسان ها ۴۷ درصد از ۷۰۲ شغل بررسی شده در پژوهش را به خاطر ظهور برنامه های اتوماسیون و ربات ها از دست خواهند داد . عدد نگران کننده ای به نظر می رسد یا نه ؟

 

هر چند پژوهش آکسفورد در این  زمینه پیشرو  برود ضعفف ها جدی داشت . مثلاً فرض شده بود هر شغلی که ربات ها بتوانند روزی آن را انجام دهند حتماً باعث بیکار شدن انسان ها خواهد شد ؛ این در حالی است که در دنیای واقعی لزوماً چنین اتفاقی نمی افتد . شاید همین حالا هوش مصنوعی بتواند از پس کار های زیادی بباید اما به معنا آن نیست که کارفرمایان و سازمان ها فوراً و کاملاً آن را جایگزین انسان کنند .

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *