۱۰ فروردین, ۱۴۰۳
سرگرمی پزشکی

پیشگیری از کرونا در سفر؛ در صورت الزام به سفر حتما به این توصیه‌ها توجه کنید

پیشگیری از کرونا در سفر

سازمان بهداشت جهانی همواره بر دورماندن از اجتماعات و نرفتن به سفرهای غیرضروری تأکید می‌کند. اخلاق شهروندی هم حکم می‌کند که در این شرایط، سلامتی خود و دیگر افراد را در اولویت قرار دهیم. باید سفر و تفریح را فراموش کنیم؛ اما اگر شما مجبور به سفر هستید و دلیل خروجتان از شهر، حیاتی و فراتر از تفریح و سرگرمی است، باید نکات پیشگیری از کرونا در سفر را جدی بگیرید. این‌گونه سلامت خودتان و عزیزانتان به خطر نمی‌افتد. با چطور همراه باشید تا از چگونگی این پیشگیری برایتان بگوییم.

فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و قطار از مکان‌هایی هستند که ویروس کرونا در هوا و روی سطوح‌های مختلف آنها در حال گسترش است. همچنین در این مکان‌های عمومی، رعایت فاصله اجتماعی بسیار مشکل خواهد بود و جان شما را بیشتر تهدید خواهد کرد.

درکل، در طول سفر، هرچه زمان بیشتری را در نزدیکی افراد بیمار یا ناقل بگذرانید، خطر احتمال ابتلای شما به کرونا افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین راه پیشگیری از کرونا در سفر یا در هر زمان دیگری، قانون ساده دوری از افراد و فضاهای آلوده است.

سفر با هواپیما

سفر با هواپیما - پیشگیری از کرونا در سفر

سفرهای هوایی نیاز به گذراندن وقت در خطوط امنیتی و پایانه‌های فرودگاهی دارد. این موضوع سبب می‌شود شما با افراد دیگر و سطوح مختلفی که مکرر لمس شده است، تماس نزدیکی داشته باشید.

معمولا به‌دلیل نوع گردش هوا در پروازها، ویروس و میکرب به‌راحتی پخش نمی‌شوند و به‌نوعی در هواپیماها فیلتر می‌شوند. با وجود این، حفظ فاصله در پروازهای شلوغ دشوار است و مسافران در فاصله کمتر از ۲متری هم می‌نشینند. این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد و خطر شیوع کرونا را افزایش دهد.

علاوه بر این، نحوه رسیدن به فرودگاه، روش‌های حمل‌ونقل بار و پیمودن مسیر ورودی تا لحظه سوارشدن به هواپیما را هم باید در نظر بگیرید؛ چون همگی عامل مستعدی برای آلوده‌شدن فرد به کووید ۱۹ است.

سفر با اتوبوس یا قطار

سفر با قطار - پیشگیری از کرونا در سفر

سفر با اتوبوس و قطار هم در شرایطی می‌تواند خطرناک باشد که شما در فاصله‌ای‌ کمتر از ۲ متر از دیگران نشسته یا ایستاده‌اید. در این شرایط، احتمال آلوده‌شدن به کرونا زیاد است. بنابراین پیشگیری از کرونا در سفر با اتوبوس یا قطار، بدون درنظرگرفتن فاصله استاندارد، غیرممکن است.

بهترین سایت‌های خرید بلیط قطار؛ سفر ریلی را با بلیط ارزان و سریع قطار تجربه کنید

سفر با اتومبیل شخصی

سفر با خودروی شخصی - پیشگیری از کرونا در سفر

پیشگیری از کرونا در سفر با اتومبیل شخصی نسبت به دیگر شیوه‌ها تقریبا راحت‌تر است؛ اما در این نوع سفر هم احتمال ابتلا وجود دارد. توقف‌هایی که در پمپ‌بنزین، رستوران‌ها یا سرویس‌های بهداشتی دارید، خطر آلوده‌شدن به کرونا را بسیار افزایش می‌دهد؛ زیرا در تمام این توقف‌ها، ممکن است به سطوح مکرر لمس‌شده و آلوده دست بزنید یا در فاصله کمی از افراد بیمار و ناقل قرار بگیرید.

نکاتی مشترک برای پیشگیری از کرونا در تمام سفرها

زنی نشسته به‌روی چمدان - پیشگیری از کرونا در سفر

  • در فضاهای عمومی از ماسک استفاده کنید و از هر شخصی که از اعضای خانواده شما نیست، حداقل ۲ متر فاصله بگیرید.
  • بعد از استفاده از سرویس‌بهداشتی و همچنین بعد از حضور در مکان‌های عمومی، دستان خود را با آب و صابون به‌مدت ۲۰ ثانیه بشویید. درصورت نبود آب و صابون، از مایع ضد عفونی کننده با غلظت الکل ۶۰ درصد به بالا استفاده کنید. باید تمام سطح دستان خود را به الکل آغشته کنید؛ سپس صبر کنید تا دستانتان خشک شود.
لینک خرید ژل، محلول و اسپری ضدعفونی کننده دست

هرآنچه برای خرید ضدعفونی‌کننده دست باید بدانید:

  • در جایگاه‌های پمپ‌بنزین، برای لمس دکمه‌ها و دسته نازل، درصورت امکان، از دستمال مرطوب آغشته به الکل استفاده کنید.
  • پس از سوخت‌گیری، قسمت‌های داخل و خارجی دستان خود را به الکل ۶۰ درصد به بالا آغشته کنید. همچنین بعد از رسیدن به مقصد، حتما دستانتان را با آب و صابون به‌مدت ۲۰ ثانیه بادقت بشویید.
  • اسپری‌های الکل ۶۰ درصد به بالا را همراه خود بیاورید و آنها را در دسترس قرار دهید تا درصورت اتمام اولی، اسپری دوم به‌سرعت در دست‌تان باشد.
  • به‌اندازه کافی ماسک همراه خود داشته باشید و ماسک‌های چند بار استفاده‌شده را دور بیندازید.
خرید ماسک تنفسی ارزان و باکیفیت

گیره نگهدارنده بند ماسک چیست و از کجا بخریم؟

  • برای پیشگیری از کرونا در سفر، بهتر است غذای خود را همراهتان بیاورید. درصورت امکان در محل اقامت خود، می‌توانید با تهیه مواد غذایی خام آشپزی کنید؛ اما اگر چنین امکانی برایتان وجود نداشت، بهتر است که غذایتان را از رستورانی امن سفارش دهید و حتما غذا را کاملا گرم و پخته‌شده نوش جان کنید.
  • برای حفظ سلامت و ایمنی بدنتان، حتما داروهایی را که روزمره استفاده می‌کرده‌اید، همراه داشته باشید. داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و در طول سفر، مصرف آنها را پشت‌ گوش نیندازید.
  • برای پیشگیری از کرونا در سفر، نوشیدن آب را دست‌کم نگیرید. بهتر است چند بطری آب همراه داشته باشید تا درصورت بسته‌بودن فروشگاه یا عدم امکان تردد به آنها، در طول مسیر برای نوشیدن آب مشکلی نداشته باشید.

سفر یکی از عوامل اصلی در بالارفتن سرعت شیوع ویروس کرونا است. با وجود این شرایط خطرناک، باید سفر‌رفتن را فراموش کنیم؛ اما این مطلب برای آگاهی کسانی بود که به‌دنبال روش‌های پیشگیری از کرونا در سفر ضروری یا کاری هستند. با رعایت تمام موارد گفته‌شده، تا حد زیادی می‌توانید سلامت خود و هم‌سفرانتان را تضمین کنید. برای آشنایی بیشتر درمورد بایدها و نبایدهای کرونا، می‌توانید سایر مطالب چطور را هم بخوانید.

کاهش چشم‌گیر هزینه سفر با شیوع کرونا

کاهش چشم‌گیر هزینه سفر با شیوع کرونا

ترس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا باعث شده است که صنعت گردشگری هم تحت تاثیر قرار بگیرد و موجب لغو بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی شود. این وضعیت به همراه لغو سفرهای گردشگران، موجب شده است تا بسیاری از مشاغل مربوط به صنعت گردشگری از کار افتاده و متحمل هزینه‌های سنگینی بشوند.

کرونا و گردشگری در دنیا

همه می‌دانیم که ویروس کرونا باعث شده است که تاثیرات زیادی در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و… در کل جهان به وجود آورد ولی اثرات آن در کشورها متفاوت است. یکی از مسائلی که این ویروس در کل دنیا آن را به طور جدی تحت تاثیر خود قرار داده است، مسئله اقتصاد می‌باشد که تقریبا در هر نقطه ای از جهان تاثیرات آن آشکار است، به طوری‌که از هیچ کشوری ساخته نیست که خودش به طور مستقل از نظر اقتصادی مسائلش را حل کند. ترس و اضطراب ناشی از این ویروس باعث شده است که صنعت گردشگری هم تحت تاثیر قرار بگیرد و موجب لغو بسیاری از سفرهای داخلی و خارجی شود. این وضعیت به همراه لغو سفرهای گردشگران، موجب شده است تا بسیاری از مشاغل مربوط به صنعت گردشگری از کار افتاده و متحمل هزینه‌های سنگینی بشوند. یکی از بخش‌هایی که از این وضعیت بسیار متاثر شده است صنعت هتلداری می‌باشد چرا که ممکن است این حوزه خسارات میلیاردی به دنبال داشته باشد.

کرونا و گردشگری در ایران

کشور ایران که در بین شرایط تحریم‌ها و کاهش یافتن میزان صادرات به دنبال راه‌های جایگزینی برای کسب درآمد بود به سراغ گردشگری رفت تا در این زمینه هم شانس خود را امتحان کند. شروع سال جدید میلادی و تعطیلات ۲۰۲۰ می‌توانست به صنعت گردشگری رونق دوباره‌ای ببخشد که شیوع ویروس کرونا این فرصت را هم از ایران گرفت. همه‌گیری این ویروس موجب شد نه تنها ایران پروازهای خارجی، بلکه پروازهای داخلی خود را هم از دست بدهد.

کرونا و گردشگری مشهد

یکی از شهرهایی که بیشترین ضربه از ویروس کرونا به آن وارد شده است شهر مشهد می‌باشد. چرا که این شهر اصلی‌ترین قطب گردشگری ایران است و دارای بیش از نیمی از مراکز اقامتی و تفریحی می‌باشد. مشهد نیز یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری در دنیا می باشد، چرا که هزینه رزرو در هتل در مشهد یک هفتم قیمت جهانی اعلام شده است و این یکی از مزایایی است که هر ساله گردشگرانی از سراسر ایران و جهان را به خود جذب می‌کند. این شهر در این ایام وضعیت تاسف‌باری را نسبت به دیگر شهرهای گردشگری پشت سر گذاشته است. امروزه هتل‌های این شهر از نظر اقامتی در وضعیت خوبی نیستند چرا که تمامی رزروهایی که برای تابستان انجام شده، معمولا کنسل شده یا در حال کنسل شدن می‌باشند. با این حال امکان دارد تعدادی از هتل‌ها تا مرز ورشکستگی نیز پیش بروند. همچنین هتل‌های مشهد در وضعیت نیمه‌تعطیل هستند اما ممکن است به دلیل ضرری که هتل‌ها در این شرایط می‌بینند مجبور به تعطیلی کامل بشوند.

 

 

نوروز ۹۹ نیز در حالی سپری شد که با وجود ویروس کرونا نسبت به سال گذشته، هیچ خبری از حال و هوای سفرهای نوروزی نبود و همه مراکز گردشگری در تعطیلی کامل بودند. همچنین شهر مشهد در این ایام نسبت به سال گذشته با بیشترین درصد کاهش ورود مسافر روبرو بوده است. همچنین آمار نشان می‌دهد که نوروز امسال ۹۵ درصد تردد هوایی، ۹۸ درصد تردد ریلی، ۹۲ درصد حمل‌ونقل جاده ای و ۷۷ درصد تردد با خودروی شخصی کاهش داشته است.

گرانی قیمت هتل‌ها

برخی کارشناسان و مسئولان معتقدند هزینه بالای برخی خدمات سفر مقاصد داخلی باعث می شود که گردشگران به سفرهای خارجی روی آورند و به این نتیجه برسند که سفر به کشورهای خارجی ارزان‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود. امروزه نیز این معادله به دلیل اینکه نرخ ارز کمی تغییر کرده است، اما نگرانی گردشگران در خصوص گرانی خدمات سفر به ویژه در رزرو هتل‌ها و مراکز اقامتی وجود دارد.

در همین وضعیت رئیس میراث فرهنگی و گردشگری خواستار کاهش قیمت بسته‌های سفر بوده است تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. وی با بیان اینکه همه افرادی که در زنجیره گردشگری فعالیت دارند باید با به‌کارگیری تکنیک‌های بازاریابی، دست از تلاش در راستای ارزان‌سازی بسته‌های سفر بر ندارند. یکی از بخش‌های مهم این زنجیره هتل‌ها می‌باشند؛ به گفته افرادی که در این عرصه فعالیت دارند کاهش قیمت در این عرصه آن طور که مردم انتظار دارند نیست و عواملی بسیاری در گرانی هتل‌ها تاثیر پذیرند.

در این وضعیت که با شیوع کرونا روبرو هستیم کمتر بودن نرخ هتل در کشورهای همسایه نسبت به ایران مشخص می‌شود. کمک مالی دولت به صنعت گردشگری و تامین زیرساخت‌های آن موجب ارزان شدن سفر و جذب بسیاری از گردشگران به این کشورها می‌باشد. متاسفانه تحلیلگرانی که در این عرصه فعالیت دارند فقط قیمت‌های هتل‌ها و کاهش آن را می‌بینند اما عواملی که باعث کاهش آن ها شده است را نمی‌بینند. در این صورت، این گره به آسانی باز نمی‌شود.

اوضاع اجتماعی و سیاسی و تامین زمین مناسب برای احداث هتل‌ها از سوی شهرداری و… برخی از عوامل موثر در کاهش قیمت هتل‌ها می‌باشد. یک سرمایه‌گذار در صنعت هتلداری در صورتی که به این عوامل دست یافته باشد می‌تواند در تغییر نرخ قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

مقایسه نرخ قیمت بهترین هتل‌های مشهد در سال های ۹۸ و ۹۹

از اصلی‌ترین موضوعی که در هر سفر به آن پرداخته می‌شود اقامت است. به ویژه اگر قصد سفر به شهرهای توریستی همانند مشهد دارید، این نکته بسیار حائز اهمیت است.

در این قسمت تصمیم داریم شما را با نرخ قیمت در بهترین هتل‌های مشهد که به دلیل نزدیکی به حرم مطهر امام رضا (ع) و ستاره و کیفیت از پرطرفدارترین هتل‌ها می‌باشند، آشنا کنیم.


Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *