۳۱ فروردین, ۱۴۰۳
روانشناسی

چرا نباید درباره بدن دیگران اظهار نظر کنیم؟

یکی از اشتباه ترین کارهایی که ممکن است گاهی حتی کاملاً ناخود آگاه انجامش دهیم ، اظهار نظر درباره ظاهر دیگران است . تا به حال جملاتی مانند وای چرا این قدر چاق شدی ؟ یا وای چرا این قدر لاغر شدی ؟ شاید واقعاً از پرسیدن این سوًالات منظوری نداشته باشید . اما همین جمله کوتاه می تواند اعتماد به نفس طرف مقابل  را   از بین ببرد . مکالمات این چنینی باعث ایجاد احساس نا امنی و تداوم نگرش فرهنگ تغذیه می شود . می خواهید بدانید که چرا نباید درباره بدن دیگران  اظهار نظر کرد ؟ با ما همراه باشید .

 

فرهنگ تغذیه چیست؟

 

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که تحت تاًثیر فرهنگ تغذیه است . سوزان آلبرس ، روان شناس بالینی در کیلینیک کلیولند و نویسنده نیویورک تایمز می گوید : بیشتر مردم معتقدند که شکل ظاهری به ویژه لاغری مهم تر از سلامتی است .

 

به گفته اما لینک ،  دکترای تغذیه از دانشگاه جورجیا، فرهنگ تغدیه تمایل به ترویج باورهای خوب و بد دارد . به خصوص زمانی که مسئله غذا خوردن ، محدود کردن کالری یا تشویق به ورزش کردن به میان می آید . این فرهنگ باعث می شود افرادی که معیارهای زیبایی را ندارند یا به اندازه کافی غذای سالم نمی خورند ، مدام احساس گناه  بی ارزشی یا اضطراب کنند .

 

لینک می گوید : اگر فردی به دلیل جثه بزرگ تر یا کمی اضافه وزن این معیارهای کاذب را نداشته باشد ، فرض بی اساس در فرهنگ تغذیه این است که او تنبل است یا اراده ندارد .

 

چرا نباید درباره ظاهر افراد اظهارنظر کنیم؟

 

ممکن است فکر کنید اظهار نظر درباره ظاهر دیگران بی ضرر یا حتی مفید است ، اما این تفکر غلط است .

لیزا ان فولدن ، فیزیوتراپیست توضیح می دهد ،  وقتی درباره بدن شخص دیگری نظر می دهیم ، در واقع به آن شخص می گوییم که باید بدنش شکل یا اندازه خاصی داشته باشد .

 

در صورتی که ظاهر یا شکل بدن این فرد با قالب پیشنهادی این فرهنگ مغایرت داشته باشد ، احساس بیهودگی می کند.

 

معمولاً فردی وقتی اضافه وزن دارد ، بقیه این تصور را دارند که خودش را رها کرده است . در ححالی که ممکن است سبک زندگی او طوری باشد که منظم ورزش کند . مقدار زیادی آب بنوشد ، خواب عالی داشته باشد و استرس خود را مهار کند و به سلامت روانش توجه کند . با توجه به این سبک زندگی ، می توانیم بگوییم این فرد سالم است . اما الگویی که فرهنگ نادرست ایجاد کرده است باعث می شود فکر کنیم فردی است که به سلامتش اهمیت نمی دهد .

 

چرا اظهارنظر درباره وزن افراد اشتباه است؟

 

۱. ممکن است محرک باشد

 

شما از تمام تجربیات فرد در طول زندگی اش مطلع نیستید ، مثلاً شاید فرد در گذشته دچار اختلال خوردن بوده باشد . اگر چه ممکن است شما واقعاً از اظهار نظر درباره این شخص بدی نداشته باشید . لینک هشدار می دهد که اظهار نظر درباره وزن فرد می تواند او را به عادت خطرناک و ناسالم برای تغییر ظاهرش تشویق کند .

 

۲. ممکن است تغییرات وزن به‌خاطر ابتلا به بیماری باشد

 

گاهی تغییر اندازه بدن نتیجه نوعی بیماری با شرایط  پزشکی مربوط به جسم یا روان است . کاهش وزن هم ممکن است به علت نوعی بیماری مانند سرطان یا بیماری خود ایمنی باشد . طبق تحقیقات ، کاهش وزن ناخواسته در افراد بالای ۶۵ سال با افزایش خطر ابتلا به بیماری مرگ و میر همراه است .

 

برخی از بیماری هایی که معمولاً سبب کاهش وزن بی دلیل می شوند عبارت اند از :

 

سرطان؛

بیماری های قلبی و عروقی ؛

بیماری کبدی .

 

۳. در صورت برگشت به وزن سابق، منجر به شرمندگی فرد می‌شود

 

طبق تحقیقات ، حتی کسانی که موفق می شوند با رژیم غذایی وزن کم کنند ، هم خیلی اوقات به وزن قبلی بر می گردند . دکتر دانیل کینان میلر ، روان شناسی در لس آن جلس می گوید : با توجه به اینکه بعید است افراد بتوانند افراد کاهش وزن کوتاه مدت را حفظ کنند . تحسین کاهش وزن باعث می شود این افراد هنگام بازگشت وزنشان از مواجهه با افراد بترسند و خودشان را سرزنش کنند .

 

۴. تنظیم وزن همیشه امکان‌پذیر نیست

 

بر خلاف اعتقاد بسیاری از ما ، تعیین وزن همیشه در اختیار ما نیست . به گفته دکتر لینک ، وزن فرد میزان چربی با توده عضلانی او را دقیق تخمین نمی زند ، علاوه بر این ظاهر و شکل بدن ، تا حد زیادی ارثی است و نمی شود فقط با رعایت برخی نکات تنظیمش کرد .

 

نوسان وزن ممکن است به دلایلی مانند تغییر در توده عضلانی ، وضعیت هورمونی و آب رساندن بدن رخ بدهد و افزایش وزن معمولاً شاخصی است که نشان می دهد بدن ما چگونه باید به این عوامل واکنش نشان دهد .

 

۵. باعث ناامیدی فرد می‌شود

 

اگر فردی وزن کم کرده باشد ( حتی عمدی ) ممکن است ظاهر کنونی اش همان چیزی نباشد که امیدوار بوده است به آن دست یابد . اظهار نظر  درباره ظاهر این فرد احساس بدی به او می دهد و باعث افزایش احساس ناراحتی او می شود .

 

پس چه کنیم؟

 

شاید اظهار نظر درباره ی ظاهر فرد ، به خصوص وزن او ، زمانی که بعد از مدت ها او را می بینید یا وقتی که فرد ظاهرش را بسیار تغییر داده است ، طبیعی به نظر برسد . با این حال بهتر است در هیچ شرایطی درباره ظاهر دیگران اظهار نظر نکنید . بدن باید تغییر کند و وزن و ظاهر در فصول مختلف زندگی در نوسان هستند .

 

میلر می گوید : وقتی کسی را می بینید ، کافی است بگویید که چقدر از دیدنش هیجان زده اید یا چیزی را در وجودش تحسین کنید که واقعاً برایتان ارزشمند است .

 

اگر یکی از دوستان یا عزیزانتان موضوع کاهش یا افزایش  وزنش را مطرح کند ، به او بگویید به نظر من تو از اول هم زیبا بودی و حالا هم به نظرم زیبایی .

 

سخن پایانی

 

وزن و ظاهر مسائل شخصی هستند که افراد معمولاً روی آآنها حساس اند . گاهی حتی اظهار نظری کوچک و بدون منظور باعث ناراحتی طرف مقابل می شود . حتی تا حدی که ترجیح دهد ارتباطش را با دیگران قطع کند پس بیشتر مراقب حرف هایتان باشید که منجر به تنش نشود .

 

 

 

 

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *